Chilli Solbris Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Too Much skrev On 16.9.2019 at 16.51: Hva du tjener på din virksomhet eller i hvilket omfang du driver aner ikke jeg men det forandrer ikke det faktum at hvis du lykkes i din argumentasjon så så gavner det din virksomhet, det er faktum. Men det gjør deg ikke til en kjeltring eller en dårlig person, samtidig så er det vel greit at det påpekes at du og @Poseidon kan ha en egen-nytte av et strengere regelverk. Problemet er vel faktisk at dette er et lite problem som får for mye oppmerksomhet , som har få eller ingen skader eller døde om vi ser bort i fra enkelte høyfarts og promille-ulykker. Å ja jeg har satt fiskesuppa i halsen når jeg har blitt forbikjørt av en 50 fots fjordplog på 10 meters avstand. Men det er ikke grunn god nok til å lage massiv ny utdanning som de aller fleste ikke trenger. Vis hele sitatet Ja, det vil gavne meg! Marginalt! Det er en bigeskjeft på hobbybasis! Det er begrenset hva jeg vil tjene på det. Uansett om jeg hadde blitt millionær på det eller at jeg hadde måttet legge ned pga strengere krav til båt og instruktør! Jeg mener det samme! Og jeg tror du tar grundig feil i forhold til behov..... Så da får vi være enige om å være uenig. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Poseidon Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 janet skrev On 16.9.2019 at 15.47: hva er det som er så på trynet med Båtførerprøven? har tittet litt runt - så vidt jeg kan se dekkes kompass/misvisning etc etc kart og kart behandling - lesing av og navigering i kart sjøveisregler etc ække så ille det vel Vis hele sitatet I teorien ser det ganske vakkert ut, det kan vi være helt enige om. Men det er den praktiske gjennomføringen som er fullstendig på trynet, for å bruke et udiplomatisk uttrykk. Den læreplanen som du trolig har sett gjennom, den ville kreve noe i nærheten av 30 timers systematisk undervisning for å gjøre ordentlig - og da kunne resultatet blitt virkelig bra! Men all den tid det har utviklet seg en subkultur med massevis av "Alt-på-en-dag-og-100%-beståttgaranti", da sier det seg selv at man ikke rekker å gjøre tingene ordentlig. Det blir en konkurranse om å pugge flest mulig eksamensspørsmål og satse på en snill sensor/lærer som står bak ryggen og peker på riktig svar når prøvene avlegges. Det er nemlig slik det foregår, det vet "alle" i bransjen. Derfor har de seriøse av oss sluttet med båtførerkurs og -prøver, for ikke å identifiseres med galskapen. Men Sjøfartsdirektoratet slår seg på brystet og skryet av hvor mange tusen som avlegger båtførerprøven - og Norsk Test sitter i Kirkenes og utsteder tusenvis av nye plastkort, mens de teller penger for harde livet. Kom bare ikke å fortell at dette har noe med sikkerhet på sjøen å gjøre! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 (redigert) bellen skrev On 16.9.2019 at 18.08: Det aller mest negative med båtførerprøven er at den ikke stiller krav til kompetanse i bruk av båt. Vis hele sitatet Ja, det er et meget viktig moment. Idag kan man få et båtførerbevis, det gir rett til å føre fritidsbåt opp til 15 meters lengde, med ubegrenset motor, ubegrenset hastighet, ubegrenset vekt - og dermed ubegrenset skadepotensiale - uten å ha vært ombord i en båt! Denne 15-meters båten har man rett til å føre sommer som vinter, i storm og stille, " ... i tåke, tykke og svære regnbyger..." - fortsatt uten å ha vært ombord i en båt! Det er omtrent bare det norske sjøfartsdirektoratet som med dette som bakteppe kan påstå at de ivaretar sikkerheten på sjøen! Redigert 16.September.2019 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chilli Solbris Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Poseidon skrev On 16.9.2019 at 21.02: I teorien ser det ganske vakkert ut, det kan vi være helt enige om. Men det er den praktiske gjennomføringen som er fullstendig på trynet, for å bruke et udiplomatisk uttrykk. Den læreplanen som du trolig har sett gjennom, den ville