Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Fryktelig viktig at du kobler regulator til batteri før du kobler panel..

Takk for tipset!! Det skal etterleves!👍👍

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

 

 

Det var ikke egne propeller jeg tenkte på .... :giggle:

Bare sånn vill gjetting her…. 😜😜 Tenkte du på en viss Stirebro?😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Har denne regulatorene:

IMG_6344.png.bd0f63c087da7844e03bbd64b69ff975.png

 

 

Denne regulatoren takler jo inntil 100V inn, så da kan du jo egentlig like godt seriekoble alle panelene. 

 

Her ser du et eksempel på en seriekobling. Her er det tre celler/batterier som er seriekoblet, disse er merket med pluss og minus. Så er det fire forbrukere som er seriekoblet, de er merket med R, som er en forkortelse for resistans, de representerer altså en viss motstand. For å sammenligne dette kan du egentlig bare ta bort det ene batteriet, da har du et 24V system med to batterier. De fire resistansene kan du bytte ut med solcellepanelene dine. Det betyr at strømmen skal gå gjennom alle panelene og begge batteriene. Forkjellen er at panelene dine er en strømkilde som skal mate strøm inn i batteriene, ikke som i eksempelet her hvor resistansene representerer forbrukere.

Seriekobling.PNG.2abeb64bbaf8054e106730abca048164.PNG

 

 

Her har du et eksempel på en parallellkobling. Slik kan du ikke koble panelene dine, da vil du ikke få høy nok spenning til at panelet mater strøm inn på batteriene. Det er en forutsetning at panelet har høyere spenning enn det batteribanken har. Kobler du derimot to paneler i serie vil du få høy nok spenning (16V x 2 = 32V). Men siden regulatoren takler 100V kan du altså koble alle fire i serie. Et alternativ er som nevnt tidligere at du kobler to og to i parallell, og deretter kobler disse i serie. Da får du det vi kaller en serie-parallell. 

Parallellkobling.PNG.763bc5d7d846a2c321a476d455ef75a6.PNG

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Da henger de oppe! Skjevt? Jepp!! Gjør det noe? Nei, de henger i borrelia for p kunne bli flyttet rundt. Blir det behov for pppretting sv estetiske grunner så får jeg jo gjøre det😁😁IMG_6343.jpeg.4d98ab4fa1e3783072de1882a099fa67.jpeg

 

IMG_6342.jpeg.07e880b7e54d832fd2bf44d73b4f98fd.jpeg

Dette blir bra 👍 Du trenger nok noen mc4 kontakter og kabel også.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 13 timer siden:

Dette blir bra 👍 Du trenger nok noen mc4 kontakter og kabel også.

Håper det holder liv i batteriene ja! Mc4 kontakter skal bli! @Komodo kom innom!😊😃

Komodo skrev for 14 timer siden:

 

Denne regulatoren takler jo inntil 100V inn, så da kan du jo egentlig like godt seriekoble alle panelene. 

 

Her ser du et eksempel på en seriekobling. Her er det tre celler/batterier som er seriekoblet, disse er merket med pluss og minus. Så er det fire forbrukere som er seriekoblet, de er merket med R, som er en forkortelse for resistans, de representerer altså en viss motstand. For å sammenligne dette kan du egentlig bare ta bort det ene batteriet, da har du et 24V system med to batterier. De fire resistansene kan du bytte ut med solcellepanelene dine. Det betyr at strømmen skal gå gjennom alle panelene og begge batteriene. Forkjellen er at panelene dine er en strømkilde som skal mate strøm inn i batteriene, ikke som i eksempelet her hvor resistansene representerer forbrukere.

Seriekobling.PNG.2abeb64bbaf8054e106730abca048164.PNG

 

 

Her har du et eksempel på en parallellkobling. Slik kan du ikke koble panelene dine, da vil du ikke få høy nok spenning til at panelet mater strøm inn på batteriene. Det er en forutsetning at panelet har høyere spenning enn det batteribanken har. Kobler du derimot to paneler i serie vil du få høy nok spenning (16V x 2 = 32V). Men siden regulatoren takler 100V kan du altså koble alle fire i serie. Et alternativ er som nevnt tidligere at du kobler to og to i parallell, og deretter kobler disse i serie. Da får du det vi kaller en serie-parallell. 

