Jump to content

Sjøkrepsfiske


Caddy

Recommended Posts

Hei,

Håper å få svar fra erfarne sjøkrepsfiskere.

 

Jeg har nettopp startet med sjøkrepsteiner inne i Trondheimsfjorden, setter de på leirbunn på ca. 90 m dyp. Har fått ca. 50 stk, men fangsten står vel ikke helt i forhold til innsatsen. Har 6 OK Marineteiner i lenke ( 15 m avstand mellom hver teine). Jeg har fått mer trollkrabbe enn sjøkreps. På de 6 teinene får jeg nå ca. 6 kreps totalt etter at d står i 3 dager. Som agn bruker jeg rester fra flletert fisk, mest sei. Dette har vært både ferskt, saltet og noe bedervet. Jeg har hørt at hummer vil ha bedervet agn, og at krabbe vil ha ferskt agn. Sjøkrepsen er i skekt med hummeren, betyr det at sjøkrepsen også vil ha bedervet agn.  Forstår det slik at sjøkrepsen ikke går  inn i teina dersom trollkrabben er der, betyr det da at bedervet agn kan være en fordel ved at krabben da ikke går inn.?

 

Jeg har på det meste fått 4 sjøkreps i en teine (faktisk kun en gang). Jeg prøver å flytte gradvis plass. Når du først har fått noen sjøkreps, hvor viktig er det da å flytte. Er det slik at du blr bør flytte inntill at du begynner å få flere sjøkreps pr teine?  Hvor sensitivt er plassering av teiner , kan feks 100m være nok mhp fiasko/suksess?

 

For en nybegynner er det ikke lett å bli klok, sist jeg trakk teinene  fikk jeg opp mye tauverk, og etter mye plunder fikk jeg opp 4 teiner som nok hsr stått en god stund. Både tauverk og teiner var begrodd med små skjell. Agnboksene var tomme., og noen teiner hadde rester/døde sjøkreps, men 5 sjøkreps var sprell levende, jeg fikk altså like mye i de gamle teinene som i mine nyegnede 6 teiner, hvordan kan det henge sammen at teiner uten agn fisker «så godt»

 

Ja; her var det en del  spørsmål.

Til slutt har jeg spørsmål om praktikaliteter ifm setting av teiner.

 

Jeg har så langt en lenke med 6 teiner, en blåse/dregg i den ene enden.

Etter at jeg fikk opp 4 gamle teiner har jeg tenkt å begynne å bruke blåse i begge endene ( jeg vil nå utvide lenka ved å ta i bruk de 4 gamle teinene jeg fisket opp +  2 nye teiner jeg har kjøpt, jeg får da en lenke med 12 teiner, (jeg har teinehaler; etter å ha prøvefisket med 3 teiner for hånd fant jeg ut at det et nødvendig med teinehaler i all fall med 29 fts båt).

 

Skjønner at det bare er å kjøre ut hele lenka, og at endelig plassering blir iht manøvrering av båten MEN:

Er det noen teknikker hvor man f,eks bruker en fast oppankret blåse som startpunkt dersom man f,eks har funnet sjøkrepsplassen?

 

Håper på repons.

 

Mvh

Foreløpig amatør som har ambisjon om å bli litt mer proff både med teiner og garn ( første året som båteier)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fisker en del kreps på fritiden, mest rundt Ranheim. Har også hatt en del utfordringer med at teinene lander opp ned. Er jo ikke så lett å få strekt ut korte lenker på så dypt vann. Anbefaler å ha noe tau mellom lodd og første teine. Jeg skal spleise i noe mer snart, 50m ca. Og bruke blåse i begge ender. Når du da har kjørt ut første blåsa vil den bremse lodd og teiner på tur ned, og når andre enden holdes stram og slippes vil teinene i teorien lande rett og utstrekt. Sett med strømmen, dra imot. Strøm er viktigere enn vinden mtp setting. 

