xr4ti Startet 10.August.2019 Del på Facebook Startet 10.August.2019 (redigert) Har skaffet meg en 1995 Johnson 70 hk som ikke har gnist på pluggene. Motoren ble kjøpt inn som et repobjekt med kjent feil. Har litt kjennskap til disse motorene men ikke nok til å finne ut alt selv så behøver litt hjelp. Har også en 2000/2001 modell av denne motoren og der har jeg en original verkstedmanual men det meste er likt men noe er forskjellig så kan ikke blindt benyttes som manual på tenningsanlegget på 1995 modellen. Bruker også http://www.cdielectronics.com/troubleshootingguide/ CDI sin repmanual side 44 -. Det jeg lurer på er hva som menes med DVA Connected og disconnected? I begynnelsen av CDI sin manual står det på side 3 at DVA er et voltmeter som måler "peek" volt, altså høyeste volt i målingen. Greit nok, det skjønner jeg men når du skal gjøre målinger uten at DVA er tilkoblet, da detter jeg av lasset Noen som kan forklare åssen dette kan måles med et vanlig multimeter og hva som menes med og uten DVA tilkoblet? Kan legge til at punkt 1-4 er sjekket og funnet i orden og det er fortsatt ingen gnist på pluggene eller signal ut fra powerpack via de oransje ledningene. Godt batteri, god fart på starter, alle kontakter renset og satt inn med kontaktfett, det samme med jordingspunkter. Plugger er sjekket på den andre motoren og funker (har og en slik pluggtester som benyttes i stedet for plugger) Alle innspill tas i mot med takk. Redigert 10.August.2019 av xr4ti Lagt til mer info. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Har du målt ohm? Jeg vet ikke hva DVA står for. Men jeg hadde en Mariner 50 hk der det ikke var gnist da jeg kjøpte den. Målte ohm, og der var den ene verdien helt borte. Tror kanskje den var uendelig, altså ingen forbindelse. Dette er nå 14-16 år siden. Tok av svinghjulet, og sjekket delenummer på stator. Kjøpte ny stator. Monterte. Gnist med én gang. Når du har av svinghjul så sjekk samtidig at magnetene er hele, sitter korrekt og ikke har rust. Evt puss dem med fint pussepapir for å fjerne rust. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Buttnes Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Du må ha et adapter så du får målt peak spenningen . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 10.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2019 Takk for svarene! Så man kan ikke feilsøke en påhengsmotor med et vanlig multimeter? Greit nok at den CDI-feilsøkingsmanualen er reklame for deres egne produkter og at de viser til målinger utført med deres instrumenter/utstyr men vill tro at måleresultater fra et vanlig multimeter kunne brukes? Finnes det multimeter med slik "peek-funksjon" evt hvor man kan få kjøpt et slikt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Buttnes Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Du må ha et adapter så du får målt peak spenningen . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Buttnes Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Ikke vanskelig men fordrer at du skjønner grunnleggende elektronikk. Ellers vil vel et gammeldags volt meter med analog visning kunne gi en pekepinn. Da vil du kanskje se at pila oscillerer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 (redigert) @Buttnes, det var en meget bra video! Gjorde det enkelt å forstå hva en DVA er, hvordan den fungerer og hvordan man kan lage sin egen. Takk for deling. Redigert 10.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 10.