Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Hulda skrev 1 time siden:

Sjøjord er forbudt i Norge. Mulig at ikke alle landelektrikere har fått med seg dette. Flytende sjøjord er tillatt i mange andre land, men ikke i Norge. Regelverket er klinkende klart, og ikke så mye å diskutere (DSB 66 og senere presisering).

Hulda, du sier at dette er klinkende klart iht DSBs elsikkerhetsblad nr. 66. 

 

Her er et utklipp som viser hva blad 66 sier om landjord, sjøjord og dynaplate:

 

Screenshot_20240609_132141_Drive.jpg.4b035d28705116177d0599d7f732650f.jpg

 

Vet ikke hvor "klinkende klart" dette er, men slik jeg leser det er ikke dynaplate forbudt, men en måte å løse problematikken med å klippe landjord. Skilletrafo blir nevnt som "et annet tiltak". 

 

Hulda skrev 1 time siden:

Sjøjord er forbudt i Norge. Mulig at ikke alle landelektrikere har fått med seg dette. Flytende sjøjord er tillatt i mange andre land, men ikke i Norge

Nå har jo @Chilli Solbris nevnt det allerede, men Glenn som legger opp dette er skipselektriker, ikke bare gruppe L for husholdningsbruk. Kjenner godt Glenn, og vet jo at han jobber aller mest med båt. Men det er ikke dermed sagt at han aldri tar feil. Er derfor veldig nysgjerrig på hva utfallet av dette blir. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 5 minutter siden:

Vet ikke hvor "klinkende klart" dette er, men slik jeg leser det er ikke dynaplate forbudt, men en måte å løse problematikken med å klippe landjord. Skilletrafo blir nevnt som "et annet tiltak".

 

Det kom korreksjoner til dette i Elsikkerhet 77.

 

El-sikkerhet77.jpg.6b270f0f1b512257a835391c20afdff8.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 8 minutter siden:

Mine herrer, jeg orker ikke diskusjon om landstrøm en gang til. Det er bare å søke opp tråder her på baatplassen. 

Jeg ber ikke om en diskusjon. Bare en forklaring på hva jeg tolker feil! Enkelt og greit! Jeg søker kunnskap!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 26 minutter siden:

Er Dynaplata godkjent som alternativ til Kobberplata?

Dynaplate gjør samme jobben som kobberplata. Bare en annen legering.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Jeg ber ikke om en diskusjon. Bare en forklaring på hva jeg tolker feil! Enkelt og greit! Jeg søker kunnskap!

Du er ikke alene som søker kunnskap om dette, jeg ønsker også å få svar på hva som er ''lovlig''. 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 24 minutter siden:

Det kom korreksjoner til dette i Elsikkerhet 77.

Ja, jeg så dette etter at jeg hadde postet. Chilli Solbris limte inn det samme utklippet. 

Men svaret mitt var til @Hulda, som mente at dette var klinkende klart iht blad 66, og ikke noe å diskutere. 

Vel, for meg framstår ikke dette som klinkende klart så langt, men nå er ikke jeg verken gruppe L eller skipselektriker. Må derfor si at heller ikke denne korreksjonen gjorde det helt klart for meg hva som er lov eller ikke, og hvordan det skal gjøres. Men bare ut fra å ha lest 66 så tolker jeg dynaplate og skilletrafo som to av veiene til Rom, i likhet med det @Arejane skriver her:

Arejane skrev 50 minutter siden:

@Chilli Solbris De kravene du lister opp mener jeg gjelder vel uten bruk av skilletransformater.

Så spørsmålet blir hva kravet er når transformator benyttes.

Kan elektrikeren din kan svare på det?

 

 

Hulda skrev 29 minutter siden:

Mine herrer, jeg orker ikke diskusjon om landstrøm en gang til. Det er bare å søke opp tråder her på baatplassen. 

Nå har du og @Lars H. gått ganske kraftig ut med at dynaplatene til @Chilli Solbris er unødvendige, og at elektrikeren legger opp et ulovlig anlegg. Da blir det litt feigt å plutselig ikke orke å fortelle hvordan det skal være og hva andre tolker feil. Har man sagt A, så får man si B. 

 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 32 minutter siden:

Jeg ber ikke om en diskusjon. Bare en forklaring på hva jeg tolker feil! Enkelt og greit! Jeg søker kunnskap!

OK.

Dynaplate er en 'kobbersvamp' med stor overflate mot sjø.

 

Poenget med el.opplegg som jeg har beskrevet over, er at båten blir sitt eget og upåvirkelige galvaniske univers. Derfor kobles ikke landjordforbindelse. Derfor kobles ikke sjøjordforbindelse. Eller kombinasjon av disse. Man skal rett og slett ikke kunne få strømlekkasjer ut av båten, eller inn i båten, DC eller AC, eller kombinasjoner av disse. Det er noe som heter halvledere.

 

Så følger diskusjoner om stående jordfeil, første jordfeil, andre jordfeil, mulige kombinasjoner, praktisk gjennomførbare og teoretiske. 

 

Så hva er da hensikten med Dynaplate som kun kan sparke beina unna 'galvanisk univers'?

