Jump to content

Derfor er sertifikat for vannscooter og raske båter veldig smart.


Roger jo

Recommended Posts

Sertifikat ala d5l, bare med enda mer praktisk kjøring for alle, uansett alder, som kjører båt som er over reglene for det en 14åring kan kjøre. Da hadde det blitt mye mindre ulykker og mye mer fornuftig kjøring der ute 

 

Det er stor forskjell på folk i båt og båtfolk. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg må få være helt ærlig:

 

Jeg har de siste 3 år sett flere idioter i kajakk/kano som utfolder seg i skipsleia og lager svært vanskelige situasjoner for nyttefarkoster enn jeg har sett vannscootere som har oppført seg slik ovenfor andre farkoster at jeg reagerer negativt.

 

Jeg har ikke vært overalt, jeg har ikke sett alt og jeg vet heller ikke alt.

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt, men samtidig burde alle kajakker ha glassfiberstang med HV vimpel som de kule gutta hadde på sykkelen på 80-tallet.

Generelt sett er jeg skeptisk til den stadig økende reguleringen av alt mulig, men når man ser hvor mange egoistiske idioter som finnes der ute (og ja, de er blitt fler eller mer synlig etter inntoget av scootere) er det muligens et nødvendig onde med bedre sertifikater......

Link to post
Share on other sites

110% enig med deg, camilie.

 

Er for egen del MEGET bekymra for enda et regelsett som skal utformes av de mellom 60-100 år som selv mener de vet alt...

Kan IKKE si meg enig med Roger Jo denne gangen (tror det er første gangen) om at dette er en bra artikkel, jeg opplever den som motsigende fordi den legger vet på "sjøen skal være for alle" for deretter å snakke ned en gruppe "som hopper på bølgene" 

Å referere til "storheter" imponerer ikke meg.

Det bør gå greit å kunne flagge sin egen mening og la andre få legge fram sine.

 

Har fått oppleve å sitte i styre og stell men noen av disse og jeg ville ikke klonet de.

 

Link to post
Share on other sites

camilie skrev for 3 timer siden:

Vett og Forstand....om det er vannscooter, seilebåt, motorbåt jolle eller hva det nå er.....er nok mye bedre en båtsertifikat eller kystskipper.

Hvordan ser du for deg å få vett og forstand inn i de som ikke har det, uten å gå veien om opplæring og bevis for slik gjennomført opplæring (ofte kalt sertifikat)? 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Er for egen del MEGET bekymra for enda et regelsett som skal utformes av de mellom 60-100 år som selv mener de vet alt...

Kan IKKE si meg enig med Roger Jo denne gangen (tror det er første gangen) om at dette er en bra artikkel, jeg opplever den som motsigende fordi den legger vet på "sjøen skal være for alle" for deretter å snakke ned en gruppe "som hopper på bølgene" 

Å referere til "storheter" imponerer ikke meg.

Har fått oppleve å sitte i styre og stell men noen av disse og jeg ville ikke klonet de.

 

Enig.

Takker for skrytet, er ikke enig alt i den artikkelen men essensen at det det skorter på opplæring støtter jeg.

Har noen uker i Danske  farvann for å si der forsiktig og adferden på alle som ferdes på sjøen  er en helt annen enn i nord for Skagen/ Gøteborg.  En ser på lang lei at der kommer det en utlending .(les ikke Danske/Tysker/Hollender/Engelske)

   

Det er ikke bare at Danskene har Soesportens Sikkerhedsraad  , men også at de har hatt opplæring og sertifikater en stund som

påvirker deres oppførsel.

Klart opplæring kan påvirke adferden til mange.

Var det 102 som druknet her i 2018 mot 13 i Danmark.

Og at KNBF går ut og mener at 50 knop er OK  å sette grensen for hastighets sertifikat er på tryne. (stemmefiske)

 

http://www.soesport.dk/PublishingImages/Sider/Druknestatistik_2018/Faktapjece_2019_.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Roger jo said:

Enig.

Takker for skrytet, er ikke enig alt i den artikkelen men essensen at det det skorter på opplæring støtter jeg.

Har noen uker i Danske  farvann for å si der forsiktig og adferden på alle som ferdes på sjøen  er en helt annen enn i nord for Skagen/ Gøteborg.  En ser på lang lei at der kommer det en utlending .(les ikke Danske/Tysker/Hollender/Engelske)

   

Det er ikke bare at Danskene har Soesportens Sikkerhedsraad  , men også at de har hatt opplæring og sertifikater en stund som

påvirker deres oppførsel.

