Jump to content

Varmgang i dynamo etter skifte til lithium batterier?


Comforthe

Recommended Posts

Maika skrev On 8.11.2019 at 17.51:

Victron sin Orion-Tr DC-DC Charger er vel laget for nettopp slik DC-DC-lading. (Men den lader vel med maks 30A på 12V, så det blir vel ikke så bra utnyttelse av dynamoer som leverer med,  noe aller de fleste gjør.)

 

https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-tr smart#manual

 

Orion-Tr-Smart-DC-DC-charger-typical-set

Eller er det kanskje noe i dette opplegget som ikke er så lurt, @Joerg Becker?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva du tenker på, Maika?

Det finnes mange muligheter for å lade batterier.
Har man ikke behov for rask lading da kan Litium også lades ekstra sakte.
Kanskje med 1 Ampere, for å overdrive litt?
Spiller ingen rolle teknisk sett, det er et spørsmål om tid og ande ressurser.

Jeg ser bare ikke noe praktisk nytte for slik når vi praktiserer bruk av energi
og behov til rask opplading etter hvert.

En som kjører 3 Ampere i forbruk trenger ikke å sløse tid ved å diskutere lading,
ikke en gang om man trenger Litium.

Men, med bratt overgang til andre side av samme medaljen,
mange av mine andre kunder har noe helt annen behov.
De bruker 3 - 800 Ah per døgn, og trenger påfyll både med en gang og da kjapp når motorene først går.
Som betyr at de ikke en gang har noe grunn for å se på mindre ladere.

Så, når vi da også ser på jennomsnittlig gangtid av motorer om sommeren når folk er på båt
da er det nok den overveiende del som ikke drar lengre etapper enn 1 - 2, kanskje 3 timer.
Så kommer det til matematikk.

Passer svaret til spørsmålet ditt, eller er det noe som min søndags-hjerne ikke så? :smiley:

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte bare på om du så noen andre ulemper enn relativt lav ladestrøm med Victron sitt opplegg:) 

Alle ønsker vel ideelt sett å kunne lade så fort som mulig, og en av fordelene med lithium jo er evnen til å ta til seg lading fort. Det beste er vel derfor å ha en dynamo som leverer så mye strøm som mulig parallelt til både bly og lithium.

Samtidig er det endel som av ulike grunner prioriterer ift økonomi, og en slik lader vil vel være en billigere løsning som fortsatt ivaretar sikkerheten.

Link to post
Share on other sites

ster skrev 56 minutter siden:

Jeg har løst det med 2 slike ladere (forrige generasjon uten blåtann).

fungerer bra for meg.

Ble enklere og billigere enn en Balmar dynamo som jeg tror kanskje er den beste løsningen.

 

Funker det innafor dine premisser og behov da er det jo helt strålende. :smiley:

De fleste ser bare på anskaffelsesverdien, ikke på samlet økonomi eller tekniske behov.
Så f.eks. også 60A kan være alt for mye for en ikke-så-bra-80A-dynamo.
Tross alt dreier det seg ikke bare om maks mulig effekt, men hele effektbåndet,
som så kan føre til problemer enten med en gang eller over tid.
Igjen, "les" den der video, det er det vi "preker" siden både mange år og
lenge før noen begynte å snakke om Litium som faktor som øker det opprinnelige problemet med faktor >2 gjennomsnittlig.

Ang. DC-DC--ladere.
Se alltid på effektkurven som dynamoen kan levere i følge datablad og ift. temperaturforholdene.
Se så også på strømopptak av enhetene du velger for å holde styr på strømmen den spiser,
det er ikke det samme som den leverer videre men pleier å være en god del mer.
Passer det fremdeles når dynamoen ikke leverer maks?
Hvis ikke da er du nødt å ta kontroll over det.

Som sagt, BB/DC-DC er for mange en elegant og ikke minst billig løsning, når det passer.
Så bare var sikker på at det passer, ...og dette lokalt, "hos deg".

