Jump to content

Derfor er sertifikat for vannscooter og raske båter veldig smart.


Roger jo

Recommended Posts

Eika skrev 30 minutter siden:

Du kan jo se på avtaren hva jeg er ute å leker med i jakta på 100knop. Jeg vil ha både sertifikat på båt og krav til bedre synelighet på kajakker. Skrekken er og komme over en bølgetopp for så og se en "usynelig" kajakkpadler i landingsfeltet. Ett lite oransj flagg på 2m stang hadde vært syneligt på 500m

 

Så det er andres ansvar å gjøre seg så synlige at du oppfatter dem I 100 knop? Skremmende. Og ekstra skremmende at du spretter frem I slik fart der det er fare for at det kan dukke opp roere, padlere eller svømmere. Hørt om å tilpasse farten etter forholdene?

 

En to meters flaggstang på en kajakk gjør mye med stabiliteten, og muligheten for egenredning om man skulle gå rundt. Jeg ville ikke ha følt meg trygg med en slik stang.

Link to post
Share on other sites

index skrev 9 minutter siden:

 

Så det er andres ansvar å gjøre seg så synlige at du oppfatter dem I 100 knop? Skremmende. Og ekstra skremmende at du spretter frem I slik fart der det er fare for at det kan dukke opp roere, padlere eller svømmere. Hørt om å tilpasse farten etter forholdene?

 

En to meters flaggstang på en kajakk gjør mye med stabiliteten, og muligheten for egenredning om man skulle gå rundt. Jeg ville ikke ha følt meg trygg med en slik stang.

 

Vi har faktisk ett felles ansvar sånn at alle kan ferdes trygt på sjøen på den måten man selv ønsker. Jeg sitter hele tiden og ser fremover og planlegger best mulig løype i forhold til båter, bølger, vind, teine/seilregatta bøyer. Kajakk padlere møter man faktisk overaskende langt ut på det åpene hav.

 

Eller skal vi drite i det felles ansvaret også gjør alle akkurat som man selv vil ? For da kan jeg kjøre kun etter vind/bølger og snitte ræva på båter og kajakker med 2meter. 

 

Trur vi holder oss til at det er ett felles ansvar jeg. Skulle gjerne sett at det blei enda strengere, siden det er så mange som driter i det felles ansvaret. Jeg vil ikke bli drapsmann pga det er en som gjør seg så usynelig som mulig

Link to post
Share on other sites

Motstander av alt av ekstra sertifikater. Jeg har båtførerprøven fra 80 tallet, noe som ikke ga noe læring. Ingen kurs som er aktuelle å påby kan gi meg noe som helst. Det gjelder mange båtførere.

Eneste jeg ser som aktuelt er høyhastiget, altså over 50 knop kan gå ned til 40. Under er rimelig greit. Kunne gjerne hatt noen praktiske tips der. Kjører i dag bare over 40 knop i optimale forhold, da jeg ikke har erfaring med å rette opp feil i den hastigheten

Man skal ikke kimse av kajakk. Har vært ute i 5 meter høye bølger i kajakk, det er mer en  de aller fleste fritidsbåter har. Flaggstang er jeg veldig skeptisk til da den vil gjøre rulla vanskeligere. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 10 minutter siden:

Eller skal vi drite i det felles ansvaret også gjør alle akkurat som man selv vil ? For da kan jeg kjøre kun etter vind/bølger og snitte ræva på båter og kajakker med 2meter. 

 

Man har ikke påkjørsrett uansett hva man mener andre burde gjort. Jeg er for friske farger for å gjøre meg godt synlig for andre, men det påhviler nå de som kjører fort et betydelig ansvar for sine handlinger også.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns faktisk jeg kjører hensynsfullt og forsvarlig i forhold til farta jeg holder. Men jeg ferdes like mye på vannet, som andre gjør med bil. Det er litt deilig og ta båten når man skal på jobb/butikken/besøk 

 

Noe av det værste jeg ser, er folk som ikke er glad i ungene sine å plasserer de forann på baugen. Men fin måte å kvitte seg med masette unger. Værste jeg så i sommer: 19fot daycruiser med 50år gammal gubbe som kjørte, 2 unger helt forann på baugen, sikksakkkjøring med ring bak med 2 unger der også, så en 50åring på vannscooter med en unge sittende forann imellom armene som spruta på de i ringen. Ungene forann hadde først blitt kjørt ned av en båt, så blitt propellmat, før de hadde fått en ring og en scooter i hue. (good luck med og blåse på såret og gi de ett plaster og litt godteri)

 

Når det finnes 50år gamle idioter som holder på sånn, så må det faktisk gjøres noe. Sånne folk skulle faen ikke hatt muligheten til og eie ett bilde av en båt engang. Men trur du de hadde satt ungene på panseret og satt ungene i ett sklibrett bak bilen i 40-50km og fått en med snøscooter eller motorsykkel til å herje vedsina ? Nei, for det hadde blitt ramaskrik og førstesida vg, er ikke sosialt akseptert. Men på båt er det lissom helt greit. 

