Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 19 timer siden:

Ser ut som om det ble en særdeles hyggelig tur! Nesten som et mini BP-treff 😄

 

Pequod skrev for 10 timer siden:

Morsomt å få være med på tur! Har jo bare vært om bord mens den har ligget fortøyd.

Hyggelig å treffe Sap igjen også, sist gang var i Farsund i fjor høst!

Hyggelig å se hvordan BP medlemmer treffes og finner tonen også utenfor forumet 👍

 

sap_2000 skrev for 7 timer siden:

Labbene er av nye dato, propellene skadefrie og balanserte, akslinger klokket

Er akslinger klokket?

 

sap_2000 skrev for 7 timer siden:

Jeg tror Ulvang-rollen blir hardest å "fylle", så jeg grabber Brimi før noen andre gjør det :giggle:

Ehh, brødskiver med gulost og kaviar ... 🤣🤣🤣

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

@Chilli Solbris I samlingen av forumets mest erfarne ser du definitivt mest admiral ut :giggle: Det er vel "kapteins skjegget" som gjør effekten i hvert fall for landkrabbe land som Polen :yesnod:, kanskje Norge ikke har samme "stereotyper" om hvordan ekte sjøfolk skal se ut i reklame og film :lol:

Om ikke Storebroen har vært Norges mest vedlikeholdte båt så er den blitt det i hvert fall nå som "alle" som kan båt har sett og undersøkt den. Er i hvert fall veldig verdifullt for båten at alt blir dokumentert.

Vel, takker komplimenter!😁😁

Båten begynner nok å bli veldig bra på en del områder. Men det er nok langt igjen til mål på en del andre områder. Skal slt her om bord bli hundre prosent må båten på verft og kostes på en god del kroner. Men den blir så bra som jeg kan få den. 

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Koselig dag :yesnod:

Var artig å få tatt en tur med denne overmotoriserte svenske dronningen. Du verden for et skyv i en 20 tonn skute. Godt det ikke er fornruksmålere ombord :giggle: Alt i alt virket motorene rimelig friske. De tingene som havnet på lista er antagelig løselig med litt innsats fremfor kroner som jeg tror kapteinen setter pris på.

 

Fikk oss en liten husketur på utsiden av Hvaler rundt Asmaløy og inn Skjelsbusundet. Mye lamper og pyntegjenstander i en bobåt som har lyst til å flytte på seg når det svinger litt men @Chilli Solbris virker å ha fler armer enn en blekksprut, så ingenting ble knust :giggle:

 

Båter med store lavturtallsmotorer som i tillegg kan gå fort, 35+ knop i dette tilfellet har propeller med alvorlig mye pitch. Tomgang er jo ca 550 og maks er ca 2300, så ikke store spennet i rpm på å oppnå 35 knop. Av samme grunn går også disse båtene fort på tomgang (7+ kn).

Med såpass mye pitch blir det ofte litt skjelvinger på visse turtall i det lavere området. Spesielt om motorene går usynkront kan dette komme og gå i en syklus. Hart man litt slitasje i cutlesslagre, litt avvik i oppretting, litt slitte motorlabber eller en kombinasjon av dette vil slike vibrasjoner vise seg i større grad.

Labbene er av nye dato, propellene skadefrie og balanserte, akslinger klokket og cutlesslagrene godkjent i fjor, så jeg holder en knapp på at oppretting kan gjøre ting bedre.

 

Videre ble autopiloten strammet opp litt. Den var alt for lat og man kunne mistenkt den for  å drikke på jobben, evt hatt en litt for snill sjef  :wink:

 

Jeg tror Ulvang-rollen blir hardest å "fylle", så jeg grabber Brimi før noen andre gjør det :giggle:

Skal alltids greie å diske opp litt PCB marinert glomma-sild med sjalottlauk :crazy:

 

 

 

Jeg tar Arne Hjeltnes i så fall!😂😂

Det var definitivt greitå ha en skikkelig erfaren og kunnskapsrik @sap_2000 ombord!!!

Det roet meg godt ned!

