Jump to content

D5L sertifikat eller ikke på båter over 15 meter


nomen

Recommended Posts

Jeg kikker jo på Finn daglig, og dtømmer meg bort i alt jeg aldri får råd til:smiley:

 

 

En båt jeg kikket på nå, er en 52 fot (16,66 meter står det i annonsen) Princess til snaue 10 000 000:eek:.

 

Det poengeters at man ikke trenger D5L sertifikat for å føre denne båten (som om det er en hindring for å kjøpe en slik båt:giggle:)

 

Hva er det jeg ikke har fått med meg? Trodde alle båter over 15 meter krevde sertifikat.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det kommer litt ann på. Hvis badeplattform og baugnebb er boltet på og ikke støpt som en del av skroget så regnes de ikke med i skroglengden med tanke på sertifikatkravet. Pussig nok.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, nomen said:

Akkurat, da vet jeg det,takk.

 

Da er det en ting mindre å tenke på, neste steg er å skaffe 9 000 000,- kroner.

 

Kjenner til den problemstillingen :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Synes til stadighet at denne problemstillingen dukker opp, både i fora som dette og i diskusjoner ellers. Fascinerende at enkelte har større problemer med å skaffe seg D5L enn midlene som trengs for å betale båten. Mener ikke at dette var trådstarter sin tilnærming, men kommentaren passer likevel inn i tråden. 

Oso

Link to post
Share on other sites

Det er søndag og folket har vel sikkert litt humor siden det er en båtside dette. eller?

 

Har startet med salg av vafler, T-skjorter og kaffekrus for å komme i havn økonomisk til denne: :giggle:

 

https://www.apolloduck.com/boat/commercial-vessels-rescue-vessel/548476

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ooma skrev 54 minutter siden:

Synes til stadighet at denne problemstillingen dukker opp, både i fora som dette og i diskusjoner ellers. Fascinerende at enkelte har større problemer med å skaffe seg D5L enn midlene som trengs for å betale båten. Mener ikke at dette var trådstarter sin tilnærming, men kommentaren passer likevel inn i tråden. 

Jo, det var litt av mitt poeng.

Om det skulle "slumpe" 10 000 000,- til båt, burde det være rom for noen skarve tusen til et skikkelig båtsertifikat også.

 

15 meter med, eller uten badeplattform en slik farkost bør man absolutt ha skikkelig opplæring for å føre.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Kapital,båtplass eller sertifikat, om så alle delene hadde vært på plass, ei slik svær "dieselpurke"  hadde jeg aldri kjøpt.

 

Så mye mer vedlikehold, og kostnader og det viktigste av alt... alle de flotte uthavnene man stenger seg selv ute ifra.

 

Det kan kanskje høres ut som en fattigmanns trøst, men en slik båt hadde ikke gjort mitt båtliv rikere, men fattigere.

En Marex 375 sun cruiser derimot......sukk??

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Alle båter som gjør fart over 10 knop burde utløse krav om D5L. Båtførerprøven er en vits!

Så kan man diskutere om størrelsen på båt bør ha noe å si. 

Antall båter har økt kraftig. Størrelse og fart  likeså. Og gentlemans oppførselen er i fritt fall. 

Kunnskap vil kanskje rette opp litt sammen med en bedre forståelse av hva man håndterer av størrelse og hvor stor skade det kan gjøre. 

Litt sure oppstøt fra meg. Men jeg mener at krav til båtfører må kraftig opp!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Ikke dumt forslag det der, Erikda.

Spørsmålet er om noen tør å komme med ett slikt lovforslag.

 

Ja, forslaget er bra og det burde komme med full tyngde.
Men jeg vet allerede nå at båtbransjen, dvs de som tjener penger på selge båter vil sable det ned med alt de finner av (vikarierende) argumenter!

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 17 timer siden:

Alle båter som gjør fart over 10 knop burde utløse krav om D5L. Båtførerprøven er en vits!

 

Frabe oss flere reguleringer. Om jolla mi gjør 12 knop finnes det ingen større grunnlag til å utløse dybdekunnskapskrav om læren om oseanografi og metreologi enn om den gjør 9 knop.

Link to post
Share on other sites

Mulig at det er behov for opplæring, men om man ser seg rundt ellers så har vel alle som kjører bil et ok førerkort, det forhindrer ikke egoistisk adferd.

Så er det jo litt på kanten når man driver kommersiell kursvirksomhet og rakker ned på båtbransjen. Eller øser ut synspunkter som gavner egen virksomhet /profesjon. 