 

Jeg ferdens på sjøen nesten hver eneste dag hele året, ser svært mye idioti på sjøen hele sommeren. Ja til sertifikat og få luka vekk de som ikke har noe på sjøen og gjøre. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse kan du få luket ut selv uten sertifikatkrav. Få mer synlig politi på sjøen, så løser det meste seg.

 

Jeg tilbringer mye mer tid I båten enn I bilen, så der har vi noe felles. Bruker båt til og fra jobb, handling og fritidsaktiviteter. Bilen brukes bare en gang eller to I uka. Men jeg liker meg bedre I lavere fart på sjøen. Helt enig I den med unger på baugen, det grøsser I meg hver gang jeg ser dette. Mine egne unger syntes jeg var unødig streng da de ikke fikk sitte på baugen selv I snekka da de var små.

 

Alle klarer å ta et sertifikat, man blir ikke nødvendigvis mindre idiot av det.  Men det må kontroller til for å "luke ut" noen.

Link to post
Share on other sites

Hva skulle politiet gjort? De brøyt jo faktisk ingen regler. Under 30knop, var sikkert edru, alle hadde oppblåsbare vester. 

 

Alle klarer ett sertifikat, men svært mange som hadde lært ufattelig mye mer enn det de vet idag og automatisk tenkt annerledes. Man må tydeligvis tvinge folket til og lære seg sjøvett.

 

De som kjørte så idiot med ungene på baugen og i ringen, trenger ikke båtførerprøven engang. De er jo født før 1980 og har sjøvett og kunnskapen som trengs automatisk. 

 

Men vi som er her inne på forumet, er såpass båtinteresserte at vi sitter her inne da. Alle de andre der ute som bare bruker båten 2-4uker i året. Det eneste de vet er åssen de får den til å gå fremover, bakover, høyre og venstre. Havet er frittvillt, kjør hvor du vil, når du vil. Båten setter vi i opplag hos de som kan det når sommeren er over, så gjør de den klar til neste sommer når vi skal kjøre 1-20 timer igjen.

 

Det er ikke verdt og ta ett sertifikat hvis man ikke kjører mer enn 1-20timer i året. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det som virkelig er skadelig og dødelig ? Ta seg ett par-tre pils ? 

 

Jeg personlig, føler meg tryggere som passasjer i båten med en som er full og kjører 1000timer i året og har sjøvett, enn jeg føler meg med mange kunder som kjører edru 4timer i året, må ut med noen av de iløpet av sommeren, som skal vise hva som er gærnt med båten på en 3minutters tur i 40knop og null tanker om varmkjøring av motor eller vind/sjø/andre båter. Står og holder meg fast for harde livet og er klar til og hive meg over gir/gassspaken, men de bare ler og sier at nå virka den vist som den skulle

 

Jeg vet med sikkerhet at han som satt på med meg i går, når jeg lå i full sladd i 70-80knop, følte seg tryggere i den situasjonen enn han gjør i 30-40knop med div kunder. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig tema, men likevel veldig viktig. Jeg tror alle elsker friheten ved å være på sjøen. Alle vil gjøre som de selv vil for å dyrke denne friheten. Noen foretrekker en seilas i sakte fart - for dem er dette selve friheten. Andre elsker å dundre fortest mulig mellom A og B, for dem så er dette selve friheten. Og for de fleste tror jeg friheten finnes et sted i mellom disse hastighetene. Det er nå ca. 23 år siden jeg hadde båt sist (en Fjord 24 Weekender med en V-8 på 225hk, ble brukt hver helg fra sjøsetting om våren - rett etter 1. mai. til langt ut i oktober hvor hun ble lagt på land for vinteren, pluss 3-4 ukers sommerferie. Nå har jeg endelig kjøpt meg en eldre dame på 21 for med en 90 hk på hekken.). jeg bor tett ved Oslofjorden. På disse årene mener jeg å observere fra brygga en hissigere båtbruk (fra hurtiggående båter) på vei til Hankø, Hvaler eller Sverige. Det virker på meg som om egoismen fra bilkjøringen på E-6 eller E-18 har blitt overført til sjøen. Som bilfører kreves det jo et gyldig sertifikat (det er ikke dermed sagt at alle som har et gyldig bilsertifikat holder seg til trafikkreglene - DET er jo allmenkunnskap) og derfor lurer jeg litt på om å innføre et sertifikat for båtførere er riktig vei å gå (selv om jeg egentlig synes det er en veldig god ide) når man kan høste av erfaringene på landeveien. 

