Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Dobbeldriter om jeg får be!!!

I stand corrected :lol: :flag_bp:

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Når lommeboka blir tyngre er tanken at batteriene skal bli lettere!😄😄

Nå har du jo sett batteriet mitt, så du har jo oppskriften :wink:  Snekre sammen ei slik kasse gjør jo du i blinde, og jeg har det utstyret du trenger for å balansere celler og montere. Kan få deg et svært lithiumbatteri til en lav pris du da (shit, hørtes ut som mat til en ny tråd :giggle:). Men det er et vinterprosjekt, ikke noe du går i gang med midt på sommeren. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

I stand corrected :lol: :flag_bp:

 

Nå har du jo sett batteriet mitt, så du har jo oppskriften :wink:  Snekre sammen ei slik kasse gjør jo du i blinde, og jeg har det utstyret du trenger for å balansere celler og montere. Kan få deg et svært lithiumbatteri til en lav pris du da (shit, hørtes ut som mat til en ny tråd :giggle:). Men det er et vinterprosjekt, ikke noe du går i gang med midt på sommeren. 

Gjett om bi må snekre vinterhage først!!!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er nå godt å få brukt båten litt også!😃😃

IMG_6313.jpeg.1f8f6153d1ca6b0892a9269109ddb911.jpeg

 

IMG_6314.jpeg.e667639043972cc8de682a008f268fce.jpeg

Slik ser stedet ut i Orca

IMG_6331.png.2145037b96789ba30cab00f9e6236681.png

Og slik i Navionics

IMG_6333.png.4a955fbb1ba2aed95302663a330d4835.png

Mens Simradappen slett ikke fant ut hvor vi er i det hele tatt!

IMG_6332.png.025ad5c0fe134f47dbf24c295345e186.png

IMG_6331.png

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 12 minutter siden:

Det er nå godt å få brukt båten litt også!😃😃

Velkommen i klubben! 

Ikke for å være ekkel, men du skal alltid inn på grunt vann og trange ukjente sund.

Hva koster propeller i år?  :confused:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 7 minutter siden:

Velkommen i klubben! 

Ikke for å være ekkel, men du skal alltid inn på grunt vann og trange ukjente sund.

Hva koster propeller i år?  :confused:

Må få lov å korrigere litt her!!😁😁 Det er opptil flere meter dypt her!😂😂

Sannheten er at jeg er ganske kjent akkurat her. Og @Komodo har i tillegg tipset om plassen!

Så denne gangen er det ganske greit. 😜😜

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Camargue44 skrev 34 minutter siden:

Er det ikke rundt der Fredrikstad-'båtæne'  henger ut håndkler rundt på alle skjærene for å holde av plassene 'sine'... 😅😅

Jo det stemmer. Ikke akkurat der jeg ligger men inne i selve hølet!😂😂

IMG_6335.jpeg.a946dcd23ffc59478404342646e92313.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Camargue44 skrev 47 minutter siden:

Er det ikke rundt der Fredrikstad-'båtæne'  henger ut håndkler rundt på alle skjærene for å holde av plassene 'sine'... 😅😅

Funker det der da? Jeg hadde bare tenkt at her har noen glemt noe.

 

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Det er nå godt å få brukt båten litt også!😃😃

 

 

IMG_6314.jpeg.e667639043972cc8de682a008f268fce.jpeg

 

Var noe kjent med det bildet. Lå på knausen aktenfor deg for noen år siden vis avi staken. Nydelig plass og propellene kan holde hvilepuls hehe :cool:

 

Olevine skrev 35 minutter siden:

Funker det der da? Jeg hadde bare tenkt at her har noen glemt noe.

 

Tenker gratis håndkle, jeg :rolleyes::yesnod:

 

IMG_6377.JPG

IMG_6379.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 1 time siden:

Funker det der da? Jeg hadde bare tenkt at her har noen glemt noe.

