nomen Startet 14.September.2019 Del på Facebook Startet 14.September.2019 Jeg kikker jo på Finn daglig, og dtømmer meg bort i alt jeg aldri får råd til En båt jeg kikket på nå, er en 52 fot (16,66 meter står det i annonsen) Princess til snaue 10 000 000. Det poengeters at man ikke trenger D5L sertifikat for å føre denne båten (som om det er en hindring for å kjøpe en slik båt) Hva er det jeg ikke har fått med meg? Trodde alle båter over 15 meter krevde sertifikat. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Det kommer litt ann på. Hvis badeplattform og baugnebb er boltet på og ikke støpt som en del av skroget så regnes de ikke med i skroglengden med tanke på sertifikatkravet. Pussig nok. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Kommer an på hva som er 52 fot. Er det skroget eller største lengde. Princess 52 er vel akkurat under 15m i skroget også kommer badeplattform, baugnebb og slik i tillegg. Da kan den kjører på D5L. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 14.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2019 Akkurat, da vet jeg det,takk. Da er det en ting mindre å tenke på, neste steg er å skaffe 9 000 000,- kroner. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 12 hours ago, nomen said: Akkurat, da vet jeg det,takk. Da er det en ting mindre å tenke på, neste steg er å skaffe 9 000 000,- kroner. Kjenner til den problemstillingen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
ooma Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Synes til stadighet at denne problemstillingen dukker opp, både i fora som dette og i diskusjoner ellers. Fascinerende at enkelte har større problemer med å skaffe seg D5L enn midlene som trengs for å betale båten. Mener ikke at dette var trådstarter sin tilnærming, men kommentaren passer likevel inn i tråden. Sitér dette innlegget Oso Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 (redigert) Det er søndag og folket har vel sikkert litt humor siden det er en båtside dette. eller? Har startet med salg av vafler, T-skjorter og kaffekrus for å komme i havn økonomisk til denne: https://www.apolloduck.com/boat/commercial-vessels-rescue-vessel/548476 Redigert 15.September.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 15.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2019 ooma skrev 54 minutter siden: Synes til stadighet at denne problemstillingen dukker opp, både i fora som dette og i diskusjoner ellers. Fascinerende at enkelte har større problemer med å skaffe seg D5L enn midlene som trengs for å betale båten. Mener ikke at dette var trådstarter sin tilnærming, men kommentaren passer likevel inn i tråden. Jo, det var litt av mitt poeng. Om det skulle "slumpe" 10 000 000,- til båt, burde det være rom for noen skarve tusen til et skikkelig båtsertifikat også. 15 meter med, eller uten badeplattform en slik farkost bør man absolutt ha skikkelig opplæring for å føre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
brs Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Det er ofte flere sider når en kommer opp i denne størrelsen. Båtplassen er den stor nok? Så er det noen flere som er i kjøpegruppen når den er under D5L krav. Så var den kapitalen da som her er nevnt ??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 15.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2019 Kapital,båtplass eller sertifikat, om så alle delene hadde vært på plass, ei slik svær "dieselpurke" hadde jeg aldri kjøpt. Så mye mer vedlikehold, og kostnader og det viktigste av alt... alle de flotte uthavnene man stenger seg selv ute ifra. Det kan kanskje høres ut som en fattigmanns trøst, men en slik båt hadde ikke gjort mitt båtliv rikere, men fattigere. En Marex 375 sun cruiser derimot......sukk?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 Alle båter som gjør fart over 10 knop burde utløse krav om D5L. Båtførerprøven er en vits! Så kan man diskutere om størrelsen på båt bør ha noe å si. Antall båter har økt kraftig. Størrelse og fart likeså. Og gentlemans oppførselen er i fritt fall. Kunnskap vil kanskje rette opp litt sammen med en bedre forståelse av hva man håndterer av størrelse og hvor stor skade det kan gjøre. Litt sure oppstøt fra meg. Men jeg mener at krav til båtfører må kraftig opp! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 15.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2019 Ikke dumt forslag det der, Erikda. Spørsmålet er om noen tør å komme med ett slikt lovforslag. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 15.September.2019 Del på Facebook Svart 15.September.2019 nomen skrev for 2 timer siden: Ikke dumt forslag det der, Erikda. Spørsmålet er om noen tør å komme med ett slikt lovforslag. Ja, forslaget er bra og det burde komme med full tyngde. Men jeg vet allerede nå at båtbransjen, dvs de som tjener penger på selge båter vil sable det ned med alt de finner av (vikarierende) argumenter! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Alle burde ta Poseidons båtførerprøve. Her er det teori og praksis. Et topp og hyggelig kurs. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Faxen skrev 3 minutter siden: Alle burde ta Poseidons båtførerprøve. Her er det teori og praksis. Et topp og hyggelig kurs. Støtter den. Hadde gjerne vært mer relevant med en mindre båt, men da er det helst for å lære håndtering av båt. Det er vel ikke en del av dagens pensum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Erikda skrev for 17 timer siden: Alle båter som gjør fart over 10 knop burde utløse krav om D5L. Båtførerprøven er en vits! Frabe oss flere reguleringer. Om jolla mi gjør 12 knop finnes det ingen større grunnlag til å utløse dybdekunnskapskrav om læren om oseanografi og metreologi enn om den gjør 9 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Too Much Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Mulig at det er behov for opplæring, men om man ser seg rundt ellers så har vel alle som kjører bil et ok førerkort, det forhindrer ikke egoistisk adferd. Så er det jo litt på kanten når man driver kommersiell kursvirksomhet og rakker ned på båtbransjen. Eller øser ut synspunkter som gavner egen virksomhet /profesjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