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven er en dårlig vits og i mange tilfeller null verdt. "Beståttgaranti". Pføy.

 

Det skader ikke å kreve LITT kompetanse og ferdigheter før man kan drive på tilnærmet fritt. I et ellers gjennomregulert samfunn er det ganske utrolig at det i en del tilfeller er null formalia-krav før man kan rase av gårde i en potensiell drapsmaskin.

 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 18 timer siden:

Alle båter som gjør fart over 10 knop burde utløse krav om D5L. Båtførerprøven er en vits!

Ikke enig! D5L er solid overkill for de som skal ut for å sette garn i en trang og ubebodd vestlandsfjord med sin gamle Rana 15 med en 20-hester på hekken.

Men jeg er fullstendig enig i at båtførerprøven er en vits slik det fungerer i dag. Det bør selvsagt være praksis med i bildet.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

 

Frabe oss flere reguleringer. Om jolla mi gjør 12 knop finnes det ingen større grunnlag til å utløse dybdekunnskapskrav om læren om oseanografi og metreologi enn om den gjør 9 knop.

større motorbåt med speed-jolle som gjør 12 knop vil trolig kreve 2 stykk D5L

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

 

Frabe oss flere reguleringer. Om jolla mi gjør 12 knop finnes det ingen større grunnlag til å utløse dybdekunnskapskrav om læren om oseanografi og metreologi enn om den gjør 9 knop.

Så kom med forslag om hva som burde utløse krav til opplæring!!! Jeg bor i båten og ser veeeeeldig mye merkelig håndtering av båt

 

Too Much skrev for 2 timer siden:

Mulig at det er behov for opplæring, men om man ser seg rundt ellers så har vel alle som kjører bil et ok førerkort, det forhindrer ikke egoistisk adferd.

Så er det jo litt på kanten når man driver kommersiell kursvirksomhet og rakker ned på båtbransjen. Eller øser ut synspunkter som gavner egen virksomhet /profesjon. 

Jeg har ikke reklamert for min virksomhet. Jeg har en ubetydelig inntekt på praksis ombord. Her på forumet har jeg aldri frontet den delen av båtlivet mitt. 

Andre derimot drar frem Poseidon. Det var ikke min agenda!

Om jeg så legger ned min virksomhet i morgen vil jeg like forbanna hevde at det er på høy tid å heve kravene til sjøs! Og jeg mener seriøst at opplæring vil øke bevisstgjøring og dermed evnen til hensyntagning til andre når man tar seg frem på sjøen!!

De rassh..... som gir blanke blaffen i andre gjør det på land like fullt som på sjøen. Det forhindrer ikke at man kan prøve å gjøre noe med det. 

Problemet er at det omtrent ikke finnes politi på sjøen! Så det er bare å ture frem uten særlig fare for å bli tatt. Og ja, dette temaet irriterer meg en smule!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hva du tjener på din virksomhet eller i hvilket omfang du driver aner ikke jeg men det forandrer ikke det faktum at hvis du lykkes i din argumentasjon så så gavner det din virksomhet, det er faktum. Men det gjør deg ikke til en kjeltring eller en dårlig person, samtidig så er det vel greit at det påpekes at du og @Poseidon kan ha en egen-nytte av et strengere regelverk.

 

 

Erikda skrev 19 minutter siden:

De rassh..... som gir blanke blaffen i andre gjør det på land like fullt som på sjøen. Det forhindrer ikke at man kan prøve å gjøre noe med det. 

Problemet er at det omtrent ikke finnes politi på sjøen! Så det er bare å ture frem uten særlig fare for å bli tatt. Og ja, dette temaet irriterer meg en smule!??

Problemet er vel faktisk at dette er et lite problem som får for mye oppmerksomhet , som har få eller ingen skader eller døde om vi ser bort i fra enkelte høyfarts og promille-ulykker. Å ja jeg har satt fiskesuppa  i halsen når  jeg har blitt forbikjørt av en 50 fots fjordplog  på 10 meters avstand. Men det er ikke grunn god nok til å lage massiv ny utdanning som de aller fleste ikke trenger.

 

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

hva er det som er så på trynet med Båtførerprøven?

 

har tittet litt runt - så vidt jeg kan se dekkes

kompass/misvisning etc etc

kart og kart behandling - lesing av og navigering i kart

sjøveisregler etc

 

ække så ille det vel

 

 

 

Det aller mest negative med båtførerprøven er at den ikke stiller krav til kompetanse i bruk av båt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...