Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

@Chilli Solbris Hvorfor brukte du Fix ALL High Tack nå jeg advarte mot bruk av hybrid i forhold til kobber?

Bronse er en blanding av kobber og tinn hvor tinn-prosenten er mellom 2-13. Det vil si i beste fall 87% kobber.....

 

Det beste ville vært nøytral silikon som jeg nevnte tidligere, nøytral silikon påvirkes ikke av kobberet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 48 minutter siden:

@Chilli Solbris Hvorfor brukte du Fix ALL High Tack nå jeg advarte mot bruk av hybrid i forhold til kobber?

Bronse er en blanding av kobber og tinn hvor tinn-prosenten er mellom 2-13. Det vil si i beste fall 87% kobber.....

 

Det beste ville vært nøytral silikon som jeg nevnte tidligere, nøytral silikon påvirkes ikke av kobberet.

Det var det jeg hadde. Men jeg gjorde som bruksanvisningen sa. Det hele er tettet med innvendig kloss som ikke er i kontakt med boltene. Skruehullene er veldig trange så det blir vel minimalt med vanninntrengning. Grunnen til at produsenten sier kloss på innsiden er vel det du advarer mot. Men hva skjer i reaksjonen mellom bolt og hybrid?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Det var det jeg hadde. Men jeg gjorde som bruksanvisningen sa. Det hele er tettet med innvendig kloss som ikke er i kontakt med boltene. Skruehullene er veldig trange så det blir vel minimalt med vanninntrengning. Grunnen til at produsenten sier kloss på innsiden er vel det du advarer mot. Men hva skjer i reaksjonen mellom bolt og hybrid?

 

Det jeg vet Erik, er at når hybridmasser legges på kobberbeslag er at de går i oppløsning etter et par år. Blir som "støv-partikler". Det er når man bruker de som en forsegling på f.eks. vannbrett. Hvordan det er her vet jeg ikke, men om boltene er laget av noe annet så går det sikkert bra. Kan også være at oksygen spiller en rolle her og at det ikke får samme reaksjon når alt er tett. Jeg har masse erfaring, men er ikke kjemiker :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 23 minutter siden:

 

Det jeg vet Erik, er at når hybridmasser legges på kobberbeslag er at de går i oppløsning etter et par år. Blir som "støv-partikler". Det er når man bruker de som en forsegling på f.eks. vannbrett. Hvordan det er her vet jeg ikke, men om boltene er laget av noe annet så går det sikkert bra. Kan også være at oksygen spiller en rolle her og at det ikke får samme reaksjon når alt er tett. Jeg har masse erfaring, men er ikke kjemiker :lol:

Hvis det holder tett i to år er jeg relativt trygg. Da skal jeg opp igjen. Boltene er bronse og gullbelagt bronse slik det står på bildet. 
Jeg har i hvert fall ikke gjort meg helt bort i og med at jeg har lagt en teakplank på innsiden. 
Jeg følger med og blir det lekkasje skal jet løftes opp igjen fort som fy. 
Takk for tilbakemeldingen @VannTro! Dette er jeg sikker på at mange vil ha nytte av!!!
 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 time siden:

Det jeg vet Erik, er at når hybridmasser legges på kobberbeslag er at de går i oppløsning etter et par år. Blir som "støv-partikler".

Dette var nytt for meg. 

 

Jeg så det du skrev tidligere om fugemasse og kobber, limer det inn her:

VannTro skrev On 8.6.2024 at 0.09:

MEN! Er ikke denne jordingsplata laget i kobber? Hvis den er det, så vil kobber løse opp alle Hybrid/MS/PU fugelim (og det skjer fort).

Når du skrev dette tok jeg det faktisk ganske bokstavelig at du advarte mot MS polymerbaserte fugemasser og kobber, og ikke kobberlegeringer generelt. 

 

Dynaplata er laget av bronse, som er en kobberlegering. Hvilke andre legeringselementer den inneholder vet vi ikke. Det kan være bla tinn, men det behøver ikke være det. 

Men messing er også en kobberlegering, og med det har vi antagelig inkludert 90% av alle skroggjennomføringer som blir installert i Norge i løpet av et år, for ikke å snakke om svingere til ekkolodd I bronse, gearhus til trustere i støpt bronse osv. 

 

Hvis det du advarer mot her om å bruke MS polymer for å fuge fast alt av kobberlegeringer medfører riktighet er det ganske alarmerende. Da er det mange, meg inkludert, som må vurdere å bytte ut fugemasse på skroggjennomføringene sine. Kjenner imidlertid at jeg har lave skuldre, for alt er potte tett så langt, inkludert trusterinstallasjon i 2006. 