:smiley:

:seeya:
Jørh



 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 1 time siden:

Jeg lurte bare på om du så noen andre ulemper enn relativt lav ladestrøm med Victron sitt opplegg:) 

Alle ønsker vel ideelt sett å kunne lade så fort som mulig, og en av fordelene med lithium jo er evnen til å ta til seg lading fort. Det beste er vel derfor å ha en dynamo som leverer så mye strøm som mulig parallelt til både bly og lithium.

Samtidig er det endel som av ulike grunner prioriterer ift økonomi, og en slik lader vil vel være en billigere løsning som fortsatt ivaretar sikkerheten.

Nei, det må bare passe, som beskrevet allerede.
Victron bygger jo heller ikke noe tøys, vanligvis.

Ang. å levere så mye strøm som mulig
bør dette få definisjonen "så mye batteriene tåler".
Mange tåler nemlig ikke så mye, og det gjelder også herr at en bør se på det svakeste ledd.
Dvs. spørsmålet "hva skjer når...." som består av flere faktorer.
Og det blir desto flere jo "billigere" et batteri blir.

Ellers, riktig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sånne tråder som dette tar effektivt livet av tanken "nå kan jeg kanskje like greit bytte til Lithium".  Dvs først så kommer det sannhetsvitner på at en bare kan bytte direkte, så viser noen at dynamoen da vil selvantenne i løpet av kort tid. Så sier noen at en enkelt kan lade via blybatteriene i startbanken, så sier noen at da vil blybatteriene koke i filler av høyere hvilespenning fra lithium batteriene. 

 

Og midt oppi alt det så kan alt løses med å installere diverse dupeditter i diverse konfigurasjoner, men som dessverre kjører kostnadene rett i taket, og opp til pipa. 

 

Ikke helt "hyllevare" for folk fleste enda mao, eller? Mener å ha fått med meg at det finnes noen batterier med BMS som gjør at en ikke dreper dynamo, eller husker jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

Sånne tråder som dette tar effektivt livet av tanken "nå kan jeg kanskje like greit bytte til Lithium". 

 

 

100% enig.

 

Jeg byttet direkte over til LifePo4 batterier i forbruksbanken på min forrige båt. Det fungerte supergreit uten problemer av noe slag. Vår opplevde glede med båtbruk ble løftet flere hakk. Kafferakter, støvsuger og vaffeljern løfter brukervennligheten. Båten har 2xKAD300.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Sånne tråder som dette tar effektivt livet av tanken "nå kan jeg kanskje like greit bytte til Lithium".  Dvs først så kommer det sannhetsvitner på at en bare kan bytte direkte, så viser noen at dynamoen da vil selvantenne i løpet av kort tid. Så sier noen at en enkelt kan lade via blybatteriene i startbanken, så sier noen at da vil blybatteriene koke i filler av høyere hvilespenning fra lithium batteriene. 

 

Og midt oppi alt det så kan alt løses med å installere diverse dupeditter i diverse konfigurasjoner, men som dessverre kjører kostnadene rett i taket, og opp til pipa. 

 

Ikke helt "hyllevare" for folk fleste enda mao, eller? Mener å ha fått med meg at det finnes noen batterier med BMS som gjør at en ikke dreper dynamo, eller husker jeg feil?

 

Pinkvin du har helt ret desværre, men hvis man (som Jørg beskriver) til eksempel har helt ekstremt behov for at lade 800Ah på et døgn kræves selvfølgelig helt andre installationer der kan matche det forbrug. Jeg ved ikke hvordan sådanne installationer nogensinde har klaret sig med bly batterier ;-)

 

Fordelen ved Lithium Ion er rigtigt mange, men man skal blot tage et par forbehold som også nævnes i videoen fra Victron. Vigtigt er at forstå at generatoren kan overbelastes hvis det er en type der er kendt for dårlig køling til at begynde med. Det typiske generator er gearet 2:1 d.v.s. generatoren spinner med motor omdrejninger x 2 og 1500rpm på motor giver således 3000rpm på generator. Hvis man har ekstreme behov må man bygge installationer der kan matche, men normalt behov kan klares med normale installationer med et par billige forholdsregler. 