176-671 Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Båtførerprøven er en dårlig vits og i mange tilfeller null verdt. "Beståttgaranti". Pføy. Det skader ikke å kreve LITT kompetanse og ferdigheter før man kan drive på tilnærmet fritt. I et ellers gjennomregulert samfunn er det ganske utrolig at det i en del tilfeller er null formalia-krav før man kan rase av gårde i en potensiell drapsmaskin. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Erikda skrev for 18 timer siden: Alle båter som gjør fart over 10 knop burde utløse krav om D5L. Båtførerprøven er en vits! Ikke enig! D5L er solid overkill for de som skal ut for å sette garn i en trang og ubebodd vestlandsfjord med sin gamle Rana 15 med en 20-hester på hekken. Men jeg er fullstendig enig i at båtførerprøven er en vits slik det fungerer i dag. Det bør selvsagt være praksis med i bildet. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 (redigert) I alle fall er det helt sikkert at de som sysler med D5L ikke lobbyerer for mer omfattende pensum og at praktisk prøve må bli gjeldende for lavere kursing... Det er nok bare salgsapparatet som meler sin kake.. Redigert 16.September.2019 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Frabe oss flere reguleringer. Om jolla mi gjør 12 knop finnes det ingen større grunnlag til å utløse dybdekunnskapskrav om læren om oseanografi og metreologi enn om den gjør 9 knop. større motorbåt med speed-jolle som gjør 12 knop vil trolig kreve 2 stykk D5L Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 hva er det som er så på trynet med Båtførerprøven? har tittet litt runt - så vidt jeg kan se dekkes kompass/misvisning etc etc kart og kart behandling - lesing av og navigering i kart sjøveisregler etc ække så ille det vel Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Frabe oss flere reguleringer. Om jolla mi gjør 12 knop finnes det ingen større grunnlag til å utløse dybdekunnskapskrav om læren om oseanografi og metreologi enn om den gjør 9 knop. Så kom med forslag om hva som burde utløse krav til opplæring!!! Jeg bor i båten og ser veeeeeldig mye merkelig håndtering av båt Too Much skrev for 2 timer siden: Mulig at det er behov for opplæring, men om man ser seg rundt ellers så har vel alle som kjører bil et ok førerkort, det forhindrer ikke egoistisk adferd. Så er det jo litt på kanten når man driver kommersiell kursvirksomhet og rakker ned på båtbransjen. Eller øser ut synspunkter som gavner egen virksomhet /profesjon. Jeg har ikke reklamert for min virksomhet. Jeg har en ubetydelig inntekt på praksis ombord. Her på forumet har jeg aldri frontet den delen av båtlivet mitt. Andre derimot drar frem Poseidon. Det var ikke min agenda! Om jeg så legger ned min virksomhet i morgen vil jeg like forbanna hevde at det er på høy tid å heve kravene til sjøs! Og jeg mener seriøst at opplæring vil øke bevisstgjøring og dermed evnen til hensyntagning til andre når man tar seg frem på sjøen!! De rassh..... som gir blanke blaffen i andre gjør det på land like fullt som på sjøen. Det forhindrer ikke at man kan prøve å gjøre noe med det. Problemet er at det omtrent ikke finnes politi på sjøen! Så det er bare å ture frem uten særlig fare for å bli tatt. Og ja, dette temaet irriterer meg en smule!?? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Too Much Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 Hva du tjener på din virksomhet eller i hvilket omfang du driver aner ikke jeg men det forandrer ikke det faktum at hvis du lykkes i din argumentasjon så så gavner det din virksomhet, det er faktum. Men det gjør deg ikke til en kjeltring eller en dårlig person, samtidig så er det vel greit at det påpekes at du og @Poseidon kan ha en egen-nytte av et strengere regelverk. Erikda skrev 19 minutter siden: De rassh..... som gir blanke blaffen i andre gjør det på land like fullt som på sjøen. Det forhindrer ikke at man kan prøve å gjøre noe med det. Problemet er at det omtrent ikke finnes politi på sjøen! Så det er bare å ture frem uten særlig fare for å bli tatt. Og ja, dette temaet irriterer meg en smule!?? Problemet er vel faktisk at dette er et lite problem som får for mye oppmerksomhet , som har få eller ingen skader eller døde om vi ser bort i fra enkelte høyfarts og promille-ulykker. Å ja jeg har satt fiskesuppa i halsen når jeg har blitt forbikjørt av en 50 fots fjordplog på 10 meters avstand. Men det er ikke grunn god nok til å lage massiv ny utdanning som de aller fleste ikke trenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 16.September.2019 Del på Facebook Svart 16.September.2019 janet skrev for 2 timer siden: hva er det som er så på trynet med Båtførerprøven? har tittet litt runt - så vidt jeg kan se dekkes kompass/misvisning etc etc kart og kart behandling - lesing av og navigering i kart sjøveisregler etc ække så ille det vel Det aller mest negative med båtførerprøven er at den ikke stiller krav til kompetanse i bruk av båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.