Toivo Startet 12.August.2019 Link til dette innlegget Startet 12.August.2019 (redigert) Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene! Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg. Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955. Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot. Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri. Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett. Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene. Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger. Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd. More to come! Redigert 12.August.2019 av Toivo (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Honduras Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Dette blir fint å følge med på. Er selv på jakt etter en åpen kogg/sjekte/snekke etter noen år i planefart. Begynner å bli tynt med dem. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Spennende prosjekt! Dette skal jeg følge med på Fortsett å poste gode bilder av det du gjør Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Toivo Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Rakk en liten tur i garasjen ikveld. Demontert knærne på styrbord side som kobler sammen esing, spant og tofte i baugen. Disse har vært knekt så lenge jeg kan huske. Mye sannsynlig at det er vridninger i esinga som har forårsaket dette? Uansett vil jeg beholde disse, og kommer til å lime de sammen igjen med pu-lim. Her kan vi se at tofta trenger litt omsorg. Planen her er å kutte vekk det som er dårlig, og felle inn nytt. Ca 1/4 skal vekk. Skottet blir også nytt etterhvert. Fremre delen er hel ved. (Det vi ser av råte her, er bare en list som støtter bordene som går videre frem) Etter en runde med varmepistol + skrape og pussemaskin, blir det riktig så bra. Klar til liming. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Vdub Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Morro å se at det fremdeles er folk som tar seg tid til å fikse trebåter ? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Flott sjekte. Det meste ser ut som hel ved. Pass på at du får nok lufting alle steder når du bygger opp igjen. Tenker spesielt på forut og akter. Trebåter er ikke så glad i tette rom. Da blir det fort blåmann og råte. Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Vdub skrev for 23 timer siden: Morro å se at det fremdeles er folk som tar seg tid til å fikse trebåter ? Morro å holde på og! Jeg ser på disse båtene som en del av kulturarven vår, så det er også litt av motivasjonen for å ta vare på henne. Havarita skrev for 23 timer siden: Flott sjekte. Det meste ser ut som hel ved. Pass på at du får nok lufting alle steder når du bygger opp igjen. Tenker spesielt på forut og akter. Trebåter er ikke så glad i tette rom. Da blir det fort blåmann og råte. Takk takk :) Skal ta det med meg. Finnes mye forskjellige løsninger på lufting. F.eks stjerneventil, selv om jeg egentlig ikke synes de er så pene... Igang med liming av knær. Kne nr 2. klar for liming. Det blir imorra. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Noe spennende på hengeren idag :D Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Komodo Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Sikkert spennende last, men Teslaen ble nok mer synlig enn lasta Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Toivo Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Komodo skrev for 8 timer siden: Sikkert spennende last, men Teslaen ble nok mer synlig enn lasta Haha, interessant. Lurer på om den kommentaren hadde kommet om det var en Passat :p Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Komodo Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Nei, det er så kjedelige biler, så det hadde jeg ikke lagt merke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Toivo Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Komodo skrev 43 minutter siden: Nei, det er så kjedelige biler, så det hadde jeg ikke lagt merke til Godt poeng :P Her kommer litt bilder av det som befant seg på hengeren. Veldig fornøyd med disse. Ca 25cm breie alle sammen, 25mm tykke og lengde på 6m som jeg måtte kappe ned til 3,8m for å få plass på hengeren. Nå har jeg plenty til bordgang og til bakken forran i baugen. Og kanskje det blir nok til benker også! Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Innfelling i tofta er igang. Denne må jeg ta i to omganger. Først feller jeg inn hjørnet som jeg nå har gjort. Og så kommer det en på langs av hele tofta som bygger ca 4cm. Skikkelig møysommelig arbeid å få dette nøyaktig! Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