Parallellkobling.PNG.763bc5d7d846a2c321a476d455ef75a6.PNG

Tusen takk for besøket og forklarende ord og tegning! Nå skal jeg trekke kabel!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 21 minutter siden:

Har du tang til å krympe på mc4 kontaktene? Du kan låne av meg hvis du ikke har.

Jeg har en multitang med en haug forskjellige kjefter. Men mc4 så spesielt ut!

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 32 minutter siden:

Har du tang til å krympe på mc4 kontaktene? Du kan låne av meg hvis du ikke har.

Planen er at Solbris får to kontakter av meg som jeg snart klipper av fra mitt panel. De loddeskjøter vi inn på to nye og lange ledninger. Med krympetstrømpe med lim over blir dette helt vanntett :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 5 timer siden:

Da har dere kontroll. Ellers har de mc4 kontakter på clasohlson

Kan ta med tang innover til byen imorgen hvis det trengs.

Da sjekker jeg opp i morgen tidlig! Tar kontakt så fort jeg vet om jeg må på jobb eller ikke.:thumbsup:

Komodo skrev for 3 timer siden:

Det var jeg ikke klar over! Da har du et alternativ der hvis det haster Solbris 👍

Ser på dette som en mulighet @Komodo! Ser hva jeg rekker i morgen før jobb. Er jeg griseheldig slipper jeg unna jobbing i morgen....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sjekket ut tang for mc4 kontakter på Clas Ohlson nå. Jeg tror faktisk jeg har slik kjeft til tanga mi @lurvetass. Men jeg sjekker grundig når jeg kommer hjem fra jobb!
PS! Du er uansett velkommen ombord! Jeg har kaffe! Og hvis jeg slipper jobben i morgen har jeg uansett tid til en prat!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I fjor begynte det å regne når jeg lakkerte sidepanelet der dekalene skal stå. Hvilket medførte stygg appelsinhudlakk. I dag har det vært oppholdsvær så da benyttet jeg anledningen til å pusse ned og gjøre klar for ny lakkrunde. Forhåpentligvis uten regn denne gangen!

IMG_6353.jpeg.1f37e4fdaab09aeb84ac7cad2a615ca1.jpeg

Det er virkelig ikke vanskelig å se hvor håpløs lakkeringen ble etter regnet i fjor. 

IMG_6352.jpeg.941b17e16d3562cca1b50e297cd444c7.jpeg

Med skikkelig slipemaskin blir resultatet slett ikke verst!

IMG_6351.jpeg.244be1bcbff6f91c92b4443f6274f50d.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Når heg var på Storebro fikk jeg kjøpt med meg noe pent!😁😁

Og når det regner så kan jeg jo fylle opp pynteputene med innhold…😁

IMG_6356.jpeg.98d21feb7df1853be73e4959a5cf9a5f.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 7 minutter siden:

Veldig hyggelig å få besøk av @lurvetass i dag. Alltid hyggelig med en god prat!😃😃

Takk for kaffe og bakelser 👍

Håper tanga gjør jobben med mc4 kontaktene.

Sliping ser bra ut på bildene, nå må du bare vente med lakkering til det er tørt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 41 minutter siden:

Takk for kaffe og bakelser 👍

Håper tanga gjør jobben med mc4 kontaktene.

Sliping ser bra ut på bildene, nå må du bare vente med lakkering til det er tørt.

Det skal være klinkekule sol før jeg lakkerer nå ja! Helt fullstendig skyfri himmel!😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det regner så i dag ble det en lang dag på lageret. Laget arbeidsbord slik at jeg kan stå inne med enkelt trearbeid. Som å lage nye trappetrinn til badestigen og få fikset litt på griperekka. For ikke å snakke om å rydde…😱😱😱

Nå må jeg bare få tak i noe mer teakplank. 

