Jump to content

Biodiesel på båtmotor..


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Sett i lys av valgresultatet, og at det da ikke er noe avgiftslette å se de neste 4 årene, samt at oljeprisen for tiden er høy, og renta vil gå oppover har jeg begynt å tenke på biodiesel..

 

Dette alternativet er jo billigere enn vanlig avgiftsfri diesel pr. i dag! (6,50 omtrent pr. liter)

 

Finnes det noen avgiftsfri variant av biodiesel? Eller er den avgiftsfri i utgangspunktet?

 

Tåler min Yanmar motor å gå på avgiftsfri? En 2 sylindret 18hk dieselmotor fra 1986, vet ikke så mye mer om den egentlig..

Link to post
Share on other sites

Som fartstid som teknisk ansvarlig hos Norges eneste ( dengang ) firma som drev med import og omsetning av Biodiesel, er mitt råd klart.

Styr unna. Gamle forkammerdiseler funker dårlig med biodiesel. I tillegg er kvalitet på slanger, samt pakninger og tettinger i pumpa di, ikke ihht. de krav som stilles ved bruk av biodiesel.

 

Forøvrig er biodiesel tilnærmet avgiftsfri, som en politisk gavepakke for å styrke satsningen på alternative drivstoffer. Allikevel tviler jeg på at den kan konkurrere med lavavgiftsbelagt fossil diesel. Det kunne den iallefall ikke tidligere...

 

Til slutt er tilgjengeligheten så dårlig, og ditt antatte forbruk så lavt, at du aldri i verden vil få noen besparelse som monner noe på dette.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Det går nå ikke å sitere i forumet her.. Noe galt..

 

Motoren min er vel neppe en forkammermotor, et kjennetegn på de er såvidt jeg vet at de må ha gløding, noe det ikke er på motoren min såvidt jeg vet.

 

I dag er prisen lavere enn vanlig avgiftsfri diesel, gjerne ei krone under!

 

Tilgjengeligheten er ikke veldig bra, men jeg hadde alltids fått en kompis med tankbil til å hjelpe meg litt..

Link to post
Share on other sites

Motoren min er vel neppe en forkammermotor, et kjennetegn på de er såvidt jeg vet at de må ha gløding, noe det ikke er på motoren min såvidt jeg vet.

Javel ? Fortell mer om dette..

I dag er prisen lavere enn vanlig avgiftsfri diesel, gjerne ei krone under!

Hvor da ? ( ps - ikke tro absolutt alt du leser i avisene.. )

Tilgjengeligheten er ikke veldig bra, men jeg hadde alltids fått en kompis med tankbil til å hjelpe meg litt..

Tankespinn. En kompis hjelper deg gratis, med frakten. Du betaler ikkenoe, kjøper bare kaffe og en pølse til kompisen, samt bompenger. La oss si kr 120,-

 

Du bruker 120l diesel pr sesong, og sparer 120 kr. Åjj. Ingen besparelse. Nei, vent, enda værre. For 75% av dieselen tanket du jo på ferieturen, langt fra hjemmahavna. Besparelsen sank til kr 60-70. Om du ikke vil drasse på et digert fat på dekk hele ferien..

 

Jeg TROR det finnes enklere måter å spare 120kr på...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fant denne hos Hydro Texaco, riktignok fra 1990, men belyser en del av problemene med biodiesel. Godkjennelser BioDiesel

 

Utdrag fra det som står om MAN:

MAN-dieselkjøretøy kan i prinsippet kjøres med BioDiesel, men det må tas hensyn til en rekke tekniske særegenheter. På grunn av at BioDiesel kan angripe pakningsmateriale som brukes seriemessig til dieselkjøretøy, skal disse utstyres med en passende BioDiesel-pakke

 

For alle godkjente og ikke godkjente kjøretøy gjelder:

Intervallene for skift av motorolje må halveres! ( i forhold til foreskrevet intervall )

Dette med pakninger som ikke tåler biodiesel ser ut til å gjelde de fleste. Ser ut til at det er tatt hensyn til dette av de fleste etter en gitt produksjonsdato. Halvert oljeskiftintervall ser ut til å gjelde de fleste, men utgjør neppe noen ekstra kostnad for lystbåtmotor hvor olje likevel skiftes en gang i året.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dagbladet skriver om biodiesel Tirsdag 21.12.2004, 11:57

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/09/07/218271.html

 

Overser Dagbladet noe her?