hanto1 Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Ser bra ut dette, har du noen plan på steamkasse/ rør til oppvarming av ny øvre bordgang? Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 hanto1 skrev for 11 timer siden: Ser bra ut dette, har du noen plan på steamkasse/ rør til oppvarming av ny øvre bordgang? Lurer på å prøve med PVC rør, stor kjele med vann og gassbluss. Har også sett noen som kler bordet i plast, teiper igjen og kjører på med damp i enden av posen. Nå har ikke jeg sjekket hva man får av dimmensjoner på PVC rør, men må ha innvendig minst 170mm Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Vdub Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 (redigert) Mulig du kan finne billige spirorør/ventilasjonsrør du kan steame i. Ser det ligger litt på finn.no Redigert 24.August.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Toivo skrev for 2 timer siden: Nå har ikke jeg sjekket hva man får av dimmensjoner på PVC rør, men må ha innvendig minst 170mm Du får PVC rør i langt større dimensjoner. Snakk i tilfelle med en entreprenør om han har noe til overs fra et prosjekt, men spirorør er vel kanskje både billigere og bedre. Men du kan gjøre det enda enklere. Det er jo bare å spikre sammen ei kasse av rupanel. Den behøver ikke å være tett. Så kjører du på med damp Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Toivo Svart 25.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Vdub skrev for 13 timer siden: Mulig du kan finne billige spirorør/ventilasjonsrør du kan steame i. Ser det ligger litt på finn.no Ikke dumt, skal sjekke det ut. Komodo skrev for 13 timer siden: Du får PVC rør i langt større dimensjoner. Snakk i tilfelle med en entreprenør om han har noe til overs fra et prosjekt, men spirorør er vel kanskje både billigere og bedre. Men du kan gjøre det enda enklere. Det er jo bare å spikre sammen ei kasse av rupanel. Den behøver ikke å være tett. Så kjører du på med damp Heller ingen dum ide. Har sett andre som har gjort det og. Og hvis ikke det er så nøye at den ikke er helt potte tett, er det kanskje en enda billigere løsning enn rør? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 (redigert) Ei steamkiste bør ikke være helt tett, litt «flow» bør det være for at steamen skal komme godt til. Ideelt sett kan selve kista være så tett du får til, så har du bare steam inn i den ene enden og en stor svamp (avkapp fra ei madrass) i den andre enden der du trekker planken ut. Da slipper dampen ut i enden lengst vekke fra kilden mens du steamer, og fordeles fint langs hele bordet. En gammel «regel» sier en time steaming per tomme tykkelse bord (for din del altså maks en time). Får du god steam (og kassen er som beskrevet over) holder det med 20-30 minutter for furu så lenge utetemperaturen ikke er lavere enn 10 grader. Steamer du for lenge mister bordet både styrke og deler av den naturlige impregneringen furu har trekker ut. Så et tips er å prøvesteame en dag før der du prøver deg litt fram for å se hvor lenge du trenger steame for å oppnå ønsket bøyelighet i planken (bruk noe avkapp du ikke har tenkt å bruke). Tilpasning av kritiske ender (mot stevn, suer, osv.) bør du ha gjort på forhånd før du steamer. Skjøting av plank kan du sage og tilpasse etter bordet er på plass. På forhånd bør du også ha lagt klar antallet tvinger du trenger (og trekkosser til disse, slik at du slipper at stygge runde tvingemerker trenger seg inn i veden) og rekspiker (festespiker mot stevnene). Også en fordel med ei lita slegge, eventuelt en stor treklubbe, og noe å slå på slik at du underveis kan slå bordet på plass der du ønsker. Fordel å ha noe å slå på, f.eks. en bit av et bredt bord eller lignende, slik at du unngår slagmerker i den myke planken. Når du så skal ta bordet ut av steamkista bør du ha på deg langermet skjorte/jakke og tykke hansker, kokvarm damp kødder du ikke med. I løpet av 10 sekunder bør bordet være på plass i stevnen og du kan begynne å feste dette. En fordel å både feste med rekspiker først, for så, hvis mulig, legge over en god treklosse og tvinge bordet