 

Jepp! Og du hadde fått huden full når de kom for å ta plassen. Det har vel kanskje endret seg til det bedre med et generasjonsskifte vil jeg tro. 😳😳😳

lurvetass skrev 1 time siden:

Skikkelig langtur 😀

Så bra du er utpå igjen.

Og nå har du jo masse batteristrøm til uthavn.

460+460 amp. Bør klare meg et par dager. Har solcellepanel jeg skal koble opp. Det må bare slutte å være vått hele tiden!😂

Heldigvis kortreist til skikkelig paradis!

sap_2000 skrev 1 time siden:

 

Var noe kjent med det bildet. Lå på knausen aktenfor deg for noen år siden vis avi staken. Nydelig plass og propellene kan holde hvilepuls hehe :cool:

 

 

Tenker gratis håndkle, jeg :rolleyes::yesnod:

 

IMG_6377.JPG

IMG_6379.JPG

Der er Karma jo!😃😃

Ja her er propellene på trygg dybde!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har aldri satt turen inn til fredagshølet men det har stått på lista i mange år. Er det noe spesiell grunn til at du heller ligger der ute? Jeg ville tenkt at man fikk mer hekkbølger fra passerende trafikk der du ligger. Men kanskje det ikke har mye å si for en på din størrelse 🤭

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 37 minutter siden:

Det må bare slutte å være vått hele tiden!😂

Jeg er helt sikker på at dere får en flott tur, selv om det kommer en og annen skur akkurat nå!

Om et par dager kommer høytrykkene til å stå i kø og legge sin lune bris rundt oss! :cheers:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev Just now:

 

Om et par dager kommer høytrykkene til å stå i kø og legge sin lune bris rundt oss! :cheers:

Fint om du tar en ekstra prat med han gamlefar, så dette holder, siden jeg har fri 3 uker fra fredag, å vil sete stor pris på litt bedre vær denne fri perioden hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 52 minutter siden:

Fint om du tar en ekstra prat med han gamlefar,

Sitter dessverre ikke i styret i det selskapet som ordner vær og vind her i verden, så den praten må andre, som kanskje sitter nærmere,ta :discuss:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 22 minutter siden:

Sitter dessverre ikke i styret i det selskapet som ordner vær og vind her i verden, så den praten må andre, som kanskje sitter nærmere,ta :discuss:

Siden jeg er på jobb idag, så ble det ikke tid for meg heller, til å delta i det ukentlige søndags styrmøte. Så får nok heller stole litt på Yr enn han presten borte i krossen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

Har aldri satt turen inn til fredagshølet men det har stått på lista i mange år. Er det noe spesiell grunn til at du heller ligger der ute? Jeg ville tenkt at man fikk mer hekkbølger fra passerende trafikk der du ligger. Men kanskje det ikke har mye å si for en på din størrelse 🤭

Mindre støy her jeg ligger. Og det er her jeg vet jeg kan legge til uten propelltulipan🫣🫣

Merker fint lite til passerende trafikk. 👍😃

Hekri skrev for 1 time siden:

Jeg er helt sikker på at dere får en flott tur, selv om det kommer en og annen skur akkurat nå!

Om et par dager kommer høytrykkene til å stå i kø og legge sin lune bris rundt oss! :cheers:

I dag var det meldt regn, regn og atter regn. Og vi har sol og blå himmel!😃😃

IMG_6341.jpeg.3f23979c1a077b61aa07e901b5b6ab2b.jpeg

 

IMG_6340.jpeg.c9f1008106ba93a62bf33e13d8b5837e.jpeg

Okkaby skrev for 1 time siden:

Fint om du tar en ekstra prat med han gamlefar, så dette holder, siden jeg har fri 3 uker fra fredag, å vil sete stor pris på litt bedre vær denne fri perioden hehe

Tiltredes!👍👍 Eller en eller annen med god kontakt!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Siden det er som og fint vær tenkte jeg å få koblet opp solcelleanlegg. 
Jeg har 4 stk 100 watts fleksible paneler. 
Vi har allerede avklart at jeg ikke er mr Electric, så hvordan skal disse fire konkes for å bli riktig til mine to 24 volts batteribanker?