 

Det var vel i forrige uke det sto på nettet om en danske som selv produserte sin miljødiesel på basis av raps til selvkostpris kr. 3,70. Dansken vil hardnakket nekte å betale avgift til den danske stat på miljødiesel han produserer til eget bruk! :diving:

Link to post
Share on other sites

Dagbladet skriver om biodiesel Tirsdag 21.12.2004, 11:57

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/09/07/218271.html

 

Overser Dagbladet noe her?

Nei. Men min ellers svært observante venn PP, har unngått å legge merke til når artikkelen var skrevet. Nemlig i 2000...

 

Det var vel i forrige uke det sto på nettet om en danske som selv produserte sin miljødiesel på basis av raps til selvkostpris kr. 3,70. Dansken vil hardnakket nekte å betale avgift til den danske stat på miljødiesel han produserer til eget bruk! :diving:

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp. Det som gjør forholdene annerledes i EU, er at medlemslandene gir tilskudd til brakking av landbruksjord. Denne brakklagte jorda, kan f.eks brukes til produksjon av energi, som energiskog eller raps til Biodiselproduksjon. Denne ordningen finnes ikke i Norge, så regnestykket ser nok annerledes ut her..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hVis du søker på biodiesel på kvasir dukker det opp mange artikler om dette. Det har nå skjedd noe etter 2000.

Ser spesielt et firma i Bergen som henter matfett fra div. storhusholdninger, nordsjøen er antydet.

Kjører det gjennom en prosess og ender opp med biodiesel av dette.

Her har de div. vogntog med langkjøring til å teste ut om det holder. Så langt antydes det at vinteren kan være bøygen, da regnes det med at det må blandes inn 50% vanlig diesel.

De har avtale med flere firma om leveranser.

Vi får vel avvente og se hva dette blir til.

Lukter gatekjøkken etter bilene som går på denne dieselen.

Link to post
Share on other sites

Javel ? Fortell mer om dette..

Hvor da ? ( ps - ikke tro absolutt alt du leser i avisene.. )

Tankespinn. En kompis hjelper deg gratis, med frakten. Du betaler ikkenoe, kjøper bare kaffe og en pølse til kompisen, samt bompenger. La oss si kr 120,-

 

Du bruker 120l diesel pr sesong, og sparer 120 kr. Åjj. Ingen besparelse. Nei, vent, enda værre. For 75% av dieselen tanket du jo på ferieturen, langt fra hjemmahavna. Besparelsen sank til kr 60-70. Om du ikke vil drasse på et digert fat på dekk hele ferien..

 

Jeg TROR det finnes enklere måter å spare 120kr på...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

En greie her er at jeg kommer til å bruke en god del diesel vinterhalvåret, det blir min primære fyring i vinter, og jeg skal bo i båten, besparelsen vil bli større, kompisen fikser frakten så lenge han får vært med på en båttur eller to i året, den prisen er det ikke noe å si på..

Forøvrig skal det være fullstendig unødvendig for meg å tanke på ferietur, med full tank om våren bør jeg ikke ha behov for å tanke opp før på høsten igjen..

 

Min kilde mener at alle forkammermotorer krever gløding, men det krever jo ikke motoren min.. Den kan jeg sveive i gang hvis jeg vil, og den starter med en gang..

 

Når det gjelder prisen kan www.estra.net vise hva den er.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha drevet FOU virksomhet over flere år på akkurat dette, er min påstand som følger:

 

DETTE ER BARE TULL.

Og da snakker jeg ikke om biodisel av animalsk opprinnelse, men bruk av katter. Imidlertid er det helt klart at dyrekadaver og slakteafall, som innmat, avskjær mv, og rester fra fiskeindustri, lakseolje mv, er et utmerket råstoff for bruk til Biodiesel. Tidligere har jo innmat / slakteavfall mv, blitt brukt i dyrefor osv., men diverse Kugalskapsutbrudd har vel vist at DET ikke akkurat var så smart..