fast over stevnen i tillegg. Så kan du begynne å bøye bordet inntil. Det er en fordel å være to om jobben, en som fester bordet som beskrevet over til stevnen og en annen som begynner å klemme det inntil så fort førstemann har fått festet bordet godt nok. Jobb raskt, god planlegging på forhånd sørger for at du ikke gjør feil. Når bordet så begynner å avkjøles har det fått formen det skal ha. Da kan en av dere begynne å borre gjennom suene til saum/klink, mens den andre tilpasser endeskjøten mot neste bord. Ut fra bildene ser det ut som det ikke er skarvinger på båten din, altså skråskjøter. Dermed er tilpasningen av skjøter enkelt, det er bare å sage tvert av midt mellom to spant. Så kan du lage klamp til å klinke fast på innsiden når pulsen har sunket. Redigert 25.August.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 25.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Hakkannen skrev for 6 timer siden: Ei steamkiste bør ikke være helt tett, litt «flow» bør det være for at steamen skal komme godt til. Ideelt sett kan selve kista være så tett du får til, så har du bare steam inn i den ene enden og en stor svamp (avkapp fra ei madrass) i den andre enden der du trekker planken ut. Da slipper dampen ut i enden lengst vekke fra kilden mens du steamer, og fordeles fint langs hele bordet. En gammel «regel» sier en time steaming per tomme tykkelse bord (for din del altså maks en time). Får du god steam (og kassen er som beskrevet over) holder det med 20-30 minutter for furu så lenge utetemperaturen ikke er lavere enn 10 grader. Steamer du for lenge mister bordet både styrke og deler av den naturlige impregneringen furu har trekker ut. Så et tips er å prøvesteame en dag før der du prøver deg litt fram for å se hvor lenge du trenger steame for å oppnå ønsket bøyelighet i planken (bruk noe avkapp du ikke har tenkt å bruke). Tilpasning av kritiske ender (mot stevn, suer, osv.) bør du ha gjort på forhånd før du steamer. Skjøting av plank kan du sage og tilpasse etter bordet er på plass. På forhånd bør du også ha lagt klar antallet tvinger du trenger (og trekkosser til disse, slik at du slipper at stygge runde tvingemerker trenger seg inn i veden) og rekspiker (festespiker mot stevnene). Også en fordel med ei lita slegge, eventuelt en stor treklubbe, og noe å slå på slik at du underveis kan slå bordet på plass der du ønsker. Fordel å ha noe å slå på, f.eks. en bit av et bredt bord eller lignende, slik at du unngår slagmerker i den myke planken. Når du så skal ta bordet ut av steamkista bør du ha på deg langermet skjorte/jakke og tykke hansker, kokvarm damp kødder du ikke med. I løpet av 10 sekunder bør bordet være på plass i stevnen og du kan begynne å feste dette. En fordel å både feste med rekspiker først, for så, hvis mulig, legge over en god treklosse og tvinge bordet fast over stevnen i tillegg. Så kan du begynne å bøye bordet inntil. Det er en fordel å være to om jobben, en som fester bordet som beskrevet over til stevnen og en annen som begynner å klemme det inntil så fort førstemann har fått festet bordet godt nok. Jobb raskt, god planlegging på forhånd sørger for at du ikke gjør feil. Når bordet så begynner å avkjøles har det fått formen det skal ha. Da kan en av dere begynne å borre gjennom suene til saum/klink, mens den andre tilpasser endeskjøten mot neste bord. Ut fra bildene ser det ut som det ikke er skarvinger på båten din, altså skråskjøter. Dermed er tilpasningen av skjøter enkelt, det er bare å sage tvert av midt mellom to spant. Så kan du lage klamp til å klinke fast på innsiden når pulsen har sunket. Takk for meget god beskrivelse! Mange gode tips jeg skal ta med meg her ?? Jeg har sett noen som tilpasser mot stevn og slikt etter de har steamet på bordet. Altså de former bordet først, tar det av, og tilpasser i ettertid. Men du tenker det er best å tilpasse først? En annen ting: Har du noen tips når det kommer til esinga. Denne blir 36mm tykk og 63mm brei. Og så vidt jeg har forstått, skal denne også steames på plass. Er det i det hele tatt mulig? