Jump to content

Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Blir veeeldig mye motorbåtgreier på den andre tråden, mao kjedelig og uinteressant ;-) Og jeg er sikkert ikke alene om å bruke finn.no, Blocket,se osv for å kikke på seilbåter. 

 

Fikk totalt oppheng på denne båten når jeg så den på finn.no. Ikke pen inni, teakdekket ser ut som en krigssone, men jeezzes, så vakkert! En eller annen rar blanding av amerikansk stil, overbygg som ser ut som det er tegnet etter år 2000, ikke på 70 tallet, og linjene..... perfekte. Jeg er hodestups forelska. Om jeg ikke allerede var "trulova" med den franske dama jeg har så hadde jeg reist til Tønsberg for å stryke og kose med denne fransøsen i stedet. Le Comte 35: 

 

1842001142_bt1.jpg.bc4eddc075e74948d0982718657a1669.jpg

 

1913880018_bt2.jpg.19b0163caee92c041d0e00410c0724d2.jpg

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157679940

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig, den der var virkelig flott, utvendig (på avstand også, muligens?) 

Jeg kikker også på seilbåter daglig, vel vitende om at kjøp vil være toskeskap. Husker det dukket opp en selvbygget båt for noen år siden, som jeg falt pladask for. Selv om den var undermotorisert, sikkert treg å seile, for liten og trang, umulig å bli kvitt igjen...men det var noe med linjene, en slags skutefølelse som traff meg. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Peko skrev for 5 timer siden:

Hallberg P28 som er renovert i klassisk stil.  Et smykke av en båt.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=156173948

 

Pen båt.

 

Men prisen da... Må da være vanvittig overprisa.

......

 Vent litt. Båten er malt/lakkert. Slites fort og blir stygt.

 

Ikke ett ord om riggen utover noen nye spiler. Dvs gamle seil osv

 

Spryhood ser ut som ansiktet til en blodhund.

 

Gjennomføringer er byttet til.....messing?

 

Fortøyningene er blått treslått fra europris, dårlig tegn.

 

Ny motor og 15 lag lakk, 28 fot...... 

 

Er 150 000 innen rekkevidde?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 14 timer siden:

 

Pen båt.

 

Men prisen da... Må da være vanvittig overprisa.

 

 

Ikke sikkert att den er overprisa.....vi får se ?!

 

det er en riktig klassiker.....den har den positiv hekk...hvilket de første båtene hadde

men de første båtene hadde også bare en rute og ikke to på siden.

samt partial-rigg

ett tak kunde man få båten både med tre eller plast skrog, mange valgte tre, da man var skeptisk til det nye materialet.

 

etter vad jeg hørt står P-et i P28 for Pacific........ettersom mange båter gikk på eksport til USA

 

bygget i Kungsviken på Orust....innen Mr Rassy kom inn i bilden

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

On 9/20/2019 at 1:45 PM, Pinkvin said:

Blir veeeldig mye motorbåtgreier på den andre tråden, mao kjedelig og uinteressant ;-) Og jeg er sikkert ikke alene om å bruke finn.no, Blocket,se osv for å kikke på seilbåter. 

 

Fikk totalt oppheng på denne båten når jeg så den på finn.no. Ikke pen inni, teakdekket ser ut som en krigssone, men jeezzes, så vakkert! En eller annen rar blanding av amerikansk stil, overbygg som ser ut som det er tegnet etter år 2000, ikke på 70 tallet, og linjene..... perfekte. Jeg er hodestups forelska. Om jeg ikke allerede var "trulova" med den franske dama jeg har så hadde jeg reist til Tønsberg for å stryke og kose med denne fransøsen i stedet. Le Comte 35: 

 

1842001142_bt1.jpg.bc4eddc075e74948d0982718657a1669.jpg

 

1913880018_bt2.jpg.19b0163caee92c041d0e00410c0724d2.jpg

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157679940

Ble ikke disse designet av en amerikaner?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En båt jeg aldri har sett før, engelsk, Southerly 28. Vet ikke om den akkurat er ett "funn", men ett lite kinderegg var den jo. Yanmar fra 08, senkekjøl, styreposisjon inne og ute. Litt utfordrende utseende kanskje :-) Men til å være fra 76 så er den moderne i uttrykket. Jeg likte den egentlig. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=158507809

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Logaren skrev for 21 timer siden:

Ble ikke disse designet av en amerikaner?