 

Mye spørsmål ja men har ikke opplevd noen eventyrfangster selv heller. Dro idag, da hadde mine 20 teiner stått i litt over en uke. Med ferskt agn, var nesten 2kg til sammen. Så jeg er jo under 1 stk i snitt per teine, selv om jeg har hatt oppi 5 stk på det meste. Tror det har blitt fisket hardt i fjorden, ettersom jeg har hørt fra tidligere yrkesfiskere her inne. 

 

Bruker mest saltet agn. Har en bøtte 30L fra felleskjøpet om bord med salt i. Så når jeg fisker med garn og Line, så hiver jeg avskjær og bifangst i tønna. Taskekrabben liker ferskt agn, men trollkrabbe vet jeg ikke. Jeg får en del dypvannskrabbe i mine teiner, på alt mulig ekkelt agn så de er ikke kresne værtfall. 

 

Fisker du lengre inn i fjorden? 

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var en gjeng med flere tusen teiner som fisket hardt i flere år her. Men de er nå konkurs. Vet ikke hvor lang tid det tar å bygge opp bestanden igjen men. 

 

Størrelsen jeg får varierer veldig. Men i det siste har det vært mer stor kreps. 150-250g. Men får fortsatt mange små. Og det er langt mellom... Ifjor fikk jeg ikke en eneste rognkreps da jeg fisket, det er det flere av i år. Slipper de ut igjen da det er bevist at de overlever turen ned. Hører dette er den beste tiden å fiske på så man får vel bare flytte lenkene til man er fornøyd! 

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Du ser på leirerestene hvordan teina har ligget. Tror den fisker en del bedre rett vei. Tror også bunnforholdene kan variere bare på noen hundre meter. Krepsen skal jo ikke ha for bløt eller hard bunn, den må kunne grave seg huler. Så det er vel bare å prøve seg frem ja! Lykke til selv! Hører det er bra utpå flatene, at det kan være for bløt bunn i skråninger. 

Link to post
Share on other sites

 

Caddy skrev for 19 timer siden:

Håper å få svar fra erfarne sjøkrepsfiskere.

Har fått ca. 50 stk, men fangsten står vel ikke helt i forhold til innsatsen.

Nå tilfredsstiller ikke akkurat jeg kravet ditt som erfaren krepsefisker, men jeg drister meg til noen innspill allikevel :giggle:  


I likhet med deg så får jeg også litt lite kreps i forhold til innsatsen. Begynte med krepseteiner tidligere i høst, og har forsøkt å eksperimentere litt og gjøre meg noen erfaringer. Har også vært med to forskjellige bekjente ut for å se hva de gjør og hvordan de tenker. I dag var @Skate med meg ut og trakk over krepselenken. Nå visste jeg for så vidt at jeg ikke hadde vært helt heldig med settingen, men det ble bare 10 kreps på 20 teiner. Noen av teinene hadde havnet inn på fjellbunn, men også mange av de som lå på leirebunn var uten fangst. 

 

Caddy skrev for 19 timer siden:

Har 6 OK Marineteiner i lenke ( 15 m avstand mellom hver teine). ....

Som agn bruker jeg rester fra flletert fisk, mest sei. Dette har vært både ferskt, saltet og noe bedervet. Jeg har hørt at hummer vil ha bedervet agn, og at krabbe vil ha ferskt agn. Sjøkrepsen er i skekt med hummeren, betyr det at sjøkrepsen også vil ha bedervet agn.

For det første bør du få deg flere teiner i lenken. 6 teiner er for lite for å drive "forsøksfiske" for å finne ut hvor krepsen står. Et annet tips er å gå litt opp på lengden mellom teinene. Jeg har en lenk med 15 meter mellom teinene, og en lenk med 22-25m mellom teinene. Jeg tenker vel at 20 meter er passelig avstand. Da får du en lengde på lenken som gjør at du får prøvd deg på et større område i hvert trekk. Følg med på ekkoloddet og merk deg hva slags bunnforhold du får fangst på. 

