Jump to content

Derfor er sertifikat for vannscooter og raske båter veldig smart.


Roger jo

Recommended Posts

Er det din oppriktige mening at dersom et barn med redningsvest som sitter i baugen på en konvensjonelt konstruert båt (feks min Sting 530S) og så faller rett ned i sjøen foran baugen, så vil ikke barnet kunne komme i nærheten av propellen, og dermed ikke stå i fare for å bli skadet av propellen eller girhus ?

Link to post
Share on other sites

Din båt er altfor liten til det er mulig å sitte annet enn på siden av baugen og det er dermed komplett umulig å falle annet enn på siden av båten.  Din båt er også mykje mindre enn typiske båter det sitter unger foran slik. Som sagt du får vise til hvor mange ganger dette har skjedd. Å vær redd for alt mulig slik ingen skal ha det noe gøy noen gang på sjøen eller ellers kor det kan finnes en mikroskopisk sjangs for noe kan skje gir ingen meining og skaper ingen uteglede eller barn med motorisk mestring i orden og man får klønete barn som må underholdes.

Link to post
Share on other sites

Når jeg har med niese og nevø i båten vil de stortsett kjøre (fort), noe de selvfølgelig får lov til, de er allerede bedre på båt enn de fleste vennene mine og er ikke 10 enda ;) 

Niesen min vet nøyaktig hvor man skal gå, og ikke gå, og hvor man skal holde seg fast, og ikke. Nevøen min krever litt underholdning som det nevnes her, har heldigvis ganske god plass så han kan løpe litt også når han er ombord. 

Jeg legger meg ikke så mye oppi diskusjonen om hvor folk skal være i båten, men har sett hva som skjer med menneskekropp truffet av propell, det er ikke veldig pent. 

Link to post
Share on other sites

Eget sertifikat er en overregulering og helt meningsløst da det ikke er snakk om at ulykkene skyldes at man ikke forstår hvordan man teknisk sett skal kjøre scooteren men har feil holdninger.

 

Det finnes en haug med regler og lover som allerede er brutt når en kollisjon eller ulykke skjer med vannscooter, det er en mer restriktiv handhevelse av disse som mangler. Økte budsjetter og økt tilstedeværelse av politi til sjøs sammen med strenge reaksjoner på overtredelser av maritimt lovverk er den rette medisinen. Ikke noe annet. Man må frykte reaksjonen på villmannskjøring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sertifikat og føler ikke at jeg trenger det heller.

Jeg bruker statistikk. F.eks. Dersom to båter møtes vil en av dem ha vikeplikt, altså 50% av båtene har vikeplikt dersom to møtes. Derfor bare viker jeg annenhver gang og holder fart og retning annenhver gang.

 

Easy peasy egenlig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Trenger ikke sertifikat. Dokumentert gjennomført obligatorisk opplæring i kjøring av hurtiggående båt er godt nok ;-)

 

Skremmende "verdensmesterholdninger" hos enkelte. Får håpe det går bra og ingen andre blir skadd eller får noen ulemper av det. Om en hurtigkjører skulle komme til å skade noen andre pga for høy fart og prøver seg på noe tulleball om at det er andre sitt ansvar håper jeg de får et solid opphold med betalt kost og losji og mister førerrett for noe annet enn skotøy resten av livet. Kan en skrive eller si noe sånt høyt bør en holde seg unna alt som går over gåfart. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eika skrev for 3 timer siden:

Greier jeg dette a? Oslo - Kragerø med godt over 1000hk i en rib

 

 

Wow! Stilig, det må jeg vise til sønnen min på 14, han liker sånt. 

--

 

En utfordring som jeg syns er litt kul, og verdt litt. 

 

https://www.sb.no/gokstad-kystlag/erik-84-rodde-fra-oslo-til-sandefjord/s/5-73-81965

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

En utfordring som jeg syns er litt kul, og verdt litt. 

 

https://www.sb.no/gokstad-kystlag/erik-84-rodde-fra-oslo-til-sandefjord/s/5-73-81965

Ikke så dårlig denne heller:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/XrzXB/naa-har-ulf-70-kastet-loss-for-aa-ro-til-danmark

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...