Jump to content

Varmgang i dynamo etter skifte til lithium batterier?


Comforthe

Recommended Posts

Ask skrev for 4 timer siden:

 

Hei. Kan du skriva litt meir om type vifter, temperatursensor, og koplinga?

 

Får viftene luft utanfrå, eller bles dei berre luft frå motorrommet?

 

Eg lurar på å kjøpa eit vifta til kvar dynamo, og kopla dei på dynamoane.

Dette slik at viftene startar automatisk når motorane går.

 

Kan dynamoar bli for kalde når dei står i eit mottorrom? Eg trur ikkje det.

 

 

 @Ask

 

Av ein eller annan grunn hang det klare 3’’ ubrukte fleksible slangar frå luftinntak til rett over kvar motor så vi kjøpte 2 stk ‘inline’ 12V motorromssvifter. Desse lagar ein del lyd når dei går på ladespenning 13.5-14V så dei er kopla gjennom 2 små PWM regulatorar som justerer ned til leveleg lydnivå. Sjølve av/på funksjonen er enkle Biltema 40A relé som vert styrte av ein heimemekka boks med mikrokontroller som måler temperatur og straum på kvar dynamo og viser dette på mobilskjerm som ei lokal nettside. Ikkje berre hyllevare altså, men eg ser ikkje noko i vegen for å bruke ein enkel termostat med ekstern følar som kan festast på dynamoane. Vifter og PWM kontroller er kjøpte på AliExpress og slik termostat finn ein og der.

 

Det ein kan kritisere med denne løysinga er vel at ein ikkje får målt temperaturen direkte på dei mest kritiske delane inni dynamoen, berre på utsida.

 

Vi har også kopla senseledning direkte på B+ på dynamoane slik at den ser høgast mogeleg spenning, og det er kanskje grunnen til at summen av ladestraum aldri kjem over 120-125A frå 2 dynamoar i parallell.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 11 timer siden:

 

Tenker i de samme baner selv. I grove trekk. Jeg har ikke behov for å bruke Huldas digre motor til å lade batterier. I mitt tilfelle kan aggregatet ta seg av den jobben. Jeg må uansett ha en ny landstrømlader. Min hederskronede gamle 50 A Stirling passer ikke til å ta seg av LiFePO4. Aggregatet bruker litt over 1/2 liter i timen, og V8'ern bruker 5. Og jeg kan kjøre en mye større lader en de 70 A som motoren gir.

Jo.
Er jo bare spørs om effektivitet, sammenspill og økonomi av både generator, tilhørende motor, og det den skal.
Men mange med stor kapasitet og forholdsvis liten motor kan omgjøre motoren til et meget effektivt kraftverk.
Det finnes jo 12, 24, og 48V dynamoer, både kompakt og large case,
i forskjellige klasses med opp til rund 5kW og litt til.
Ikke sjelden noe bra alternativ til aggregat, særlig når plass og vekt spiller noe rolle.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Greit det @Joerg Becker. Men i mitt, kun mitt tilfelle har jeg en relativt diger motor med en maks dynamo til NOK 500. Og et kompetent aggregat som er koblet opp til nettet om bord. Jeg kan naturligvis kjøpe meg en rå dynamo og bygge om motoren og legge om det elektriske. Kommer vel i mål med rundt NOK 50 000. Før jeg kjøper batterier. Det er mitt, kun mitt utgangspunkt. 

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev On 30.1.2023 at 22.45:

Jeg har ikke gjort noe med batteriopplegget i båten foruten å ha satt inn et transistorbasert batteriskille mellom start- og forbruksbank.

 

Og det er ganske interessant med tanke på at du har 1400Ah Lifepo4 som lades av 2 stk. 115A originale volvo penta dynamoer (mitsubishi 115). Hele denne tråden er vel basert på at folk flest ikke tør å koble vanlige størrelser av Lifepo4 mot båtens originale dynamoer, og du har ett kraftmagasin på ca. 18kwh i kjelleren. 

 

Jeg vet at den dynamoen tåler ganske mye, og reagerer ikke på strømmene den leverer hos deg. Men man er avhengig av utenforliggende påvirkere som kjøling og bruksmønster for å få lang levetid med den løsningen. Men jeg skal ikke spå så mye om hvordan det går på lang sikt, for det har jeg ikke kompetanse til. Men jeg har hatt samme dynamoen som deg fra den kom på volvo motorene midt på 2000 tallet, og frem til i høst.  Den dynamoen er garantert mer hardfør enn mange frykter.  De lade strømmene du har er ganske like de vi opplevde med 760Ah  AGM batterier, så det er vel først og fremst lade tidene på høy effekt som er ulike. Det er i grunnen litt overraskende, for jeg trodde Lifepo4 var mer sultne. Håper det fungerer hos deg, for da vil det også gå bra hos mange andre.