Klart opplæring kan påvirke adferden til mange.

Var det 102 som druknet her i 2018 mot 13 i Danmark.

Og at KNBF går ut og mener at 50 knop er OK  å sette grensen for hastighets sertifikat er på tryne. (stemmefiske)

 

http://www.soesport.dk/PublishingImages/Sider/Druknestatistik_2018/Faktapjece_2019_.pdf

 

 

Blir useriøst å sammenligne 102 og 13... står heller ikke (samme sted i hvertfall) om fiskeri inkluderer næringsvirksomhet eller kun privat (turister)


Statistikk er så mangt. Ofte blanding av fakta, misvisende bruk av fakta og direkte løgn... uten å rette noen kritikk - men oppfordrer til å være kritisk til tall.

 

image.png.f09cca3116a88490dfd353e9721dcdd0.png

 

 

image.png.2ebd183f1c0bd16ddc34480e5689435a.png

image.png.7dfab5445122e43e8712c234d776f543.png

Link to post
Share on other sites

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1lmoK/etter-doedsulykke-i-danmark-innfoerer-foererkort-for-vannscooter

 

Det er en direkte kosekvens av vannscooter-ulykken i København i 2017 at danskene innførte sertifikat for også vannscooter. To drept av en som ikke hadde kontroll på sin vannscooter.  La oss håpe vi slipper tilsvarende ulykke i Norge før det reageres.

Dagens båtførerprøve er uansett en vits med sine endags teori-kurs med bestått-garanti. Denne "ordningen" er over-moden for endring.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 13 timer siden:

110% enig med deg, camilie.

Hvordan kan man være mer en 100% enig? 

 

For meg er det en vesentlig forskjell på vannskuter og kajakk. Uvettig bruk av vannskuter kan ramme andre fatalt. Uvettig bruk av kajakk rammer deg selv. Nettopp derfor bør det være hardere krav til sertifikat på vannskuter en kajakk. At det finnes tullinger i begge kategoriene er ikke et større problem en tullinger ellers på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1lmoK/etter-doedsulykke-i-danmark-innfoerer-foererkort-for-vannscooter

 

Det er en direkte kosekvens av vannscooter-ulykken i København i 2017 at danskene innførte sertifikat for også vannscooter. To drept av en som ikke hadde kontroll på sin vannscooter.  La oss håpe vi slipper tilsvarende ulykke i Norge før det reageres.

Dagens båtførerprøve er uansett en vits med sine endags teori-kurs med bestått-garanti. Denne "ordningen" er over-moden for endring.

 

Det hjelper heller ikke at enhver landkrabbe født før 1980 kan sette seg i nesten hva som helst av båt å dure avgårde i 30-50-70-90 knop. "Alle som er født før 1980 er jo født med båtvett og kunnskap"

 

Strengere sertifikat og uansett alder. Da vil ulykkene gå drastisk ned. Men det vil og bli svært mye mindre båt på vannet, for det er ikke verdt og ta sertifikat kun for å dure rundt de 10 beste sommerdagene. 

 

JRK skrev 36 minutter siden:

Uvettig bruk av vannskuter kan ramme andre fatalt. Uvettig bruk av kajakk rammer deg selv. 

 

Så uvettig bruk av kajakk går ikke utover andre folk ? En lite synelig kajakk i halvmørket som krysser leia kan fort bli drept av en barndomsfamilie på tur. Plutselig skreik ungene til litt og far måtte snu seg 

 

Går utover far som blir drapsmann, kjerring og unger som er vitner til alt dette og i tillegg "mister" far i huset i 3-10år pga soner en drapsdom. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som overrasker meg stort i denne debatten er holdningene til de store båtforeningens. De snakker mye om sikkerhet, men i mine øyne gjør lite. Virker som se bruker mest energi på å unngå at det skal komme sertifikatkrav. Kanskje greit....

 

Det er mange som ønsker informasjon og kunnskap o det å fredes på sjøen. YouTube er en fantastisk kanal som andre grener bruker aktivt. Tenker da på MC, fjellklatring, kajakk oa. Der finnes det fantastisk mye god informasjon og hente. Søker en på sikkerhet til sjøs så er det lite å finne. 

