Jump to content

Oppussing av 21 fot Lunderødsjekte - Prosjekt/worklogg


Toivo

Recommended Posts

Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene!

 

Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg.

Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955. 

 

den_andre.jpg.859bc10a6db741e2f63edeba28d20c82.jpg

 

Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot. 

 

Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri.

 

Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett.

 

41403526_245341022793139_7990015965276405760_n.jpg.a2bf665f2f20c9a4b4cd6bfeb83c0a05.jpg

 

41493199_292308288253438_8558680544483737600_n.jpg.de6438fc1d16c0d57e5124fba3267b80.jpg

 

41517483_545353632575969_7085064388914184192_n.jpg.1e9fe163ee2e4c836211be9416d158e0.jpg

 

Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene.

 

67826702_896387097383887_8740832594293161984_n.jpg.a2263a0a87189b2ce8dd8d04c242ebb9.jpg

 

68271529_339593890261717_853861785030098944_n.jpg.d579c7a17763ac26faaefd446f86e803.jpg

 

68751135_1313061928855362_7191313843933413376_n.jpg.00db188ad7052dcfae4240bc6ee54919.jpg

 

67830626_361757964519183_2136506158268022784_n.jpg.797a84a7a6a23cec3d98072826997150.jpg

 

Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger.

 

Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd.

 

More to come!

 

 

 

Redigert av Toivo (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Rakk en liten tur i garasjen ikveld. 

 

Demontert knærne på styrbord side som kobler sammen esing, spant og tofte i baugen. 

Disse har vært knekt så lenge jeg kan huske. Mye sannsynlig at det er vridninger i esinga som har forårsaket dette? Uansett vil jeg beholde disse, og kommer til å lime de sammen igjen med pu-lim.

 

68875653_879336752429300_8024845993973383168_n.jpg.002065c3795e4f25e95914a3f97f10df.jpg

 

 

Her kan vi se at tofta trenger litt omsorg. Planen her er å kutte vekk det som er dårlig, og felle inn nytt. Ca 1/4 skal vekk.

Skottet blir også nytt etterhvert.

68324058_528361127907777_8457169254435782656_n.jpg.ad29e23728b93038195112c578138690.jpg

 

Fremre delen er hel ved. (Det vi ser av råte her, er bare en list som støtter bordene som går videre frem)

68241951_512909679478597_3945250073549471744_n.jpg.8e65a6cd046a37b609c9663571f80cad.jpg

 

 

Etter en runde med varmepistol + skrape og pussemaskin, blir det riktig så bra.

 

68847920_2358403310895939_7969938827118641152_n.jpg.f87142fee7cfdfedef1d799097ac1025.jpg

 

Klar til liming.

68305013_492983544599609_4993421367371104256_n.jpg.08d3d51fc5e4b360dd75bf8ba6f25b95.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Vdub skrev for 23 timer siden:

Morro å se at det fremdeles er folk som tar seg tid til å fikse trebåter ? 

 

Morro å holde på og! Jeg ser på disse båtene som en del av kulturarven vår, så det er også litt av motivasjonen for å ta vare på henne.

 

Havarita skrev for 23 timer siden:

Flott sjekte.

Det meste ser ut som hel ved.

Pass på at du får nok lufting alle steder når du bygger opp igjen. Tenker spesielt på forut og akter.

Trebåter er ikke så glad i tette rom. Da blir det fort blåmann og råte.

 

Takk takk :)

Skal ta det med meg. Finnes mye forskjellige løsninger på lufting. F.eks stjerneventil, selv om jeg egentlig ikke synes de er så pene...

 

Igang med liming av knær.

 

68647574_2380960665495181_3099076301454049280_n.jpg.f477e6af3ca774eb91f02fb54e39edbb.jpg

 

68377998_2329450413972581_1697694228718551040_n.jpg.8abf75e77f724650435e01fedfb6621f.jpg

 

69044403_2408642035886601_3019361893123883008_n.jpg.7e47d6c09655a75a3ce56b2e6c241548.jpg

 

Kne nr 2. klar for liming. Det blir imorra.

68668913_443116729619789_6292810190303526912_n.jpg.16f80c4b090cdc20f3a142f4d10f2394.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Komodo skrev 43 minutter siden:

Nei, det er så kjedelige biler, så det hadde jeg ikke lagt merke til :wink:

Godt poeng :P 

 

Her kommer litt bilder av det som befant seg på hengeren.

Veldig fornøyd med disse. Ca 25cm breie alle sammen, 25mm tykke og lengde på 6m som jeg måtte kappe ned til 3,8m for å få plass på hengeren.

