støl1 Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Hei. Første innlegget mitt her, har lest masse her inne, enormt hvor mye info. folk sitter på og deler. Veldig kjekt! Jeg eier og bor i en 48 fots trebåt fra tidlig 70-tall. Ligger tilkoblet landstrøm, og ikke skyt meg, men det ser ut til at forrige eier har koblet fra jord til landstrømmen, så jeg er ikke jordet. Har lest litt om dette med galvanisk tæring i det siste, siden jeg så hvordan en av da langsgående stokkene forut i båten fikk det jeg ville kalt hvit, krystallisk pels og jeg begynte å lure på hva det var. Merk og at på bildet vedlagt er det kun på den underste av disse to stokkene som ligger inntil hverandre. Leser at tæring unngås ved å ikke være koblet til jord, så man unngår krypstrøm fra brygge, eller ved bruk av galvanisk isolator. Kunne godt tenkt meg å gå til innkjøp av galvanisk isolator og koble strømmen på skikkelig vis, men siden jeg nå, gudforby, ikke er koblet til jord, og fortsatt har problemet med tæring, gir det ikke mening for meg? bilde vedlagt av bunn forut i båten. Link to post
KDB Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Litt uskarpt bilde. Det som er viktig er å ha kontroll på mengde sink og spesielt likestrøm på avveie. I kjølsvin er det lensepumper og nivåbryter som kan skape problemer. Monter en membranpumpe og vakuum nivåbryter på pumpe som holder båten fri for bunnvann i det daglige. Mest mulig tørr båt innvendig, god lufting i bunn av båt. Mens nødpumper kan stå tørt litt høyere. Ha et ryddig elanlegg uten kabler i bunn etc. Har du mistanke om lut råte, vask med eddik og skyll med vann. Isoler vekk metall om mulig, bruk trudesign gjennomføringer. Vil også anbefale å montere en vifte som suger fra bunn i båten og ut. Link to post
støl1 Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 (edited) Takk for kjapt og godt svar! Vet, kan prøve få til et bedre bilde, men det er ikke mye annet det kan være antar jeg? Båten skal på land tidlig vår, da får jeg sjekket sink osv. Likestrøm på avveie er jeg på jakt etter, da det ene batteriet tappes fortere enn det andre av startbatteriene. (har 4x 12v batterier separert 2 og 2 til forbruk/start) Av eddik er det så sterk som mulig som gjelder eller? Har vanlig bryter til lensepumpe med flottør som flyter opp og starter pumpe. Har du en link til en god mebranpumpe m/bryter? Har tenkt på det med lufting, finnes ingen vifte som sirkulerer luft. Evt. tips til vifte? Pratet med en trebåtmann før jeg kjøpte båt som mente det var bra med innsug i stedet for utsugi båten, så det blir overtrykk, og lufta kommer seg uansett ut et sted uansett. Edited November 28, 2019 by støl1 (see edit history) Link to post
Kjellg Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 (edited) Har vært skrevet veldig mye her om jording etc. Om det er slik i dag at jord fra land er frakoblet og du ikke har skilletrafo, så vil du kunne være veldig utsatt for en smell om murphys law slår til. Kommer sikkert andre på banen her, men dette synes jeg du skal få sjekket eller ordnet ganske raskt. Mange som har galvanisk isolator og mange som flirer av det og mener at eneste fullgode løsning er skilletrafo. Disse skillene stopper bare jordstrøm opp til et par tre volt. Edited November 28, 2019 by Kjellg (see edit history) Link to post
Hakkannen Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Kan se ut som lutråte rundt bolten ja (eller hva det er, er litt utydelig bilde). Les gjerne denne artikkelen skrevet av en av gamlelærerne mine Jeppe Jul-Nielsen, der er det også bilder og beskrivelser å sammenligne med. En fordel å få isolert ledende metall (jern/bronse/messing/osv) fra treet der du har mulighet. Slikt som anoder kan godt skrus fast med ei plastplate mellom anoden og treet og krympestrømpe på skruene for isolering av anoden. Så kan det strekkes isolerte kobberledninger fra anodene til det de skal beskytte. Bedre å bruke få og små anoder og heller skifte ofte enn å kjøre mange og store. En løsning jeg har brukt selv og også sett blitt brukt av andre er å ha en anode rett under vannlinja (egnet sted der den ikke samler rask og tau og ikke er i veien for båtens vanlige funksjon) som er