 

Men når det er sagt, så har jeg valgt å bytte ut vår 115A dynamo med en smart 250A høyeffekt dynamo i forbindelse med fremtidig overgang til 800Ah Lifepo4.  Det er vel litt fordi jeg laget en liste med mulige utfordringer og mulige forbedringer. Løsningen ble en smart dynamo som fra 1200 rpm leverer mer enn to originale 115A dynamoer på marsjfart, kombinert med at den løser alle de andre potensielle Lifepo4 utfordringene. Vi har på en måte fått noe som tilsvarer en 2,5kw hjelpemotor som kan lade batteriene eller forsyne vår 3kw victron inverter når vi går for motor.  For oss så ble dette løsningen fordi vi i perioder har ganske stort forbruk ombord, slik at DC-DC ladere ble utelukket. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 31 minutter siden:

 

Og det er ganske interessant med tanke på at du har 1400Ah Lifepo4 som lades av 2 stk. 115A originale volvo penta dynamoer (mitsubishi 115). Hele denne tråden er vel basert på at folk flest ikke tør å koble vanlige størrelser av Lifepo4 mot båtens originale dynamoer, og du har ett kraftmagasin på ca. 18kwh i kjelleren. 

 

Jeg vet at den dynamoen tåler ganske mye, og reagerer ikke på strømmene den leverer hos deg. Men man er avhengig av utenforliggende påvirkere som kjøling og bruksmønster for å få lang levetid med den løsningen. Men jeg skal ikke spå så mye om hvordan det går på lang sikt, for det har jeg ikke kompetanse til. Men jeg har hatt samme dynamoen som deg fra den kom på volvo motorene midt på 2000 tallet, og frem til i høst.  Den dynamoen er garantert mer hardfør enn mange frykter.  De lade strømmene du har er ganske like de vi opplevde med 760Ah  AGM batterier, så det er vel først og fremst lade tidene på høy effekt som er ulike. Det er i grunnen litt overraskende, for jeg trodde Lifepo4 var mer sultne. Håper det fungerer hos deg, for da vil det også gå bra hos mange andre.

 

Men når det er sagt, så har jeg valgt å bytte ut vår 115A dynamo med en smart 250A høyeffekt dynamo i forbindelse med fremtidig overgang til 800Ah Lifepo4.  Det er vel litt fordi jeg laget en liste med mulige utfordringer og mulige forbedringer. Løsningen ble en smart dynamo som fra 1200 rpm leverer mer enn to originale 115A dynamoer på marsjfart, kombinert med at den løser alle de andre potensielle Lifepo4 utfordringene. Vi har på en måte fått noe som tilsvarer en 2,5kw hjelpemotor som kan lade batteriene eller forsyne vår 3kw victron inverter når vi går for motor.  For oss så ble dette løsningen fordi vi i perioder har ganske stort forbruk ombord, slik at DC-DC ladere ble utelukket. 

 

 

Hvilke dynamo og regulator har du gått for? Passer den inn på samme fester som Volvo/Mitsubishi 115A dynamo?

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 21 timer siden:

Det skjer først når forbruket ditt går over det du har, så klart.
Da trenger du tiltak.

I motsetning til Hulda trenger ikke jeg ny landlader, og har god nok dynamo, til hovedanlegget. Jeg har bare sjeldent behov for lading på solanlegget, og jeg har 60A laderen. Jeg har også tenkt aggregat som backup, men da så lite som mulig av plasshensyn.

 

I praksis ser jeg aldri laderen over 55A, eller ca 750W. Klarer et 800W aggregat å dra denne laderen, eller er lasta høyere?

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev 5 minutter siden:

Hvilke dynamo og regulator har du gått for? Passer den inn på samme fester som Volvo/Mitsubishi 115A dynamo?

 

Har gått for en balmar XT-250 med wakespeed ws 500 regulator.  Motoren er en volvo penta D2-55F fra 2016 med canbus modul. Original dynamoen var  mitsubishi 115, og balmar XT-250 passet helt perfekt på festet. Eneste var at K6 drivhjulet ikke passet, så det måtte byttes med ett annet.  Har da motorens originale K5 reim på dynamoen etter å ha fått dette avklart av balmar leverandør (Joerg) mot produsent. Har aldri satt meg inn i hvordan balmar sine egne regulatorer fungerer, for jeg ønsket canbus på regulatoren og hadde satt meg litt inn i hvilke muligheter som ligger i wakespeed ws-500. Blant annet så er det med wakespeed mulig å kun hente ut 50A når motoren går på tomgang, mens den på valgt turtall kan slippes gradvis fri. Det mener jeg er en fordel for å få fin gange på små motorer i seilbåter med såpass kraftig dynamo.  Hos meg skal den få levere maksimale 200A fra 1200rpm, og den begrensningen handler om motorens dreiemoment. Dynamoen bremser motoren med inntil ca. 6 hestekrefter, så greit å strupe den litt nederst og øverst.  Jeg gir også motoren 30 sekunder på å få opp oljetrykket før dynamoen begynner å levere lading. Regulatoren har også egen shunt som registrerer strøm og spenning ut, slik at jeg kan strupe den til å maksimalt levere 200A. Dynamoen kan dermed ikke levere ut mer enn hva planlagte  BMS’er i anlegget kan håndtere enkeltvis.  Tanken med det er for å unngå en domino effekt ettersom dynamoen i utgangspunktet kan levere inntil 290A kald, og 215A varm. Så i varm tilstand vil den levere noe i nærheten av full effekt, men jeg velger å ikke hente ut de ekstra Ah frem til den blir varm pga. at jeg har dimensjonert resten av ladeanlegget med Argofet og fremtidige BMS’er til 200A. Wakespeed regulatoren er veldig avansert, og litt kronglete å programmere om man vil gjøre det på detaljnivå, men de skal lansere en trådløs modul i 2023 slik at regulatoren kan kommunisere med appen som jeg har på mobilen.  Når den kommer så blir det veldig enkelt. Wakespeed kommuniserer også med victron, slik at XT-250 dermed er synlig på victron systemet via canbus.  Wakespeed har blitt favoritt regulatoren til victron gjengen pga. canbus mulighetene, og de har jo også fra før snakket varmt om Balmar. Så da regner jeg med at fremtidige oppgraderinger på mine victron systemer blir enda mer komplette i tiden som kommer. 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 1 time siden:

I motsetning til Hulda trenger ikke jeg ny landlader, og har god nok dynamo, til hovedanlegget. Jeg har bare sjeldent behov for lading på solanlegget, og jeg har 60A laderen. Jeg har også tenkt aggregat som backup, men da så lite som mulig av plasshensyn.

 

I praksis ser jeg aldri laderen over 55A, eller ca 750W. Klarer et 800W aggregat å dra denne laderen, eller er lasta høyere?

Det finnes en tabell til alle modell beskrevet i manualen.
Er det Sterling sin PCU til 60A da trenger den 900W for å kunne jobbe fullt ut. (vidt spenningsområde)
Alternativt kan du begrense laderen til enten 75/50/25% som krever tilsvarende mindre effekt.
Det er bare tastetrykk direkte på laderen, eller kan også velges på displayet til de senere modellene.

Men husk: Aggregatet bør da ikke være angitt med 900W som maks allerede, men ha litt reserve.
Et unntak kan være et noe bedre inverter-aggregat, men også dem har svakheter.
For eksempel begynner de fleste inverter-aggregater å klippe (massiv feil i frekvensen s
om kan skade elektronikk) et stedt i lastkurven og da oftere når dem arbeider i øvre effektområder.
Så, jeg ville nok anbefale å bruke et aggregat som helst kan yte minst +1/4 av all ønsket effekt (gjerne mer),
eller å undersøke nøye hva aggregatet kan når den nærmer seg den nedre enden.
Det gjelder særlig ved tilkobling av en blanding av forbrukere.
En liten PC parallelt er ikke noe problem for aggregatet,
mens spikes av et aggregat under full last kan utløse en tidelig død for pcen.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 1 time siden:

spikes av et aggregat under full last kan utløse en tidelig død for pcen.

Takk for utfyllende svar igjen. Jeg skal utelukkende ha backup dersom sola ikke gir nok, laderen blir eneste bruker. Hvis jeg forstår deg riktig er det en mulighet for at det går med 800W generator, kanskje med litt lenger ladetid. Laderen er denne: https://www.sparelys.no/batterilader-60a-automatic-1260. Jeg mener det er en instilling der den gir kontinuerlig 13,2V, men er usikker på hva de andre programmene gir eller om man kan stille helt manuelt. 

 

På hytta har jeg en billig liten modifisert bølge omformer som ikke har noen problemer med å drive Makita 18V lader. Er ladere generelt ufølsomme for kurven, eller trenger man sinus aggregat?

Redigert av Steihy
Glemte et spørsmål (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 38 minutter siden:

Takk for utfyllende svar igjen. Jeg skal utelukkende ha backup dersom sola ikke gir nok, laderen blir eneste bruker. Hvis jeg forstår deg riktig er det en mulighet for at det går med 800W generator, kanskje med litt lenger ladetid. Laderen er denne: https://www.sparelys.no/batterilader-60a-automatic-1260. Jeg mener det er en instilling der den gir kontinuerlig 13,2V, men er usikker på hva de andre programmene gir eller om man kan stille helt manuelt. 

 

På hytta har jeg en billig liten modifisert bølge omformer som ikke har noen problemer med å drive Makita 18V lader. Er ladere generelt ufølsomme for kurven, eller trenger man sinus aggregat?

Beklager, siden du spurte meg direkte ang 60A lader forsto jeg spørsmålet ditt rettet til Sterling PCU.

Dessverre kan jeg ikke uttale meg over en slik/din lader.
Dette pleier å være egenimport av veldig billige, ofte ukjente merker/produsenter,
og en får ikke sjelden det en betaler for.
Så henter du denne informasjonen helst rett fra importøren, som står ansvarlig for det.

Sterling sine PCU er faktisk (ikke noe reklametriks) konstruert på å spise det meste,
både "særlig" med målgruppe aggregat (som Sterling sier),
og kan t.o.m. fordøye likespenning som primærkilde om en vil.