 

Se denne gut fra youtube som opdaterer sin batteri bank til 4xLithium Ion. Desværre på engelsk kun.

https://www.youtube.com/watch?v=2bNBYJZde6M&t=873s

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 55 minutter siden:

Sånne tråder som dette tar effektivt livet av tanken "nå kan jeg kanskje like greit bytte til Lithium".  Dvs først så kommer det sannhetsvitner på at en bare kan bytte direkte, så viser noen at dynamoen da vil selvantenne i løpet av kort tid. Så sier noen at en enkelt kan lade via blybatteriene i startbanken, så sier noen at da vil blybatteriene koke i filler av høyere hvilespenning fra lithium batteriene. 

 

Og midt oppi alt det så kan alt løses med å installere diverse dupeditter i diverse konfigurasjoner, men som dessverre kjører kostnadene rett i taket, og opp til pipa. 

 

Ikke helt "hyllevare" for folk fleste enda mao, eller? Mener å ha fått med meg at det finnes noen batterier med BMS som gjør at en ikke dreper dynamo, eller husker jeg feil?

Det er jo akkurat det dere spør om.
En diskusjon der alle bidrar med sine erfaringer og meninger.
Vær så god, da fikk dere, akkurat som det er vanlig på et forum der man faktisk utveksler både meninger og erfaringer.

Men så blir det jo minst tre grupper synlig.
1.) De som analyserer og opplever og som sier
"Forsiktig. Det viste seg at det finnes en del problemer, selv om ikke alle blir rammet av alle problemer". 
Her blir det anbefalinger som både å undersøke og å ta i bruk tiltak enten ved synlig behov eller
for å optimalisere og å forhindre alle kjente probleme i forkant. 

1b) De veldig få som analyserer korrekt på sin egen båt både før og etter installasjon
og som enten kan si "Kontrollert, her fins det ikke noe problem" eller "Vi fikk problemer med "X" og har forbedret ...."

2.) De evige nektere, som egentlig ikke ønsker å høre annet enn "alt blir bra".
Denne gruppen begrunner regelmessig med slik som
=> "Sannsynligvis unødvendige kostnader", som betyr at de egentlig ikke har råd til et sikkert system.
=> "Det ikke finnes så mange som har opplevd et problem" og som betyr for meg (som arbeider med problemene hver dag)
at denne gruppen tillater seg å ignorere en del mulige fakta men "prøver seg og anbefaler til andre"
uten grunnlag og på lykke og fremme.
I verste fall går det også på bekostning av andre (f.eks. familie og venner på båten),
mens ingen av dem ville bare våge å diskutere så lite som "et bremselys" på bilen.

Det er ofte også ganske interessant å se hvordan samtaler og holdninger snur
når ektefellene omsider blir med i samtalen.
Jeg har opplevd en del ganger at det ikke ble Litium og ladesystemer pga. økonomien,
men jeg har til gode å oppleve at en kvinne sier eller godtar noe "jaja, men det ser vi etter hvert".

Statistisk sett tar gruppe nr 2. også helt feil fordi de påberoper seg denne fornektelsen
på grunnlag av såkalt "offentlig" informasjon.

Fakta derimot er fortsatt at at fremdeles 6 av 7 båteiere jeg snakker med enten ikke kjenner til
eller ikke er aktiv på verken Båtplassen eller i Facebook-grupper (sitat: "For mye vas")
og dermed altså ikke deler sine erfaringer offentlig.

Så, siden det ikke er offentlig informasjon, men klart MANGEL på detaljert informasjon
er mitt spørsmål til gruppe nr 2 :
På hvilken grunnlag tillater "du" deg å installere noe så komplekst på båten 
når "du" ikke har undersøkt de fysiske forholdene som finnes på båten din og så ikke svarer med
mer enn antakelser på harde og klare tekniske spørsmål.

Leser nå du, Pinkvin, ditt eget innlegg og de påfølgende her så svarer dette for seg selv.
Det som du og dere i gruppe 2 kaller "kostbart, dyrt og prisdrivende" ER faktisk
både material som er teknisk nødvendig og hyllevarer for folk flest.

