Jump to content

Vp d6 310 Kun gått 20 timer i år bør jeg skifte olje ?


Rookie_332

Recommended Posts

Jeg synes tanken er interessant. Selv med tre ulike båter kontrollert to ganger på to år så blir jo dette kun å regne som en stikkprøve med meget begrenset verdi, men allikevel litt artig. En halvplaner, en helplaner og en båt med fortrengningsskrog er kanskje et greit utgangspunkt. Skulle det vært noe mer vitenskapelig over dette måtte det jo vært flere båter i hver kategori med ulike motorer som igjen kjørte på ulik olje. Sånn sett blir jo dette nærmest som en kuriositet å regne. Men uansett. En motor det går mange av, brukt på en måte som mange gjør, og kjørt på Biltemaolje; hva er status på olja etter en sesong? Og hva er status på olja etter to sesonger? Absolutt interessant synes jeg. For det er jo som @Chiefengineer sier lenger opp; en analyse på en fritidsbåt koster like mye som et oljeskift, så det gjør vi ikke. 

Link to post
Share on other sites

Men sier oljeprøven noe om "restverdien" på olja da?

De oljeanalysene jeg har sett, forteller hva som finnes i olja av diverse metaller, sot og evt. kjemikalier og vann.

Dette kan gi svar på om ett f.eks lager er på vei til å havarere, men sier ikke så mye om hvovidt olja kan brukes i f.eks. 100 til.

 

Det skal mye erfaring og kompetanse til å

gi svar på dette.

 

Før en tar bryderiet med å gjennomføre dette, må man sikre at analysen viser de verdiene en trenger, og ikke minst at det finnes kompetanse til å gi et svar.

 

 

Eksempel:

Olja til Jensen har 40 ppm mer messing i olja enn Andersen hva betyr det??

 

Er det fordi i motoren til Andersen er tannhjula i registeret laget av en annen legering enn Jensen sin, eller er det fordi Jensen kjørte 100 timer mer på oljeskiftet???

 

Ikke misforstå, jeg er ikke negativ til en slik test, men det må gjøres riktig.

Den er verdiløs om det sitter en gjeng og "synser" ditt og datt om et år eller to.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 25 minutter siden:

Men sier oljeprøven noe om "restverdien" på olja da?

 

Aner ikke...

 

nomen skrev 25 minutter siden:

De oljeanalysene jeg har sett, forteller hva som finnes i olja av diverse metaller, sot og evt. kjemikalier og vann.

 

Ok, men vil en kunne si at med mengde x og mengde x i olja så er den moden for skifte. Eller med mengde x og xx så tåler den fint en sesong til, minst. 

 

nomen skrev 25 minutter siden:

Dette kan gi svar på om ett f.eks lager er på vei til å havarere, men sier ikke så mye om hvovidt olja kan brukes i f.eks. 100 til.

 

Det skal mye erfaring og kompetanse til å

gi svar på dette.

 

Veldig riktig, og mon tro om vi ikke har det på på BP?

 

nomen skrev 25 minutter siden:

 

Før en tar bryderiet med å gjennomføre dette, må man sikre at analysen viser de verdiene en trenger, og ikke minst at det finnes kompetanse til å gi et svar.

 

 

Eksempel:

Olja til Jensen har 40 ppm mer messing i olja enn Andersen hva betyr det??

 

Er litt usikker på om sammenligninger mellom båtene vil ha noen særlig verdi, med mindre utslagene er store, men selv da...

 

Sitat

 

Er det fordi i motoren til Andersen er tannhjula i registeret laget av en annen legering enn Jensen sin, eller er det fordi Jensen kjørte 100 timer mer på oljeskiftet???

 

Ikke sant :-). Men det som er langt mer interessant er tidsserien. Ble det noen endringer i olja til Andersen/Jensen mellom sesong 1, etter vinterlagring, og ikke minst sett opp mot etter sesong 2. 

 

Sitat

 

Ikke misforstå, jeg er ikke negativ til en slik test, men det må gjøres riktig.

Den er verdiløs om det sitter en gjeng og "synser" ditt og datt om et år eller to.

 

 

Enig. 