Den er altså veldig effektiv, og har bare lite tap (som resulterer den forholdsvis smale inngangseffekten den trenger).
Og PCU kan også begrenses rett på laderen, i tilfellet en trenger, slik at den også kan arbeide
med begrenset effekt, da helt ned til 25%.
Og så lite som ca 80VAC gjør det mulig at den kan arbeide også ganske langt ned i spenningen.
"Kan man ikke lade med det, da er det ikke noe spenning i ledningen", pleier vi å spøke.
Men det stemmer. I lange slenger f.eks., med masse spenningsfall i enden,
pleier den å være den siste av alle tilkoblete som ikke kan lade.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev On 31.1.2023 at 0.28:

Mja, da passer du rett inn i denne tråden.
Det du beskriver er når regulatorene har redusert til sin minste spenning (makter der maks 75A),
Men siden det synlig ikke holder fortsetter den å varme seg opp, som da gjør at
jernet i dynamoen blir så varm at den mister evnen til magnetisering.
>160°C, antar jeg (på grunnlag av mange liknende målinger med termografi).
Det er maks slitasje, i så fall, og ikke til å anbefale.

:seeya:
Jørg

 

Jo takk, alltid hyggelig å høre at man passer inn.

Jeg har ikke målt mer enn 120°C med IR-meter, men så står jeg ikke konstant i motorrommet så jeg skal ikke påstå av temperaturen ikke har vært høyere. To nye dynamoer koster ikke all verden og er hyllevare så kjenner det er greit. Blir fjerde sesongen med oppsettet nå.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 13 timer siden:

 

Og det er ganske interessant med tanke på at du har 1400Ah Lifepo4 som lades av 2 stk. 115A originale volvo penta dynamoer (mitsubishi 115). Hele denne tråden er vel basert på at folk flest ikke tør å koble vanlige størrelser av Lifepo4 mot båtens originale dynamoer, og du har ett kraftmagasin på ca. 18kwh i kjelleren. 

 

Jeg vet at den dynamoen tåler ganske mye, og reagerer ikke på strømmene den leverer hos deg. Men man er avhengig av utenforliggende påvirkere som kjøling og bruksmønster for å få lang levetid med den løsningen. Men jeg skal ikke spå så mye om hvordan det går på lang sikt, for det har jeg ikke kompetanse til. Men jeg har hatt samme dynamoen som deg fra den kom på volvo motorene midt på 2000 tallet, og frem til i høst.  Den dynamoen er garantert mer hardfør enn mange frykter.  De lade strømmene du har er ganske like de vi opplevde med 760Ah  AGM batterier, så det er vel først og fremst lade tidene på høy effekt som er ulike. Det er i grunnen litt overraskende, for jeg trodde Lifepo4 var mer sultne. Håper det fungerer hos deg, for da vil det også gå bra hos mange andre.

 

Men når det er sagt, så har jeg valgt å bytte ut vår 115A dynamo med en smart 250A høyeffekt dynamo i forbindelse med fremtidig overgang til 800Ah Lifepo4.  Det er vel litt fordi jeg laget en liste med mulige utfordringer og mulige forbedringer. Løsningen ble en smart dynamo som fra 1200 rpm leverer mer enn to originale 115A dynamoer på marsjfart, kombinert med at den løser alle de andre potensielle Lifepo4 utfordringene. Vi har på en måte fått noe som tilsvarer en 2,5kw hjelpemotor som kan lade batteriene eller forsyne vår 3kw victron inverter når vi går for motor.  For oss så ble dette løsningen fordi vi i perioder har ganske stort forbruk ombord, slik at DC-DC ladere ble utelukket. 

 

 

 

Ja, 1400 Ah LFP holder mye energi og når de er tappet ned er det tilsvarende mengde energi som skal tilbake igjen. Vi trakter ikke spesielt mye etter å ligge i gjestehavner, og vi tar relativt korte forflytninger (bruker eksempelvis typisk 2 uker fra Hvaler til Marstrand nord for Göteborg. Det blir for kort perioder for motor til at klarer ikke jeg meg med lading fra utelukkende dynamoene, så vi må også kjøre generator i uthavn (den høres ikke 3 meter fra båten og vi ligger mye på svai) et par timer annenhver dag eller så, eller rett og slett kjøre generator samtidig som vi kjører båt og da lade både fra dynamoer og 230V ladere.

 

Vi har ikke gass i båten, og de store 230V-forbrukerne er grill, steketopp, mikro/komfyr og varmtvannsbereder. Jeg har også en 3 kW (6 kWp) inverter. Ofte står inverteren på hele tiden og det samme gjør f.eks varmtvannsberederen. Vi bruker altså strøm i uthavn som om vi skulle ligget med landstrøm. Om jeg ikke husker helt feil ligger et dagsforbruk på 250-300 Ah. Vi vil være på sjøen så mye som mulig, men med hytte- og ikke teltstandard.

LFP-banken totalt sett kan jo ta i mot vesentlig mer enn hva den får hos meg, så det er jo dynamoene som er flaskehalsen. Hadde jeg ikke benyttet generatoren til å fylle på og sånn sett hadde måtte belage meg på enten faktisk landstrøm eller dynamoer så måtte jeg oppgradert dynamoene til noe kraftigere. Hvilken har du kjøpt? Om jeg hadde kjøpt to stk av den varianten du har så hadde det blitt vei i vellinga 😉

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 9 timer siden:

 

Jo takk, alltid hyggelig å høre at man passer inn.