En slik BB-lader koster mellom 2700,- og 7.000,- (Sterling og Victron) 
Bare en MC-regulator, som helt alene klarer å fikse problemene på alle dynamoer, koster ca. 4.400 pluss sensorer.
Et komplett sett dynamo og regulator, som tåler og leverer mye mer enn bil-dynamoen du har nå,
begynner med ca. 12.000 komplett med sensorene.
Er du nå sugen på riktig mye strøm, dvs. 3 til 5 ganger så mye som dynamoen du har klarer å levere
da beveger du deg i et segment som pleier å ligge mellom 17 - 30.000,-
og det er da for det meste med god margin og gjerne mer enn de fleste trenger.

Når nå "du" argumenterer penger, men kjøpte en båt til en pris mellom la oss si 30.000 kroner og gjerne en eller flere million,
og kan betale alle løpende kostnader hvert år ellers (ellers burde du drive noe annen hobby),
da både lurer jeg faktisk fælt og anser argumenter og diskusjon om de penger ovenfor
som bortkastet tid og alvorlig knekk i fornuften.

Og ang. det siste spørsmålet, som også stilles av nesten alle andre som med begrenset kunnskap,
ja, du husker feil.
Ingen standard BMS tar være på dynamoen (kan ikke), heller ikke driver den noe med strømbegrensning (kan ikke)
og bare ganske få (komplette) systemer styrer ladespenninger på dynamoen / påvirker dynamo-regulatoren.

I klasses kompaktbatterier med integrert BMS finnes det en del som er brukelig,
og en overveiende, fordi økende del på markedet, som er rett og slett dårlig.

Og to argumenter til, fra min side:
- Alle litiumbatterier som trenger strømbegrensning til noe mindre enn 1C burde granskes nøye.
- Litiumbatterier som det oppdages at den ikke klarer å absorbere minst 1C men lager motstand av seg selv
pleier å ha alt for svak innmat, dvs. for tynne kabel, kretskort og noen ganger ikke en gang reléer.
Slik ville jeg faktisk ikke installere, med mindre det er definert at det batteriet ikke -kan- bli konfrontert
med verken noe større ladestrøm eller utlading.


Ikke tar dette her personlig, Pinkvin, selv om jeg nå siterte det du skrev preker jeg til alle.
Denne annonsen er rettet mot alle som ikke beskjeftiger seg med mer enn annonser av flinke selgere
og det de ikke har lært.

Å relativere er noe som gjøres av ubekymrete selgere som ikke blir berørt og som ikke holdes personlig ansvarlig.
Men dette bør ikke være noe argument av de som faktisk kan miste mye ved feil.

Ellers, for å berolige dere, også besetningene i f.eks. MaxPower og SkanBatt og andre fulgte med i timene
anbefaler å sjekke med omhu fordi det er kjent at dynamoer kan bli for varme.

Men så, når også forhandlere og importørene er enige,
er det da fortsatt særs glupt å lytte på de som bare gjetter, eller er det bedre
at man analyserer situasjonen både korrekt og individuell på stedt?

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg, setter umåtelig pris på at slike som deg bidrar på forumet. Det kan ikke understrekes nok. Samtidig er det vel slik at du som fagmann ikke kan gå god for eller anbefale en løsning som ikke er 100%? Altså jeg tenker at dersom en kunde får beskjed om dersom han ikke investerer x antall 1000kr i reguleringer ved overgang til lithium så risikerer han varmgang i dynamo så kan dynamoen feks få halvert levetiden på dynamoen? Kanskje fra 6000t til 3000t. Å anskaffe ny dynamo koster antakelig mindre enn å anskaffe reguleringsutstyr. Jeg kjenner nå noen stk som har gått over til lithium direkte uten å gjøre andre endringer. Ingen har så langt opplevd problemer. De har alle sammen tvert om fått en helt ny båt-hverdag der strøm ikke lenger er noe problem.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har ett stk 48hk dieselmotor fra England og 1986. Dynamo er allerede byttet, men innenfor "vanlig reim" for å få ørlite mer futt. Muligens gjort for type 15 år siden. Har noen solceller også. Og en landstrømlader innstilt på "gel". Og noe skillerele, og vendebrytere mellom batteriene, dvs startbank og forbruk. Startbank er ett startbatteri og trøsterbatteri, husker i farta ikke type eller størrelse, men ikke noe spesielt.