 

Sailboatdata sier: A native of Long Island, New York, Bill Tripp began as designer in the office of Phillip Rhodes.
After service during World War II, he joined Sparkman & Stevens. In 1952 he started his own practice. In 1957, Tripp’s 'Touche', a 48-foot flush-deck sloop, built by Abeking and Rasmussen in Germany, compiled a good race record and gave its young designer a boost in stature. His boats were then built of wood, but the allure of fiberglass soon drew his attention. Tripp conducted his own experiments with the new material and ultimately became a pioneer designer of the era.
Among his many successful designs for production yachts are the Block Island 40, and the Hinckley Bermuda 40.

---------

En litt mer utfyllende artikkel. Han ble designer for Colombia, verdens største produsent av glassfiberbåter på slutten av 60 tallet. Og gjorde stor suksess der på 50-60 og frem til 71 når han ble drept av en fyllekjører, 51 år gammel. 

 

Sønnen har tatt opp arven og er, i følge artikkelen, USAs ledende konstruktør av luksusbåter på over 100 fot. 

 

https://sea-to-summit.net/the-life-and-designs-of-bill-tripp/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev 4 minutter siden:

Må være et godt kjøp om motoren kan repareres for en ikke altfor høy sum.

 

Litt dårlig tegn at den har blitt reparert i vinter og nå er uten kompresjon.. men kan jo være en liten sak for det? Hva er mulige kandidater, eksosventil eller noe?

 

Kan bli ett dårlig kjøp om motorkostnaden blir høy. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

First 24 med senkekjøl i Oslo for 20 000,-. Disse pleier å ligge ganske mye høyere i pris. En båttype jeg absolutt ville vurdert dersom jeg skulle "gå ned til" weekend og regattaseiling, eller rett og slett dagseiling. 

 

Mye for pengene syns jeg. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157692448

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

First 24 med senkekjøl i Oslo for 20 000,-. Disse pleier å ligge ganske mye høyere i pris. En båttype jeg absolutt ville vurdert dersom jeg skulle "gå ned til" weekend og regattaseiling, eller rett og slett dagseiling. 

 

Mye for pengene syns jeg. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157692448

Kunne vært noe for meg, den der. Utrolig mye plass i de båtene der. Prisen er lav, men små eldre båter har vært i fritt fall en stund. Fint for meg som kunne ha levd greit med en slik.

 

Synd den var plassert så avsides:giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev 15 minutter siden:

Kunne vært noe for meg, den der. Utrolig mye plass i de båtene der. Prisen er lav, men små eldre båter har vært i fritt fall en stund. Fint for meg som kunne ha levd greit med en slik.

 

Jeg kunne også likt å seile en sånn, og når prisen er så lav så kan en koste på litt også syns jeg. Ser at den mangler spinnaker- og utstyr som jeg ville hatt om jeg skulle seilt litt Onsdagsregatta for kosens skyld. 

 

Korsfjord skrev 15 minutter siden:

 

Synd den var plassert så avsides:giggle:

 

Hehe :-) Joda. En klarer vel nesten å komme lovlig fra det med båten i en krybbe på en bilhenger? Men ja, vil vel fort bli like dyrt å transportere som å kjøpe om en må ett stykke. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Pinkvin skrev On 21.9.2019 at 12.56:

Spekkhugger fra 84 til 75 000,-. Har lagt ute lenge. Nydelige båter med deletulgang fra DK.

 

https://www.finn.no/147589962

 

Eller enda bedre... kanskje? Med 5 års reklamasjonsrett fra forhandler til 32 000,-. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145701267

Vakker liten sak det der må jeg si. 

---

Ser ut til å være to varianter, den første "family" med pushpit/pulpit, rekke osv. Og den andre mer ribba. 

 

Klassisk problemstilling, en prisforskjell på 43 000,- før pruting. Den enkleste båten ser tilsynelatende seilklar ut, men har utenbordsmotor. Den andre har innenbords Yanmar fra 2006 og historikk på oppgraderinger de siste årene, forhandlerbåten mangler all informasjon utover det åpenbare, de har ikke engang giddet å koble strøm til autopilot og VHF for å sjekke om de virker... 

 

Syns nok den privatsolgte båten forsvarer prisdifferansen godt. Samtidig, om man kun vil ha en helt enkel båt til lav pris så er sikkert forhandlerbåten kjekk. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...