Jeg har ikke målt mer enn 120°C med IR-meter, men så står jeg ikke konstant i motorrommet så jeg skal ikke påstå av temperaturen ikke har vært høyere. To nye dynamoer koster ikke all verden og er hyllevare så kjenner det er greit. Blir fjerde sesongen med oppsettet nå.

Bare hyggelig :flag_bp:  også når jeg heller ville foretrekke å lese at du f.eks. sliter med å få temp opp ved 80A. :smiley:
Men da kommer altså et neste antydning på massive kjøleproblemer også hos deg.

Når du måler utvendig på et punkt så mye som 120°C med IR,
og tilregner den vanlige forskjellen av minst +30°C mellom ut- og innvendig (normalt, kan også bli mer)
da havner dynamoen på i hvert fall 150°C på stator, og sannsynligvis mer andre steder.
(trolig omkring 165°C når vi leter, pluss noen grader når turtallet reduseres i bulkfasen).

Det vil si, akkurat passe til det jeg preker følt siden omtrent 1810 :smiley:

Men et slik dynamo skal nå ha sin maks temperatur ved maks 125°C.
Maks betyr maksimalt, men er ikke optimal, som da ville være 80 - <100°C
Du ser problemet.

Dynamoer pleier ikke å brenne opp med en gang, men sliter seg bort, for så... å svikte uten forvarsel.
Når det er hyllevare (på hvert øy?), og både pris og risken på evt. flere problemer du aksepterer
er ok for deg, da får det være greit.

Men om greit eller ei, dette er nok ikke riktig. ... som et forum må henvise til som gode råd
ikke minst siden det også er mange andre som skal lære det som er riktig.
Så fortsetter vi med det.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 10 timer siden:

Jeg har ikke målt mer enn 120°C med IR-meter, men så står jeg ikke konstant i motorrommet så jeg skal ikke påstå av temperaturen ikke har vært høyere. To nye dynamoer koster ikke all verden og er hyllevare så kjenner det er greit. Blir fjerde sesongen med oppsettet nå.

 

 

Kostnaden med dynamo er nå en ting, men dersom den kortslutter, hva skjer da?  Og er tidspunktet godt midt i ferien med alle de forventningene som skal innfris på kort tid?   Jeg målte aldri temperatur på 115A dynamoen vår, og kan sikkert ha vært høyt oppe på temp. skalaen slik som deg.  4 problemfrie sesonger sier meg samtidig at du  ikke er helt utafor på skalaen for hva dynamoene i praksis tåler over x antall driftstimer.  Ser man på tabeller fra balmar på vår nye XT-250, så kan den ha stator temperaturer på opp mot 155 grader på tester utført av balmar på lavere turtall. Men her vil nok muligens regulatoren etterhvert ta kontroll, da den hos meg er satt til å regulere ned ved mer enn 80 grader målt på utsiden. Her er jeg forøvrig på tynn is da jeg kun har testet egen XT-250 etpar ganger i høst. Min kunnskap om ytelser og temperaturer baserer seg derfor hovedsaklig på tabeller fra balmar.  Så hva den mitsubishi 115 dynamoen skal tåle er det vel få her på forumet som vet, for det finnes jo ingen tabeller. Det eneste jeg mener å huske er at den skal kunne levere 115A /14V ved 25 grader celsius, hvilket skal bli ca. 1600W. Det bør bety at om du har 25 grader i motorrommet, så er du innafor.  Men jeg synest det er veldig betryggende med en ekstern regulator som passer på temperaturen med margin innenfor anbefalingene.  Da kan jeg fokusere på andre ting enn dynamo og strøm i ferien.  Og det samtidig med at balmar’en leverer mer enn det dobbelte av Mitsubishi 115A.  Med 1400Ah Lifepo4, så ville jeg garantert ha oppgradert til 2x250A balmar om jeg var deg.  Det baserer jeg litt på at du ved din bruk kan ha god nytte av en dobling i ladingen.

 

Sequoia skrev for 10 timer siden:

Hvilken har du kjøpt? Om jeg hadde kjøpt to stk av den varianten du har så hadde det blitt vei i vellinga

 

Jeg har beskrevet installasjonen i mitt forrige innlegg. Jeg har valgt Balmar sin XT-250, og den kan i varm tilstand levere inntil 215A forutsatt at den har riktig omgivelses temperatur.  Kald så kan den levere inntil 290A ihht tabellen. Viktigst av alt er imidlertid at den kan passe på seg selv, og den går ned til float spenning om batteriene er fulle. Med to slike istedenfor mitsubishi 115, så kan du med andre ord lade eller forbruke inntil ca 5kw når du er underveis.  En annen fordel er at de leverer veldig store effekter helt fra lave turtall. Du vil nok få ut over 2x150A fra tomgang om ikke reima sliter med det.  Jeg ville definitivt vurdert to slike høy effekt dynamoer ved den bruken du har med mye uthavner og korte etapper i ferien. Du har sikkert K5 reim på dynamoene dine slik som jeg har på den lille 55 hesteren fra volvo. Er du heldig så kan du få disse dynamoene til å passe rett på uten å bytte reimer og drivhjul.  Fysisk størrelse er ikke stort mer enn mitsubishi 115. XT-250 er litt kortere, og har noe større diameter, men oppleves som relativt lik på størrelsen.  Egentlig veldig merkelig at en dynamo som ser så lik ut på størrelsen kan levere dobbelt så mye effekt og i tillegg ta bedre vare på Lifepo4 batteriene. 