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2019 Har bestilt meg et slikt VDA-adapter, uansett kjekt å ha. https://www.ebay.com/itm/Electronic-Specialties-640-Dva-Adapter/401212947396?hash=item5d6a27bbc4:g:bBoAAOSwXeJYDk8C Tar vel fort en uke eller to før det dukker opp vil jeg tro. Skulle jeg ha laget meg et slikt selv så hadde det gått vinter og votter før jeg hadde fått det til så da ble det å kjøpe et i stedet. Takk uansett for videoen, det ble litt klarer nå hvorfor det er viktig med peak volt. Skal låne et slikt analogt multimeter i morgen og se om jeg får frem noen målinger med det. Skulle så gjerne vist hva disconnect VDA betyr. Kan det være målinger med kontakten tilkoblet CDI og målinger med frakoblet CDI? Skal lese litt i manualen til den andre nyere motoren min, mulig det kommer frem litt bedre der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Buttnes Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 (redigert) Det beste er nok å bruke et scoop som viser kurven på utgangen av det du måler. Enten du er på lavspent eller høyspent siden. På pickup colien vil du jo fort se om den vireker eller ikke . Litt avhengig av type stater og oppbygging kan du også måle spolene og utgangs spenningene der. Som oftest er de vel stjernekoblet og finner man sammenkoblingen mellom de tre kan man måle en og en spole . Er den trekantkoblet blir det litt være . En stator er jo kun den elektronagnetiske delen som genererer spenning og strøm til forbrukerne. Pickupcoilene kan ses på som stifter i et tenningsanlegg og gir signal til coil om å gi gnist Redigert 10.August.2019 av Buttnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) Et scoop er en nyttig sak, for de som har og kan dette. Jeg kan dessverre ikke bruke slikt verktøy (burde nok ha lært meg det) så inntil videre så får jeg feilsøke iht manualer. Har lest i manualen til den andre motoren min og der er det beskrevet til punkt og prikke hvordan det skal feilsøkes så følger den. Må bare få dobbeltsjekket at verdiene jeg skal ha som referanse er lik med verdiene på 1995-motoren. Fikk sjekket litt mer på motoren og har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på da jeg ikke finner koblingsskjema på nett som dekker 1995 modellen. Koblingen av temp.sensor, er den riktig? Stemmer liksom ikke med fargene. Påkobling innslagsreleet, er dette riktig? Samme hvilken terminal/skrue jord(svart) og de to gule kablene er festet på? Fant også dette bak festeplata til hovedledningsnettet :( Måtte derfor ta opp hovednette og kikke på releesokklene. De ser bra ut og tilt virker som den skal. Er noe seig guffe som har delvis smeltet rent nedover både her og der så har vært varmt, men hva kommer varmen av? Kan ikke se at det har vært noe på kablene som skulle tilsi overledning. Kan dette ha sammenheng med at det ikke er gnist? Tilten er jo et eget system og den fungerer utmerket, både på motor og fjernkontroll men pluss til releene kommer jo fra felles giver. Trenger kanskje ikke å være kortslutning men overbelastning?. Ser og at noen av ledningene til stator/trigger har vært varme men ikke smeltet isolasjon. Må ta av svinghjulet og sjekke mer men vil tro det er smart og måle verdier som jeg nevnte før jeg plukker for mye på dette? Kom gjerne med synspunkter, eller det som bedre er, konkrete tips. Redigert 13.August.2019 av xr4ti Lagt til bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ToreKn Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) Hei, Det tabellen viser er spenningsverdier (peak) med CDI-enheten tilkoblet og ikke tilkoblet. Testen er egentlig ganske logisk, måler du rett spenning uten at CDI enheten tilkoblet er mest sannsynlig stator i orden. Er spenningen alt for lav når den er tilkoblet, er det sannsynligvis feil i CDI/powerpack. Et vanlig multimeter måler RMS-verdi, sånn ca kan du gange den verdien med 1,4 så får du peak-verdi. https://www.allaboutcircuits.com/tools/rms-voltage-calculator/ Redigert 13.August.2019 av ToreKn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 xr4ti skrev for 10 timer siden: Er noe seig guffe som har delvis smeltet rent nedover både her og der så har vært varmt, men hva kommer varmen av? Vanskelig å se på bildene, men er den seige guffen slikt man brukte for å hindre korrosjon på kabelskoene? Minner om slik type seig fett som jeg hadde i en påhengsmotor fra 1980-tallet. Fikk forklart at det var fett som var sprøytet på for p hindre fuktighet å trekke inn. (Nederste bilde. Klarte ikke å slette de andre med mobilen.