Chiefengineer Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Gunga Din skrev for 6 timer siden: Jepp.....har man radar ombord.....så medfører det att man stiller ett høyere krav ........enn en båt uten har man AIS ombord......så medfører det att man stiller ett høyere krav.........enn en båt uten. (som regelen er utformet, stilles det minste kravet, til han som bare seiler......uten noe duppeditter .......litt merkelig ....men så er det !) Det gjør det alldeles ikke, du er selv ansvarlig for å planlegge din seilas med eller uten hjelpemidler slik at du ikke setter andre i fare. Og velger du å gå malakkastredet uten navigasjonshjelpemidler ombord nytter det ikke å trumfe på at du ikke hadde utstyret ombord om du kolliderer. Nettopp derfor stilles det krav til minimum navigasjonsutstyr på yrkesfartøyer. Hva du velger å utstyre din fritidsbåt med er mer underordnet da det er andre regler som griper inn i forholdet mot nyttefartøyer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Tilpass farten så du til enhvær tid kan stoppe om noe dukker opp .. .mange som kommer i god fart uten å i det hele tatt tenker på hva som kommer rundt odder og ikke har mulighet i havet til å stoppe om det kommer noe på tvers så sunn fornuft og god avstand rundt odder etc.så kommer en mye lenger enn AIS /radar Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Chiefengineer skrev 33 minutter siden: Såvidt jeg kan se er det akkurat det du gjør selv Jeg observer at du fortsatt ikke evner å lese 2 setninger med punktum imellom. Hadde du ikke vært så høy på din egen fortreffelighet hadde det kanskje hjulpet på lesevanskene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Feil bein ut av køya i dag ?@MIX Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Mix skrev 30 minutter siden: Jeg observer at du fortsatt ikke evner å lese 2 setninger med punktum imellom. Hadde du ikke vært så høy på din egen fortreffelighet hadde det kanskje hjulpet på lesevanskene ? Hobbyseileren tidlig oppe for å sjekke navigasjonsstatusen på marinetraffic i dag? Ikke glem at en rekke av fartøyene opererer med AIS klasse B og kan befinne seg en ganske annen plass enn der du antar ift. "navigasjonsskjermen" din isåfall Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 LALUNA II skrev for 3 timer siden: Feil bein ut av køya i dag ?@MIX Nei, jeg blir bare forbannet når folk ikke klarer å lese hva man skriver, og tillegger man meninger ut av det blå. Jeg har sagt at radar er det viktigste navigasjonselektronikken ombord hos meg, intet annet. Hva denne sotengelen mener om mitt syn på AIS bryr meg mitt i ræva. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Det som er helt sikkert er at nye hjelpemiddel har blitt bannlyst av sjøulkene, sannsynligvis siden kompasshøna sin tid. Om noen år er kanskje AIS like mye allemannseie som plotter er det i dag. Og når man tar seg frem i tåka er AIS, i alle fall for meg, et nyttig supplement. Så må den enkelte vurdere sitt behov. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Poseidon skrev On 16.09.2019 at 23.02: Men all den tid det har utviklet seg en subkultur med massevis av "Alt-på-en-dag-og-100%-beståttgaranti", da sier det seg selv at man ikke rekker å gjøre tingene ordentlig. Det blir en konkurranse om å pugge flest mulig eksamensspørsmål og satse på en snill sensor/lærer som står bak ryggen og peker på riktig svar når prøvene avlegges. Det er nemlig slik det foregår, det vet "alle" i bransjen. Stor forskjell fra dengang jeg tok mitt båtførerbevis på videregående på åttitallet! Da var det som valgfag med noen timer I uka et helt skoleår, praksisturer med 70 fots skøyte, nattseilas etc. Jeg tror nok jeg fikk med meg mye mer kunnskap enn de som nå bare tar en prøve på nettet. Men den største utfordringen er vel at flertallet har så få timer ombord I båten at de rett og slett ikke rekker å bygge seg opp noe erfaring! Jeg ser mye rart av oppførsel til sjøs I juli/august, om det er sol og vindstille. Men resten av året og I litt "friskere" vær virker det som om de få som er utpå vet hva de holder på med. Stort sett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Johannes skrev for 2 timer siden: Det som er helt sikkert er at nye hjelpemiddel har blitt bannlyst av sjøulkene, sannsynligvis siden kompasshøna sin tid. Om noen år er kanskje AIS like mye allemannseie som plotter er det i dag. Og når man tar seg frem i tåka er AIS, i alle fall for meg, et nyttig supplement. Så må den enkelte vurdere sitt behov. Om de du kaller for sjøulker er den profesjonelle delen av sjøfolkene, dvs. de som har havet som arbeidsplass og levevei så er nok disse veldig godt kjente med AIS og systemenes fordeler og begrensninger etter at det ble et pålegg for skipsfarten mange år tilbake i tid. De første små skjermene som man brukte på 90-tallet viste stort sett bare navn på båt og avstand. Dette var lenge før systemene ble tilknyttet kartplotterne. I dag er systemene et veldig bra hjelpemiddel til å identifisere fartøyer men spesielt fritidsflåten med sine B-klasse systemer er en faktor som gjør at man ikke under noen omstendigheter må bruke systemet til noe annet enn det er tiltenkt til (navigasjonssystem). Da vil man raskt oppdage at kart og terreng overhodet ikke samsvarer. Men dette er kjent stoff for de aller fleste brukerne som har satt seg ørlite grann inn i dette, man vil oppdage disse feilfaktorene raskt når man bruker systemene uansett. Sammen med radar, kartplotter etc. er dette dog et system som utvilsomt har økt sikkerheten til sjøs slik formålet var. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 (redigert) Mja med sjøulker tenker jeg på erfarne sjøfolk, både de som har det som levevei og andre. Når f.eks Decca kom med sine spesialkart og den digre kassen med alle klokkene så var det mange som var mer enn skeptisk... Dette var vel utlukkende profesjonelle aktører. Slik har det vert med AP navigator, sattelittnavigator (åhhh hvor man kunne vente på en fix) Kartplottere, som jo fortsatt bare er tull for mange. AIS som ikke alle synes kan omtales som navigasjonshjelpemidde engang.. Når man ser utviklingen innenfor elektronikk så tror jeg at neste generasjon navigatører vil ha det meste integrert i en skjerm. Og sannsynligvis vil lystbåtflåten teste det ut først. Det at et profesjonelt miljø er meeget konservativt til ny teknologi, behøver ikke bety at teknologien er dårlig. Og om første generasjon av en ny løsning, eller hjelpemiddel, har svakheter. Så kan det gjennom bruk av mange bli veldig bra. Se på utviklingen av smarttelefoner f.eks. Redigert 19.September.2019 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Chiefengineer skrev for 11 timer siden: Det gjør det alldeles ikke, du er selv ansvarlig for å planlegge din seilas med eller uten hjelpemidler slik at du ikke setter andre i fare. Og velger du å gå malakkastredet uten navigasjonshjelpemidler ombord nytter det ikke å trumfe på at du ikke hadde utstyret ombord om du kolliderer. Nettopp derfor stilles det krav til minimum navigasjonsutstyr på yrkesfartøyer. Hva du velger å utstyre din fritidsbåt med er mer underordnet da det er andre regler som griper inn i forholdet mot nyttefartøyer. Jo, det stilles ett høyere krav til en båt som eksempelvis har radar ombord. les kommentarer skrivne av jurister på området......etter regel 5 her http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf du kan også se på regel 19d.....det er en vikepliktsregel som gjeller da man kun ser en annen båt med hjelp av radar. 19d sier i korthet att begge fartøy har vikeplikt, til tross for att man på radarn kan se att den ene er en SB og den andre BB båt. just derfor att BB-båten, som i vanlige fall har vikeplikt kanskje savner radar........... Sen bland ikke inn begrep som nytte- resp fritids-fartøy i Int sjøveisregler....der er alle fartøy like..... ’nyttefartøy’ er en sær sær-norsk regel, som jeg tror Norge er ensom i hele verden å ha. den er så sær att til og med Sjøfartsdirektoratet måtte gå ut med skriv....der man ber om forsiktighet da man ikke alltid kan skille nytto fra fritid, spes ved dårlig sikt men også nattetid Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Gunga Din skrev for 2 timer siden: Jo, det stilles ett høyere krav til en båt som eksempelvis har radar ombord. Ja og nei, merk deg teksten "if fitted and operational" Ut over det er det klart at sjøveisreglene gjelder uavhengig av instrumentbruk, instrumenteringen er hjelpemidler for å identifisere, plotte, hastighets- og avstandsbedømme andre fartøyer slik at man på bakgrunn av denne informasjonen sammenholdt med bruk av sjøveisreglene kan navigere sikkert. Ut over dette vil det som kjent stort sett alltid forekomme en eller annen form for skylddeling etter et sammenstøt til sjøs da begge parter i de fleste tilfeller kunne iverksatt handlinger som kunne begrenset eller forhindret skaden. De to viktigste publikasjonene man har å forholde seg til i skipstrafikken hva gjelder utøvelse av navigasjon finner du under: Brovaktrutinene (side 222 og utover): http://www.imo.org/en/OurWork/HumanElement/TrainingCertification/Documents/34.pdf Internasjonale navigasjonsregler: https://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Takk for linkene «If fitted». det er vel vad jeg skrivet også.......har man den, da skall den brukes....hvilket blir større krav, enn uten har man en radar å velger å ikke bruke den da bryter man mot regel 5 »and operational»...........selvsagt kan ju en radar gå sønder, når man er ute, som all annen elektronikk, da blir det ju litt dumt om bruvaktrutiner sier att man skall stå klistret over en svart skjerm Hvilke fartøy som må ha radar (pga andre regelverk), og de fartøy som ikke har krav om dette alt dette tar Colreg hensyn til ref 19d Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 Chiefengineer skrev On 18.9.2019 at 21.13: Underlig å se at AIS i det hele tatt omtales som "navigajonselektronikk". Det er et automatisk identifikasjonssystem, ikke noe annet enn det. Joda......AIS-teknikken går att bruke til mye innom navigasjon http://www.boatus.com/magazine/2015/august/virtual-navigation.asp kart fra utsiden Golden Gate, San Fransisco Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.