Det er hevet over enhver tvil at nasjonens innbyggere har blitt veldig mye mer narsissistiske, egoistiske og selvgode og lever i den fantasi at man kan kjøpe seg ut av enhver (ulovelig) situasjon. Jeg tror det kreves en kraftig moralendring både på landeveien og på sjøen for ar vi skal få bort alle idiotene som ferdes der (blir man noen gang kvitt dem?). Hvem som skal stå for denne moralendringen vet jeg ikke - kanskje man bør starte med det allerede i barnehagene og på skolene. Dagens unge foreldre er jo stort sett opptatt med å bryte fartsgrensene med barna i baksetet på vei til skolen eller så sitter de med blikket ned i en mobil, nettbrett eller en annen skjerm. Tid til andre har de tydeligvis ikke. Dessverre smitter også denne holdningen over på andre aldersgrupper, så også min egen:pensjonistene, dessverre! Derfor skal vi på "død og liv" nyte friheten mest mulig, selv om båten eller vannscooteren krasjer med et skjær og havner flerfoldige meter på land - eller  Tesla'en vi kjører inn i et tre i 150 km/t. Vel - det var bare noen tanker over et vanskelig tema.

Redigert av Brian Storm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 35 minutter siden:

Hva skulle politiet gjort? De brøyt jo faktisk ingen regler. Under 30knop, var sikkert edru, alle hadde oppblåsbare vester. 

 

Det er ikke verdt og ta ett sertifikat hvis man ikke kjører mer enn 1-20timer i året. 

 

Det finnes da flere regler enn dette. Denne f.eks:

 

§ 24.Navigering

En fritidsbåt skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier.

 

Det med timer er et viktig poeng, de som forårsaker mest problemer er de man treffer I juli og august. Resten av året synes jeg at folk oppfører seg greit på sjøen. Sertifikat eller ei.

Link to post
Share on other sites

De som ferdes hele året, hadde forta seg og tatt det sertifikatet, gjort det på noen dager. For mange andre ville for de for eks påtvungede timene med kjørelærer lært dem mer enn de har lært på de 3 timene de har hatt hver sommer de siste 20årene. 

 

Skulle ønske vi slapp og ha det sånn, men når hvem som helst født før 1980, kan gå inn i hvem som helst butikk, kjøpe seg nesten hva som helst av båt, så har behovet for strengere reguleringer kommet 

Link to post
Share on other sites

Unger på baugen er heilt innafor når der er bøyle å holde seg fast i.  Om noen skulle falle ut så går de ikkje i propellen som mange liker hyle om. Det er ikkje fysisk mulig. Dog både unger på baugen og dra tube samtidig med bare ën i båten er ikkje innafor såklart. Man skal jo og ha egen utkikk bak når man drar tube ski wakeboard osv., 

Link to post
Share on other sites

Bra om det faktisk HJELPER på ulykker og statestikk, hvis ikke.. tja... 

Ref vannscooter føler jeg at det er ferske førere uten eierforhold som er værst, jeg hadde i flere år 2 vannscootere jeg ofte hadde bak båten, disse lånte jeg igjen ofte bort til venner, styggeste scenario var da bak middagsbukta hvor 2 SEILBÅTVENNER hadde funnet det for godt å kjøre sikksakk mellom båter og folk i 60-65 knop..... De samme gutta har fortsatt seilbåt og hater raske motorbåter, jeg sørger for å minne de på hva de gjorde på vannscooter da... Så utleie av scootere tenker jeg er stor kilde til slikt. Når du har hatt de mange år og kjørt er det absolutt 0 gøy å kjøre sirkel, det eneste som gjelder er turer, og helst langturer. Høy fart gir god aksjonsradius, og vi tok feks TR smøgen samme dag uten problemer. 

 

Om vi som hadde alt av racing lisenser og evnt utvida førerkort på båt og alt i orden kunne få kjøre fortere enn andre og bli mindre plaget med folk som mente det gikk for fort, ja tommel opp. 