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 (redigert) ToreKn skrev for 17 timer siden: Hei, Det tabellen viser er spenningsverdier (peak) med CDI-enheten tilkoblet og ikke tilkoblet. Testen er egentlig ganske logisk, måler du rett spenning uten at CDI enheten tilkoblet er mest sannsynlig stator i orden. Er spenningen alt for lav når den er tilkoblet, er det sannsynligvis feil i CDI/powerpack. Et vanlig multimeter måler RMS-verdi, sånn ca kan du gange den verdien med 1,4 så får du peak-verdi. https://www.allaboutcircuits.com/tools/rms-voltage-calculator/ Super den der da. Da kan jeg få estimert litt og grovsjekket frem til jeg har mottatt mitt DVA-adapter. Takk Grand Banks jr skrev for 17 timer siden: Vanskelig å se på bildene, men er den seige guffen slikt man brukte for å hindre korrosjon på kabelskoene? Minner om slik type seig fett som jeg hadde i en påhengsmotor fra 1980-tallet. Fikk forklart at det var fett som var sprøytet på for p hindre fuktighet å trekke inn. (Nederste bilde. Klarte ikke å slette de andre med mobilen.) Ja det virker fornuftig at "guffa" er en slik tettemasse for å beskytte relesoklene. Jeg lar det være da det fortsatt ser ut som om dette er tett og fint. Kan ikke finne noen skal skader eller rare målinger på kablene selv om det er svimerker på noen av de. Noe har vært feil, men hva? Takk for tips. Noen som kjenner til tilkoblingene jeg spurte om? Redigert 14.August.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 23.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2019 Da har jeg fått feilsøkt på motor og dermed blitt mer usikker. Har fulgt originalmanualen og CDI-manualen og kommer frem til det samme. Alle verdiene er innenfor unntatt det som er merket med gult på bildet under. Det skal være 0,6V, der har jeg fra 3,3V til 3,6V målt med DVA-adapter. Det jeg ikke helt skjønner er det som er i notis a) Der står det at det skal være 0,6V til 2,5V, jeg leser da høyere. Når jeg kobler til powerpacken og måler da så har jeg ca 360V på alle tre kablene (lilla, blå og grønn). Med powerpacken frakoblet så har jeg ca 330V hvilket er innenfor. Kan gjenta at svart/gul er sjekket og jorder som den skal. Det var det første jeg sjekket da dødmannsknappen er koblet ut på fjernkontrollen men det er kjørt med den slik i mange år. Er det noe jeg overser? Coilene er sjekket og alle verdier er godt innenfor. Er det mulig å få målt/sjekket utgangsstrøm fra powerpack og til coilene via de tre oransje kablene som går til coilene? Skjønte ikke helt greia med denne målingen, var via en motstand og noe greier. Skal se om jeg finner beskrivelsen men er det noen enklere måte å sjekke om powerpacken gir signaler til coilene? Det er også sjekket om noen av lederne til stator/trigger er jordet og ingen feil funnet. Skjønner ikke noe av dette jeg, hva gjør jeg galt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 23.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2019 Her er det resistor-greiene jeg mente. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 23.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2019 (redigert) xr4ti skrev for 9 timer siden: Med powerpacken frakoblet så har jeg ca 330V hvilket er innenfor. Se bort i fra denne setningen, den er IKKE relevant, var jeg som surra litt når jeg så på notatene mine. Beklager forvirringen! Glemte også å skrive at jeg koblet fra de oransje kablene til coilene og målte de og hadde ca rundt 120 til 125 V på de hvilket ikke er innafor (skal være minst 150V). Derfor jeg lurte litt på den resitorgreia om jeg skulle sjekka det før jeg gir opp. Har en mistanke om at powerpacken er kaputt men greit å få sjekka den ut før jeg skaffer en ny da de fort koster langt over tre båtlapper Tips tas i mot med stor takk om noen skjønner seg på slikt. Redigert 23.August.