 

Nå har jeg plenty til bordgang og til bakken forran i baugen. Og kanskje det blir nok til benker også!

 

68642336_2457287014317839_4705770768854679552_n.jpg.e6790f48eb402b921e2ec16e9c524ce9.jpg

 

69432348_680347795726248_2889265405287727104_n.jpg.25d713edb98832f01aa9428677aedf12.jpg

 

69063091_352990055611705_8878547679802556416_n.jpg.bf4da7e7de6fbc0653e11883d1673a8a.jpg

 

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
hanto1 skrev for 11 timer siden:

Ser bra ut dette, har du noen plan på steamkasse/ rør til oppvarming av ny øvre bordgang?

Lurer på å prøve med PVC rør, stor kjele med vann og gassbluss. Har også sett noen som kler bordet i plast, teiper igjen og kjører på med damp i enden av posen. Nå har ikke jeg sjekket hva man får av dimmensjoner på PVC rør, men må ha innvendig minst 170mm

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Toivo skrev for 2 timer siden:

Nå har ikke jeg sjekket hva man får av dimmensjoner på PVC rør, men må ha innvendig minst 170mm

Du får PVC rør i langt større dimensjoner. Snakk i tilfelle med en entreprenør om han har noe til overs fra et prosjekt, men spirorør er vel kanskje både billigere og bedre. Men du kan gjøre det enda enklere. Det er jo bare å spikre sammen ei kasse av rupanel. Den behøver ikke å være tett. Så kjører du på med damp :thumbsup:

Link to post
Vdub skrev for 13 timer siden:

Mulig du kan finne billige spirorør/ventilasjonsrør du kan steame i. Ser det ligger litt på finn.no

Ikke dumt, skal sjekke det ut.

 

Komodo skrev for 13 timer siden:

Du får PVC rør i langt større dimensjoner. Snakk i tilfelle med en entreprenør om han har noe til overs fra et prosjekt, men spirorør er vel kanskje både billigere og bedre. Men du kan gjøre det enda enklere. Det er jo bare å spikre sammen ei kasse av rupanel. Den behøver ikke å være tett. Så kjører du på med damp :thumbsup:

 

Heller ingen dum ide. Har sett andre som har gjort det og. Og hvis ikke det er så nøye at den ikke er helt potte tett, er det kanskje en enda billigere løsning enn rør?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Ei steamkiste bør ikke være helt tett, litt «flow» bør det være for at steamen skal komme godt til. Ideelt sett kan selve kista være så tett du får til, så har du bare steam inn i den ene enden og en stor svamp (avkapp fra ei madrass) i den andre enden der du trekker planken ut. Da slipper dampen ut i enden lengst vekke fra kilden mens du steamer, og fordeles fint langs hele bordet.

 

En gammel «regel» sier en time steaming per tomme tykkelse bord (for din del altså maks en time). Får du god steam (og kassen er som beskrevet over) holder det med 20-30 minutter for furu så lenge utetemperaturen ikke er lavere enn 10 grader. Steamer du for lenge mister bordet både styrke og deler av den naturlige impregneringen furu har trekker ut. Så et tips er å prøvesteame en dag før der du prøver deg litt fram for å se hvor lenge du trenger steame for å oppnå ønsket bøyelighet i planken (bruk noe avkapp du ikke har tenkt å bruke).

 

Tilpasning av kritiske ender (mot stevn, suer, osv.) bør du ha gjort på forhånd før du steamer. Skjøting av plank kan du sage og tilpasse etter bordet er på plass.

 

På forhånd bør du også ha lagt klar antallet tvinger du trenger (og trekkosser til disse, slik at du slipper at stygge runde tvingemerker trenger seg inn i veden) og rekspiker (festespiker mot stevnene). Også en fordel med ei lita slegge, eventuelt en stor treklubbe, og noe å slå på slik at du underveis kan slå bordet på plass der du ønsker. Fordel å ha noe å slå på, f.eks. en bit av et bredt bord eller lignende, slik at du unngår slagmerker i den myke planken. 

