Hulda Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 hanto1 skrev 51 minutter siden: At oljen er sort er ikke ensbetydende med at den er dårlig, om alle hadde byttet oljen basert på prøveresultat/ analyser tror jeg årsforbruket hadde sunket med minst 50%. På hjelpemotorene kjørte vi tusenvis av timer på samme olja, men byttet filtre relativt ofte. Det antar jeg også ville blitt resultatet. V8'ern til Hulda er en 'sotemotor', der den som bil har et skifteintervall på ca. 7000 km. Hvilket jeg har oversatt til 120 driftstimer. Som, med vårt bruk, blir halvannet år. Og det blir forholdsvis mange start/stopp. Så derfor har jeg det regimet jeg har. Hjelpemotorene på skip, når de først har startet, blir vel gjerne gående noen døgn i slengen. På en snau uke har en slik motor overkjørt Huldas halvannet års driftsintervall. Det er klart at ingen med vettet i behold stopper en lysmaskin, selv om det er type V8'ern til Hulda, hver femte dag for å skifte olje og filter. Samme filosofi, skulle jeg fulgt skifteintervallet til en lysmaskin, ville oljen i bunnpannen min hatt et skifteintervall på over 20 år. Motoren til Hulda var nullstilt år 2000 og har nå akkumulert 1200 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 (redigert) Til de som tror at long-life intervaller er supre greier: Hadde en artikkel fra en oljeingeniør i USA som samlet inn hundrevis av oljeprøver for å analysere om det var virkelig slik at Longlife holdt hva de lovet. (har dessverre ikke linken lengre). Resultatet var at ikke EN olje hadde rense/smøre-egenskaper etter 17.000 km. Hvordan da motorprodusenter kan anbefale 30.000 km intervall er meg en gåte. Har og sett en T5 caravelle som skulle på første oljeskift etter ca 30K km. Olja var seig som tjære. Jeg skifter olje en gang pr år uansett både på bil og båtmotor. Å betale skjorten for Longlife oljer er bare tull. Kjøp en vanlig godkjent olje, skift årlig, så er forutsetningen den beste for at motor får et godt og langt liv. Redigert 17.Desember.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 Selv om enkelte VAG motorer har 30K så er det andre parametre også, vi får varsel på ca 16-18K med vårt bruk. Verkstedet hevdet 30K skjeldent oppnåelig før man fikk varsel. 18K blir vel ca 350-400 timer. Det tilsvarer jo noen båtsesonger for Ola Nordmann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 jerognal skrev 1 time siden: Hvordan da motorprodusenter kan anbefale30.000 km intervall er meg en gåte. Det fremmer ikke salget, og er ikke noe godt sjakktrekk av bilprodusenter å anbefale hyppige service/oljeskiftintervall. Det er konkurranse, og "alle" bilprodusenter ser nå ut til å ha havnet på 30.000 km. Dette handler nok om salgsfremmende tiltak. Jeg tror neppe det var en så hurtig og stor revolusjon hverken innen motor eller oljeteknologien, i det forholdsvis korte tidsrommet hvor bilprodusentene øket service/oljeskiftintervallene fra 15.000 til 30.000 km, at det alene er grunn til denne voldsomme økningen i intervallene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 Jannmar skrev 27 minutter siden: Det er konkurranse, og "alle" bilprodusenter ser nå ut til å ha havnet på 30.000 km. Er det da 30¨eller ett år, eller to år eller ingen av delene? I hvilken grad har tid (alder) betydning for kvaliteten på smørende olje? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 På vår vag var parametere både km, tid, antall start osv medvirkende til når varselet kommer opp på oljeskift. Dette er selvfølgelig litt på sidelinjen angående båt, men poenget mitt er at det meste av olje som byttes på fritidsbåter er fullt brukbar og innenfor speck. Folk flest er veldig indoktrinert angående smøreolje, herunder intervall og type osv, men bryr seg katten om kjøling og brennstoff systemet. Dårlig forbrenning og overoppheting er det som virkelig knekker en motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 Stort sett enig der også jeg, @hanto1. Vi hører en del om defekter i varmevekslere og koksa turboer. Rådebank er noe som hører fortiden til. Siste var mer vanlig for 50 år siden. Dårlig smøring er drepen for glidelagre av hvitmetall. På nynorsk slew bearings with babbit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilerslask Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 Jannmar skrev for 7 timer siden: Det er konkurranse, og "alle" bilprodusenter ser nå ut til å ha havnet på 30.000 km. Nyere Mazda diesel med DPF anbefaler oljeskift hver 10000 km ... pga regenerering av partikkelfilter gjøres ved å spyle diesel inn i sylinderne under eksostakta. Noe havner i olja og tynner denne ut. Smart patent, eller kanskje ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 17.Desember.2019 Del på Facebook Svart 17.Desember.2019 (redigert) hanto1 skrev for 7 timer siden: På vår vag var parametere både km, tid, antall start osv medvirkende til når varselet kommer opp på oljeskift. I tillegg er det også en sensor som føler på kvaliteten på oljen. Jeg har tilgode å se VW biler som oppnår 30 000km på våre firma biler. De går stort sett en time eller to når de går men så vidt jeg har fått med meg kommer oljeskift lampa på rundt 20 000km på alle sammen Seilerslask skrev for 1 time siden: Nyere Mazda diesel med DPF anbefaler oljeskift hver 10000 km ... pga regenerering av partikkelfilter gjøres ved å spyle diesel inn i sylinderne under eksostakta. Noe havner i olja og tynner denne ut. Smart patent, eller kanskje ikke... Det er slik regenerering fungerer på alle merker med partikkelfilter også de som har inntil 30 000 km som intervall. Redigert 17.Desember.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rookie_332 Svart 27.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Litt forvirring for en nybegynner mekanikere sier bortkastet å bytte olje kun gått 20 til 30 timer inkl vp gutta ? men det heter seg i manual evt etter 1 år og som noen sier her skulle det skje noe så kan det være mulig forsikringsselskapet kan peke på det og jeg har intill 15 års motor og drev forsikring ergo etter nøye vurderinger skifter jeg olje og filter ???? takk for deres tilbakemeldinger ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Det enkleste er å bare komme seg nok på vannet, så servicen kommer på både timer og år samtidig. Da slipper du hele problemet med å vurdere det, og du får vært masse på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Hvis du slapper bedre av med å ha skiftet olje så er det greiest å bare gjøre det. Jeg for min del hadde glatt brukt oljen et år til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Rookie_332 Svart 27.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 index skrev for 3 timer siden: Hvis du slapper bedre av med å ha skiftet olje så er det greiest å bare gjøre det. Jeg for min del hadde glatt brukt oljen et år til. Enig men slapper av mer da kostnaden er på ca underkant av 2000 22l og filter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 27.Februar.2020 Del på Facebook Svart 27.Februar.2020 Gullfisk skrev for 6 timer siden: Det enkleste er å bare komme seg nok på vannet, så servicen kommer på både timer og år samtidig. Da slipper du hele problemet med å vurdere det, og du får vært masse på vannet. Med 2X VP D12 med kapasitet på over 40 liter pr maskin og skiftintervall på 400 timer så greier jeg faktisk ikke dette. Optimalt intervall for meg ville vært ca hvert 3. år. Da blir også besparelsen enorm, både for lommebok og miljø,HVIS jeg dropper å bytte olje hvert år... For intervallet er 400 timer, men uansett hvert år. Så hvor skal jeg sende oljeprøven min, og kan de faktisk fortelle meg om jeg kan kjøre et år til? Jeg stiller i alle fall gjerne opp i en gruppe som @Geir Kåre S foreslår. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.