IMG_6338.jpeg.8921bd723956fde7cdf2ce0e10f95c2e.jpeg

 

IMG_6337.jpeg.49194e61e1f216cf45744a1dda8b2124.jpeg

 

IMG_6337.jpeg.49194e61e1f216cf45744a1dda8b2124.jpeg

IMG_6339.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

Lå på knausen aktenfor deg for noen år siden vis avi staken. Nydelig plass og propellene kan holde hvilepuls hehe :cool:

Ja, når du ligger utenpå en annen båt så har du jo litt margin til fjellet :giggle:

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Heldigvis kortreist til skikkelig paradis!

Ja, ikke sant :thumbsup: Kos dere nå mens dere kan :smiley: Satser på å få båten klar snart jeg også ...

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

Er det noe spesiell grunn til at du heller ligger der ute? Jeg ville tenkt at man fikk mer hekkbølger fra passerende trafikk der du ligger.

Det er ingen som kjører og drar opp sjø i det trange sundet der, det er min erfaring. Der sniker folk seg sakte forbi. Og så skal det jo litt til før den digre Storebroen begynner å rulle.

 

Chilli Solbris skrev 31 minutter siden:

I dag var det meldt regn, regn og atter regn. Og vi har sol og blå himmel!😃😃

Jepp, det er Hvaler i et nøtteskall :thumbsup:  Den kommunen med flest soldager i året :cool: Her ute var det forresten kun meldt regn til kl. 10 eller 11.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 28 minutter siden:

Jeg har 4 stk 100 watts fleksible paneler. 
Vi har allerede avklart at jeg ikke er mr Electric, så hvordan skal disse fire konkes for å bli riktig til mine to 24 volts batteribanker?

For det første, du må ikke "konke" dem, da blir de ødelagt :giggle: Ellers, ser dette er 16V paneler, dvs. beregnet på 12V. Det betyr at du minst på koble to og to i serie for å få høy nok spenning. Vet ikke om du kan kjøre alle fire i serie, det kommer kanskje an på laderegulatoren din, den har du ikke sagt noe om. Men du må i alle fall koble dem i serie-parallell. Dvs. at du kobler to og to i serie, og deretter disse to seriekoblingene i parallell inn på regulatoren. Ikke spesielt vanskelig, men hvis du er usikker kan jeg lage en skisse for deg. 

Link to post
Share on other sites

Da henger de oppe! Skjevt? Jepp!! Gjør det noe? Nei, de henger i borrelia for p kunne bli flyttet rundt. Blir det behov for pppretting sv estetiske grunner så får jeg jo gjøre det😁😁IMG_6343.jpeg.4d98ab4fa1e3783072de1882a099fa67.jpeg

 

IMG_6342.jpeg.07e880b7e54d832fd2bf44d73b4f98fd.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

For det første, du må ikke "konke" dem, da blir de ødelagt :giggle: Ellers, ser dette er 16V paneler, dvs. beregnet på 12V. Det betyr at du minst på koble to og to i serie for å få høy nok spenning. Vet ikke om du kan kjøre alle fire i serie, det kommer kanskje an på laderegulatoren din, den har du ikke sagt noe om. Men du må i alle fall koble dem i serie-parallell. Dvs. at du kobler to og to i serie, og deretter disse to seriekoblingene i parallell inn på regulatoren. Ikke spesielt vanskelig, men hvis du er usikker kan jeg lage en skisse for deg. 

Har denne regulatorene:

IMG_6344.png.bd0f63c087da7844e03bbd64b69ff975.png

 

Jeg aner ingenting om kobling av disse. Så en skisse ville vært nydelig!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...