 

Når du så skal ta bordet ut av steamkista bør du ha på deg langermet skjorte/jakke og tykke hansker, kokvarm damp kødder du ikke med. I løpet av 10 sekunder bør bordet være på plass i stevnen og du kan begynne å feste dette. En fordel å både feste med rekspiker først, for så, hvis mulig, legge over en god treklosse og tvinge bordet fast over stevnen i tillegg. Så kan du begynne å bøye bordet inntil. Det er en fordel å være to om jobben, en som fester bordet som beskrevet over til stevnen og en annen som begynner å klemme det inntil så fort førstemann har fått festet bordet godt nok. Jobb raskt, god planlegging på forhånd sørger for at du ikke gjør feil. Når bordet så begynner å avkjøles har det fått formen det skal ha. Da kan en av dere begynne å borre gjennom suene til saum/klink, mens den andre tilpasser endeskjøten mot neste bord. Ut fra bildene ser det ut som det ikke er skarvinger på båten din, altså skråskjøter. Dermed er tilpasningen av skjøter enkelt, det er bare å sage tvert av midt mellom to spant. Så kan du lage klamp til å klinke fast på innsiden når pulsen har sunket.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Hakkannen skrev for 6 timer siden:

Ei steamkiste bør ikke være helt tett, litt «flow» bør det være for at steamen skal komme godt til. Ideelt sett kan selve kista være så tett du får til, så har du bare steam inn i den ene enden og en stor svamp (avkapp fra ei madrass) i den andre enden der du trekker planken ut. Da slipper dampen ut i enden lengst vekke fra kilden mens du steamer, og fordeles fint langs hele bordet.

 

En gammel «regel» sier en time steaming per tomme tykkelse bord (for din del altså maks en time). Får du god steam (og kassen er som beskrevet over) holder det med 20-30 minutter for furu så lenge utetemperaturen ikke er lavere enn 10 grader. Steamer du for lenge mister bordet både styrke og deler av den naturlige impregneringen furu har trekker ut. Så et tips er å prøvesteame en dag før der du prøver deg litt fram for å se hvor lenge du trenger steame for å oppnå ønsket bøyelighet i planken (bruk noe avkapp du ikke har tenkt å bruke).

 

Tilpasning av kritiske ender (mot stevn, suer, osv.) bør du ha gjort på forhånd før du steamer. Skjøting av plank kan du sage og tilpasse etter bordet er på plass.

 

På forhånd bør du også ha lagt klar antallet tvinger du trenger (og trekkosser til disse, slik at du slipper at stygge runde tvingemerker trenger seg inn i veden) og rekspiker (festespiker mot stevnene). Også en fordel med ei lita slegge, eventuelt en stor treklubbe, og noe å slå på slik at du underveis kan slå bordet på plass der du ønsker. Fordel å ha noe å slå på, f.eks. en bit av et bredt bord eller lignende, slik at du unngår slagmerker i den myke planken. 

 

Når du så skal ta bordet ut av steamkista bør du ha på deg langermet skjorte/jakke og tykke hansker, kokvarm damp kødder du ikke med. I løpet av 10 sekunder bør bordet være på plass i stevnen og du kan begynne å feste dette. En fordel å både feste med rekspiker først, for så, hvis mulig, legge over en god treklosse og tvinge bordet fast over stevnen i tillegg. Så kan du begynne å bøye bordet inntil. Det er en fordel å være to om jobben, en som fester bordet som beskrevet over til stevnen og en annen som begynner å klemme det inntil så fort førstemann har fått festet bordet godt nok. Jobb raskt, god planlegging på forhånd sørger for at du ikke gjør feil. Når bordet så begynner å avkjøles har det fått formen det skal ha. Da kan en av dere begynne å borre gjennom suene til saum/klink, mens den andre tilpasser endeskjøten mot neste bord. Ut fra bildene ser det ut som det ikke er skarvinger på båten din, altså skråskjøter. Dermed er tilpasningen av skjøter enkelt, det er bare å sage tvert av midt mellom to spant. Så kan du lage klamp til å klinke fast på innsiden når pulsen har sunket.

Takk for meget god beskrivelse! Mange gode tips jeg skal ta med meg her ?? Jeg har sett noen som tilpasser mot stevn og slikt etter de har steamet på bordet. Altså de former bordet først, tar det av, og tilpasser i ettertid. Men du tenker det er best å tilpasse først? 

 

En annen ting: Har du noen tips når det kommer til esinga. Denne blir 36mm tykk og 63mm brei. Og så vidt jeg har forstått, skal denne også steames på plass. Er det i det hele tatt mulig?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

@Toivo Bare hyggelig:smiley: Kjekt når folk har lyst å ta vare på tradisjonelle båter synes jeg, vi trenger flere slike!