linket til hylse og beslag den skal beskytte med isolert kobberledning. Anoden kan da festes på isolerte gjengede stikkbolter og man kommer såpass greit til at den kan skiftes direkte fra ei jolle, uten å måtte slippe moderskipet. Når det gjelder utlufting av trebåt; regner med din har en form for garnering («hud» på innsiden av spantene), enten helgarnering eller delvis? Slikt hjelper på å kunne styre lufta der du ønsker, noe jeg ville ha brukt for hva det er verdt. Trebåter og måten man velger lufte ut fuktig og stillestående luft på er en omdiskutert sak, gjerne med flere tanker bak de forskjellige løsningene. Hovedpoenget med lufting er å fjerne rå, fuktig og stillestående luft fra der du ikke får luftet skikkelig til vanlig. Jeg forstår hvordan han trebåtmannen du har snakket med tenker, men er redd du slik ikke får byttet ut stillestående luft under dørken skikkelig bare ved å montere vifter som blåser inn et tilfeldig sted, spesielt når det gjelder et såpass stort fartøy som ditt. Du bør styre luftstrømmen der den trengs. Får du lagt en eller flere perforerte slanger langs kjølen (altså på langs av skroget) kan disse kobles til vifter. Da kommer du direkte til problemområdene. Suger du inn luft utenfra vil lufta gå inn i bunn av båten og sige opp langs skrogsiden og gjennom åpninger i dørken. Fordelen her er at du får frisk og ren luft utenfra, bakdelene er at lufta utenfra kan være fuktig og du vil i tillegg kunne oppleve noe «pumpelukt» ombord, det er ikke ofte det lukter fryd og gammen nede ved kjølen, det har gjerne samlet seg litt av hvert gjennom årenes løp. Gjør du motsatt vil jeg si det er langt mer fordelaktig. Med ei eller flere vifter som suger ut luft vil lufta gå inn fra åpningene under dekk og ned langs spantene mellom hud og garnering. Lufta blir da sugd ut i bunn av båten og du får sugd ut fuktig, saltholdig og sur luft fra områdene det ofte er mest fuktig. Frisk luft kommer alltids inn i båten, du får sirkulert lufta under dørken og unngår samtidig pumpelukta ombord. Motstandere av «sug-fra-kjølen-og-ut» vil gjerne si at du da trekker fuktig og varm inneluft fra salongen og lugarene ned langs skutesiden, men jeg tenker heller det enn motsatt. For; bor du ombord sørger du sannsynligvis for et greit klima ombord der du varmer opp lufta og eventuelt bruker avfukter i tillegg når det er nødvendig. Da vil sugemetoden kjøre tørrere luft forbi kjøl og spanter enn trykkemetoden. I tillegg unngås tidligere nevnte lukt. Link to post
KDB Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1005054 https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1060061 Undertrykk under dørk er å fåretrekke, får ut eventuelt lukt i tillegg. Skilletrafo er også viktig. Bruk 35% eddik. Link to post
Jens_P Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Blåser du luft inn under dørker og ned i kjølen vil luften som er der presses ut. Sannsynligheten er stor for at denne luften med eventuell lukt vil finne veien inn i oppholdsområdene. Steder der man vil fjerne dårlig luft under dørker er det normalt å blåse inn friskluft over dørk og å ha avtrekk under dørk. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
støl1 Posted November 28, 2019 Author Share Posted November 28, 2019 (edited) Kjellg skrev for 3 timer siden: Har vært skrevet veldig mye her om jording etc. Om det er slik i dag at jord fra land er frakoblet og du ikke har skilletrafo, så vil du kunne være veldig utsatt for en smell om murphys law slår til. Kommer sikkert andre på banen her, men dette synes jeg du skal få sjekket eller ordnet ganske raskt. Mange som har galvanisk isolator og mange som flirer av det og mener at eneste fullgode løsning er skilletrafo. Disse skillene stopper bare jordstrøm opp til et par tre volt. Fullstendig klar over det. Er så mye å bruke pengene på her, og skilletrafo er forferdelig dyrt! men med skilletrafo er jeg fullstendig sikret mot krypstrøm, mens en galvanisk isolator kanskje ikke har så mye å si, eller? Hakkannen skrev for 2 timer siden: Kan se ut som lutråte rundt bolten ja (eller hva det er, er litt utydelig bilde). Les gjerne denne artikkelen skrevet av en av gamlelærerne mine Jeppe Jul-Nielsen, der