 

Når det gjelder agn så funker vel det meste for å lokke til seg kreps, men jeg foretrekker hardsaltet fisk. Bedervet agn gidder jeg ikke å bruke. Den liklukta som blir fra kav råtten agn er jo nesten umulig å få bort. Forsøker derfor å bytte agn når den begynner å bli råtten. Fram til nå har jeg brukt agnbokser, men jeg tror jeg skal forsøke med agnposer isteden neste sesong. Da forsvinner agnet i større grad etterhvert som den råtner. I agnboksene blir det en flytende "glye" av råtten fisk som lukter helt forferdelig. Denne lukta setter seg i hanskene og alt man tar i. Forrige gang jeg trakk fikk jeg 7 krepser i ei teine, og den teina var agnet med både agnboks og agnpose. Ellers har det stort sett ligget mellom 0-4 kreps per teine. 

 

 

Caddy skrev for 19 timer siden:

Jeg prøver å flytte gradvis plass. Når du først har fått noen sjøkreps, hvor viktig er det da å flytte. Er det slik at du blr bør flytte inntill at du begynner å få flere sjøkreps pr teine?  Hvor sensitivt er plassering av teiner , kan feks 100m være nok mhp fiasko/suksess?

Hvis du gjør som jeg skriver over og forlenger lenken, så får du testet et større område for hver gang. Men jeg har også erfaring fra der jeg fisker at kun små avstander kan gi store forskjeller. En måte å teste dette på kan være å veksle på å legge lenken nord-syd eller øst-vest, samtidig som du forskyver deg en viss avstand for hvert trekk. En annen måte kan være å flytte seg et helt annet sted. Tipset jeg har fått fra gamlingene her ute er å finne et sted med passelig bløt/hard bunn, og helst i en svak skråning. Jeg er ikke enig i @Timmeeh sin teori om at det er bløtere bunn i skråningene, tvert imot. Derimot tror jeg det er lurt å unngå å sette på det dypeste punktet nede i et "hull", eller en forsenkning. Det vi ser når vi dykker er at disse stedene kan ha veldig løs mudderbunn, og det har lett for å bli veldig stillestående vann med svært lavt oksygeninnhold. På slike plasser kan det være store arealer som er helt livløse. Forsøk heller å komme deg litt opp i en skråning, eller på flat bunn rett nedenfor en fjellknaus, men gjerne at det fortsetter dypere ned på utsiden. 

 

Caddy skrev for 19 timer siden:

Jeg har så langt en lenke med 6 teiner, en blåse/dregg i den ene enden.

Det er sikkert litt forskjell på hvor man fisker, men her ute er det rimelig uaktuelt å kun fiske med en blåse. To grunner til det. Det ene er at det er relativt mye båttrafikk, og at det dermed blir kjørt av en del blåser. Mister du ei blåse er det godt å ha en i hver ende. Den andre grunnen er at andre fiskere bør kunne se hvor du begynner og slutter med lenka di. Har du kun blåse i en ende er det fort gjort at noen setter i kryss over din lenk.

 

Caddy skrev for 19 timer siden:

Skjønner at det bare er å kjøre ut hele lenka, og at endelig plassering blir iht manøvrering av båten MEN:

Er det noen teknikker hvor man f,eks bruker en fast oppankret blåse som startpunkt dersom man f,eks har funnet sjøkrepsplassen?

Bruk heller waypoint. Hvis du kjører litt fram og tilbake og titter på ekkoloddet, så finner du ut hvor du vil forsøke deg. Så setter du av et waypoint der du ønsker å begynne lenka, og eventuelt flere slik at du får en retning som du ønsker å følge. Det kan f.eks. være at du kjører opp ei løype som går mellom to eller flere undervannskjær. Når du så begynner å  sette kan du bruke et waypoint med et annet symbol enn det du først brukte for å markere løypa. På den måten kan du markere flere "løyper", selv om du sletter markeringene for hvor du har satt tidligere. 

 

Selv om du finner kreps så bør du flytte litt på teinene etterhvert slik at du ikke fisker et område helt tomt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

Takk for mange grundige svar, setter pris på at dere tar dere tid.

