Jump to content

Banebrytende fiskebåt «Fay» kantrer, 12 mann plukket opp av SeaKing


Bitteliten

Recommended Posts

@Chiefengineer Ja, har du sett ? Har bare sett bildene på mobiltelefon, men ser jo det tydlig når jeg zoomer inn. Da er det stor sansynlighet for at linen går ut den minste luken og resten ut den andre. Og da skjønner jeg mer av hvordan vannet kom seg inn hekklukene. 

 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, bellen said:

@Chiefengineer Ja, har du sett ? Har bare sett bildene på mobiltelefon, men ser jo det tydlig når jeg zoomer inn. Da er det stor sansynlighet for at linen går ut den minste luken og resten ut den andre. Og da skjønner jeg mer av hvordan vannet kom seg inn hekklukene. 

Ditto. Jeg la heller ikke merke til de lukene på det bildet jeg så på.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel denne som får flere enn meg til å himle med øynene og spørre seg selv, og andre, hvordan dette skal være mulig på et splitter nytt fartøy:

 

Besetningen forsøkte å stenge luken på det innelukkede hoveddekket, men hadde ikke hydraulikk på grunn av strømbruddet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, det står også gode kommentarer i kommentarfeltet der. Nevnes at det var problemer med stabiliteten i båten og at det kostet ca 10 millioner å fikse dette før den ble godkjent. Noen som vet noe mer om det?

 

Ellers var jo båten i drift i 1 år før dette skjedde, og den har tatt opp mye fisk. Og mer ett år på sjøen har den nok gått i betraktelig dårligere vær enn 2 meter bølger...

 

..så grunnstabiliteten var nok på plass.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

En plass leste jeg at de måtte inn med 60 tonn ekstra vekt i kjølen for å få båten godkjent. Så kartet og terrenget har åpenbart ikke stemt under de foregående stabilitetsberegningene.

 

Ellers er det åpenbart at man må ha stengemekanismer som virker fullverdig ved dødt skip (tap av generatorkraft). Om ikke vil det jo være tilskrekkelig med en enkelt kortslutning i hovedtavla som setter generator A+B ut av spill til at denne båten synker mens den er i fiskeri med dekkslukene åpne.

Link to post
Share on other sites

10 millioner ble brukt til å bedre stabiliteten men 0,01 mill til nødstengesystem for luke manglet de ?

 

Opplever at det har vært et ekstremt fokus på å fylle den 20,99m båten med utstyr som passer på en 80meters båt og at fokuset på sikkerhet for mannskapet kunne vært bedre.

Håper slike som Innovasjon Norge setter fokus på krav til sikkerhet for mannskapet fremover og fokuserer på "Innovativ sikkerhet" også, før de deler ut millionene.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 5 minutter siden:

 

Det er ingen ballasttanker i båten ser jeg. Det er en viss forskjell på stabiliteten i denne skuta når den går på havet med tomt lasterom og nesten tomme dieseltanker kontra når den har fulle tanker og fullt rom. Det skiller jo et par hundre tonn med vekt i bunnen av båten og det er veldig mye på en båt på bare 21 meter, spesielt når den er 6 dekk høy. Ikke så rart det var betydelige utfordringer med stabilitetsberegningene i byggefasen.

 

Selv om bredden er 10 meter så betyr det at man vil få en stor vektarm ved vannfylling og krenging, og det skal en forholdsvis liten krengevinkel til før lukene kommer under vann på det laveste dekket på den krengende siden.

 

Været var tross alt ikke dårlig med bare 2 meter sjø. det må vel mer kalles for helt normalt fiskevær på denne tida av året på finnmarkskysten.

 

Det blir en interessant rapport når den tid kommer.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

Det blir en interessant rapport når den tid kommer.

 

VG skriver følgende etter å ha intervjuet Bertheussen ved Statens havarikommisjon:

 

– Vi har gjort det vi kaller en forundersøkelse, og så går vi derfra til å gjøre litt mer. Vi gjennomfører det vi kaller sikkerhetsundersøkelser. Hovedmålet med undersøkelsen er å bedre sikkerheten og hindre gjentagelse, sier direktør William J. Bertheussen ved Statens havarikommisjon for transport til VG.

Han opplyser at det de undersøker er hva som skjedde, og hva man kan gjøre for å forhindre at det skjer igjen, uten å fordele skyld. Normalt gransker havarikommisjonen forlis med norskregistrerte yrkesfartøy.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Chiefengineer said:

Været var tross alt ikke dårlig med bare 2 meter sjø. det må vel mer kalles for helt normalt fiskevær på denne tida av året på finnmarkskysten.


Det så rolig ut på filmen også, så det matchet dårlig med det som samtidig ble meldt om vindstyrke og forhold fra helikopteret?
 

Store bølger

45 minutter etter at de mottok mayday-signalet var helikopteret på plass ute i havet.

– Det var god sikt, men sterk vind opp mot liten storm og relativt store bølger rundt havaristen, sier fartøysjefen."

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev Just now:

10 millioner ble brukt til å bedre stabiliteten men 0,01 mill til nødstengesystem for luke manglet de ?

 

Nånei.. Litt dyrere er det ? Jeg bestilte for noen dager siden en tilsvarende nitrogenbeholder som brukes til nødkjøring av hydraulikk. Denne beholderen er bare på 2-3 liters volum, men kostet fortsatt 28000,-kr. En 10 liters beholder koster 39000,-kr. Fay hadde nok trengt enda større beholdere enn dette. Dyre saker dette her. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 minutt siden:

 

Nånei.. Litt dyrere er det ? Jeg bestilte for noen dager siden en tilsvarende nitrogenbeholder som brukes til nødkjøring av hydraulikk. Denne beholderen er bare på 2-3 liters volum, men kostet fortsatt 28000,-kr. En 10 liters beholder koster 39000,-kr. Fay hadde nok trengt enda større beholdere enn dette. Dyre saker dette her. 