kreve noe i nærheten av 30 timers systematisk undervisning for å gjøre ordentlig - og da kunne resultatet blitt virkelig bra! Men all den tid det har utviklet seg en subkultur med massevis av "Alt-på-en-dag-og-100%-beståttgaranti", da sier det seg selv at man ikke rekker å gjøre tingene ordentlig. Det blir en konkurranse om å pugge flest mulig eksamensspørsmål og satse på en snill sensor/lærer som står bak ryggen og peker på riktig svar når prøvene avlegges. Det er nemlig slik det foregår, det vet "alle" i bransjen. Derfor har de seriøse av oss sluttet med båtførerkurs og -prøver, for ikke å identifiseres med galskapen. Men Sjøfartsdirektoratet slår seg på brystet og skryet av hvor mange tusen som avlegger båtførerprøven - og Norsk Test sitter i Kirkenes og utsteder tusenvis av nye plastkort, mens de teller penger for harde livet. Kom bare ikke å fortell at dette har noe med sikkerhet på sjøen å gjøre! Vis hele sitatet Jeg er så til de grader enig med deg @Poseidon!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hakkannen Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Jeg har ingen økonomisk gevinst av å være enig, men er det likevel! Båtførerprøven, slik den er i dag, 8-metersgrense for vest uavhengig av fart og dagens promillegrense er tydelige eksempler på at sikkerheten til sjøs og godt sjømannskap ikke tas alvorlig nok. Hadde det vært opp til meg hadde båtførerprøven vært et mer praktisk rettet kurs over flere timer (gjerne gradert sånn sett, det er forskjell på å føre en mildt motorisert motorsnekke og en 49-fots cabincruiser på steroider), vestpåbud «utendørs» for alt som beveger seg over 7 knop uavhengig av størrelse og promillegrense som på veien. Dessverre har det enda ikke gått opp for folk at den beste styreformen er opplyst enevelde, med meg ved makta, selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 I tillegg til det som jeg har skrevet i mine to innlegg ovenfor kan også påpekes at dette er synspunkt/bekymringer som jeg har fremført både skriftlig og muntlig til Sjøfartsdirektoratet, ved sjøfartsdirektør Olav Akselsen personlig. Han har gitt uttrykk for forståelse og har lovet meg svar, og det venter jeg fortsatt på - etter mange år! Jeg har også forsøkt å fremlegge de samme argumentene overfor Norsk Test, bl.a. ved direktør Nilsen, men det er omtrent like virkningsfullt som å snakke til en gråstein og forvente et fornuftig svar! Mine brev til Sjøfartsdirektoratet og Norsk Test kan om ønskelig fremlegges i sin helhet. De er også tilgjengelig via postjournalene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chilli Solbris Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Hakkannen skrev On 16.9.2019 at 22.14: Jeg har ingen økonomisk gevinst av å være enig, men er det likevel! Båtførerprøven, slik den er i dag, 8-metersgrense for vest uavhengig av fart og dagens promillegrense er tydelige eksempler på at sikkerheten til sjøs og godt sjømannskap ikke tas alvorlig nok. Hadde det vært opp til meg hadde båtførerprøven vært et mer praktisk rettet kurs over flere timer (gjerne gradert sånn sett, det er forskjell på å føre en mildt motorisert motorsnekke og en 49-fots cabincruiser på steroider), vestpåbud «utendørs» for alt som beveger seg over 7 knop uavhengig av størrelse og promillegrense som på veien. Dessverre har det enda ikke gått opp for folk at den beste styreformen er opplyst enevelde, med meg ved makta, selvfølgelig Vis hele sitatet Du får min stemne @Hakkannen?????? Sorry @nomen??, men tråden ble litt kuppa!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