er det også bilder og beskrivelser å sammenligne med. En fordel å få isolert ledende metall (jern/bronse/messing/osv) fra treet der du har mulighet. Slikt som anoder kan godt skrus fast med ei plastplate mellom anoden og treet og krympestrømpe på skruene for isolering av anoden. Så kan det strekkes isolerte kobberledninger fra anodene til det de skal beskytte. Bedre å bruke få og små anoder og heller skifte ofte enn å kjøre mange og store. En løsning jeg har brukt selv og også sett blitt brukt av andre er å ha en anode rett under vannlinja (egnet sted der den ikke samler rask og tau og ikke er i veien for båtens vanlige funksjon) som er linket til hylse og beslag den skal beskytte med isolert kobberledning. Anoden kan da festes på isolerte gjengede stikkbolter og man kommer såpass greit til at den kan skiftes direkte fra ei jolle, uten å måtte slippe moderskipet. Når det gjelder utlufting av trebåt; regner med din har en form for garnering («hud» på innsiden av spantene), enten helgarnering eller delvis? Slikt hjelper på å kunne styre lufta der du ønsker, noe jeg ville ha brukt for hva det er verdt. Trebåter og måten man velger lufte ut fuktig og stillestående luft på er en omdiskutert sak, gjerne med flere tanker bak de forskjellige løsningene. Hovedpoenget med lufting er å fjerne rå, fuktig og stillestående luft fra der du ikke får luftet skikkelig til vanlig. Jeg forstår hvordan han trebåtmannen du har snakket med tenker, men er redd du slik ikke får byttet ut stillestående luft under dørken skikkelig bare ved å montere vifter som blåser inn et tilfeldig sted, spesielt når det gjelder et såpass stort fartøy som ditt. Du bør styre luftstrømmen der den trengs. Får du lagt en eller flere perforerte slanger langs kjølen (altså på langs av skroget) kan disse kobles til vifter. Da kommer du direkte til problemområdene. Suger du inn luft utenfra vil lufta gå inn i bunn av båten og sige opp langs skrogsiden og gjennom åpninger i dørken. Fordelen her er at du får frisk og ren luft utenfra, bakdelene er at lufta utenfra kan være fuktig og du vil i tillegg kunne oppleve noe «pumpelukt» ombord, det er ikke ofte det lukter fryd og gammen nede ved kjølen, det har gjerne samlet seg litt av hvert gjennom årenes løp. Gjør du motsatt vil jeg si det er langt mer fordelaktig. Med ei eller flere vifter som suger ut luft vil lufta gå inn fra åpningene under dekk og ned langs spantene mellom hud og garnering. Lufta blir da sugd ut i bunn av båten og du får sugd ut fuktig, saltholdig og sur luft fra områdene det ofte er mest fuktig. Frisk luft kommer alltids inn i båten, du får sirkulert lufta under dørken og unngår samtidig pumpelukta ombord. Motstandere av «sug-fra-kjølen-og-ut» vil gjerne si at du da trekker fuktig og varm inneluft fra salongen og lugarene ned langs skutesiden, men jeg tenker heller det enn motsatt. For; bor du ombord sørger du sannsynligvis for et greit klima ombord der du varmer opp lufta og eventuelt bruker avfukter i tillegg når det er nødvendig. Da vil sugemetoden kjøre tørrere luft forbi kjøl og spanter enn trykkemetoden. I tillegg unngås tidligere nevnte lukt. Takk for masse god info! Anodetipset var veldig bra, dujeg regner egentlig med at min båt ikke har så mye anoder igjen, da den ikke har vært oppe av vannet de to-tre siste årene. Nå kommer idiotspørsmålet her, hva vil jeg være mest interessert i å koble anoden til? Da frister det ikke så veldig med innsug lengre. Lite interessert i å lukte på alt som har samlet seg i kjølen i løpet av årene.Burde vel heller fått ut litt av dritten. Tips til god vifte som tåler stå på lenge i båt? KDB skrev for 2 timer siden: https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1005054 https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1060061 Undertrykk under dørk er å fåretrekke, får ut eventuelt lukt i tillegg. Skilletrafo er også viktig. Bruk 35% eddik. Takk! Du mener altså den bryteren og pumpa er bedre enn nivåbryter med flottør eller pumpe av denne typen? https://seatronic.no/vvs/pumper/lensepumper/whale-supersub-650-nedsenkbar-lensepumpe Ville det vært smart å montert et eget batteri til pumpene? Nå er de bare koblet direkte på et av forbruksbatteriene. Jens_P skrev for 2 timer siden: Blåser du luft inn under dørker og ned i kjølen vil luften som er der presses ut. Sannsynligheten er stor for at denne luften med eventuell lukt vil finne veien inn i oppholdsområdene. Steder der man vil fjerne dårlig luft under dørker er det normalt å blåse inn friskluft over dørk og å ha avtrekk under dørk. Takk! gir mening:) Edited November 28, 2019 by støl1 (see edit history) Link to post
