Jump to content

Vanvittige høye priser på originale-skuer fra Vetus


PiperBill

Recommended Posts

Jeg trenger 4 (kanskje 8) skruer M10 x 30mm herdet stål med smal hode (13mm) da jeg holder på og overhaler eksosmanifold, turbo og eksosbend på en Vetus DT67. Vetus forlanger Kr320,- PER STYKK! og det har jeg ikke lyst til å betale. Noen som vet hvor jeg kan for tak i`? De er merket KX GA så det betyr vel at de er herdet stål? Må være smal hode da det er trangt der de skal på.

 

4bolts.jpg

bolthead.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 21 minutter siden:

Ville satt inn vanlig cap-head (unbrako) skruer, smør godt med høytemperaturpasta. Trenger nok ikke noen spesialkvalitet på disse.

 

 

 

Unbrako går ikke da det ikke er plass til å bruke unbraco-nøkkel. Stemmer det at det ikke bør være spesielt herdet eller varmebestandig stål? De kobler  turboen på eksosmanifold. Ikke vannavkjølt.

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det kan gå med unbraco på turbo-eksosmanifold men jeg vet ikke før jeg begynner og setter  det sammen igjen. Det går ikke med unbaco på turbo-eksosbend. Eneste jeg kan bruke her er skralle med åpen ende (open ended spanner) og vanlig størrelse hexhode blir også for trangt. Dermed mitt spørsmål om M10 med smal hexhode. Jeg har forresten M10 syrefast liggende (A4-80). Er det grunn til å ikke bruke de på Eksosmanifold-turbo koblingen?

 

 

nofit.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

A4 80 ligger vel litt under det du har bilde av. Rent bortsett fra termisk vekst, er det vel ingen store laster. Setter du inn gjengepartiet med aluminiumpasta, burde det gå. Problemet med rustfritt er gjengeskjæring, derfor alupasta.

 

Men jeg ville heller brukt stålbolter 10.8 eller noe slikt. Tar poenget med at unbrako ikke passer slik som avbildet. På de andre skruene burde kanskj unbrako funke.

Link to post
Share on other sites

Vet du hvilket moment boltene skal trekkes til med? 

Om det er M10 skal de trekkes til med 53 Nm om det er 8.8

74 Nm hvis det er 10.9 og 89Nm om det er 12.9 strekkfasthet.

 

Så, om du vet momentet, er det bare å stikke innom en assortert industrishop og kjøpe noen skruer. Trenger ikke noe hokus pokus til 320 kr stykket her.

 

Jeg hadde kjøpt 10.9/12.9 bolter og montert slik Hulda sier. Om det ikke er syrefaste gjør nok ikke så mye, de løsnet jo de som var der.

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Driver og søker "Small head flange bolt" på Ebay men hva heter det på norsk? Kan noen oversette det for meg? Kjøper helst i Norge og lokalt om mulig. Ralf Skram i Kristiansand er jo en god tips.

 

Også... "small head" M10 hex skrue ta en 13mm skralle men standard M10 tar 17mm... tror jeg 

 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...