 

Da mine herrer har dere fått høyskoleelektro på fire linjer :-)

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 8 minutter siden:

Ka jobb Dynaplata gjer er ikkje opp til den enkelte å vurdera,er den godkjent som erstatter for kopper plata som er nemt i el sikkerhet?

Skrev litt om det istad, men det forsvant visst ut i kosmos...

 

Vet ikke om Dynaplate er et produktnavn på samme måte Loctite, Simmerring osv, men i prinsippet er det en plate laget av sinterbronse. Sintermetall er små kuler som er presset sammen under høyt trykk og temperatur, det blir omtrent som en loddeforbindelse. Siden plata er laget av små kuler som sitter tett i tett blir den i praksis helt porøs. Det gjør at den får en enorm overflate som har kontakt mot vannet. Og som du kan se av det foregående er det minimumskrav til areal. Bronse er en legering med veldig høyt innhold av kobber, så den likestilles nok med kobberplate. Poenget er i hovedsak ledningsevnen. 

Link to post
Share on other sites

Dynaplater finnes i forskjellige størrelser og tilsvarer kobberplate i X størrelse.

Defa Dynaplate large tilsvarer kobberplate på 1,86 m2 og er beregnet for båter fra 40 til 60 fot.

Defa Dynaplate small tilsvarer kobberplate på 1,12 m2 og er beregnet for båter opp til 40 fot.

 

Link to post
Share on other sites

Escaro skrev 11 minutter siden:

Følgende er sakset fra Lovdata sist endret 01.01.2024

Da får vi tro at det ikke er endringer etter dette...

 

Escaro skrev 11 minutter siden:

 

image.png.abac3b767f4a55e94b1951a4badb30dd.png

Nå er jo dette et utdrag, og det kommer ikke fram om det kan være alternativer eller unntak. Men helt ordrett så står det jo her at man må ha kobberplate/dynaplate på anlegg over 50V. Unntak ved bruk av skilletransformator er ikke nevnt her.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 14 minutter siden:

Vel... 

Savner fremdeles et svar på hva som blir ulovlig hos @Chilli Solbris med en henvisning til gjeldende regelverk. 

Det har jeg allerede utdypet over. Svaret burde vært type trafo og hvorfor produsenten spesifiserer noe som i utgangspunktet strider mot DSB. På min trafo nevnes ikke Dynaplate. Kun at den kan kobles IT eller TN.

Link to post
Share on other sites

Veit utmerket godt ka ei Dynaplate er,men den er ikkje nemd i låv tekst.(måtte bere kverrulere)Når da gjeld jordings fillosofi og lignande har dette altid vorte diskutert med ulike synspunkt i mi tid i faget

Link to post
Share on other sites

At jordkabel fra land ikke brukes (kuttes) når man har skilletrafo er det vel ikke noe uenighet om, hverken blant oss brukere eller "myndighetene/fagfolkene"? Det siste i "gåsetegn".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 40 minutter siden:

Det har jeg allerede utdypet over. Svaret burde vært type trafo og hvorfor produsenten spesifiserer noe som i utgangspunktet strider mot DSB.

Mulig jeg er blind, men jeg kan ikke se hvor du forankrer påstanden om at Glenn legger opp et ulovlig anlegg hos @Chilli Solbris.

 

husky dane 85 skrev 17 minutter siden:

Veit utmerket godt ka ei Dynaplate er,men den er ikkje nemd i låv tekst.(måtte bere kverrulere)

Ja, ser den :thumbsup:  Dette handler vel om en fortolkning av dynaplate som kobberplate. 

 

husky dane 85 skrev 17 minutter siden:

Når da gjeld jordings fillosofi og lignande har dette altid vorte diskutert med ulike synspunkt i mi tid i faget

Er du elektriker/skipselektriker?

 

Lars H. skrev 2 minutter siden:

At jordkabel fra land ikke brukes (kuttes) er det vel ikke noe uenighet om, hverken blant oss brukere eller "myndighetene/fagfolkene"? 

Nei, det er mulig. Men jeg savner fremdeles en henvisning til hva som gjør dynaplaten til @Chilli Solbris unødvendig som du skrev.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 8 minutter siden:

Nei, det er mulig. Men jeg savner fremdeles en henvisning til hva som gjør dynaplaten til @Chilli Solbris unødvendig som du skrev.

 

Jeg se det heller slik: Hva gjør en slik jordplate nødvendig? Det er mye som er unødvendig her i livet, det er godt med et glass rødvin her jeg sitter i båten i vinden, men det glasset er ikke nødvendig? Jeg kan godt ta ,meg en boks øl i stedet for.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var elektrikker med dei fleste sertifikat opp til 24KV,men da er lenge sida eg skulle revulosjonere den elektriske verden,men jordings fillossofi ol har altid vore gjenstand for diskusjon og tolkningar i dei 50åra som eg var i drift

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 18 minutter siden:

 

Jeg se det heller slik: Hva gjør en slik jordplate nødvendig? Det er mye som er unødvendig her i livet, det er godt med et glass rødvin her jeg sitter i båten i vinden, men det glasset er ikke nødvendig? Jeg kan godt ta ,meg en boks øl i stedet for.

Ærlig talt @Lars H., du er ganske skarp i kantene hvis noen er flåsete i dine innlegg, så hva med å svare korrekt på det @Komodo og jeg faktisk spør etter?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...