janet Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 har sjofartsdir noen plan om hva (om noe) de ønsker å gjøre med båtfører d5l i tiden fremover? jeg ser på www at det er et lass med båtførertilbud i retning 1 dag/bestått d5l markedet ser bedre ut så vidt jeg kan se Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 utvidet båtførerprøve med praktisk føring av båt samt kvalitetssikring av kursholdere og eksamener er at ganske stort lerret å b... ikke lite ressurser i kroner og folk/fe som kreves for slikt Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 jeg ser at flere av d5l tilbyderne også tibyr src og roc, greit nok men hva med kommunikasjon utenfor A1? goc er kanskje litt i overkant men tidligere utstedte telenor et generet telefonist sertifikat, varighet 10 år, dette var dels beregnet på "fritidsbåter" på langtur og kommunikasjon i de maritime kort- og mellom- bølge båndene. favnet også ssb her finner jeg ikke noe tilbud Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 (redigert) Joda.......motsvarigheten til GOC (i nedbantet versjon for langturseilere!) heter LRC....Long Range Certificate SXK bl.andre tilbyr kurser https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/utbildning/radiokommunikation/lrc Redigert 17.September.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Litt bensin på bålet; hva er det med d5L som gjør deg så mye mer skikket til å føre en stor båt? Lastelære? Omvendte strømkoblinger? Radarplotting på plotteark!? Min påstand er at D5L er bortimot like lite verdt som båtførerprøven når det gjelder feriebruk store deler innaskjærs. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Chilli Solbris Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Fru Jacobsen skrev On 17.9.2019 at 6.24: Litt bensin på bålet; hva er det med d5L som gjør deg så mye mer skikket til å føre en stor båt? Lastelære? Omvendte strømkoblinger? Radarplotting på plotteark!? Min påstand er at D5L er bortimot like lite verdt som båtførerprøven når det gjelder feriebruk store deler innaskjærs. Vis hele sitatet Praksis!!! Og alt for lite av det! Det skulle vært mye mer praksis! Både med praktisk bruk av navigasjonsmidler som radar og plotter, men også med trening på håndtering av båt. Men for eget vedkommende har lastelære faktisk hatt verdi. Navigasjonen likeså. Og radarplottingen. Og i det hele tatt summen av kunnskap som gjorde at jeg har fått et rikere båtliv. Spesielt på nattseilas. Ut over det kan innhold og form godt diskuteres! Det er langt i fra perfekt!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
janet Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Gunga Din skrev On 17.9.2019 at 5.49: Joda.......motsvarigheten til GOC (i nedbantet versjon for langturseilere!) heter LRC....Long Range Certificate SXK bl.andre tilbyr kurser https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/utbildning/radiokommunikation/lrc Vis hele sitatet takk, ja fant det oppfikset telefonist sertifikat maritim bruk av mellom og HF beholdt noen gmdss duppeditter og noe satcom innført Kystradioen har www basert LRC kurs, fint, kan altså ta det fra godstolen . .. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Enig det meste Erik, men ingenting av det du nevner vil ha noe innvirkning på «idiotkjøringen» som blir nevnt rundt i skjærgården eller til/fra havn. Du nevner rett nok praksis (og der er vi veldig enige) men det er en så liten del av den obligatoriske opplæringen at det ikke en gang er verdt å snakke om. Hva du har hatt bruk for av lastelære i en fritidsbåt er jeg usikker på men tviler på at du har hatt særlig nytte av arkplotting og strømkoblinger selv om det kan være gøy å briefe med for noen ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Chilli Solbris Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 (redigert) Fru Jacobsen skrev On 17.9.2019 at 8.23: Enig det meste Erik, men ingenting av det du nevner vil ha noe innvirkning på «idiotkjøringen» som blir nevnt rundt i skjærgården eller til/fra havn. Du nevner rett nok praksis (og der er vi veldig enige) men det er en så liten del av den obligatoriske opplæringen at det ikke en gang er verdt å snakke om. Hva du har hatt bruk for av lastelære i en fritidsbåt er jeg usikker på men tviler på at du har hatt særlig nytte av arkplotting og strømkoblinger selv om det kan være gøy å briefe med for noen ? Vis hele sitatet