IMG_6359.jpeg.66b734056269ae2294347012257eaecc.jpeg

 

IMG_6360.jpeg.641dcef9f4e558c4091500a0813eee25.jpeg

 

IMG_6361.jpeg.db2649719f8849527bc66bf15e70482f.jpeg

 

IMG_6363.jpeg.5bbed60eede621e0a73f9bc931a400ae.jpeg

IMG_6362.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 18 minutter siden:

Det regner så i dag ble det en lang dag på lageret. Laget arbeidsbord slik at jeg kan stå inne med enkelt trearbeid. Som å lage nye trappetrinn til badestigen og få fikset litt på griperekka. For ikke å snakke om å rydde…😱😱😱

Nå må jeg bare få tak i noe mer teakplank. 

IMG_6359.jpeg.66b734056269ae2294347012257eaecc.jpeg

 

IMG_6360.jpeg.641dcef9f4e558c4091500a0813eee25.jpeg

 

IMG_6361.jpeg.db2649719f8849527bc66bf15e70482f.jpeg

 

IMG_6363.jpeg.5bbed60eede621e0a73f9bc931a400ae.jpeg

IMG_6362.jpeg


Dette må ho bare bli bra. Lover at jeg snart skal komme på besøk og inspiserende i Fredrikstad igjen :clap:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 34 minutter siden:


Dette må ho bare bli bra. Lover at jeg snart skal komme på besøk og inspiserende i Fredrikstad igjen :clap:

Du er hjertelig velkommen @VegJoh. Jeg vet at du har hatt fullt opp en god stund. Bare si i fra så er kaffen klar!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag har gått med til å klargjøre til lakkeringsarbeid i morgen og på lørdag. Det er meldt fint vær så det må utnyttes. Like fullt blir det brukt gor mye tid på å lete etter alt mulig. 😣😣

Slik er det. Jeg er født uten ordensgen dessverre!😳

Men man får da gjort noe likevel. Jeg har kjøpt nye dekaler som skal på plass. Så da er de feltene ferdig slipt og klar for lakkering. Det er meldt godt vær i morgen og på lørdag så da blir det lakkering! Maskering er en viktig del av enhver lakkeringsjobb! Så nå bør alt være klart!

 

IMG_6371.jpeg
 

IMG_6372.jpeg

 

IMG_6373.jpeg

 

IMG_6374.jpeg

 

IMG_6375.jpeg

 

IMG_6377.jpeg

 

IMG_6378.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

Gleder meg til å se resultatet etter lakking  @Chilli Solbris :cool: Blir nok en stor forandring :yesnod:

 

Med nye dekaler og nylakkert overbygg, så er det bare å slippe slipemaskinen ned på dekket så får skuta seg enda et stort løft  :tongue:

 

Er nok ikke hele overbygget som tas er jeg redd. Bare flatene der dekalene skal monteres. Skulle gjerne sagt det var hele overbygget. Men dessverre😣😣😣

Men dekalene skal på før turen til Göta kanal!👍😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Med nye dekaler og nylakkert overbygg, så er det bare å slippe slipemaskinen ned på dekket så får skuta seg enda et stort løft  :tongue:

Ja, nyrenovert dekk vil nok gi et bra løft 👍

Men dekket skal nok ikke bare slipes, det skal nates om også. Halvferdige nateskraper ligger her, så den delen står på meg 🙈

 

Chilli Solbris skrev 43 minutter siden:

Er nok ikke hele overbygget som tas er jeg redd. Bare flatene der dekalene skal monteres. Skulle gjerne sagt det var hele overbygget.

Det er vel en del krinkelkroker på det overbygget. Ser for meg at det blir en enorm jobb!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Ja, nyrenovert dekk vil nok gi et bra løft 👍

Men dekket skal nok ikke bare slipes, det skal nates om også. Halvferdige nateskraper ligger her, så den delen står på meg 🙈

 

Det er vel en del krinkelkroker på det overbygget. Ser for meg at det blir en enorm jobb!

Det er nok ingenting som henger på deg @Komodo. Tvert i mot!😃

og ja, det er krinkelkroker nok til å bli helt svett!😞

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...