 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Bare hyggelig :flag_bp:  også når jeg heller ville foretrekke å lese at du f.eks. sliter med å få temp opp ved 80A. :smiley:
Men da kommer altså et neste antydning på massive kjøleproblemer også hos deg.

Når du måler utvendig på et punkt så mye som 120°C med IR,
og tilregner den vanlige forskjellen av minst +30°C mellom ut- og innvendig (normalt, kan også bli mer)
da havner dynamoen på i hvert fall 150°C på stator, og sannsynligvis mer andre steder.
(trolig omkring 165°C når vi leter, pluss noen grader når turtallet reduseres i bulkfasen).

Det vil si, akkurat passe til det jeg preker følt siden omtrent 1810 :smiley:

Men et slik dynamo skal nå ha sin maks temperatur ved maks 125°C.
Maks betyr maksimalt, men er ikke optimal, som da ville være 80 - <100°C
Du ser problemet.

Dynamoer pleier ikke å brenne opp med en gang, men sliter seg bort, for så... å svikte uten forvarsel.
Når det er hyllevare (på hvert øy?), og både pris og risken på evt. flere problemer du aksepterer
er ok for deg, da får det være greit.

Men om greit eller ei, dette er nok ikke riktig. ... som et forum må henvise til som gode råd
ikke minst siden det også er mange andre som skal lære det som er riktig.
Så fortsetter vi med det.

:seeya:
Jørg
 

 

120 grader er målt på viklingene. Ja dette er hyllevare så og si på hver øy mellom Hvaler og Göteborg. 

Før du tar helt av med hersketeknikken din så er det ikke slikt at dette er binært. Hvilken levetid og (rest-)risiko man er komfortabel med er forskjellig. Du som selger vil, akkurat som Elkjøp, alltid promotere dine løsninger, meninger og produkter. Det er helt fair det så lenge det er transparant. 

 

Det forandrer uansett ikke det empiriske faktum at ingen jeg kjenner som har byttet til LFP har byttet dynamo. Dette går tilsynelatende helt ok i årevis. Merk også at jeg ikke motsier at løsningen du promoterer er bra, det er den så absolutt om egenskapene det gir er det man er ute etter. Tidligere i tråden har du uttrykt deg i retning av at har man ikke råd til dynamo så får man selge båten. Det er der det blir konflikt mellom ditt budskap og empirien som viser at det også er andre løsninger som fungerer. Jeg har heller ikke rådet andre til å gjøre som meg, - men har objektivt delt av mine erfaringer så langt.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 3 timer siden:

 

 

Kostnaden med dynamo er nå en ting, men dersom den kortslutter, hva skjer da?  Og er tidspunktet godt midt i ferien med alle de forventningene som skal innfris på kort tid?   Jeg målte aldri temperatur på 115A dynamoen vår, og kan sikkert ha vært høyt oppe på temp. skalaen slik som deg.  4 problemfrie sesonger sier meg samtidig at du  ikke er helt utafor på skalaen for hva dynamoene i praksis tåler over x antall driftstimer.  Ser man på tabeller fra balmar på vår nye XT-250, så kan den ha stator temperaturer på opp mot 155 grader på tester utført av balmar på lavere turtall. Men her vil nok muligens regulatoren etterhvert ta kontroll, da den hos meg er satt til å regulere ned ved mer enn 80 grader målt på utsiden. Her er jeg forøvrig på tynn is da jeg kun har testet egen XT-250 etpar ganger i høst. Min kunnskap om ytelser og temperaturer baserer seg derfor hovedsaklig på tabeller fra balmar.  Så hva den mitsubishi 115 dynamoen skal tåle er det vel få her på forumet som vet, for det finnes jo ingen tabeller. Det eneste jeg mener å huske er at den skal kunne levere 115A /14V ved 25 grader celsius, hvilket skal bli ca. 1600W. Det bør bety at om du har 25 grader i motorrommet, så er du innafor.  Men jeg synest det er veldig betryggende med en ekstern regulator som passer på temperaturen med margin innenfor anbefalingene.  Da kan jeg fokusere på andre ting enn dynamo og strøm i ferien.  Og det samtidig med at balmar’en leverer mer enn det dobbelte av Mitsubishi 115A.  Med 1400Ah Lifepo4, så ville jeg garantert ha oppgradert til 2x250A balmar om jeg var deg.  Det baserer jeg litt på at du ved din bruk kan ha god nytte av en dobling i ladingen.