 

VannTro skrev 1 time siden:

..., men om boltene er laget av noe annet så går det sikkert bra.

Hvis du ser på bildet som Erik limte inn så ser du at boltene er laget av gullplatert bronse. Regner med at gull og MS polymer går bra? 😉

 

VannTro skrev for 3 timer siden:

Bronse er en blanding av kobber og tinn hvor tinn-prosenten er mellom 2-13. Det vil si i beste fall 87% kobber.....

En liten korreksjon her. Det er mange ulike kobberlegeringer, ikke alle inneholder tinn. Les gjerne mer om kobberlegeringer i tråden om metaller og skroggjennomføringer som du finner link til i signaturen min. Der har jeg bla gjort kjemisk analyse av diverse messing- og bronselegeringer. 

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Men hva skjer i reaksjonen mellom bolt og hybrid?

Tror du kan slappe helt av angående den montasjen der, det går nok bra. 

 

Ellers må jeg si jeg er nysgjerrig på hva som blir utfallet når det kommer til nødvendigheten av disse dynaplatene. Ser jo at elektrikerens uttalelser blir trekt i tvil...

Link to post
Share on other sites

Kanskje @Lars H. kan utdype det han skrev om at jeg hadde gjort et helt bortkastet kjøp av disse dynaplatene i stedet for bare å si i en setning at det var bortkastet........

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 12 timer siden:

Håper elektrikeren har forstått at jord fra land ikke skal kobles til noe ombord.

Det er en egen bryter ombord slik at når båten står på land som nå, så går jord via landstrømnen. Når båten er på vannet er den koblet fra. Om jeg har forstått det riktig.IMG_5237.jpeg.7a158ba997c7d4b503b148cfcf837038.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg  har løst det ved et eget direkte uttak ombord der jord fra land er koblet til for bruk når båten står på land.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 22 minutter siden:

Jeg  har løst det ved et eget direkte uttak ombord der jord fra land er koblet til for bruk når båten står på land.

Ok. Men hvorfor er det bortkastet med dynaplate? Jeg spør fordi elektrikeren sa at det var et krav iht regelverk for strøm ombord med skilletrafo installert. Og dette er definitivt ikke mitt fagfelt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det burde vel være klart etter innlegg fra mange her som kjenner til normene for dette. Jeg hadde tidligere slik dynaplate, men den er nå frakoblet da den hverken hadde noen funksjon mot tæring eller for personsikkerhet.

 

Den har en funksjon som signaljord for radioutstyr, men ingen funksjon for 230V.

 

dynaplate_frakoblet.jpg.7a452ebcf5634b2b6d1b7046401fc3b6.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 36 minutter siden:

Ok. Men hvorfor er det bortkastet med dynaplate? Jeg spør fordi elektrikeren sa at det var et krav iht regelverk ...

 

Lars H. skrev 25 minutter siden:

Det burde vel være klart etter innlegg fra mange her som kjenner til normene for dette. Jeg hadde tidligere slik dynaplate, men den er nå frakoblet ...

 

Jeg er nok litt treig Lars, men for meg framstår ikke dette som spesielt klart. Det er et fint skjema du har lagt ved, så vi ser jo hvordan du har gjort det. Men hva sier forskriftene om dette? Og hvilken forskrift/ norm er relevant?

Link to post
Share on other sites

Hulda har et anlegg som funksjonsmessig er likt Trudelutt. Der landjord er ført inn til trafo, men ikke er koblet (populært: Klipt landjord). Båtstrømmen går fra trafo sekundærspole via personvernautomater til brukere. Båtjord fra alle brukere er tilbakeført til felles jordskinne. Jordskinne er tilbakeført til trafo nullpunkt. Dette er i hht. regelverket. Det er ingen Dynaplate eller annen sjøjord inne i bildet. Sjøjord er forbudt i Norge. Mulig at ikke alle landelektrikere har fått med seg dette. Flytende sjøjord er tillatt i mange andre land, men ikke i Norge. Regelverket er klinkende klart, og ikke så mye å diskutere (DSB 66 og senere presisering).