KDB Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 Med rule sin bryter er det ingen ledninger i vann, det er det med den du linker til. Før eller senere blir det kontakt med vann i en slik. Jeg ville ikke valgt dedikerte lensebatteri. Avsugsvifte ala bad, innline vifte, og veldig enkelt med standard rør, overganger bend etc. Denne pumpa monteres et stykke over bunn med slange til kjølsvin, ingen undervanns koblinger. Link to post
Espen Posted November 29, 2019 Share Posted November 29, 2019 I forrige båten benyttet jeg ei 120mm vifte beregnet på pc-kabinett. Svært stillegående og strømgjerrig, Link to post
støl1 Posted January 1, 2020 Author Share Posted January 1, 2020 For å fortsette grunnleggende spørsmål her. Har såvidt jeg kan forstå ingen strøm som går til jord i båten, men det tærer på bolter og trevirke rundt bolter her, og det stresser meg fælt. Båten skal på land til våren, og jeg aner ikke hvordan det ser ut med sink. Manglende sink vil jo føre til tæring? Er nok det som er problemet, ikke krypstrøm. Har det mye for seg å vaske bort og spraye med eddik når jeg uansett mangler sink? Link to post
Furu Posted January 1, 2020 Share Posted January 1, 2020 Trudesign gjennomføringer er da ikke anbefalt til trebåt. Men ventiler derimot.. Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
støl1 Posted January 1, 2020 Author Share Posted January 1, 2020 Furu skrev 44 minutter siden: Trudesign gjennomføringer er da ikke anbefalt til trebåt. Men ventiler derimot.. Beklager, nå er jeg ikke med her.... Kan du utdype? :) Link to post
JRK Posted January 2, 2020 Share Posted January 2, 2020 Hei, Bare for ordens skyld. At jordleder er fjernet, reduserer ikke korrosjon, når det først er en jordfeil. Om jordfeil oppstår ombord i en trebåt vil strømmen finne veien gjennom fuktig treverk til havbunnen, eller nabobåtens propellanlegg om dette er jordet. Spesielt på en trebåt der konsekvensene er store ved jordfeil. ville jeg satset på skilletrafo med en gang. Om man synes det er kostbart så sats ihverfall på en mindre skilletrafo på de mest utstaate anleggsdeler, som for eks VV tank. Link to post
Hulda Posted January 2, 2020 Share Posted January 2, 2020 Før i tiden, da det ikke var elektro om bord i trebåter, var lutråte et tilnærmet ukjent fenomen. Så kom motorer med batterier og dynamoer, så startet lutråten. Ut fra dette kan man enkelt utlede at krypstrømmer fra likestrøm er synderen. Og denne likestrømmen kommer fra instrumenter, dynamo, lekkasjer i elektrisk anlegg, anoder, lensepumper, nivåbrytere, jordfeil osv. Skal du være sikker på å unngå jordfeil fra landstrøm, er det kun skilletrafo som er 100 % sikkert. I gamledager, før vi hadde så god greie på saker, fikset vi ventilasjonen som følger: To doradeventiler på dekk, kanaler fra ventilene til under dørken. Tørr båt. Så enkelt kan det fikses. Link to post
Sjøholken Posted January 2, 2020 Share Posted January 2, 2020 Har en stor treskøyte selv, og det er tre ting som er viktig: 1. Skilletrafo på landstrøm 2. To-polt likestrømsanlegg, med jordfeilvarsling 3. Minst mulig zink! Det er enklere å bytte noen metallbeslag, eks til ror, enn å fikse opp i lutråte. Utfordringen med lutråte er at den kan dukke opp alle steder på en trebåt, så lenge fuktig (salt) treverk er i kontakt med metall. Link to post
Furu Posted January 3, 2020 Share Posted January 3, 2020 støl1 skrev On 1.1.2020 at 20.37: Beklager, nå er jeg ikke med her.... Kan du utdype? :) Det har tidligere ikke vært anbefalt pga at treverk er et levende materiale. Har vært tatt opp på baatplassen med jevne mellomrom. Men ser nå at trudesign skriver at dei kan brukes ved montering midt på bord og ikke mellom.. Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now