Lastelære i min båt med tanke på at jeg er ute i all slags vær. En tur rundt Søsterøyene og Struten på natta med slakk vanntank (1000 ltr) og halvfulle dieseltanker med opplastet flybridge og 9-10 personer i kabinen virker inn på stabiliteten. Skuta liker seg langt bedre med en bevissthet på tyngdepunkt og hvor lite som skal til for å heve det! Lastelære. Og så behøver jeg ikke sette meg ned med formler for å bruke den kunnskapen! Innlært kunnskap gir forståelse og respekt for oppgaven som skal løses. Og kunnskapen er ikke tung å bære når den er der! Sunt bondevett? Ja, kanskje men alle resonnerer ikke likt. Og akkurat det er noe veldig mange trenger å få inn! Nei, jeg har definitivt ikke hatt bruk for strømkoblinger. Og ja, det er en alt for liten del av opplæringen som er praktisk rettet! Og derfor ønsker jeg en kraftig revidering av krav til opplæring. Når det gjelder tullinger til sjøs tror jeg at økt kunnskap blant en haug med mennesker til sjøs vil øke den allmennpreventive kraften og kanskje påvirke noe til en mer vettug oppførsel til sjøs. Alene kan hvem som helst knekke en stav! Bunter du de sammen kan selv ikke en hærskare av muskelbunter knekke de (litt billedlig sagt). Alt virker! Innhold og form kan definitivt bli bedre! Veldig mye bedre!!! Redigert 17.September.2019 av Erikda Rettet skrivefeil og supplert litt. (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Fru Jacobsen skrev On 17.9.2019 at 8.23: ........ usikker på men tviler på at du har hatt særlig nytte av arkplotting Vis hele sitatet Lurer på hur mange fritidsbåter (utstyrt med radar) som vet vad arkplotting er, og kan det ? 1 på 100 !? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bruflaat Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Vet med fiskeskipper klasse C har de planer om å utvide dagens sertifikat (10.67m-14,99m) til å gjelde fra 8m-23,99m ihvertfall. Kanskje de gjør noe lignende med D5L? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Det å plotte radarmål og regne ut CPA krever at det er flere involvert hvis den som styrer båten skal beholde fokus på styringen.. Manuell plotting er for en bruker av fritidsbåt omtrent like nyttig som å kunne ta solhøyden. Gøy å kunne, muligens. Men nødvendig kunnskap for å kunne føre en withjolle... neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Gunga Din skrev On 17.9.2019 at 9.38: Lurer på hur mange fritidsbåter (utstyrt med radar) som vet vad arkplotting er, og kan det ? 1 på 100 !? Vis hele sitatet Sikkert ikke mer nei. Men det er ikke så mye bedre stilt når det gjelder praktisk bruk av radar IG hvilke muligheter som ligger der. Jeg undres stadig over de elevene som er ombord her som har radar langt bedre enn min, men som ikke har filla peiling på bruk! Få praktisk bruk med i undervisningen! La folk få lære hva radaren faktisk tilbyr!!! Bruflaat skrev On 17.9.2019 at 10.04: Vet med fiskeskipper klasse C har de planer om å utvide dagens sertifikat (10.67m-14,99m) til å gjelde fra 8m-23,99m ihvertfall. Kanskje de gjør noe lignende med D5L? Vis hele sitatet Det er foreløpig helt i det blå...... vi venter i spenning..... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Johannes skrev On 17.9.2019 at 10.10: Det å plotte radarmål og regne ut CPA krever at det er flere involvert hvis den som styrer båten skal beholde fokus på styringen.. Manuell plotting er for en bruker av fritidsbåt omtrent like nyttig som å kunne ta solhøyden. Gøy å kunne, muligens. Men nødvendig kunnskap for å kunne føre en withjolle... neppe. Vis hele sitatet Enig! Men som du sier morsomt å kunne!