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok også litt treig her @Lars H.. Det er sikkert tatt opp i flere tråder. Men jeg har nå engang hørt på min montør som er godkjent skibselektrikerr og vanlig elektriker. Skjemaet viser veldig godt hvordan din båt er lagt opp. Men du forklarer fortsatt ikke hvorfor dynaplaten er bortkastet. Den blir koblet opp mot mitt 230-volts anlegg. Da antar jeg at den vil bedre jordforbindelsen og ha en funksjon  der.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

Hulda har et anlegg som funksjonsmessig er likt Trudelutt. Der landjord er ført inn til trafo, men ikke er koblet (populært: Klipt landjord). Båtstrømmen går fra trafo sekundærspole via personvernautomater til brukere. Båtjord fra alle brukere er tilbakeført til felles jordskinne. Jordskinne er tilbakeført til trafo nullpunkt. Dette er i hht. regelverket. Det er ingen Dynaplate eller annen sjøjord inne i bildet. Sjøjord er forbudt i Norge. Mulig at ikke alle landelektrikere har fått med seg dette. Flytende sjøjord er tillatt i mange andre land, men ikke i Norge. Regelverket er klinkende klart, og ikke så mye å diskutere (DSB 77).

Så elektrikeren fra GR Elektro gjør feil ved å koble til Dynaplata?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 22 minutter siden:

Så elektrikeren fra GR Elektro gjør feil ved å koble til Dynaplata?

Folkelig: Ulovelig og helt på trynet.

 

Den gangen jeg la opp anlegget i Hulda, var det fremdeles lovelig med flytende jord. Og med Hulda, som har et elektrisk ledende skrog, var dette helt uproblematisk. Så kom endringen før jeg fikk samsvarserklæringen. Derfor ble det installert Noratel skilletrafo med nullpunkt. Og koblet som beskrevet over. Som skrevet over: DSB 66 og senere presisering, tror det var DSB 68 eller 71. Husker ikke.

 

Dynaplate i Hulda server VHF, AIS, ekkolodd etc. mot forstyrrelser i antennekapslinger. For å uttrykke det enkelt. Dette er vekselstrømmer/pulser nede i mA-området.

 

N'te redigering, aner ikke hvilken trafo du har. Om den har en eller annen elentronisk dubeditt med antenne som kan sette opp forstyrrende signaler. Det finnes, og jeg valgte vekk slikt utstyr grunnet kompleksitet og, den gangen, manglende trafo nullpunkt. Trafoen jeg har er dum som et brød, høy kvalitet, tåler alt og varer evig.

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interessant med et koblingsskjema som viser hvordan elektrikeren har koblet opp skilletrafoen og jordplaten. Uten det kan jeg kun uttale meg generelt om skilletrafo og jordkoblinger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Det hadde vært interessant med et koblingsskjema som viser hvordan elektrikeren har koblet opp skilletrafoen og jordplaten. Uten det kan jeg kun uttale meg generelt om skilletrafo og jordkoblinger.

Jeg skal få elektrikeren til å tegne opp det han har gjort. Det vil jo uansett være i båtens fremtidige interesse!!:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lest DSB 66, 68 og 77, samt Forskrift om maritime elektriske anlegg. Der finner jeg tvert i mot at det er pålagt med dynaplate på isolerende skrog. Altså glassfiberskrog som jeg har. Så hva er det jeg ikke forstår @Hulda?


Der finner jeg følgende:

 

Forskriftommaritimeelektriskeanlegg.PNG.197e8072c7291451d17040540a05cc16.PNG

 

Lovdata-forskriftomelektriskanleggiskip.PNG.7a296772a5ec9d053a25d7f1f59f41cd.PNG

DSB77.PNG.bd0bff694514ee3a097b1b462ac72a88.PNG

DSB68.PNG.8eb907499e5996342333be5647eafb1f.PNG

DSB66.PNG.94eff9d07a9ef93ff981f511770aa80a.PNG

 

Lovdata-forskrift om elektrisk anlegg i skip.PNG

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 5 minutter siden:

OK, da leser du dette annerledes enn alle andre. Min samsvarserklæring er utferdiget av Bravida.

Det der holder ikke som svar! Jeg er ikke fagperson på dette området!! Jeg ber om en forklaring på hva jeg ikke forstår! Jeg anmoder om at dette blir behandlet med respekt og besvart faglig slik at jeg faktisk lærer noe om dette! Jeg leser det som teksten sier! Og det er fullt mulig at jeg tolker innholdet feil. Nok en gang fordi dette ikke er mitt fagfelt.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Arejane skrev 5 minutter siden:

@Chilli Solbris De kravene du lister opp mener jeg gjelder vel uten bruk av skilletransformater.

Så spørsmålet blir hva kravet er når transformator benyttes.

Kan elektrikeren din kan svare på det?

Tro meg! Han kommer til å måtte dokumentere dette grundig!:giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...