Jump to content

Vp d6 310 Kun gått 20 timer i år bør jeg skifte olje ?


Rookie_332

Recommended Posts

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Oljens oppgave er å smøre, hindre korrosjon og rense motoren for sotrester og skitt fra forbrenningen.

 

Oljefilteret fanger opp denne dritten/partiklene fra forbrenningen, men over tid begynner selve oljen å brytes ned, og får gradvis redusert evne til å frakte disse forurensningene til oljefilteret. Denne nedbrytingen av oljen skjer uansett om motoren blir kjørt mye eller lite. Hvor lang tid denne nedbrytingen tar, avhenger av bruksmønsteret. Poenget er at nedbrytingen skjer uansett bruksmønster.

 

Resultatet er at sotrester blir liggende igjen som "koks" inne i motoren.

Det hjelper lite å analysere oljen, når dritten ligger tilbake inne i motoren.

 

 

Vedlagte bilde er et skrekkeksempel og viser koks i en Audimotor.

 

Koks.JPG

 

Kanskje litt off topic, men viser ikke dette bildet en rekkesekser? Det tror jeg aldri Audi har hatt? 

Link to post
Share on other sites

Sist jeg var inne til garanti-/periodisk sjekk med en Buster (med Yamaha F70 AETL ) , så sa mekaniker at her er det ikke nødvenig med noe oljeskift. Han tok en rask prøve på mest utsatt sted i motoren , gnir oljen mellom fingrene , og sier at denne oljen er like fin som ny. Men du skal kunne det , og denne mannen er blant de dyktigste. Slike små servicer hos autoriserte forhandlere syns jeg er gull verd , men for den som er usikker , skift for guds skyld om det er snakk om noen få liter olje !      

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

krabbelars skrev 34 minutter siden:

Han tok en rask prøve på mest utsatt sted i motoren , gnir oljen mellom fingrene , og sier at denne oljen er like fin som ny. Men du skal kunne det , og denne mannen er blant de dyktigste.    

Tipper det kommer en del tilbakemeldinger på denne alalysemetoden etterhvert :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på antall timer siden siste oljeskift , og inngår i en litt større periodisk service enn kun oljeskift. Siste kan man jo som oftest utføre selv.  Men jeg stoler på min mekaniker  , når han tar et "sveip" med fingrene på rett plass i motoren og godkjenner. Det er vel til fordel for meg , for forhandleren skifter jo nokså kjapt oljen og tjener ekstra på det?  Men iblant kan dette kanskje være unødvenig? Er du usikker - så SKIFT! 

        

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

He he gleder meg alltid til flotte svar fra dere flotte båt folk her inne takker for tiden deres ?? 

Jeg og ble anbefalt av en båt mekaniker å ikke skifte olje ved kun godt 20 timer kun filteret og diesel filter etc. 

Da det ikke er kun noen par liter olje men 22liter blir det vel litt ? men man sparer vel ikke på det hvis en bør bytte .....

Er litt usikker på hva jeg gjør men skal ta lett service i februar og har litt tid til da kom gjerne med flere tilbakemeldinger setter stor pris på det ??

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, wilma said:

 

Kanskje litt off topic, men viser ikke dette bildet en rekkesekser? Det tror jeg aldri Audi har hatt? 


men VAG har hatt VR6 (samt VR5, W8, W12 osv) som også var brukt i bl.a TT 3.2, A3, Q7, Golf R32 og Passat R36 osv
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?6007831-MK2-TT-3-2-VR6-Schrick-268-Cams-Install#/topics/6007831
 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

1028D747-5D2E-4F3B-B737-2F398A1F5A8D.jpeg

image.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

På min gamle båt, en Baltic med motor frs 1999 hadde gått ca 1400timer. Jeg hadde kjørt på den ca 800 timer før vi solgte den. Ved motorventiljustering nest siste år kom servicemannen med tilbakemelding om at det var lenge siden han hadde kjent såpass god kompresjon på denne motortypen. Jeg hadde skiftet olje og filter hvert år. 

 

En forskjell også mellom bil og båtmotorer er at vi regner med at båtmotoren skal holde både 20 og 30 og 40 år, mens de fleste biler vel er skrotet etter 20. Årlig oljeskift og filterskifte vil sikkert ha langvarige positive konsekvenser for at motoren skal holde i mange, mange år. Men om man slurver et år om annet er kanskje ikke så fantastisk farlig. Iallefall ikke med den d6-310 motoren her som knapt nok endrer farge etter bruk. Må iallefall kjøre endel timer. 

 

På denne motoren til 400.000kr skifter jeg uansett alt hver år som skal skiftes. Men om det hadde vært ett år av mange hvor oljeskift etter 20 timer ikke ble utført hadde jeg ikke sovet dårlig sålenge oljen ble skiftet neste år.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

Om du må dokumentere vedlikehold ihht forsikring, reklamasjonsmuligheter, garantier så ja. Om ikke, selvsagt ikke. 

 

Det er en bra motor, om den er så dårlig og sensibel at det må byttes olje etter 20 timers bruk ett år så ville den vel vært dau for lenge siden. Da ville jeg byttet motor i stedet for olje, men det er en annen sak ;-). 