Inne i Trondheimsfjorden ( Levanger/Verdal) hvor jeg fisker er det store områder med flat leirbunn, og jeg prøver å observere bløthet på leira på dregg og teiner. Jeg har foreløpig holdt meg til 85-95 m vanndyp.

Jeg har nå i allfall konkludert med å begynne å bruke 2 blåser, det gir sikring om en ryker, og det er vel også en god skikk og vise hva du setter i sjøen slik at andre lett ser at det står en lenke netvet eller annet.  Jeg utvider nå lenken fra 6 til 12 teiner, bruker 20m avstand på de 6 nye. Fortsetter å flytte systematisk, og jeg er optimistisk på å treffe et nytt område med bedre fangst. ( Jeg har bra utstyr til å logge posisjoner) Når det gjelder agn forstår jeg det slik at det ikke er noen vits i at det skal være mest mulig bedervet, satser da å fortsette med det jeg begynte med, tar opp fra fryseren opphakket restavfall fra filetering og salter dette et par dager før det etterfylles i agnboksene.

 

Igjen, takk for mange nyttige tilbakemeldinger.

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener komodo, og det kan jo være noe i det du sier. Har fått tips fra noen yrkesfiskere å sette på flatene, men det kan jo være store variasjoner i bunnforhold fra fjord til fjord. 

 

Slik det er hvor jeg fisker er det slak skråning ned til 70-80m, og noen partier med en flate på ca 100m før det skrår videre til 150 og videre mot 200. Flere "hyller" om man vil. Har prøvd på 200m og der var det lite. Så bekrefter nok teorien din om at det muligens er dødt i slike daler, helt nederst. Prøvde også å sette på tvers av skråningen fra 50-90m, for å se om det var noe forskjell. Men synes det er jevnt og trutt uansett hvor jeg setter. Har fått en og annen stor kreps i garna på 50-60m så. Jeg setter på slike hyller og får mer kreps enn i slake skråninger. Om kartet stemmer er jo ikke sikkert, mulig det skrår slakt der og. 

 

Trondheimsfjorden er en spennende fjord med mange arter. Har fått 8 forskjellige arter i 2 garn, og det er stadig nye ufisker på lina. Men det ser ut til at det er langt mellom individene, muligens gjelder det krepsen også...? Vurderer å prøve større avstand mellom teinene, men de fleste mener den har et areal hvor den beveger seg på så å ha noe større avstand enn 15-20m har ingen hensikt?

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Har fått tips fra noen yrkesfiskere å sette på flatene, men det kan jo være store variasjoner i bunnforhold fra fjord til fjord. 

Ja garantert. Forholdene her p Hvaler er nok ganske forskjellige i forhold til på Vestlandet. Bla kan vi fiske kreps helt opp på 25m. Det er mye løsere mudderbunn her også. Antagelig et resultat av at Glomma har rent ut her i uminnelige tider. 

 

 

Sitat

Jeg setter på slike hyller og får mer krep

 

Sitat

s enn i slake skråninger.

Er du sikker på at ikke det er for hard bunn i disse skråningene? 

Min erfaring fra dykking på Vestlandet er at det kun er i skråninger med bløtbunn vi finner kamskjell. Og de trives best på fast skjellsand, der liker ikke krepsen seg. 

 

Sitat

Om kartet stemmer er jo ikke sikkert, mulig det skrår slakt der og. 

Ikke stol helt på kartet. Du må kjøre opp løypa med ekkoloddet.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

 

Er du sikker på at ikke det er for hard bunn i disse skråningene? 

Min erfaring fra dykking på Vestlandet er at det kun er i skråninger med bløtbunn vi finner kamskjell. Og de trives best på fast skjellsand, der liker ikke krepsen seg.

 

Jeg kan kjøre over med loddet og Sammenligne neste gang jeg skal dra, mulig jeg blander! 

 

Ikke stol helt på kartet. Du må kjøre opp løypa med ekkoloddet.

 

Ja det har jeg sett før, at det er store variasjoner ute å går. Får rive i olex :cool:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...