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ToreKn Svart 24.August.2019 Del på Facebook Svart 24.August.2019 Hei igjen Den resistorgreia du nevner går ut på å erstatte coilen når du måler spenning. Samme logikk her som med og uten powerpack. Måler du rett spenning ut av powerpacken når coilen er erstattet av en motstand er coilen mest sannsynligvis gåen, måler du fortsatt feil er det powerpacken. Det står vel også i cdi sin dokumentasjon at man ikke skal "kinne" motor uten coiler/loadresistor tilkoblet, gjør man det er det stor sjanse for at powerpacken går i stykker. Hvis du Googler loadresistor cdi så finner du ut hva det er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 25.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2019 (redigert) Takk igjen ToreKn for ditt svar. Ikke fremmed for at du har helt rett dette med at packen kan være kaputt grunnet feil feilsøking. Tidligere eier (og meg inkludert) var ikke kjent med at packen ikke skal frakobles disse kablene . Det har vært feilsøkt på denne motoren før jeg kjøpte den. Kjent feil var at den ble mer og mer tungstartet og i år startet den ikke i det hele tatt. Tidligere eier har hatt hjelp av en "mekaniker" og det var rotet noe fryktelig med alt og ingenting, bla så var det løsnet 2 skruer på topplokket Har hatt packen i bakhue hele tiden og det ser nå ut til at dette trolig er feilen. Men jeg vil gjerne lære og sjekke litt mer så jeg googlet den loadresitoren du nevnte og Telmo.no har denne på tilbud til 195kr så ble til at jeg handlet en slik, uansett kjekt å ha. Mens jeg satt å kikket på tilbudstorget til Telmo.no så fant jeg jaggu en powerpack til mine motorer fra CDI til 50% avslag, passet jo begge mine motorer så jeg kjøpte den også Disse koster normalt nesten fire båtlapper i Norge har jeg sett men hvor Telmo.no har fått prisen på 4880kr vet jeg ikke (koster ca nærmere to båtlapper på eBay +frakt og MVA) så må si meg fornøyd med det da jeg ikke hadde fått en ny til den prisen noe annet sted. Skal måle litt mer for å være helt sikker på at stator og trigger er i orden før jeg monterer den nye packen men kan feil på stator/trigger ødelegge powerpacken? Det er ikke funnet jordfeil på noe av det jeg har sjekket men jeg har jo ca 3,6V ut fra trigger der jeg skulle hatt 0,6V. Akkurat dette skjønner jeg ikke helt. Skal oppdatere så fort jeg har noe nytt å komme med. Mvh Redigert 25.August.2019 av xr4ti Rette noen skriveleifer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 29.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2019 Da var mysteriet løst. Det var defekt powerpack. Kjøpte en slik motstand for å måle utgangen på packen og der var det 0 V enda jeg målte 120 -125V på utgangene kun med DVA adapteret. Konklusjonen min etter dette er å følge manualene til punkt og prikke samt å ha det rette utstyret. Uten riktig utstyr får man feil testresultater er min erfaring. Satte inn den nye packen jeg kjøpte av Telmo og det var gnist med en gang. Koblet opp den nyinnkjøpte motstanden og måler da fra 181V til 184V på hver utgang. Skal få kjøpt nye pluggkabler også da kontaktendene var rustne og selve kablene varierer i ohm så de er kastet. Noen som har erfaring med om originale pluggkabler koster mye mer enn alternative/uoriginale kabler? Den nye powerpacken montert og testet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 4.