 

Forbruk er 3x75A Varta, altså 225A til sammen, eller sånn ca 112A som "kan brukes". Og det har alltid vært nok. Dvs flere uker i strekk om sommeren uten å trenge landstrøm. Batteriene våre pleier å vare i sånn ca 8-10 år. 

 

Det vil koste meg ca 4- 5000,- å kjøpe ny forbruksbank med samme kapasitet, som er stor nok til vår bruk. 

--------------

Men så tenker jeg... eller leser at alle sier "bytt til lithium, det lønner seg fordi de tåler så mange sykluser". Ok, kanskje like greit å gjøre det da. Så slipper jeg å "bry hodet mitt med" at det nærmer seg siste sesong for batteripakken samtidig som jeg runder 60-65 år av alder.. eller noe sånt ;-) Jeg ville mao ha batterier resten av (båt)livet sånn ca. 

 

Så hele tanken min var egentlig mer å bytte til lithium for å slippe å bytte (forbruks)batterier igjen. Resten av egenskapene er ikke særlig interessante for min bruk.

 

Ut fra at vi nå har nok strøm med 112A "tilgjengelig for bruk" (50% av 225A) så tenkte jeg at ett 100A lithium vil holde. 

 

Men ja, i bunn og grunn så merker jeg at jeg enten driter i alle advarslene og kjører på, eller så driter jeg i hele Lithiumgreiene og fortsetter med bly/syre som før.

 

Det heller veldig mot det siste når tråder som dette skremmer meg fra å prøve. Og jeg er ganske lettskremt. Pluss at om jeg blir skremt og i tillegg sparer en del kroner så blir jeg ekstra motivert til å følge redselen :-)

 

Men når jeg tenker meg om så har jeg reservedynamo liggende, og bytte av den er jo kjapt gjort. Vil ikke koste meg særlig å prøve, selv om det så går i dass. 

 

Lurte på å gjøre skiftet i vinter, selv kona er positiv til det ;-) Men nå tror jeg det er en god start å la skepsisen vinne og heller vente til bly/syre batteriene begynner å bli dårlige. De bør ha 3-4 sesonger igjen. 

---------------

Ang kostnader så gidder ikke jeg å være en av de som mener/later som om penger ikke spiller noen rolle, det får andre ta seg av. ;-) Klart det spiller en forskjell om jeg kan bestille ett batteri til 6-7000,- og bytte det ut med forbruksbanken jeg har nå. Alternativt om jeg må inne med  duppedingser, kabling og bokser til 10- 15 000 i tillegg.

 

Om jeg kjøper Lithium, pluss "nødvendige bokser" (lader, regulator) så ender jeg på..... 20-25 000,- ink batteri sånn ca. Det tilsvarer bytte av bly/syrebanken sånn ca 2,5 ganger. 

 

Da går jeg i null ifht Lithium etter jeg har rundt 70. Ulempen er at jeg har måtte bytte batterier et par ganger. Men det får være greit tenker jeg. Da kan andre ta over. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 2 minutter siden:

Jørg, ......lem.

Selv om jeg skriver mye så sier det bar en ting:
Du har hverken korrekte grunn, eller mulighet for så lite som bare en antakelse, når ikke et system (unik, hver for seg) blir undersøkt på sted.
Det finnes ikke noe alminnelig anbefaling som gjelder for alle, enkelt fordi alt varierer hos alle.

Når en så fant ut AT alt virker lokalt som det skal, DA først er det fritt fram.
ALLE andre derimot MÅ forutsette at noe ikke passer og at et problem kan lage veldig store følgeproblemer.
Å ignorere dette er den verste feilen som en kan gjøre, fordi sannsynligheten er gitt.

Punkt, ferdig talt.