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Så lenge du ikke bruker formler og det du har lært om lastelære for stabilitetsberegningene dine ombord er vi jo tilbake til sunn fornuft igjen. Tviler også på at de fleste fritidsbåter har stabilitetsboka på båten sin eller i det hele tatt vet ved hvilken krengningsgrad båten ikke lenger er selvrettende. Poenget mitt er at ingen i særlig grad blir bedre båtførere av å ta d5L. Etter min mening er sertifikatet bare tøys med det kravet til fartstid og praktisk opplæring som ligger til grunn for å få det utstedt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Johannes skrev On 17.9.2019 at 10.10: Det å plotte radarmål og regne ut CPA krever at det er flere involvert...... Vis hele sitatet Jepp så er det....... (går du på autopilot, som grejjer å holde en stabil kurs, og du er veldig flink både på VRM/EBL, plotte og beregne...alt simultant, så burde det gå ensom i en fritidsbåt, rent teoretisk!.....jeg har aldri prøvet) Erikda skrev On 17.9.2019 at 10.11: Sikkert ikke mer nei. Men det er ikke så mye bedre stilt når det gjelder praktisk bruk av radar IG hvilke muligheter som ligger der...... Vis hele sitatet Da kommer vi over på ARPA eller MARPA.........her trenger man i tillegg til radarn en god GPS og helst en god elektronisk kompass også for att få pålitelige verdier på CPA/TCPA Har aldri jmf mine MARPA CPA/TCPA-verdier med motsvarande AIS-verdier, skulle tro att de er relativt like mot klasse A mål (hurtiggående B mål ligger på radarn iblant flere hundre meter framfor AIS-markeringen på skjermen......) mulig dette, ikke ha noen betydelse.....for algoritmen som beregner CPA/TCPA...burde egentligen ikke ha det, da jeg tenker meg om!....noen som vet ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Fru Jacobsen skrev On 17.9.2019 at 10.23: Så lenge du ikke bruker formler og det du har lært om lastelære for stabilitetsberegningene dine ombord er vi jo tilbake til sunn fornuft igjen. Tviler også på at de fleste fritidsbåter har stabilitetsboka på båten sin eller i det hele tatt vet ved hvilken krengningsgrad båten ikke lenger er selvrettende. Poenget mitt er at ingen i særlig grad blir bedre båtførere av å ta d5L. Etter min mening er sertifikatet bare tøys med det kravet til fartstid og praktisk opplæring som ligger til grunn for å få det utstedt Vis hele sitatet OG som jeg sa, din sunne fornuft og min sunne (?) fornuft kan ha helt forskjellig innhold. Det handler om bevisstgjøring. Om du ikke har med deg boka og formlene har du i hvert fall med deg en bedre forståelse. Både jeg og flere med meg synes det er god lærdom og ga flere av oss en lien aha-opplevelse. Etter det er det greit å bruke sunn fornuft. Jeg er enig i deler av poenget ditt. Det er derfor jeg sier at innholdet må revideres og justeres mot langt mer praktisk opplæring. Men derfta til å si at det bare er tull er drøyt. Det er langt bedre enn båtføreprøven. Ett sted må vi begynne! Jeg har hat meget god nytte av dette sertifikatet. Det kommer vel litt an på bakgrunn for vurderingen. Jeg vet jo ikke hva slags bakgrunn du har. Men min bakgrunn var tynn og føles langt bedre etter kurset. Gunga Din skrev On 17.9.2019 at 11.07: Jepp så er det....... (går du på autopilot, som grejjer å holde en stabil kurs, og du er veldig flink både på VRM/EBL, plotte og beregne...alt simultant, så burde det gå ensom i en fritidsbåt, rent teoretisk!.....jeg har aldri prøvet) Da kommer vi over på ARPA eller MARPA.........her trenger man i tillegg til radarn en god GPS og helst en god elektronisk kompass også for att få pålitelige verdier på CPA/TCPA Har aldri jmf mine MARPA CPA/TCPA-verdier med motsvarande AIS-verdier, skulle tro att de er relativt like mot klasse A mål (hurtiggående B mål ligger på radarn iblant flere hundre meter framfor AIS-markeringen på skjermen......) mulig dette, ikke ha noen betydelse.....for algoritmen som beregner CPA/TCPA...burde egentligen ikke ha det, da jeg tenker meg om!....noen som vet ? Vis hele sitatet Og for å få svar på dette hadde det vært helt på sin plass med to dagers aktiv bruk av radar ombord. Du er allerede ganske avnasert @Gunga Din Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Vi er nok enige @Erikda, jeg bare liker å provosere litt. Det er holdninger og praksis som gjør en god båtfører Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.