Rookie_332 Startet 14.Desember.2019 Del på Facebook Startet 14.Desember.2019 (redigert) Vp d6 310 kun gått 20 timer i år er det noe vits å skifte olje da ? Redigert 14.Desember.2019 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Følg instruksjonsboken for motoren. Vanligvis angir den timetall og en tidsangivelse. Vanligvis er tidsangivelsen ett år. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Produsent av motoren beskriver årlig skift av olje på motor. I gamle dager da det var svovel i dieselen var det svært viktig, da svovel danner etsende syrer som tærte på metallflater. nå er svovel borte fra diesel, og det er ikke like viktig å skifte olje årlig som det var tidligere. i hvertfall ikke om motoren er i jevnlig bruk. For eksempel har noen av våre Mercedes lastebilmotorer 80 000 km som skiftintervall. Disse går det mellom 2 og 4 år mellom hvert oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Er du noe tjent med å la det være da? Det er jo en kostbar motor det er verdt å ta godt vare på. Kan du som selger en dag, si med god samvittighet at alle servicer er fulgt, om du lar det være? Tanken din er nok ganske vanlig blandt båteiere, og forståelig til dels da 20t ikke er stort. Det er en av årsakene til at jeg synes en motor med flere timer på telleren, og dokumentert servicehistorikk, er vel så atraktiv som de med under 50t i snitt. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Har motor hatt mange start/stopp så kan det bli kondens som oljen kapsler inn. Da kan det være fornuftig å bytte olje selv med få timer Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Tjue timer er jo ikke all verden da. Blir jo som en lang weekendtur det jo.... men oljeselskspene skal jo tjene penger de også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Det er vesensforskjell mellom en 20 timer weekendtur og 20 timer med 20 start/stopp. Den slags sammenligninger holder ikke vann. Men det gjør kanskje oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Oljens kvalitet taper seg også over tid, selv om motoren kjøres lite. Skift olje etter motorfabrikantens anvisninger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 (redigert) Om du må dokumentere vedlikehold ihht forsikring, reklamasjonsmuligheter, garantier så ja. Om ikke, selvsagt ikke. Det er en bra motor, om den er så dårlig og sensibel at det må byttes olje etter 20 timers bruk ett år så ville den vel vært dau for lenge siden. Da ville jeg byttet motor i stedet for olje, men det er en annen sak ;-). Om det blir lite bruk neste sesong også ville jeg uansett byttet olje til høsten. 2 år er en stund. Ett sted må grensa gå selv med lite bruk.... selv om sikkert det også er helt unødvendig. Mulighet for å sende olja til analyse så kan en på en måte få ett svar som faktisk er ett svar? Nesten så jeg kan være med på en spleis for den analysen. Dvs, jeg er med på en spleis hvis du gjør det. Og så en analyse igjen neste høst. -------- Noen som vet hvor og hvordan man får tatt en motoroljeanalyse, og sånn ca kostnader? Redigert 14.Desember.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Venter bare på poenget med at det er jo bare "båtpenger" så kjør i vei og bytt, bytt, bytt bare sånn i "tilfelle"! I tilfelle hva da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pipe Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 (redigert) Jannmar skrev 40 minutter siden: Skift olje etter motorfabrikantens anvisninger. Nå er det mange som har en motor i fra en annen tid da forutsetningene var anledes enn det er i dag. Tenker spesielt på diesel uten svovel og kvaliteten på motorolje har blitt endel bedre siden disse motorene så dagens lys. Bare nevner det litt på siden av det som du har skrevet som er åpenbart den viktigste rettesnoren For å pensle innlegget inn på hva trådstarter spør om så finnes det ikke noe særlig godt teknisk argument for å bytte ut motoroljen etter 1 år og 20 timer. Så jeg hadde avstått med mindre man har garanti på motoren eller man setter sin ære i å ha god dokumentasjon på hva som er gjort med båten slik at det ikke hersker tvil i en salgsprosess om at denne er uvanlig godt vedlikeholdt. Det kan kanskje rettferdig gjøre noen hundrelapper ekstra til olje og filter som i fra ett teknisk perspektiv er totalt unødvendig. Redigert 14.Desember.