Jump to content

Banebrytende fiskebåt «Fay» kantrer, 12 mann plukket opp av SeaKing


Bitteliten

Recommended Posts

bra jobba av folka på Savern i dag ??
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJLyqL/fiskebaat-forliste-12-reddet-av-sea-king-helikopter-nord-for-honningsvaag?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

 


om båten. Les spesielt om stabilitetsberegningene på slutten

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=63856

 

ikke spesielt ille vær til å være nordøst av Honningsvåg. Blir spennende å se om noen undres hvorfor båten kantra

Link to post
Share on other sites

fikk den også opp som betalingsside.. :confused:

 

https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/fay/

 

Sitat

Båten var ment å bli levert til Nor-Fishing i august, men ble forsinket. Blant annet på grunn av  av vanskelige stabilitetsberegninger for en båttype som med mål og bruttotonn som ikke har vært bygd før.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det ble sagt på Kveldsnytt at generator stoppet. Da mistet de styring og hydraulikk. Uten hydraulikk fikk de ikke lukket lineluka og vannet rant inn der. Synd at et generatorstopp skal lede til slike konsekvenser. Noen som aner hvor stor denne luka er og hvor den er plassert?

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dragerluken er ca 1,5 meter X 1,5 meter. Jeg synes det er utrolig rart at det ikke er nødstenging av luken av en uavhengig kilde i dag, da dette tidligere har skapt problemer for mange. Jeg har selv vært med å fått en kraftig fylling igjennom dragerluken der det bare var flaks at vi klarte oss, men der var det andre grunner til at vi ikke fikk stengt luken. Sjøliner var forøvrig min families båt, så jeg vet hva dette går ut på. 

Link to post
Share on other sites

Lekteren jeg har laget meg, får ikke godkjenning fordi:

-  det ikke er ståhøyde i motorrummet     (selv om den har en påhenger og utvendig tank)

-  og lekteren er mer enn 8m lang...

 

FAY: Det var 12-13 mann ombord, da er det krav til at det skal være verneombud...  har verneombudet godkjent en slik omtalt luke uten nødstengeløsning ?  eller er det bonusbaserte lønnsystemer som reduserer verneombudets handlekraft på slike båter? Jeg har ingen erfaring med linebåt men jeg er opptatt av at alle skal ha rett til å kunne dra hjem til sine etter endt jobb....

Om den luka jeg ser på det bildet er den rette behøver en ikke 160 år erfaring som linefisker eller være sjøfartsinspektør for å skjønne at godt lastet så er det lite å gå på her... 

(og ja, etter samtaler med direktoratet så har jeg det og sjøfartsinspektører godt forbi drøvvelen) 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, dieselfan said:

Det ligger 5 bilder av båten på MarineTraffic, på skipets profil.

Det er mulig det er lineluka en ser rett framenom tvers på styrbord side.


Nei, det som skipperen sa var at de drev og satte line når problemene startet, og fikk ikke stengt setteluka, altså i hekken. (Lengre intervju hos Radio Nordkapp på linken)
Dersom han mente den/de vi ser øverst er det ganske store åpninger.

Drageluke trodde jeg ellers ikke moderne autolinere rotet rundt med lengre, de har vel brønn?
showphoto.aspx?photoid=3415676&size=1600

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er det samme som @Bitteliten. Her er det en klasset båt som sikkerhetsmessig ikke engang matcher Hulda. Fiskebåten er havgående og arbeidsplass for 12 personer. For snart 40 år siden ble jeg vist rundt på en båt i Southamton som fisket kolmule, garn og industrifiske. Nedi maskinrommet var det plassert fire Ford-motorer. To produserte strøm, to produserte hydraulikk. De kunne fint greie seg med en av hver. I tillegg var det akkumulatorbank på hydraulikken for nødstenging.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...