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2019 Går litt sakte men har fått sjekket prisen på originale pluggkabler, 220kr pr stk. Går det å bruke kullkjernekabler på disse motorene, altså slike "moderne" pluggkabler? Har prøvd å finne ut hva motstanden er i de originale kobberkjerne kablene men trolig er det ikke motstand, i hvert fall ikke i plugghettene. Kan det skade powerpacken å sette på kabler med motstand om det er slik at de originale er "uten" motstand? Bare spør fordi jeg har funnet kabler på eBay som koster en brøkdel og skal være tilpasset disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 En liten oppklaring når det gjelder rms. Det er riktig, som den linkede kalkulatoren over viser, at peak-spenningen kan være rms-spenningen multiplisert med kvadratroten av 2, men det betinger, i likhet med alle ordinære AC-voltmetre, en ren sinuskurve. Ved andre kurveformer/pulser etc. kreves det et spesielt rms-voltmeter (merket "true rms" av én eller annen grunn). Dette representerer den effektive spenningen; dvs. den sinusspenningen som ville medført tilsvarende effekt. Peak-verdier derimot, kan være "uendelig" mye høyere enn både rms, og sinus-verdi. I og med at det her er snakk om pulser, er et vanlig voltmeter uegnet. Og ettersom det er peak-spenningen som lager gnist er heller ikke et rms-voltmeter til særlig hjelp. Det beste er, som allerede nevnt, et oscilloskop, men et godt alternativ er et peak-voltmeter, dvs. et DVA koblet til et DC-voltmeter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 5.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2019 @OZO Takk for info. Har blitt en lærerik tråd for meg dette Ingen som har noen tips angående pluggkabler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 For å gi optimal gnist bør pluggledningene, (og plugghettene), som hovedregel, ha den motstanden som tenningsanlegget forøvrig er beregnet på, men motstanden kan også ha med demping av radiostøy å gjøre. Og om gniststørrelsen skulle bli 95% av det optimale, har dette neppe noen praktisk betydning. Så lenge gnisten er kraftig nok til å gi en fullstendig antenning har det ingen effekt å øke den ytterligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 5.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2019 ozo skrev for 5 timer siden: For å gi optimal gnist bør pluggledningene, (og plugghettene), som hovedregel, ha den motstanden som tenningsanlegget forøvrig er beregnet på, men motstanden kan også ha med demping av radiostøy å gjøre. Og om gniststørrelsen skulle bli 95% av det optimale, har dette neppe noen praktisk betydning. Så lenge gnisten er kraftig nok til å gi en fullstendig antenning har det ingen effekt å øke den ytterligere. Nettopp, derfor jeg spør også. De fleste pluggledninger skal ha maks 25 Kohm totalt fra fordeler og til plugg på en moderne bilmotor. Som oftes er det da motstand i plugghetten på 1-5 Kohm, resterende i pluggledning og fordelerkontakt. Noen tenningsanlegg må ha så stor motstand for radiodemping og for å beskytte elektroniske komponenter( i tenningsanlegget). Denne motoren har jo et cdi-tenningsanlegg noe som tilsier at det skal være motstand men originalt er det kobberleder og en enkel stålkontakt både på powerpack-siden og på pluggsiden, noe jeg antar blir et udempet system. Originalpluggene er heller ikke dempet. Tror jeg går for de originale pluggledningene jeg da jeg ikke finner noe informasjon som faktisk gir noen noe konkret svar. BRP selger ikke plugghetter og koblinger løs lenger, kun som hele sett a kr 220, det blir 0,66 båtlapp for et sett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 11.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Da går motoren . Startet nesten med en gang og gikk uten å stoppe. Problemet nå er at den ikke stopper når jeg skrur av tenningen . Dødmannsknappen er tatt vekk av tidligere eier så må se på dette også. Jeg ønsker i grunn å ha dødmannsknapp, greit når man er alene utpå. Noe høy tomgang også så må sjekke tenningen samt justere lufteskruene til gasserne. Må man ha på lyddemperhuset for å justere inn lufteskruene? Gjenstår en skikkelig vask og reparasjon av noe lakkskader samt konservering også. Redigert 11.September.2019 av xr4ti Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.