Jump to content

Vp d6 310 Kun gått 20 timer i år bør jeg skifte olje ?


Rookie_332

Recommended Posts

hanto1 skrev 51 minutter siden:

At oljen er sort er ikke ensbetydende med at den er dårlig, om alle hadde byttet oljen basert på prøveresultat/ analyser tror jeg årsforbruket hadde sunket med minst 50%.

På hjelpemotorene kjørte vi tusenvis av timer på samme olja, men byttet filtre relativt ofte.

 Det antar jeg også ville blitt resultatet. 

V8'ern til Hulda er en 'sotemotor', der den som bil har et skifteintervall på ca. 7000 km. Hvilket jeg har oversatt til 120 driftstimer. Som, med vårt bruk, blir halvannet år. Og det blir forholdsvis mange start/stopp. Så derfor har jeg det regimet jeg har. Hjelpemotorene på skip, når de først har startet, blir vel gjerne gående noen døgn i slengen. På en snau uke har en slik motor overkjørt Huldas halvannet års driftsintervall. Det er klart at ingen med vettet i behold stopper en lysmaskin, selv om det er type V8'ern til Hulda, hver femte dag for å skifte olje og filter. Samme filosofi, skulle jeg fulgt skifteintervallet til en lysmaskin, ville oljen i bunnpannen min hatt et skifteintervall på over 20 år. Motoren til Hulda var nullstilt år 2000 og har nå akkumulert 1200 timer.

Link to post
Share on other sites

Til de som tror at long-life intervaller er supre greier:

Hadde en artikkel fra en oljeingeniør i USA som samlet inn hundrevis av oljeprøver for å analysere om det var virkelig slik at Longlife holdt hva de lovet. (har dessverre ikke linken lengre).

Resultatet var at ikke EN olje hadde rense/smøre-egenskaper etter 17.000 km. Hvordan da motorprodusenter kan anbefale 30.000 km intervall er meg en gåte.

Har og sett en T5 caravelle som skulle på første oljeskift etter ca 30K km. Olja var seig som tjære.

Jeg skifter olje en gang pr år uansett både på bil og båtmotor. Å betale skjorten for Longlife oljer er bare tull. Kjøp en vanlig godkjent olje, skift årlig, så er forutsetningen den beste for at motor får et godt og langt liv.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 1 time siden:

Hvordan da motorprodusenter kan anbefale30.000 km intervall er meg en gåte.

 

Det fremmer ikke salget, og er ikke noe godt sjakktrekk av bilprodusenter å anbefale hyppige service/oljeskiftintervall.

Det er konkurranse, og "alle" bilprodusenter ser nå ut til å ha havnet på 30.000 km.

 

Dette handler nok om salgsfremmende tiltak.

 

Jeg tror neppe det var en så hurtig og stor revolusjon hverken innen motor eller oljeteknologien, i det forholdsvis korte tidsrommet hvor bilprodusentene øket service/oljeskiftintervallene fra 15.000 til 30.000 km, at det alene er grunn til denne voldsomme økningen i intervallene.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 27 minutter siden:

 

Det er konkurranse, og "alle" bilprodusenter ser nå ut til å ha havnet på 30.000 km.

 

 

Er det da 30¨eller ett år, eller to år eller ingen av delene? I hvilken grad har tid (alder) betydning for kvaliteten på smørende olje?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På vår vag var parametere både km, tid, antall start osv medvirkende til når varselet kommer opp på oljeskift. 
Dette er selvfølgelig litt på sidelinjen angående båt, men poenget mitt er at det meste av olje som byttes på fritidsbåter er fullt brukbar og innenfor speck.

Folk flest er veldig indoktrinert angående smøreolje, herunder intervall og type osv, men bryr seg katten om kjøling og brennstoff systemet. Dårlig forbrenning og overoppheting  er det som virkelig knekker en motor.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 7 timer siden:

Det er konkurranse, og "alle" bilprodusenter ser nå ut til å ha havnet på 30.000 km.

 

Nyere Mazda diesel med DPF anbefaler oljeskift hver 10000 km ... pga regenerering av partikkelfilter gjøres ved å spyle diesel inn i sylinderne under eksostakta. Noe havner i olja og tynner denne ut. Smart patent, eller kanskje ikke...

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 7 timer siden:

På vår vag var parametere både km, tid, antall start osv medvirkende til når varselet kommer opp på oljeskift. 

I tillegg er det også en sensor som føler på kvaliteten på oljen.
Jeg har tilgode å se VW biler som oppnår 30 000km på våre firma biler.
De går stort sett en time eller to når de går men så vidt jeg har fått med meg kommer oljeskift lampa på rundt 20 000km på alle sammen

 

Seilerslask skrev for 1 time siden:

Nyere Mazda diesel med DPF anbefaler oljeskift hver 10000 km ... pga regenerering av partikkelfilter gjøres ved å spyle diesel inn i sylinderne under eksostakta. Noe havner i olja og tynner denne ut. Smart patent, eller kanskje ikke...

Det er slik regenerering fungerer på alle merker med partikkelfilter også de som har inntil 30 000 km som intervall.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Litt forvirring for en nybegynner mekanikere sier bortkastet å bytte olje kun gått 20 til 30 timer inkl vp gutta ? men det heter seg i manual evt etter 1 år og som noen sier her skulle det skje noe så kan det være mulig forsikringsselskapet kan peke på det og jeg har intill 15 års motor og drev forsikring ergo etter nøye vurderinger skifter jeg olje og filter ???? takk for deres tilbakemeldinger ??

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

Det enkleste er å bare komme seg nok på vannet, så servicen kommer på både timer og år samtidig. Da slipper du hele problemet med å vurdere det, og du får vært masse på vannet.

 

Med 2X VP D12 med kapasitet på over 40 liter pr maskin og skiftintervall på 400 timer så greier jeg faktisk ikke dette. Optimalt intervall for meg ville vært ca hvert 3. år. Da blir også besparelsen enorm, både for lommebok og miljø,HVIS jeg dropper å bytte olje hvert år... For intervallet er 400 timer, men uansett hvert år. Så hvor skal jeg sende oljeprøven min, og kan de faktisk fortelle meg om jeg kan kjøre et år til?

 

Jeg stiller i alle fall gjerne opp i en gruppe som @Geir Kåre S foreslår.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...