 

Hvis testene ikke egner seg til å si noe som helst kvalifisert om motorens/oljas tilstand basert på en tidsserie over 2 år så gir ikke "undersøkelsen" noen mening. Da er det bare å droppe det. 

 

Så vi må egentlig ha noen som vet om det har noen hensikt å ta tidsserier med de testene de tilbyr. Og hva en kan måle, og hva det kan være indikator på. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener @nomener inne på rett spor. Før man begynner å kjøre ut penger, burde man sjekke ut hva et analyseforetak kan gi av informasjon. Selv har jeg en viss erfaring fra lab'en til SKF som ble brukt da jeg jobbet for et oljeselskap. Vi tok prøver av girbokser, motorer, turbiner osv. I hovedsak var det snakk om å 'trende' utstyret. Finne ut om vi sto overfor en slitasje som ville trenge en planlagt aksjon. Og prøvene ble ikke sendt inn en gang i året. De ble tatt muligens kvartalsvis, eller månedlig. Kom litt an på utstyret og kjøremønsteret. I tillegg til olje, tok vi også prøver av kjølevæsker for å sjekke om det var et eller annet der som trengte oppfølging.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selve metoden tror jeg at jeg skal klare å holde styr på. En test med tre ulike motorer/bruk over to sesonger vil ikke si noe generelt om olja/motoren til type 1-2 og 3. 

 

Med et så lite utvalg, altså bare 1 over 2 år så gjelder så og si resultatet kun for den båten og den motoren. 

 

Men resultatet kan også styre verdien av testen. Om alle 3 testene etter sesong 2 viser at olja er "som ny" etter 2 år så kan vi si at det gir en sterk indikator på at det, om en har noenlunde lik motor/båt/bruksmønster, ikke trenger å bytte hver sesong. 

 

Om testene viser at olja er moden for skifte i alle tre så kan en også si at det er en "sterk indikator", men å si at det gjelder alle båter med tilsvarende bruk blir samtidig helt feil. 

----------

Så ja, en vil kunne si noe, men ikke konkludere utover de båtene som faktisk testes. Men om resultatene er veldig tydelige ene eller andre veien så vil jeg si at de kan være et greit grunnlag for hvordan en ønsker å vedlikeholde sin egen motor. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om testene kun er laget for å si noe om motorens tilstand, ikke olja i seg selv, så må vi bruke en annen test, om det finnes. Evt om det finnes noen grenseverdier av xx og xx i olja som vi kan forholde oss til. Type "om olja har mer enn xx av xx og xx så har den mistet sin egenskap som.... og må byttes". 

 

Mao vi må ha resultater som vi kan se opp mot noen grenseverdier. 

Link to post
Share on other sites

Vanligste analyser er vann, partikler og viskositet. Dette er analyser som ikke bør være

spesielt dyre, og de sier mye om oljen.

Metallinnholdet sier mest om maskinen, er en dyr analyse og vanskelig å tolke

om ikke motoren er i ferd med å havarere.

 

Jeg tror ikke det er nødvendig å skifte olje etter 20 timer. Et større problem på

biler og båter, er om man ikke fyller olje med de rette spesifikasjonene. Det er flere

oljetyper enn tidligere. Noen er beregnet på katalysatorer, lavsvovel drivstoff etc.

Man har for eksempel olje for veterankjøretøy som henger lenger på overflatene

når motoren står stille, men ikke kan brukes i sammen med katalysator (mye sink).

Båtdieseler har gjerne spesifisert en olje for tyngre kjøretøy og tyngre bruk.

 

Man bør absolutt bruke en olje med spesifikasjonen som blir anbefalt av motorprodusent (eller bedre).

 

Når det gjelder korrosjonsbeskyttelse, er dette tilsetningsstoffer som hver enkelt produsent har

tilsatt. Holdbarheten på den tror jeg det vil være veldig vanskelig å måle da man ikke nødvendigvis

vet hva man ser etter. Men reklame og serviceintervaller tyder på at disse er mye bedre enn de var

før.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
paxo skrev for 1 time siden:

Vanligste analyser er vann, partikler og viskositet. Dette er analyser som ikke bør være

spesielt dyre, og de sier mye om oljen.

 

 

Men finnes det noen grenseverdier for hvor mye vann og partikler som "har noe å si" ifht helsa for motoren? Og ditto for viskositet? 