Ang. både 100% og at det er billigere å bytte dynamoen "kanskje en gang etter 3000 timer".
Dette er akkurat slike tall og nettopp denne argumentasjonen som vi snakker om,
jeg kaller dette "tåkelegging og farlig anbefaling uten verken berettigelse eller grunnlag".

Du snakker da bare om å bytte en dynamo, som forventet og normal av gruppe 2 i et slik diskusjon.

Jeg svarer og peker på både sjansen til et evt. massiv kortslutning i systemet,
med mulighet for påfølgende brann i dynamoen,
like stor mulighet for brann i batteriet, utblåsing av etsende gass, mulig maskinstopp,
dvs. forskjellige farlige situasjoner som "DU" ikke kan kalkulere og som pleier
å dykke opp til helt feil tid og feil sted (f.eks. på veien hjem gjennom skjær om natten eller
ved dårlig vær eller når et fraktskip nærmer seg, osv.).

Så påpeker jeg på at "du" er synlig villig til å utsette familien og venner
for en farlig situasjon som du i så fall ikke har noe som helst kontroll på.

Lite sannsynlig? Er det bare teori, og "kan ikke sammenliknes med hverandre"?  :smiley:
Se video, se informasjonene du fikk, se hva noen andre enn gruppe 2 forteller.
Alt blir sannsynlig straks det er mulig, mens alt annet er bare blind ignoranse.

Hva sier man når et fly datt ned, og selskapet visste om et problem uansett hvor bittesmå den var?
Alle ville kreve at flyet settes på bakken, mens "du" skal få lov å bygge en felle?
Jeg ser ikke at det skal være riktig.

Og ja, sååå klart, jeg både kan og vil bare anbefale 100%.
Men det anbefaler jeg ikke bare til deg, men også til meg,
mens det ikke spiller noen rolle for meg om og hvor "du" handler det som må til for å gjøre ting riktig.

Alle skal gjøre som de vil, jeg bare nekter å være ignorant og tar ikke sjanser.
Særlig ikke i yrket, dvs. når det dreier seg om andre.

:seeya:
Jørg

 

NB: Jeg har nå sagt nok om hvordan jeg ser ting og
forventer at flere spørs til meg kun retter seg til tekniske løsninger og innspill.

"Penge" er i hvert fall ikke noe argument.
Har "du" ikke råd for å gjøre ting riktig i utgangspunkt
da burde "du" utsette prosjektet inntil det strekker til.
Er ikke verre enn det, og "Mamma" har nok ikke lært deg noe annet.


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

---------------

Ang kostnader så gidder ikke jeg å være en av de som mener/later som om penger ikke spiller noen rolle, det får andre ta seg av. ;-) Klart det spiller en forskjell om jeg kan bestille ett batteri til 6-7000,- og bytte det ut med forbruksbanken jeg har nå. Alternativt om jeg må inne med  duppedingser, kabling og bokser til 10- 15 000 i tillegg.

 

Om jeg kjøper Lithium, pluss "nødvendige bokser" (lader, regulator) så ender jeg på..... 20-25 000,- ink batteri sånn ca. Det tilsvarer bytte av bly/syrebanken sånn ca 2,5 ganger. 

 

Da går jeg i null ifht Lithium etter jeg har rundt 70. Ulempen er at jeg har måtte bytte batterier et par ganger. Men det får være greit tenker jeg. Da kan andre ta over. 

 

 

 

 

 

 

Da tenker du dobbelt.
Men ingen her sa at du ikke skal bruke Litium, er jo mange fordeler i dette+

Det jeg sier er at du skal sjekke om heele sulamitten passer sammen.

Når du f.eks. klarte deg fint med dynamoen du har, og kapasiteten dere har og bruker,
da blir dere i tillegg til batteriene evt. nødt å kjøpe en BB-lader som verner dynamoen,
som samtidig skiller batteriene fra hverandre, og som samtidig avlaster sekundærbatteriet i tilfellet den tåler ikke så mye ladestrøm som din (fiktiv) for store dynamo leverer.

Men hoved-sikringer, anbefales også.
Koster så mye som en stor pizza.