Komodo skrev 43 minutter siden:

Ser ut som om det ble en særdeles hyggelig tur! Nesten som et mini BP-treff 😄

 

Hyggelig å se hvordan BP medlemmer treffes og finner tonen også utenfor forumet 👍

 

Er akslinger klokket?

 

Ehh, brødskiver med gulost og kaviar ... 🤣🤣🤣

 

Det var særdeles hyggelig!👍👍 Det er godt å få treffe så mange hyggelige folk som det er her inne!

Akslingene ble klokket den ene gangen jeg var oppe hos RR. Det  ble ikke målt avvik😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

brødskiver med gulost og kaviar

😅😅😅 bet meg faktisk merke i rekkefølgen her..  😉

@sap_2000

Brødskive nederst.. så ost, å på toppen kaviar. Å nå må vi huske på... at dette kom fra en av de mest kompetente tekniske medlemmer her. Nemligen Tusenkunstner @Komodo😉

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ehh, brødskiver med gulost og kaviar ... 🤣🤣🤣

 

Gjerne det :yesnod: (og med  riktig rekkefølge under den særdeles kompliserte tilbredingen :saint:

Betinger dog at vi får inn en viss gjest fra det blide sørlandet på turen :wink:

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Jeg tar Arne Hjeltnes i så fall!😂😂

 

Bra. Vossedialekten tar du på no time :yesnod: Som deg er også Hjeltnesen god på andre dialekter .

Dermed ser det ut det at det blir @Pequod som får æren av å fly opp på fjelltopper og selge boxere på fritiden :giggle:

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Det var særdeles hyggelig!👍👍 Det er godt å få treffe så mange hyggelige folk som det er her inne!

 

Istemmes :yesnod:

 

Bjørn Løvjomås skrev 35 minutter siden:

Brødskive nederst.. så ost, å på toppen kaviar. Å nå må vi huske på... at dette kom fra en av de mest kompetente tekniske medlemmer her. Nemligen Tusenkunstner @Komodo😉

 

Hold an litt. Dette krever en oppklaring fra @Komodo. Om han også ( i likhet med deg) tar feil på hvordan en gourmet kaviar og ost (i den rekkefølgen:wink: ) blings skal tilberedes, så tror jeg vi må ha oss etaldri så lite båtråd ....med utstemming på direkten :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 45 minutter siden:

 

 

Bra. Vossedialekten tar du på no time :yesnod: Som deg er også Hjeltnesen god på andre dialekter .

Dermed ser det ut det at det blir @Pequod som får æren av å fly opp på fjelltopper og selge boxere på fritiden :giggle:

I

Vel, jeg er jo vant til å fly på fjelltopper - i alle fall en gang i året - så den biffen skal jeg vel klare! :lol: Har dog en mistanke om at jeg ikke er den fødte undertøysselger...:giggle:

 

364763206_10159187547587032_6181627109779900_n.jpg.20c8b5a308ec4e2945cb5c3bdd27aaab.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i hvert fall være med! Kjøpe undertøy og spise blings med ost og kaviar eller kaviar og ost!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Deg er jo alltid noen prosjekter!  Som for eksempel trimflaps med styring fra Lectrotab. 
Alt av kabler har jo alltid vært der og for to år siden (!) kjøpte jeg nytt panel. Kanskje på tide å få det på plass!

IMG_5591.jpeg.8079565a4f19254774a90a646906c13d.jpeg

Niter på alt som kobles her ombord!

IMG_5592.jpeg.5061305f04bb048e086995c58814f9db.jpeg


IMG_5593.jpeg.a42b5c803fa75dd9e797e2b637b43910.jpeg

Alt enkelt forklart i bruksanvisningen for montering av kabler. 

IMG_5595.jpeg.936ea420ab1b0b006a08e111998395fa.jpeg
 

IMG_5597.jpeg.b7f8aa3aa419251cc3a667ca06ef4819.jpeg

Nå virker alt. Men før jeg rakk å sage hull og få panelet fast i dashbordet måtte jeg på jobb. 
Så da blir det i morgen!

IMG_5596.jpeg.58c960fa2b86e6e26b02c96c22523041.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...