 

En tidsserie vil vise utvikling over tid, som kan fortelle mye, men vi må også ha noe å måle mot i absolutte verdier, ikke bare se målingene opp mot hverandre, for å vite noe i retning av "nå har olja så redusert funksjonalitet at den bør byttes". 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg undersøkt.

For motoroljer gjelder (som en pekepinn generelt)

Viskositet både ved 40C og 100C: +/-10% av oppgitt på ny olje - Bør byttes.

                                                             +/-15% av oppgitt på ny olje - Må byttes.

Vanninnhold: 2000ppm - Bør byttes.

                        5000ppm - Må byttes.

 

Når det gjelder partikler er dette ikke aktuelt da brukt motorolje er for mørk til å måles.

 

Link to post
Share on other sites

paxo skrev 1 time siden:

Da har jeg undersøkt.

For motoroljer gjelder (som en pekepinn generelt)

Viskositet både ved 40C og 100C: +/-10% av oppgitt på ny olje - Bør byttes.

                                                             +/-15% av oppgitt på ny olje - Må byttes.

Vanninnhold: 2000ppm - Bør byttes.

                        5000ppm - Må byttes.

 

Når det gjelder partikler er dette ikke aktuelt da brukt motorolje er for mørk til å måles.

 

 

Da kan du informere dine kilder om at de tar helt feil. Naturligvis inngår alle typer partikler, det er jo nettopp disse som er av vesentlig interresse. Vi analyserer til og med greasen fra slew bearings for partikler og den er helt svart.

 

Her er en typisk analyserapport fra laboratorium for motorolje, alle parameterne nedenfor analyseres.:

 

image.png.60e8be4715a4fa5949c6b734096b6649.png

 

Hva gjelder oljens kondisjon så benyttes tre "traffikklys". Grønn er ok for videre bruk, gul krever attention og rød krever umiddelbar aksjon.

 

Er prøven grønn så sier beskrivelsen at olja er "fit for further use".  Hverken mer eller mindre.

 

Hva gjelder vann så sier for eksempel Wartsila at maskinen kan kjøres med opp til 4-5 % vanninnehold i smørolja men i praksis går ikke dette da oil-mist detector stanser maskinen pga. avdampingen lenge før den når dette nivået. Her må man se på maskinleverandørens spesifikasjoner. Disse finner du svært skjelden på dette nivået på så små motorer som vi snakker om i denne tråden. Men for store maskiner er dette alltid oppgitt i dokumentasjonen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det var vel en slik 'regle' med analyseresultater vi fikk offshore også. Vurderte vel aldri det. Fokuserte på de tre linjene i bånn av dokumentet som forklarte tilstanden på væsken og lagrene. Vi hadde ingen maskiner, med unntak av muligens gassturbiner, som reagerte på noe som helst. Med tanke på blant annet innhold av vann. Noe den enkelte båtbruker kan gi en liten tanke, er at små V-motorer, slik som V8'ern til Hulda, krever mer av oljen enn en rekkemotor. Grunnen er at plassen langs veiva er begrenset og gir smalere rådelagre. Dette gjelder ikke mange brukere, vil jeg tro. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 58 minutter siden:

Da kan du informere dine kilder om at de tar helt feil. Naturligvis inngår alle typer partikler, det er jo nettopp disse som er av vesentlig interresse. Vi analyserer til og med greasen fra slew bearings for partikler og den er helt svart.

 

Etter å ha drevet lab. på Statfjord i 34 år, har jeg holdt

meg til standarder og opplysninger fra roterende utstyr på land.

Trasig at de har vært helt feil.

Ellers er hvem som helst velkommen til å prøve partikkel-

teller på motorolje. Sist jeg prøvde ble instrumentet sendt

til England for reparasjon. Fargen gikk ikke ut av kammeret.

For øvrig kan man selvfølgelig måle flammepunkt om man

mistenker at det kommer diesel i oljen, men da vil man ha

sett volumøkning også.