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 (redigert) @Toivo Bare hyggelig Kjekt når folk har lyst å ta vare på tradisjonelle båter synes jeg, vi trenger flere slike! Når det gjelder tilpasning mot stevn før eller etter steaming så stemmer det at folk gjør begge deler. Skal du tilpasse etter steaming må du vente til bordet er helt avkjølt før du gjør dette. Da må du altså kappe av litt av enden av bordet og tilpasse dette slik at det passer. Bakdelene med dette er at formen på bordet da blir forskjøvet (gjerne ikke mye, men alt etter hvor bordet er på båten kan selv litt påvirke formen), bordet ønsker seg tilbake til opprinnelig form og blir dermed striere å få inn igjen og prosessen med å få på plass bordet tar totalt sett lengre tid, etter min erfaring. I tillegg er spunningen (sporet i stevnen der bordet skal inn) på noen båter gjerne høvlet slik at bordet blir kilt inni selve sporet, altså som en ekstra holdekraft for enden av bordet, da passer det bedre å ha tilpasset enden på forhånd før steaming. Nå vet jeg ikke om spunningen er slik på din båt, så på det ene bildet, men var ikke lett å se. Jeg har brukt begge metoder, men foretrekker versjonen der enden er tilpasset på forhånd. Da setter du bordet inn mot stevnen i den vinkelen det vil få mot stevnen når det senere skal klemmes på plass. Så tilpasser du enden slik at du egentlig, hvis bordet plutselig hadde blitt mykt der og da, kunne klemt bordet rett inn og på plass der det skal være. En fordel å borre opp de gamle hullene etter rekspikeren og proppe disse først, så slipper du spikre i gamle og romme hull. Litt avhengig av hvor mye tid du har og hvor kjapt du jobber kan du godt forhåndsborre hullene til rekspikeren i selve bordet før steaming. Jeg liker å forborre trangt for rekspikeren også, men vet mange spikrer rett i stevnen uten forborring, på tross av faren for oppsprekking. Resten av hullene til saumen/klinken på langsa av sua er best å ta etter steaming når bordet er på plass og har fått avkjølt seg litt. Når det gjelder rekspiker og saum; disse har et firkantet tverrsnitt og det er en fordel at disse da slås inn parallelt med årringene. Slås de inn diagonalt vil de skarpe hjørnene kunne føre til senere oppsprekking når bordet belastes, i tillegg er holdekraften langt svakere enn om de slås inn parallelt med årringene. Se illustrasjonen under (grønn = bra, rød = ikke ideelt). Klart, årringene/fibrene vil ikke alltid gå 100% parallelt eller krysses 90 grader slik at ideell innslåing er mulig, som f.eks. der bordene går inn i spunningen (som du gjerne ser jeg har prøvd å få fram på tegningen), men så langt det går bør alt som er firkantet slås inn slik at tverrsnittet på festemidlet er mest mulig parallelt med årringene. Esinga kan du også steame ja. Tykkelsen er ikke noe problem så lenge du får steamet den godt nok (har steamet og bøyd plank av 3-toms/ 75mm tykkelse, og opp mot 40cm brei, rundt raua på ei 50-fots skøyte med såkalt panserrau, det var tungt, men det gikk?). Ville latt esinga få en liten time gjerne, trenger ikke så mye mer. Her også; en fordel å tilpasse på forhånd, da kan du feste den i enden med en gang den er ute av steamkista. Redigert 25.August.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Stemmer at bordet blir kilt inn i stevnen ja. Er det noen spesielle spiker som brukes her? Bra illustrasjon, og skjønner akkurat hva du mener her. Skal ta hensyn til det. Ser for meg at hvis jeg skal tilpasse til spunningen på forhånd, så kan det være vanskelig å vite nøyaktig vinkelen på bordet, siden det vil jo naturligvis ikke ligge langs med båten, men stikke rett ut. Noen tips til det? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Liming og oppbyging av tofta. Knota litt med å få annleggsflatene 100% rette. Prøvde å rette av med høvel først, menhar ikke langhøvel, så var ikke lett. Endte med at jeg klaska på en lang stripe med pussepapir på et rettholt. Markerte med blyant på annleggsflata og pussa ned til det ikke var mer blyant igjen. Tror det ble gull :) Bra og jevn sqeeze out :) Dette er altså under tofta Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 En liten oppdatering fra bua i høstmørket! Tofta er nå på plass! Mye småjusteringer for å få den til å passe med mange vinkler i alle retninger, men til slutt smatt den nedi gitt ? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
øyværing Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Hvordan går det med prosjektet i dag? Skal bytte noen bord og spant selv i min båt. Men det blir tidligst til høsten. Det er moro å følge med på andre prosjekt, lærerikt er det også. Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.