 

Når det gjelder tilpasning mot stevn før eller etter steaming så stemmer det at folk gjør begge deler. Skal du tilpasse etter steaming må du vente til bordet er helt avkjølt før du gjør dette. Da må du altså kappe av litt av enden av bordet og tilpasse dette slik at det passer. Bakdelene med dette er at formen på bordet da blir forskjøvet (gjerne ikke mye, men alt etter hvor bordet er på båten kan selv litt påvirke formen), bordet ønsker seg tilbake til opprinnelig form og blir dermed striere å få inn igjen og prosessen med å få på plass bordet tar totalt sett lengre tid, etter min erfaring. I tillegg er spunningen (sporet i stevnen der bordet skal inn) på noen båter gjerne høvlet slik at bordet blir kilt inni selve sporet, altså som en ekstra holdekraft for enden av bordet, da passer det bedre å ha tilpasset enden på forhånd før steaming. Nå vet jeg ikke om spunningen er slik på din båt,  så på det ene bildet, men var ikke lett å se.

 

Jeg har brukt begge metoder, men foretrekker versjonen der enden er tilpasset på forhånd. Da setter du bordet inn mot stevnen i den vinkelen det vil få mot stevnen når det senere skal klemmes på plass. Så tilpasser du enden slik at du egentlig, hvis bordet plutselig hadde blitt mykt der og da, kunne klemt bordet rett inn og på plass der det skal være. En fordel å borre opp de gamle hullene etter rekspikeren og proppe disse først, så slipper du spikre i gamle og romme hull. Litt avhengig av hvor mye tid du har og hvor kjapt du jobber kan du godt forhåndsborre hullene til rekspikeren i selve bordet før steaming. Jeg liker å forborre trangt for rekspikeren også, men vet mange spikrer rett i stevnen uten forborring, på tross av faren for oppsprekking. Resten av hullene til saumen/klinken på langsa av sua er best å ta etter steaming når bordet er på plass og har fått avkjølt seg litt. 

 

Når det gjelder rekspiker og saum; disse har et firkantet tverrsnitt og det er en fordel at disse da slås inn parallelt med årringene. Slås de inn diagonalt vil de skarpe hjørnene kunne føre til senere oppsprekking når bordet belastes, i tillegg er holdekraften langt svakere enn om de slås inn parallelt med årringene. Se illustrasjonen under (grønn = bra, rød = ikke ideelt). Klart, årringene/fibrene vil ikke alltid gå 100% parallelt eller krysses 90 grader slik at ideell innslåing er mulig, som f.eks. der bordene går inn i spunningen (som du gjerne ser jeg har prøvd å få fram på tegningen), men så langt det går bør alt som er firkantet slås inn slik at tverrsnittet på festemidlet er mest mulig parallelt med årringene. 

 

Esinga kan du også steame ja. Tykkelsen er ikke noe problem så lenge du får steamet den godt nok (har steamet og bøyd plank av 3-toms/ 75mm tykkelse, og opp mot 40cm brei, rundt raua på ei 50-fots skøyte med såkalt panserrau, det var tungt, men det gikk?). Ville latt esinga få en liten time gjerne, trenger ikke så mye mer. Her også; en fordel å tilpasse på forhånd, da kan du feste den i enden med en gang den er ute av steamkista. 

 

Saum.jpg.c2257dddff6457decf3f51b659557a40.jpg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Stemmer at bordet blir kilt inn i stevnen ja. Er det noen spesielle spiker som brukes her? Bra illustrasjon, og skjønner akkurat hva du mener her. Skal ta hensyn til det.

 

Ser for meg at hvis jeg skal tilpasse til spunningen på forhånd, så kan det være vanskelig å vite nøyaktig vinkelen på bordet, siden det vil jo naturligvis ikke ligge langs med båten, men stikke rett ut. Noen tips til det?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post

Liming og oppbyging av tofta. Knota litt med å få annleggsflatene 100% rette. Prøvde å rette av med høvel først, menhar ikke langhøvel, så var ikke lett. Endte med at jeg klaska på en lang stripe med pussepapir på et rettholt. Markerte med blyant på annleggsflata og pussa ned til det ikke var mer blyant igjen. Tror det ble gull :)

 

68914074_393464978040667_5325144308938964992_n.jpg.54dcb305c5a601ff268eca2aff2e2fe5.jpg

 

68991281_2355511491382567_3446894100387725312_n.jpg.0aa065bae382623a44f21d64f0a588d6.jpg

 

Bra og jevn sqeeze out :) Dette er altså under tofta

69405392_2141060689520089_3872508965531156480_n.jpg.e3b79d263eada2a83ad2f9f7a6fb2769.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
  • 5 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Hvordan går det med prosjektet i dag? Skal bytte noen bord og spant selv i min båt. Men det blir tidligst til høsten. 

Det er moro å følge med på andre prosjekt, lærerikt er det også. 

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...