Jeg var på kurs i regi av pål virik nilsen nylig, forskjellen på førerne i båten var ekstrem, de raskeste kunne håndtere båten på  tilnærmet WOT over lenger perioder (var ekstremt flatt vann den dagen), mens de dårligste måtte han gripe inn allerede i 50 knop fordi de gjorde alt feil, istedenfor å styre riktig styrte de hele tiden feil og skapte bare farlige situasjoner. 

Jeg liker å ta kurs og slikt fordi jeg vet jeg har noe å lære, men vil påstå nivået mitt er uendelig langt over snittet. 

Når vi kjører racing og trackdays(ferdighetsutvikling, ikke racing) er det det ekstrem forskjell på folk, enda tydeligere og lettere å se enn på båt. Hvordan folk tar instruksjon og oppfatter situasjoner/læreevne varierer også sterkt.

Jeg har gått gradene fra båt som gikk 5 knop når jeg var barn, fra jeg var 8-9 år surra jeg rundt alene,  til å ha fra 14 års alder noe som gikk 50 knop, fra jeg var 16 gikk det 60+ og de siste 20 årene+ har jeg ikke hatt noe som går under 60 knop. Mange kjøper bare en rask båt uten erfaring, og båtlappen vi har i dag er en vits, men igjen mange er flinke og tilegner seg kompetanse fort.. andre ikke. 

Jeg vet at goldfish f.eks. tilbyr føreropplæring, noe jeg synes er seriøst og bra, når båtene selges brukt har man dog ikke samme kontrollen over hvem som har de, og ting kan skje. 

Ref kajakkpadlere og andre "myke" trafikanter på sjøen er det viktig i hurtiggående båt å vise at man ser de, det gjør du ikke ved å bruke de som kurspunkt og sikte rett på de lenge. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 48 minutter siden:

Nei det er visst best bare du har tilgang til å kjøre båt virker det som. Ingen andre har jo kompetanse til det. Rart med at den værste råkjøreren på fjorden klager på alle andre om hva de burde gjort for å i det heilte tatt få nærmet seg en båt. 

 

Jeg har i allefall respekt for båten og sjøkreftene og utsetter ikke andres liv for unødvendig fare. 

 

Unger på baugen, er å leke med livet demmes. Si hva du vil, men hva du vil, men JEG og veldig mange andre syns det er unødvendig lek med liv. 

 

Du vet det er ille, når tilogmed en idiot med speedbåt som er god for 100knop reagerer. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Wide Open Throttle. Med andre ord: åpene gassspjeld 

:lol::yesnod::lol: Full gass altså :lol::lol::lol: - da slurper vel motoren grådig godt (blir veldig dyrt) :lol:

Takker for forklaringen :thumbsup: synes personlig den beste farten med en planende båt er fra 20 til 25 knop :wink:

 

Jeg lanserer norske ord i stedet:

FF = full fart

SF = sakte fart

DF = dorgefart

KT = KOSEtempo (i solnedgangen med morild i kjølvannet :saint::wink:)

LS = ligger stille

kan være mange flere :lol:

Redigert av Brian Storm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Eika said:

 

Jeg har i allefall respekt for båten og sjøkreftene og utsetter ikke andres liv for unødvendig fare. 

 

Unger på baugen, er å leke med livet demmes. Si hva du vil, men hva du vil, men JEG og veldig mange andre syns det er unødvendig lek med liv. 

 

Du vet det er ille, når tilogmed en idiot med speedbåt som er god for 100knop reagerer. 

Den kommentaren tar jeg med en stor bøtte salt når du samtidig skriver at du ligger i 100 knuter i områder med kamo-padlere. Lyder for meg som om du er av den meningen at du er ufeilbarlig, og alle andre er tullinger som ikke har noe på vannet å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 2 minutter siden:

Den kommentaren tar jeg med en stor bøtte salt når du samtidig skriver at du ligger i 100 knuter i områder med kamo-padlere. Lyder for meg som om du er av den meningen at du er ufeilbarlig, og alle andre er tullinger som ikke har noe på vannet å gjøre.

 

Så det er lissom gærnt og kjøre 100knop 3nm utenfor Jomfruland? Det er åpent hav! Man kajakkpadlere møter man faenma der ute også. 

 

Ufeilbarlig ? Jeg? Hahahha, den dagen. Men jeg har i allefall sjøvett, holder rette siden av leia, viker for båter som kommer fra styrbord, krysser ikke på tvers av en godt trafikkert lei, leser sjøen og tar bølgene sånn det er best istedefor å holde kursen 100%. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...