 

Om det blir lite bruk neste sesong også ville jeg uansett byttet olje til høsten. 2 år er en stund. Ett sted må grensa gå selv med lite bruk.... selv om sikkert det også er helt unødvendig. 

 

Mulighet for å sende olja til analyse så kan en på en måte få ett svar som faktisk er ett svar? Nesten så jeg kan være med på en spleis for den analysen. Dvs, jeg er med på en spleis hvis du gjør det. Og så en analyse igjen neste høst.

--------

Noen som vet hvor og hvordan man får tatt en motoroljeanalyse, og sånn ca kostnader? 

Vi bruker et firma som heter Invicta til våre analyser.

Mener å huske de kostet ca 500.- ex mva pr stk.

Men når en 20 liter med Mobil Delvac koster 750.- inkl mva, så er vel den saken klar for de fleste.

Oljeanalyser er litt som en blodprøve, den kan si ganske mye om motorens helse.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Traale skrev for 1 time siden:

Vi bruker et firma som heter Invicta til våre analyser.

Mener å huske de kostet ca 500.- ex mva pr stk.

Men når en 20 liter med Mobil Delvac koster 750.- inkl mva, så er vel den saken klar for de fleste.

Oljeanalyser er litt som en blodprøve, den kan si ganske mye om motorens helse.

 

Det blir et slags motsatt tilfelle av Gudmund Hernes sin "allmenningens tragedie" ;-) Ingen vet hva den andre gjør så alle gjør det samme for sikkerhets skyld, og alle har til sammen "tapt" xxxxx liter olje og xxx oljefiltre. 

 

BP gir en flott mulighet til å avsanne/bekrefte myter om hva som er nødvendig eller ikke. 

 

Tre båter med "relevante motorer" og "relevant bruksmønster". En god testplan og et par sesonger så vil en ha mange svar som gjør båtfolk i stand til å ta litt mer kvalifiserte valg enn å følge instruksjonsboka blindt som er skrevet av noen som sikrer seg med god margin for alle eventualiteter, dvs produsentene. 

 

Tre båter, test etter sesong 1, test etter vinter uten bruk, test etter sesong 2. Til sammen 3x3 tester a 500,- eks mva. 

 

Det vi trenger er en plan, tre frivillige og en spleis. 

Link to post
Share on other sites

-Om du har vannlekkasjer i motor så vil disse kunne havne i smørolja.

-Om du er tilhenger av en start pr. uke gjennom vinterhalvåret så vil uforbrent diesel fra alle startforsøkene havne i olja

-Olja kan ta opp fuktighet og lagre denne om motor ikke blir brukt over lengre tid.

 

Om man har en motor til 400 tkr så bør man se seg råd til å koste på seg et årlig oljeskift før motor konserveres for sesongen (for de som gjør slikt). Det koster faktisk ikke mer enn en oljeanalyse gjør. Sistnevnte burde strengt tatt komme i tillegg til oljebytte før olja byttes men det tilhører både skjeldenheten og er vel kun for spesielt interesserte hva gjelder motorer i denne størrelsesklassen.

 

De fleste ser seg da råd å koste på seg årlig tv-lisens med en tv til en halv titusenlapp:giggle::giggle:.

 

Det er alltid et godt stalltips å følge instruksjonsboka om man ikke har tungtveiende kvalifikasjoner eller andre årsaker til å avvike denne. Men om spørsmålet er om olja er "utslitt" så er forhåpentligvis svaret nei.

 

Er olja blitt helt svart eller er den fortsatt delvis transparent?

 

På alle de D6 jeg har hatt har den etter 20 timer ikke rukket å bli helt svart. Men det er med mitt driftsmønster, min oljetype og forøvrig ingen direkte fasit.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Pussig flere tar opp dette med penger. Det er vel knapt en båteier i kongeriket som ikke har råd til å bytte olje på motoren(e) sine. Dette handler jo ikke om penger for den enkelte. Det handler jo om å gjøre/ikke gjøre noe som er unødvendig å gjøre. 

 

Om en hele tiden klippet den nyklipte plenen en gang til eller måka den snøtomme gårdsplassen ville jo naboene, med rette, tenke at en var gal. 

 

Men olja bytter vi for sikkerhetstkyld fordi vi ikke vet bedre, og ingen "ser oss". 

Link to post
Share on other sites

Det beste for lommeboka er å ikke bytte olje i det hele tatt.

 

Det beste for motoren er at den har 100%fungerende og "frisk" olje til enhver tid.

 

Så får enhver ta sine vurderinger ut i fra dette.

 

Å avgjøre om oljebytte ved foreskrevet tidsforløp og/eller gangtid, er nødvendig eller unødvendig i forhold til kost/nytteaspektet, er sannelig ikke enkelt.