 

paxo skrev for 19 timer siden:

Metallinnholdet sier mest om maskinen, er en dyr analyse og vanskelig å tolke

om ikke motoren er i ferd med å havarere

 

Det enkleste er ofte det beste. I hvert fall når vi snakker om oljeskift på en fritidsbåt.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 7 minutter siden:

Ja nå er der over 60 svar på om oljen bør skiftes etter 20 timer på en motor, den ene utredningen mer avansert enn den andre. Får vel si som Rema 1000 : det enkle er oftest det beste. :wink:

 

Ja, det er utrolig hvor vanskelig en enkel sak kan bli.

 

Skal man følge manualen så bør den vel skiftes pga alder. Jeg for min del hadde latt den være. 20 timer er ingenting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

paxo skrev 36 minutter siden:

 

Ellers er hvem som helst velkommen til å prøve partikkel-

teller på motorolje. Sist jeg prøvde ble instrumentet sendt

til England for reparasjon. Fargen gikk ikke ut av kammeret.

For øvrig kan man selvfølgelig måle flammepunkt om man

mistenker at det kommer diesel i oljen, men da vil man ha

sett volumøkning også.

 

 

Det enkleste er ofte det beste. I hvert fall når vi snakker om oljeskift på en fritidsbåt.

 

Vi bruker kun partikkelteller på kontinuerlig måling i hydrauliske systemer for å avgjøre nas-klasse samt observere effektiviteten i filtersystemer. Aldri på motorolje. Men i tillegg til dette sendes det inn prøver for analyse på land der de har helt annet utstyr for å analysere mengde og type partikler i mediet uavhengig av om det er svart motorolje, grease eller transparent hydraulikkolje. Men hjemme legger jeg alt dette til siden, der bytter jeg de 20 litrene med smørolje hver høst med ny olje før gjennomkjøring av sjøvannssystemet med ferskvann og glykol istedet for å bruke en tilsvarende sum på en oljeanalyse. Det gir nytelse i sjela??

Link to post
Share on other sites

Trur eg hadde vurdert installasjonen sin heilhet, tørr isolert båt med heilårs varme vs motor ute under kondensdryppende dørkplater.  Mange maskiner får svart olje etter kort tid, andre er gyllen og tilsynelatande fin etter 20 timer. 

 

Går det an å lage poll der også stemmer avgitt er nick skjult? 

   

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 6 timer siden:

Skal virkelig bli spennende å få vite hva løsningen blir på denne førjulsgåten. Blir olje skiftet eller ikke... Vi dirrer av spenning... 

He he jeg merker presset her tenker så det knaker forvirringen er total ??

 

Uansett utrolig engasjerte og flotte svar uansett ??

Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev 8 minutter siden:

He he jeg merker presset her tenker så det knaker forvirringen er total ??

 

Uansett utrolig engasjerte og flotte svar uansett ??

 

Det er vel ikke verre enn at enhver administrerer sin egen båt på den måten man selv ønsker, akkurat som man innreder huset sitt. Fasit på hva produsenten av utstyret anbefaler finnes i brukermanualen. Mange følger denne, også når motoren ikke befinner seg i garantiperioden da det er den sikre veien.

Men man kan også gjøre sine egne beslutninger basert på kunnskap, erfaringer, vurderinger og eventuelt også vurdert opp mot hvordan ettermarkedet vil motta det man har å tilby den dagen man skal selge båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det til stadighet nevnes/henvises til "garantien"; men igjen; det er retten til å reklamere etter loven, Fobrbrukerjøpsloven som er det egentlige interessante med mindre produsent/forhandler har gitt en garanti som går utover hva loven gir av rettigheter. En annen ting er at man kan ikke nektes rett til å reklamere hvis det ikke er en sammenheng mellom et slikt avslag og hva man har/ikke har gjort som skal ha forårsakte skaden/problemet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er 200 timers skiftintervall. Nå holder vel dette for 90% av brukerne men min D1-30 har 240t på telleren nå 9mnd gammel. Førstegansservice tatt på 60t så enda 20t igjen før service.

 

200 timer er lite for en båtmotor med seildrev, den må jo leve det beste livet som er, typisk steady state 60-80% belastning. Motoren har ca 50% av disse timene gått kontinuerilg 10+ timer i strekk.

 

Menmen, service blir det utpå vinteren :-)

Manualen dikterer det. 

Utenfor garanti ville jeg aldri byttet på 20 timer. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...