 

Så mitt ønske er at foreningene sprer sin kunnskap. Jeg er ganske sikker på mange søker det. 

Link to post
Share on other sites

Syns kanskje man skulle vurdert og tatt en titt på promillegrensa, før man begynner å se på andre løsninger. DA tipper jeg ulykkene ville blitt redusert. Alle vet jo hvor lite alkohol som skal til for at en faktisk handler annerledes. Det vil uansett sertifikatkrav alltid finnes tullinger. Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Bedre å luke ut idiotene som ikke har noe på sjøen å gjøre, før man firer på kosen til folk som faktisk innehar kunnskapen til å føre en båt, selv etter 3-4øl. 

 

Hvis vi skal få opp kunnskapsnivået til folk, så må det bedre opplæring til, ved bedre opplæring så øker kunnskapsnivået. Når folk har høyere kunnskapsnivå så blir det lavere feilmarginer. 

 

Hvis folk må bruke like mye innsats for å kjøre båt, som de gjorde for og ta bilsertifikat, så svir det skikkelig å miste den. Folk da tørr ikke folk å gamble på promille på samme måte, folk kjører roligere i frykt for å miste den +++++ 

Link to post
Share on other sites

Sertifikat for raske båter- og definert som mulighet for å gå i plan?  hallo kor stor ei attegløyme er det mulig bli. Om raske båter defineres som over 50 knop så la gå, det er kansje ikkje dumt da vannscootere stort da også kommer inn under samme regel.

Men den kategorien som virkelig skulle hatt eget sertifiktat og ekstra opplæring er seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus @  Ikke bare  de alle trenger sertifikat 

mener det er mye og lære av Danskene adferd på sjøen kommer ikke av seg selv.

https://www.soefartsstyrelsen.dk/SkoleFritidssejlads/UddPersonligeBeviser/Sider/default.aspx

 

For å sitere  dieselfan@  MEGET bekymra for enda et regelsett som skal utformes av de mellom 60-100 år som selv mener de vet alt...

Vi har mye og lære  når en ser at all disse blir enige  og rir den dagen de saler.

http://www.soesport.dk/Sider/Om Os/Raadets-medlemmer.aspx

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 36 minutter siden:

Så uvettig bruk av kajakk går ikke utover andre folk ? En lite synelig kajakk i halvmørket som krysser leia kan fort bli drept av en barndomsfamilie på tur. Plutselig skreik ungene til litt og far måtte snu seg 

 

Går utover far som blir drapsmann, kjerring og unger som er vitner til alt dette og i tillegg "mister" far i huset i 3-10år pga soner en drapsdom. 

I Sjøveisreglene står det:

Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges

 

Utfra dette skal en lite synlik kajak i halvmørke  tilkjennegi seg med en lykt i god tid for sammenstøt. Om kajaken gjør dette, og du allikevel kjører på denne, så er det å anse som grovt uaktsomt etter mine begreper, og i værste fall blir du dømt deretter. 

Om kajaken derimot ikke viser lys, så kan jeg vanskelig se for meg at du blir dømt.

 

At du med dine argumenter prøver å få en kajakroer til å måtte ta ansvar for andres liv og helse, på samme måte som skuter forstår jeg rett og slett ikke.

Link to post
Share on other sites

Som andre har nevnt over her, flagg på 2m høy stang ala det de kule gutta hadde på syklene sine på 80tallet, hadde jo gjort sinnsykt mye. I tillegg burde det vært krav til farger på kajakk og bekledning. 

 

En kajakkpadler er like mye på sjøen som han med vannscooteren og har igrunn det samme ansvaret. 

 

Nå som sjøfugljakta snart er igang, så ser man folk padler rundt med kamuflasjeklær og kano/kajakk i skumringa. De er kjempe lette og få øye på, når man kjører trøtt og jævli til jobb kl7 om morgenen. eller når man kjører hjem etter en lang dag på jobb i litt duskregn. Plutselig ligger det en idiot med "stealth oppsett" midt i leia å skyter på noen ærfugl eller skarv 

 

Du kan jo se på avtaren hva jeg er ute å leker med i jakta på 100knop. Jeg vil ha både sertifikat på båt og krav til bedre synelighet på kajakker. Skrekken er og komme over en bølgetopp for så og se en "usynelig" kajakkpadler i landingsfeltet. Ett lite oransj flagg på 2m stang hadde vært syneligt på 500m

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...