Jump to content

Kinesiske diesel luft- og vannvarmere


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Gi det litt tid så tipper jeg kinavarmer for luft og vann ligger på sånn ca 1/10 av Wallasprisen ;-) Og nei, jeg sier ikke at det er samme kvalitet. 

 

Mener han i videoen nevnte at varmeren kom på rundt 3000,- ink toll osv. 

--------------

 

Men er dette ment å være vann til oppvarming, eller er det tenkt til varmtvann? Jeg ser plutselig muligheten for en varmer nr 2 bak i båten som også er koblet via varmtvannstanken. Samtidig, om vi ligger i uthavn om sommeren og ønsker varmtvann så vil det være litt pussig å sette i gang varmeren ;-)

Link to post
Share on other sites

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

 

Fikk ikke til den linken på PC... skal prøve litt til. 

---

Og der fant jeg den: 

 

https://www.alibaba.com/product-detail/5KW-7KW-12V-24V-water-heater_60871506423.html?spm=a2756.order-detail-ta-bn-b.0.0.5fcf2fc2idfAj9

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser at kineserne foreslår å koble inn på vannkretsen til motoren... og da blir den vel rett og slett en motorvarmer. 

 

Jeg har allerede varmtvannstank på vannsløyfa til motoren. Klarer ikke helt å se hvordan jeg evt. skulle koble til en varmer som dette. Om jeg kobler varmeren inn før og etter varmvannstanken så ville ikke det "bremse" på kretsen... men om jeg da kjører motor og varmeren så vil jeg vel i praksis varme opp motoren, og det gir jo ingen mening... men spiller muligens ingen rolle? 

 

Og på vinteren så tapper jeg ned varmtvannstanken, da vil evt kretsen til varmeren også være tørr. Da er spørsmålet om en kan kjøre varmeren uten? Ut fra konstruksjonen skulle det ikke spille noen rolle....

 

5KW-7KW-12V-24V-water-heater-air.jpg.f27d72d902a85e8678ada4b053355427.jpg

Link to post
Share on other sites

En slik fikk jeg lyst på også :yesnod:  Men er den like effektivt som en ren vannvarmer?

 

 

 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Jeg har allerede varmtvannstank på vannsløyfa til motoren. Klarer ikke helt å se hvordan jeg evt. skulle koble til en varmer som dette. Om jeg kobler varmeren inn før og etter varmvannstanken så ville ikke det "bremse" på kretsen...

Du unngår det ved å koble den i parallell, ikke i serie. Strømningsretningen på mediet regulerer du ved å sette inn stengekraner.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

Og på vinteren så tapper jeg ned varmtvannstanken, da vil evt kretsen til varmeren også være tørr. Da er spørsmålet om en kan kjøre varmeren uten? Ut fra konstruksjonen skulle det ikke spille noen rolle....


du tømmer vel ikke vannsløyfa til motorn....den går ju med glykol hele året.

 

ser en fordel, hvis man kjører motor......så kan man kjøre bare viftedelen i varmern og få ut varme i båten.

 

og en bakdel......på sommeren da det reden er varmt i båten, og man ønsker bare varmt vann
 

kinesene har ju en kopi på eber vannvarmer også

 

https://www.aliexpress.com/item/4000300490809.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.183c343beYDnDX&algo_pvid=8b21ee6a-d058-4051-af3c-56b90d1817c3&algo_expid=8b21ee6a-d058-4051-af3c-56b90d1817c3-1&btsid=8bba666c-bd9f-4267-8935-d43709e996fd&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_53

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 10 timer siden:

Ser at kineserne foreslår å koble inn på vannkretsen til motoren... og da blir den vel rett og slett en motorvarmer. 

 

Jeg har allerede varmtvannstank på vannsløyfa til motoren. Klarer ikke helt å se hvordan jeg evt. skulle koble til en varmer som dette. Om jeg kobler varmeren inn før og etter varmvannstanken så ville ikke det "bremse" på kretsen... men om jeg da kjører motor og varmeren så vil jeg vel i praksis varme opp motoren, og det gir jo ingen mening... men spiller muligens ingen rolle? 

 

Og på vinteren så tapper jeg ned varmtvannstanken, da vil evt kretsen til varmeren også være tørr. Da er spørsmålet om en kan kjøre varmeren uten? Ut fra konstruksjonen skulle det ikke spille noen rolle....

 

5KW-7KW-12V-24V-water-heater-air.jpg.f27d72d902a85e8678ada4b053355427.jpg

Dette må være markedets mest effektive brenner, bruker kun 0,24 l på full pupp, mens en tilsvarende Ebersprächer 8 kw vannvarmer bruker 0,,9 liter...