 

For motoren sin del, (og muligens også lommeboka), er vel det sikreste å følge anvisningene fra produsenten. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 53 minutter siden:

For motoren sin del, (og muligens også lommeboka), er vel det sikreste å følge anvisningene fra produsenten

Utvilsomt. Men som "Pinkvin" poengterer, så er det jo grenser for hvor langt inne på den sikre siden det er formålstjenlig å være. Med instruksjonsboka som referanse må man gå ut ifra at man har mye å gå på, og sånn sett kunne tillate seg å lempe litt på kravene når garantien forlengst er utløpt. Men selv for en fagmann kan det være vanskelig å vurdere hvilke faktorer som er gjeldende for en gitt motor, og ikke minst, hvor stor innvirkning de ulike faktorene har.

Link to post
Share on other sites

Noen som følger med Project Farm på tuben?
Han tester alt mulig rart også det å kjøre med andre ting på motorer en olje.
Anbefales som lett underholdning hvis man ikke har noe bedre å ta seg til.

Her tester han ubrukt 70 år gammel motorolje


Konklusjonen er omtrent slik som at den olja er like dårlig som da den ble tappet på 50 tallet

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 10 timer siden:

BP gir en flott mulighet til å avsanne/bekrefte myter om hva som er nødvendig eller ikke. 

 

Tre båter med "relevante motorer" og "relevant bruksmønster". En god testplan og et par sesonger så vil en ha mange svar som gjør båtfolk i stand til å ta litt mer kvalifiserte valg enn å følge instruksjonsboka blindt som er skrevet av noen som sikrer seg med god margin for alle eventualiteter, dvs produsentene. 

 

Tre båter, test etter sesong 1, test etter vinter uten bruk, test etter sesong 2. Til sammen 3x3 tester a 500,- eks mva. 

 

Det vi trenger er en plan, tre frivillige og en spleis. 

Jeg synes tankespillet ditt er interessant og bruker gjerne noen kroner på et slikt spleiselag. Ikke fordi det kommer til å endre mine vedlikeholdsvaner, men for å øke kunnskapen om oljekvalitet ved skift. Hvis du klarer å få en realitet ut av dette bør du nok starte en egen tråd. Båten vår kunne kanskje vært en aktuell kandidat. 2004 modell Yanmar 4LHA-HTP, en meget populær motor som det går mange av. Kjører ca 100 timer per sesong. Sitter i halvplaner. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 9 minutter siden:

Jeg synes tankespillet ditt er interessant og bruker gjerne noen kroner på et slikt spleiselag. Ikke fordi det kommer til å endre mine vedlikeholdsvaner, men for å øke kunnskapen om oljekvalitet ved skift. Hvis du klarer å få en realitet ut av dette bør du nok starte en egen tråd. Båten vår kunne kanskje vært en aktuell kandidat. 2004 modell Yanmar 4LHA-HTP, en meget populær motor som det går mange av. Kjører ca 100 timer per sesong. Sitter i halvplaner. 

 

Tenker på egen tråd ja. Men kan "droodle" litt her og la det modnes litt. 

 

Et panel kan jo være halvplaner, som vel "drar tungt", en helplaner som kanskje blir gått en del på "full fres", og en "ikke planer" som kanskje brukes en del på lavere turtall? Det vil vel dekke et bredt spekter av "bruksmønstre". 

 

Noen åpenbare og utbredte motortyper innen de tre gruppene som peker seg ut?

Link to post
Share on other sites

Før man ser seg om etter motorer bør en nok heller tenke på hva en skal måle, hvordan og hva er tolkningen.

 

Og hva man egentlig skal finne ut her som er generell nok til å gi et godt grunnlag for hvem som helst er nok relevant spørsmål. Det er ikke gjett på et tall som ligger til grunn i instruksjonsboken / verkstedslitteraturen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis hypotesen skal være "En trenger ikke å bytte motorolje og filtre hver sesong om en ikke bruker båten over xx timer" så må en være villig til å gå på samme olja/filtre i to sesonger. Og en må føre ganske god loggbok på bruken, og helst ikke ha alt for avvikende bruk ifht de andre i panelet... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 1 minutt siden:

Før man ser seg om etter motorer bør en nok heller tenke på hva en skal måle, hvordan og hva er tolkningen.

 

Og hva man egentlig skal finne ut her som er generell nok til å gi et godt grunnlag for hvem som helst er nok relevant spørsmål. Det er ikke gjett på et tall som ligger til grunn i instruksjonsboken / verkstedslitteraturen.

 

Tror det må være enighet i at poenget ikke er å utfordre den etablerte litteraturen, inklusive instruksjonsbøker osv, men å selv bygge ett kunnskapsgrunnlag som båtbruker selv kan velge å forholde seg til, eller ikke. 

 

Å etablere en norm som er "one size fits all" og så sikker som overhodet mulig er enkelt, årlig skifte, ferdig. Men en slik norm kan ikke brukes "motsatt", til å hevde at alt annet er ødeleggende for en motor. Noen kjører påhengsmotoren sin i ferskvann etter hver bruk fordi det står i manualen, det fleste velger å gjøre det en gang i året og har erfart at det er langt på vei godt nok. 

 

Poenget er å sjekke ut hva som faktisk skjer med olja om en har et normalt/moderat sesongbruk etter en sesong, en vinter med lagring og to sesonger, ikke finne ut om manualen har rett eller ei. Manualen har alltid "rett", men en kan fortsatt velge hva en gjør :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...