 

Problemet er vinteregenskaper. Hydrocarbonkjedene blir for lange, med ditto dårlige kuldeegenskaper. Løsninger finnes, men er alt for dyre i dag.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Se forøvrig Yanmars egen site. De anbefaler absolutt ikke bruk av biodiesel.

 

hilsen

Haba

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var da merkelig at de ikke anbefaler det for sine nyere modeller ihvertfall. Min 18 mnd gamle Volvo TAMD 31 tilfredsstiller alle Bodensee krav og kan kjøres på alt mulig rart av diesel inkludert Biodiesel. Det står ingenting i boka om at det kreves noe spesiellt for å gjøre dette eller for å bruke lav svovel do. Antagelig så kjøres motoren nå på det mest forurensende på markedet. Litt dumt det hvis det er andre mere miljøvennlige alternativ som kan brukes.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tar frem dette temaet igjen.

 

Har akkurat produsert den første prøvebatchen av biodiesel, utgangspunkt brukt frityrfett.

 

Kostnad ca. kr. 1, 50 pr liter ( untatt arbeid, men hva gjør vel ikke en hobbykjemiker gratis).

 

Noen som virkelig har prøvd dette på båtmotor?

Ulempene jeg kan se er bare at det klaker seg raskt ved kulde, som annen diesel trenger det parafin for å tåle kulda.

 

Påvirkning på pakninger etc?

Effekttap?

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har du prövet det själv eller leter du försökskaniner? :smiley:

 

Tillsatser enl VP

 

Biodiesel/RME: Volvo Penta godkänner inte mer än 5% inblandning av RME i dieselbränslet. All biodiesel med inblandning av RME måste först blandas av bränsleleverantören. Volvo Penta rekommenderar också att när dessa typer av bränsle används så skall oljebytesintervallet minskas med 50%.

 

säkert skrivet för att garantier skall gälla på nye motorer!

 

men det er mycket intressant det du blander ihop, hade jag haft en gammel vel inkörd motor så skulle jag nog provat. min gamle MD11 hade sikkert gått bra? om ikke annet så har vi 'torkestellet'

o ta oss hem med! :wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å teste dunderstoffet på min VP11C, den har vel gjort jobben snart. Tenkte på om det ver noen som hadde egne erfaringer.

 

Gatekjøkken osv. gir bort brukt frityrfett.

Stoffet lages ved å blande inn kaustisk soda og metanol til matolje/frityrfett. Hele stasen røres sammen i en times tid, ved ca. 50-55 graders varme. Klares over natten,dieselen flyter opp, glyserol legger seg i bunnen.

Dieselen er forurenset av rester av kaustisk soda som nøytraliseres med litt saltsyre( = Koksalt og vann). Vaskes med vann! i et par omganger.

Link to post
Share on other sites

som forumets garantert mest erfarne innen biodiesel ( beskjedenhet er en dyd ) ,

har jeg etpar kommentarer.

1. Ikke lek med metanol, det er STYGGE saker.

2. At en prosess er teoretisk riktig, er ikke det samme som at den funker i praksis.

 

Kort fortalt; forurensninger og salt i brukt frityrolje, må fjernes på skikkelig vis. Å helle det gjennom et kaffefilter elns, er ikke det jeg vil definere som skikkelig..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

GTL-Gas to Liquids. En ny type biodoesel (egentlig syntetisk diesel) som er svovelfri og påstås at kan brukes på alle dieselmotorer. Lavt partikkelnivå også. Lite svovel og sot høres jo greit ut for maskineriet.

Produseres av gass. Via en s.k. Fischer-Tropsch prosess.

 

Hmmm, høres jo aktuelt ut. Kan denne brukes selv om Yanmar ikke anbefaler bruk av biodiesel og hos VP er det vel max 5% innblanding. I og med at dette egentlig ikke er en tradisjonell biodiesel??

 

Les mer her: GTL

GTL II

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Lite svovel er iallefall ikke noen fordel for motoren. På støre motorer er jo laft svovelinnhold i brenoljen det største problemet de sliter med. Man fåt ikke bygd opp det nødvendige skiktet på stempelkronene som skal til for og beskytte dem, resultatet er uforholdsmessig hurtig nedbrenning. B&W og Sulzer sliter jo også med volsom slitsrsje på foringene etter at svovelinnholdet i brenoljen ble redusert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...