Så så spørsmålet er om den gir 8 KW eller 2 KW?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 10 timer siden:


du tømmer vel ikke vannsløyfa til motorn....den går ju med glykol hele året.

 

Ja/Nei, gjør jo ikke det :-) Har kraner på blokka for å lukke/åpne sløyfa til varmtvannstanken. Det er ferskvannet jeg tapper ned. Da vil jeg også kunne velge om jeg skal varme opp motoren, og det er jo ikke dumt egentlig.

 

En sånn gsmbryter med sim så kan jeg komme ned til varm båt med oppvarmet motor, det ville jo være behagelig luksus :-)

 

Gunga Din skrev for 10 timer siden:

 

ser en fordel, hvis man kjører motor......så kan man kjøre bare viftedelen i varmern og få ut varme i båten.

 

og en bakdel......på sommeren da det reden er varmt i båten, og man ønsker bare varmt vann

 

 

Yepp. Men strengt tatt tenker jeg ikke veldig mye på varmtvann i den varme årstiden... vi har kun dusj på akterspeilet så "dusjing" innebærer stort sett å skylle av seg saltvann etter bad. 

Kaskazi skrev for 7 timer siden:

Dette må være markedets mest effektive brenner, bruker kun 0,24 l på full pupp, mens en tilsvarende Ebersprächer 8 kw vannvarmer bruker 0,,9 liter...

Så så spørsmålet er om den gir 8 KW eller 2 KW?

 

Finnes kun to kinavarianter, 2 og 5. En ser på størrelsen hva som er hva. Hva denne er aner jeg ikke, men garantert ikke 8 :-) Forbruket, som han måler i videoen, kan jo regnes om til effekt, så da får man ett svar. 

 

I videoen så måler han vel forbruket på full guffe. Og regner ut, sånn ca, hvor mye varme han får satt over i vann. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Forbruket, som han måler i videoen, kan jo regnes om til effekt, så da får man ett svar. 

 

I videoen så måler han vel forbruket på full guffe. Og regner ut, sånn ca, hvor mye varme han får satt over i vann. 

Hvis du regner ut effekten etter målt forbruk finner du ut tilført effekt, ikke avgitt effekt. Dette vil inkludere varmen som sendes ut gjennom eksosen, og sier dermed ingenting om hvor mye varmeveksleren i apparatet klarer å hente ut. 

 

Men hva er vanlig med slike båtvarmere, er det snakk om tilført eller avgitt effekt?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 18 minutter siden:

Hvis du regner ut effekten etter målt forbruk finner du ut tilført effekt, ikke avgitt effekt. Dette vil inkludere varmen som sendes ut gjennom eksosen, og sier dermed ingenting om hvor mye varmeveksleren i apparatet klarer å hente ut. 

 

Men hva er vanlig med slike båtvarmere, er det snakk om tilført eller avgitt effekt?

 

Aner ikke. Syns alt av webasto, eber osv juger i bøtter og spann når de oppgir varmeeffekt, både i bil og båt.

 

Helt reelt, om jeg feks satt elektriske varmovner tilsvarende 5000W i bilen så ville lakken kokt og rutene nær smelta i løpet av kort tid, sånn ca. ;-). I alle biler vi har hatt med fabrikkmontert webasto/eber så er det i realiteten pisselunk med mindre varmeren får stå på virkelig lenge. Om jeg skulle gjette så ligger alt av dieselvarmere jeg har hatt i bil på rundt 1500-2000W i varme. 

 

Så jeg vet da pokker... må da forsvinne veldig mye effekt ut eksosen. 

-------

Har ikke sjekket hva varmepumpa i elbilen er oppgitt til, men har aldri opplevd at en bil blir raskere varm enn i den. Vi snakker om fra iskald til kokvarm på 3-4 minutter. Der tror jeg vi snakker om reelle 3-4000W varmeeffekt. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Aner ikke. Syns alt av webasto, eber osv juger i bøtter og spann når de oppgir varmeeffekt, både i bil og båt.

 

Helt reelt, om jeg feks satt elektriske varmovner tilsvarende 5000W i bilen så ville lakken kokt og rutene nær smelta i løpet av kort tid, sånn ca. ;-). I alle biler vi har hatt med fabrikkmontert webasto/eber så er det i realiteten pisselunk med mindre varmeren får stå på virkelig lenge. Om jeg skulle gjette så ligger alt av dieselvarmere jeg har hatt i bil på rundt 1500-2000W i varme. 

Nå blander du kortene litt. De bilene jeg har hatt med dieselvarmer har hatt vannvarmere. Da varmer du opp kjølevannskretsen og motoren først og fremst. Det blir noe annet enn å blåse varm luft rett inn i kupeen. 