 

 

Jeg har beskrevet installasjonen i mitt forrige innlegg. Jeg har valgt Balmar sin XT-250, og den kan i varm tilstand levere inntil 215A forutsatt at den har riktig omgivelses temperatur.  Kald så kan den levere inntil 290A ihht tabellen. Viktigst av alt er imidlertid at den kan passe på seg selv, og den går ned til float spenning om batteriene er fulle. Med to slike istedenfor mitsubishi 115, så kan du med andre ord lade eller forbruke inntil ca 5kw når du er underveis.  En annen fordel er at de leverer veldig store effekter helt fra lave turtall. Du vil nok få ut over 2x150A fra tomgang om ikke reima sliter med det.  Jeg ville definitivt vurdert to slike høy effekt dynamoer ved den bruken du har med mye uthavner og korte etapper i ferien. Du har sikkert K5 reim på dynamoene dine slik som jeg har på den lille 55 hesteren fra volvo. Er du heldig så kan du få disse dynamoene til å passe rett på uten å bytte reimer og drivhjul.  Fysisk størrelse er ikke stort mer enn mitsubishi 115. XT-250 er litt kortere, og har noe større diameter, men oppleves som relativt lik på størrelsen.  Egentlig veldig merkelig at en dynamo som ser så lik ut på størrelsen kan levere dobbelt så mye effekt og i tillegg ta bedre vare på Lifepo4 batteriene. 

 

 

Kortslutter dynamoen så kobler BMS'ene fra og jeg må bytte dynamoene. Ja du har definitivt rett i at jeg kunne satt pris på den ekstra effekten nye dynamoer ville gitt. Nå sier ikke jeg at min løsning er for alltid, eller den eneste riktige, eller noe alle burde gjøre. Jeg byttet til LFP, bruker orginale dynamoer til dette, og slik har det bare blitt. Og erfaringen fra det er hva jeg deler. At vi går inn i sesong fire validerer ikke løsningen om man har et tiårsperspektiv, men det sier at det har fungert i tre. Kanskje jeg bytter til høyeffektsdynamoer, men hittil har jeg bare ikke gjort det. Men du har fått meg litt interessert.

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 13 minutter siden:

Nå sier ikke jeg at min løsning er for alltid, eller den eneste riktige, eller noe alle burde gjøre.

 

Nei, men det er veldig interessant at det går så bra med 700Ah Lifepo4 pr. dynamo.   Det er som med strikkhopping beroligende å se at noen som er tyngre hopper før deg.  Enklere da for andre å komme etter med 2-300Ah Lifepo4. Jeg ville nok uansett gått for høyeffekt løsningen i vår båt med 800Ah, men det handler om strøm avhengighet, og der tror jeg folk er ulikt rammet.  Folke banken blir nok ca. 300Ah Lifepo4 vil jeg tro, og original dynamo. Men folk kan kanskje droppe nerve tablettene etterhvert som flere gjør seg sine erfaringer. 

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 21 timer siden:

 

120 grader er målt på viklingene. Ja dette er hyllevare så og si på hver øy mellom Hvaler og Göteborg. 

Før du tar helt av med hersketeknikken din så er det ikke slikt at dette er binært. Hvilken levetid og (rest-)risiko man er komfortabel med er forskjellig. Du som selger vil, akkurat som Elkjøp, alltid promotere dine løsninger, meninger og produkter. Det er helt fair det så lenge det er transparant. 

 

Det forandrer uansett ikke det empiriske faktum at ingen jeg kjenner som har byttet til LFP har byttet dynamo. Dette går tilsynelatende helt ok i årevis. Merk også at jeg ikke motsier at løsningen du promoterer er bra, det er den så absolutt om egenskapene det gir er det man er ute etter. Tidligere i tråden har du uttrykt deg i retning av at har man ikke råd til dynamo så får man selge båten. Det er der det blir konflikt mellom ditt budskap og empirien som viser at det også er andre løsninger som fungerer. Jeg har heller ikke rådet andre til å gjøre som meg, - men har objektivt delt av mine erfaringer så langt.

Mja. Jeg leser jo hva du skrev.
Men hvorfor at du kommer med slik er litt uforståelig for meg.
Det gjelder også når sitat tas ut av noe konsens, t.o.m. når jeg mener det jeg sier.


Promotion?
Jeg verken promoterer eller tilbyr noen varer verken her eller på andre sosiale medier som
bl.a. FB og andre slike nettsteder (vis meg gjerne i så fall) hvor enn du vil komme på, med mindre
jeg enten blir spurt, er invitert deltaker i noe samtale, når det jeg importerer og tilbyr blir omtalt feilaktig og krever retting på informasjon, eller i bare enkle tilfeller når slik er et nyttig verktøy sett av erfaring fra min side og som løsning for et problem.

Og da i så fall er denne informasjonen overhodet ikke noe annet enn uttalelser av andre,
som også forteller om sine ideer, grunnlag, meninger, og ikke minst erfaringer på rett grunnlag
som f.eks. jeg har prøvd å dele med deg.

At jeg da driver yrket i dette feltet kan da nok ikke være et hinder, tvert imot, med mindre en ikke tåler sannheter av noe grunn.