-----------------------------------------------------------------------------------
Dyrere blir det bare når dere vil nyte rask lading med så mye strøm som batteriene tolerer å svelge.
Det kalles oppgradering, men det er valgfritt mens det andre ikke er det.

---------------------------------------------------------------------------------

Ikke tenk mere komplisert enn det, er.
Det er det ikke.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Som nevnt tidligere i denne tråden hadde jeg planer om å lage noen form for overvåking av dynamo  i båten. På dashbordet har jeg laget et instrument som kan vise de fleste dynamo parametere (spenning, strøm, watt, last i %), da temperatur er spesielt interessant for denne tråden. Instrumentet kan forøvrig også vise rorposisjon og snakke med en fremtidig autopilot.

 

Jeg forstår at dette er for spesielt interesserte, men som elektro nerd ville jeg ha en måte å se i det minste temperatur på dynamo. Alt er basert på Arduino. Temperatur leses av en sensor som er limt inn ved viklingene og strøm taes over en shunt (med en ekstern regulator for å ta høyde for spenningsfallet). Alt er laget slik at det enkelt kan fjernes ved et fremtidig salg.

 

Så langt har jeg ikke vært på båttur med denne løsningen, men kan allerede konstatere at dynamo blir god og varm ved høy belastning og lavt turtall. Mulig jeg legger inn automatisk demping av felt strøm, målt mot temperatur, en gang i fremtiden.

 

Pga måten displayet oppdateres på, er det vanskelig å fotografere, så jeg tok et par bilder. For det nakne øyet er displayet veldig lettleselig i alle lysforhold.

2020-04-12_18_20_49.jpg.dbf23af778324042a064d92ee18126d3.jpg

 

2020-04-12_18_20_52.jpg.de41d5c1af65c60c919996cf52c80583.jpg

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

@mmosberg Når jeg leser på nytt ser jeg at beskrivelsen min var misvisende; Temperatursensor er limt fast på utsiden av statorhuset med epoxy. Tempsensoren har metallkappe og ble presset ned mot dynamo og limt fra "utsiden" (altså uten lim mellom temp sensor og dynamo). Har dessverre ikke noe bilde her nå. Jeg har brukt denne metoden tidligere på et bryggekar for øl, og fikk den gang en god nok temperaturmåling i forhold til væsken på innsiden. Dette oppsettet tålte fint lang bruk i høy temperatur. Alle overflater ble pusset lett før liming. Jeg bruker dette limet i fra Biltema:

https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/epoxylim/epoksy-supersterk-2000028570

 

Dette er temperatur sensor jeg bruker:

https://www.aliexpress.com/item/4000064699520.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.5fae6116r5GdyV&algo_pvid=3a9d3cf6-7924-4fb6-8211-8dd99d4f0c77&algo_expid=3a9d3cf6-7924-4fb6-8211-8dd99d4f0c77-1&btsid=0ab6f82115867180381171671e2937&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Jeg er litt usikker på hvilke temperaturer jeg kan forvente, men når det sees opp mot belastning av dynamo (og turtall på motoren) vil jeg etterhvert kunne se hvor stor forskjellen er under lading av lithium og bly batterier Lithium kobler jeg inn og ut manuelt med bryter i mitt oppsett. I fremtiden blir det muligens DC DC konverter, vi får se hvor varmt det blir :)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
alidal skrev 14 minutter siden:

Hvor varmt ble det? 

 

Det gikk helt fint når jeg lå i plan eller hadde 2500 rpm og mer på motoren. Da lå vel temperaturen jevnt på 70 - 75 grader.

 

På tomgang gikk det også fint da dynamoen ikke leverte noe sørlig strøm.

 

På høy tomgang, eller mellom 1200 og 1500 rpm steg temperaturen jevnt og trutt. Jeg la inn et relè som koblet fra lading av lithium batteriene ved 80 grader. Det varmeste jeg kjørte dynamoen under test var 100 grader.

 

Til slutt la jeg inn en DC DC converter for lading av lithium batteriene og det fungerer utmerket. Instrumentet har jeg beholdt, det gir en fin oversikt.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...