 

Rent bortsett fra det er det ingen problem å lage en varmer som trekker 8kW, det er bare å tilføre mer luft og diesel. Men for at varmeren skal ha en høy virkningsgrad må varmeveksleren (les: kjøleribbene) være dimensjonert for å klare å trekke ut varmen. Det er komplett fysisk umulig på en fysisk liten enhet. Når man skrur opp varmen vil mer av energien forsvinne ut med eksosen. Hvis du ser på litt større brennere (les: dampkjeler og forbrenningsanlegg) er det ofte montert en economizer på røykgassen ut fra anlegget. Det er rett og slett en varmeveksler som henter ut restvarmen av røykgassen som ellers ville gått ut i atmosfæren. Denne temperaturen er lav, men energimengden er stor nok til f.eks forvarming av matevann e.l. Hvis du måler temperaturen på eksosen ut av varmeren din vil du oppdage at den ikke er lav. Det er altså mye energi som varmeren ikke klarer å nyttiggjøre. Og jo høyere effekt du kjører varmeren på, jo høyere blir det relative tapet. 

 

Så jeg synes tilført effekt på en varmer er veldig lite interessant. Det sier kun hvor mye diesel vi brenner, ikke hvor mye varme vi får. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gullfisk skrev On 13.12.2019 at 8.20:

I gamlebåten hadde jeg en Eber D4 4Kw, og en Dickinson Newport som etter husken skulle være på 3,8Kw på maks. Denne hadde ca 1,5m røykrør inne, og med varmeveksler på røykrøret, som blåste varmluft til forpigg og akterkabin. Føltes som dobbelte varmeeffekt av Eber i hvertfall. 

 

 

Jeg har en 5kW kinavarmer og en Taylors varmeovn med ca samme pipelengde som deg som er oppgitt til 2,1 kW. Syns de varmer sånn ca likt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Morten1989 skrev On 12.12.2019 at 20.19:

Dette er jo bare helt genialt :-)

 

Det eneste som er noe dritt er at jeg kjøpte ny Eber i fjord ?‍♂️?‍♂️?‍♂️
Blir nok å bytte den ut nå ja ? 

 

Dette er jo spesielt genialt for de som har motorer som ryker når de er kalde, nå kan de jo forvarmes??

 

Er veldig nær å bestille en sånn kjenner jeg. Koble den opp med sms start så har en varm båt, varmt vann og varm motor når en kommer ombord. Det er jo rett og slett ganske kjekt :-)

 

Komodo skrev On 13.12.2019 at 1.12:

Nå blander du kortene litt. De bilene jeg har hatt med dieselvarmer har hatt vannvarmere. Da varmer du opp kjølevannskretsen og motoren først og fremst. Det blir noe annet enn å blåse varm luft rett inn i kupeen. 

 

Rent bortsett fra det er det ingen problem å lage en varmer som trekker 8kW, det er bare å tilføre mer luft og diesel. Men for at varmeren skal ha en høy virkningsgrad må varmeveksleren (les: kjøleribbene) være dimensjonert for å klare å trekke ut varmen. Det er komplett fysisk umulig på en fysisk liten enhet. Når man skrur opp varmen vil mer av energien forsvinne ut med eksosen. Hvis du ser på litt større brennere (les: dampkjeler og forbrenningsanlegg) er det ofte montert en economizer på røykgassen ut fra anlegget. Det er rett og slett en varmeveksler som henter ut restvarmen av røykgassen som ellers ville gått ut i atmosfæren. Denne temperaturen er lav, men energimengden er stor nok til f.eks forvarming av matevann e.l. Hvis du måler temperaturen på eksosen ut av varmeren din vil du oppdage at den ikke er lav. Det er altså mye energi som varmeren ikke klarer å nyttiggjøre. Og jo høyere effekt du kjører varmeren på, jo høyere blir det relative tapet. 

 

Så jeg synes tilført effekt på en varmer er veldig lite interessant. Det sier kun hvor mye diesel vi brenner, ikke hvor mye varme vi får. 

 

 

Helt enig :-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 52 minutter siden:

 

Er veldig nær å bestille en sånn kjenner jeg. Koble den opp med sms start så har en varm båt, varmt vann og varm motor når en kommer ombord. Det er jo rett og slett ganske kjekt :-)


 

tipper man får en app og innen ett halv år for å styre hele dritten via tlf som heter, «chinavarmer get’s you warm, anywhere»

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Morten1989 skrev for 3 timer siden:


 

tipper man får en app og innen ett halv år for å styre hele dritten via tlf som heter, «chinavarmer get’s you warm, anywhere»

 

Finnes allerede. Men ikke som ferdig produkt. To loddinger på "fjernstyringa", ett reele med sim til ca 200,- Og så en app fra Google play. Ligger mange og enkle oppskrifter på FB grupper. Og her inne også tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...