Og ang. "Hersketeknikk"?  :smiley:
Det jeg pleier å henvise til er, i så fall, vanligvis bare ubekvemt for folk som gjerne prøver å få sin sjelefred (les bekreftelse av likesinnete for å kunne rettferdiggjøre sin egen uvilje) bl. dem som også bare venter,

mens dem håper at det ikke skjer noe men faktisk ikke vet om det skjer noe.
Det har niks og narda å gjøre med "rest risiko" siden vedkommende så ikke har grunnlag
for å bedømme risken i det hele tatt.
Et ørlite forskjell, altså, som heller kunne kalles å provosere skjebnen, i enkle tilfelle.


Ellers tror jeg heller at det er nok mer deg som er vant til å bruke slike begrep.
Sånt brukes gjerne offentlig, som "defensive" angrep og for å avverge og ikke minst utgrense folk
som kan påvirke et tema i f.eks. offentlige og dypere diskusjoner, og ellers for samtidig å dra likesinnete eller usikre tredje over på sin side.
Er et gammelt teknikk også, og ganske så populært f.eks. ved politiske diskusjoner på Facebook,
og da gjerne når en mangler kraft og egne argumenter for å slå igjennom i et diskusjon.
Hva enn, feil adresse, jeg reagerer ikke på slik.


Men når jeg så bruker min tid, og forteller deg på et forum som Båtplassen om både hva
jeg mener du bør se på, på grunnlag hva vi opplever konstant i alle år,
er dette noe som i hvert fall jeg heller ville ta som etterretning.
For, det du har "hørt" eller "ikke hørt" er muligens ikke helt det samme som det jeg ser og hører omtrent "annenhver dag" siden 1986.
Det gjelder også når det sies at erfaringen deles objektivt, når det i grunn bare er subjektiv.
 

Så ang. MI115 oppfatter jeg det nok mer som en slags flaks for både deg og alle dem som ikke kom i trøbbel i liknende situasjoner, men gratulerer oppriktig med det. Det må da være greit ja, for deg, likevel er dette ingen grunn for å tie, eller t.o.m. å hevde uten forbehold at det er i orden å kjøre (et hva enn type) dynamo konstant over teknisk definerte grenser.
 

Det gjelder både også, og særlig, når den eventuell har reserver, for reserver er verken definert til eller tenkt for å brukes opp. Bare alminnelig sagt, for du gjør det.
 

Teknisk, for å løfte tankene bak min egen panne:
Du skrev nå "har målt 120°C på viklingene (antar stator)", mens du skrev at du gjør det med IR-måler.

Det er bare ett tall du skriver, som nå ligger tett under 125°C som denne dynamoen er beregnet til som maks arbeidstemperatur,  og er av praktisk erfaring egentlig alt for glatt og for "passer akkurat" for å kunne være riktig.
Du ser altså her hvorfor jeg reagerer når så jeg hører at slik sies offentlig.

Det kan altså være målefeil, som du sier, men hvis det stemmer da er temperaturen uansett for tett på grensen.
 

Siden jeg nå verken ønsker å være "imperisk" eller å overtale deg til noe,
eller t.o.m. "herske" på noen (aldri gjort), forklarer jeg nå til i hvert fall alle andre som er interessert,
at en slik måling må bli feilaktig grunnen alt for grovt målepunkt med vanlige IR-termometere i termiske grenseområder, som vanligvis ikke er egnet til å lokalisere de virkelig varme spottene på slik kuperte overflater.


Dreier det seg om dynamoer som ikke er konstruert til en tydelig høyere isolasjonsklasse (f.eks. mot 160°C) enn normale dynamoer til bil og båt (90 - 125°C), da blir det automatisk behov for mye dypere sjekk senest når første temperaturmålinger tydelig overskrider ønskelig vanlige 80 - 90°C på utsiden av dynamoets hus.

Kjører du bilmotoren konstant med én peker-bredde i avstand til rødt område?
Den antakeligvis eneste målingen som ble tatt i eksemplet her er allerede hele 33% høyere, dvs. betydelig høyere, og akutt i grenselandet med arbeidstemperaturen som ikke skal overskrides.
 

I tilfellet en ikke vil gjøre tiltak med en gang bør dette uansett kontrollmåles, gjerne med IR-kamera med helst høy oppløsning for slike målinger, og over alle type belastninger (tom batteri, varierende turtall, parallell last) for så å kunne være sikker på at temperaturen en har målt før ikke er en av de laveste.
Det gjelder særlig med to dynamoer. Siden det er sjelden at begge arbeider med jevn fordelt effekt er det ikke sjelden at en av to arbeider i overlast mens den andre har det fint.

De som bruker IR-kamera, og da riktig justert til type material slik at resultatene faktisk stemmer, kan også ta bilde fra forskjellige vinkel, som så vil vise alle spotter.

Og først på slik grunnlag kan man diskutere om tiltak er nødvendig, og hvilke tiltakene kunne være til hjelp for å løse et åpenbart problem.

 

Tas bare som informasjon, og anbefaling fra meg, som vanlig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...