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Det var en sesong med forrige båten (Yanmar 120hk) som jeg hadde bare 35 timer på motordrift. Da lot jeg være å skifte etter sesongslutt men ut over neste sesong var det blitt en del blå røyk fra motoren ved kald oppstart. Da skiftet jeg oljen like før vi skulle på sommerferie og røyken forsvant. Go figure…. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ventus Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Hulda har vel egentlig stilt spørsmålet som er viktig; hvordan samlet man opp de 20 timene. Ett til er jo tilstand/ totaltimer på motoren. Hvis noen hadde skiftet olje og så lar den stå ett år. Skifter man da olje siden den er gammel? Tidsangivlese i tillegg til timer/km er først og fremst for å fange opp "småkjøring". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Det er vel bare å google hvor lang tid oljeprodusenter garanterer oljen etter at korken på boksen er åpnet. Mulig man kan lykkes med å finne noe vettugt. Svovel eller ikke har vel heller ikke så mye å si. Svovel er smøring, i bunn og grunn et gode. Gamle bensinmotorer må ha addetiv for ikke å rive ventilstyringer. Svovel blir ikke syre før det legges til vann. Og vann vil man da ikke ha i oljen? Så da koker vel svaret delvis ned til bruksmønster og diverse variabler som man kan teoretisere rundt i det uendelige. Så når trådstarter reiser spørsmålet her, antar jeg grunnen er at han ikke finner svare om 'hvor lang tid' verken hos smøreolje- eller motorprodusenter. Og om trådstarter tydeligvis ikke har dyp, personlig kunnskap, blir det sikreste å følge instruksjonsboken. Råd på baatplassen.no gis uten garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Min 8t gravemaskin har 3 år gammel olje på den er egentlig ikke brukt mer en 20 timer samlet Grunne for at jeg ikke har byttet den enda er den er forsatt gylden og fin og i følge kvalifikasjoner så har den oljen 3 år holdbarhet ubrukt da valvoline. Men den skal byttes til våren når den skal på et større oppdrag. Det riktige er selvsagt å bytte vert år men se på spesifikasjonene på oljen du har og hvordan oljen faktisk er nå. Er den dønn svart er den iallefall klar for bytting Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Men siden vi er så mange brukere her på BP, og så mye kompetanse. Hva om vi lager en testbenk. Finner et par- tre brukere med "relevante motorer og bruksmønstre" som er glad i å loggføre bruken sin og så spleiser på oljeanalyser? Det hadde vært kjempeinteressant å så å si oversette alle ressursene her inne til noen praktiske tester som kan spare folk for, samlet sett, store utgifter og fjerne myter og tvil? Selv har jeg så gammel og sliten motor at jeg neppe klarer å produsere noe relevant svar... og jeg bruker mineralolje for klassiske biler pga en britisk patent fra 50 tallet med talgpakninger, ikke har jeg timeteller heller og loggføring driver jeg heller ikke med.... Men om jeg hadde hatt en båt med en mer vanlig motor og vanlig bruksmønster hadde jeg helt klart stilt opp. Ville være kjempeinteressant å analysere olja feks høst etter sesong 1, så en gang etter oppstart på våren for å se om vinterlagring endrer noe, så en gang på høsten igjen for å se om to sesonger med "normalbruk", som vel er ca 50 timer, endrer noe. Vi klarer å løfte noen tusenlapper til analyser dersom noen med en "normalinstallasjon" og noe i nærheten av et vanlig bruksmønster, rundt 50 timer, stiller som prøvekaniner. Så må vi ha noen på forumet som faktisk kan si noe om resultatene av analysene. Og det er sikkert noen som har gode tanker om hvordan vi bør sette opp en sånn testebenk for å få resultater som kan sammenlignes og faktisk omsettes til noen praktiske råd. Prøver ikke å gå i mot oljebransjen og motorfabrikantene her altså... men sunn fornuft tilsier at fritidsbåtbransjen nok avsetter ganske mange tonn med olje, filtre og diverse unødig. Og det er både dyrt for eiere og meningsløs praksis som kan unngås med noe mer kunnskap. Eller i det minste kan en få et bedre grunnlag til å gjøre egne valg når en har en motor som er utenfor reklamasjons/garanti tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 TS sin motor er kanskje 10 år gammel, og gått 500-700 timer? ettersom det er 310hk. Bytt olje, se på det som "et tidlig oljeskift". Spekulasjonen rundt det koster deg mere tid og energi enn tiden det tar å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 (redigert) Oljens oppgave er å smøre, hindre korrosjon og rense motoren for sotrester og skitt fra forbrenningen. Oljefilteret fanger opp denne dritten/partiklene fra forbrenningen, men over tid begynner selve oljen å brytes ned, og får gradvis redusert evne til å frakte disse forurensningene til oljefilteret. Denne nedbrytingen av oljen skjer uansett om motoren blir kjørt mye eller lite. Hvor lang tid denne nedbrytingen tar, avhenger av bruksmønsteret. Poenget er at nedbrytingen skjer uansett bruksmønster. Resultatet er at sotrester blir liggende igjen som "koks" inne i motoren. Det hjelper lite å analysere oljen, når dritten ligger tilbake inne i motoren. Vedlagte bilde er et skrekkeksempel og viser koks i en Audimotor. Redigert 14.Desember.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Ha, ha, det er det verst jeg har sett! Duverden. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Hvis bildet av Audimotoren skal illustrere hva som kan skje dersom man kjører to år på samme olje, så bør vi vel ta oljeskift hver uke? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Rookie_332 skrev for 6 timer siden: Vp d6 310 kun gått 20 timer i år er det noe vits å skifte olje da ? Du bestemmer jo selvsagt selv hva du gjør med din motor, men jeg synes ikke du skal bytte olje etter 20 timer. Om ikke annet fra et miljøstandpunkt. Jannmar skrev 29 minutter siden: Vedlagte bilde er et skrekkeksempel og viser koks i en Audimotor. Oi, det var ille! Kanskje han burde fylle på diesel og kjøre noen minutter på tomgang for å rense Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martine29 Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Uff ja. her er det bare å ta til vettet og skifte olje samtidig med helgavasken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Neida, men det går sikkert an å kverulere slike skrekkeksempler sønder og sammen. Poenget er at oljen brytes ned. Hvor mye, og hvor fort det skjer, er oljeprodusenten den beste til å svare på. En gang jeg kom til service med BMW'en min og skulle bytte olje og filter, fikk jeg som kommentar at det 'var mye igjen av denne oljen'. Jeg hadde bare kjørt 20 000 km på halvannet år, og oljen skulle holde 30 000 km. Nå går BMW'en 5 000 km i året (3 liter dieselmotor). Den får ny olje og filter før den tar av på de tyske motorveier. Det vil si, ny olje og filter om høsten før den ruller inn til dvale. Jeg vet også at motorer stort sett tåler mye mer forulemping enn man skulle tro. Man kan sikkert kjøre fem år, eller 10 år. Poenget som Jannmar er inne på, er at oljen har molekylkjeder. Der er disse som danner begrepet viskositet. Når disse kjedene brytes ned, reduseres også viskositeten. Og det kan ta meget lang tid. Men hvor lang tid vet ikke jeg. Og det er ingen her med kompetanse som vil fortelle meg det. En gang i forrige årtusen jobbet jeg hos CAT. Der hadde vi oljelab. Så jeg tok med en prøve av prima Texaco-motorolje (CAT hadde avtale med Texaco, oljen var halve prisen av Reginol) til lab'en etter 10 000 km fra min nye Ascona (bensinmotor) som gikk 30 000 km i året. Dommen var at oljen var totalt uslitt, og at jeg ikke burde kjøre så langt som 10 000 km i fremtiden mellom hvert olje- og filterskift. Alle får naturligvis gjøre hva de vil, og være så gøyale de bare orker. Hvilket sikkert gir bedre beslutningsgrunnlag for trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 20 timer ? Hadde aldri skiftet olje etter 20 timer. Det er bare sløsing med god olje. De få sesongene min Yanmar har gått under 50 timer av ulike årsaker har olje og filter fått en sesong til. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 14.Desember.2019 Del på Facebook Svart 14.Desember.2019 Det bilde av Audi motoren husker jeg, det var en dame som aldri hadde byttet motorolje. Synd jeg ikke husker hvor mange år det var snakk om.. men i hvert fall ikke under 10. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.