Betyr det at MS Fay ikke hadde akkumulatorer for nødstengning av lukene? Det høres jo helt vilt ut for meg. Understreker at jeg overhode ikke har kjennskap til design av fiskebåter, men jeg har litt kjennskap til hydraulikk. 

 

Har også store problemer med å forstå at hele skipet plutselig ble dødt. Hva kan ha skjedd? De hadde en 31 liters Yanmar hovedmotor ombord som tydeligvis stoppet. I tillegg hadde de vel en eller to generatorer? Hva kan skyldes at alt svikter? Dette bør vel være 100% adskilte systemer med full redundans? Kan noe så enkelt som utilsiktet tiltetting av kjølevannsinntaket legge alt dette dødt? Tillates det at noe vitalt er felles for hovedmotor og hjelpemotor? Tenker da på f.eks. kjølevann, drivstoff eller strøm som kan være forutsetning for start og/eller drift.

 

Kan ikke fri meg helt fra tanken til @dieselfan lenger opp om ei håndpumpe med et T-stykke inn på stengesylideren for å tvangsstenge lukene manuelt. Mye kunne vel også vært gjort med en "gressklippermotor" med snorstart for å berge seg i nøden. På noe så vitalt som ei luke som gjør at en fiskebåt kan synke midt i Barentshavet så er min intuitive tanke at her bør det være flere separate backup-systemer.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev Just now:

Betyr det at MS Fay ikke hadde akkumulatorer for nødstengning av lukene? Det høres jo helt vilt ut for meg. Understreker at jeg overhode ikke har kjennskap til design av fiskebåter, men jeg har litt kjennskap til hydraulikk. 

 

Jeg vet ikke om Fay var utstyrt med dette, men jeg mener hvertfall at det er horribelt om dette ikke er krav. 

Link to post
Share on other sites

Det var i hvertfall krav på 70-tallet offshore. Om det var krav på fiskefartøyer er jeg usikker på. Men jeg har sett det om bord på slike båter. Mulig det var ekstrautstyr.

 

Jeg jobbet i Safety Maintenance. Servicerte 'akkumulatorhydraulikk' som autostengte ventiler og lukket luker og dører. Det var noen som var medlem av 'millionærklubben'. Det var de som bare måtte trykke på en slik utløserknapp for å se hva som skjedde. Og det som skjedde var 'full shutdown'. Rart om ikke tilsvarende systemer skulle være installert på en slik fiskebåt, det er i og for seg ganske enkle greier.

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Men hvis det var så at MS Fay var utstyrt med akkumulatorer gjør det jo saken enda mer interessant. Da har det jo vært nok en barriere i sikkerhetssystemet ombord som har sviktet. I mitt hode bør jo energien i en hydraulisk akkumulator for et slikt sikkerhetssystem kunne utløses med manuelle ventiler, helt uavhengig av elektrisk styrte retningsventiler. Da kan man i prinsippet operere systemet uansett forhold, til og med under vann. Det eneste som skal kunne hindre å stenge lukene blir da at det er en fysisk hindring i luka. 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Det er ingen ballasttanker i båten ser jeg. Det er en viss forskjell på stabiliteten i denne skuta når den går på havet med tomt lasterom og nesten tomme dieseltanker kontra når den har fulle tanker og fullt rom.

 

Satt og så på det samme når du postet.

Ca 60 Tonn bunkers

Inntil ca 190 Last.

Hvordan den lasten fordeles må være grasat viktig for stabiliteten, pakkes lasten i kasser? er det skott i lasterommet? Lasterommet ligger heldigvis sentrert og med et vektsenter nær vannlinjen men plassering av last i forhold til langsgående akse vil kunne få betydelig innvirkning ved krengning.

Er det klokkeklare lasteplaner for et slik fartøy ?

Redigert av dieselfan
la til: heldigvis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:
dieselfan skrev for 2 timer siden:

10 millioner ble brukt til å bedre stabiliteten men 0,01 mill til nødstengesystem for luke manglet de ?

 

Nånei.. Litt dyrere er det ? Jeg bestilte for noen dager siden en tilsvarende nitrogenbeholder som brukes til nødkjøring av hydraulikk. Denne beholderen er bare på 2-3 liters volum, men kostet fortsatt 28000,-kr. En 10 liters beholder koster 39000,-kr. Fay hadde nok trengt enda større beholdere enn dette. Dyre saker dette her. 

 

Men nå legger du til grunn at det være ett akkumulatorbasert system.

Min grunnidé var basert på en løsning som ikke var basert på akkumulator, men en enklest mulig håndpumpe.

Hvorfor?

  • Minimal kostnad   (10-20,000kr + installation)
  • Tar liten plass
  • En kan lokalt overvåke flemfare 
  • Ikke avhengig av visuell kontakt med bro
  • Ikke berørt av mulige feil i hovedsystem 

Så enkelt som mulig, så billig som mulig, så liten sjanse for feil som mulig.....  økt sikkerhet for mannskapet.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Kan ikke fri meg helt fra tanken til @dieselfan lenger opp om ei håndpumpe med et T-stykke inn på stengesylideren for å tvangsstenge lukene manuelt.

Takk for støtten. Skulle virkelig gjerne visst hva de som har dette som jobb mener om løsningen. Ønsket mitt er å kunne være med på å fronte noe som bedrer mannskapets sikkerhet.

 

(Kan du lære meg å lage sånn boks rundt nikket?)

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 21 minutter siden:

 

Men nå legger du til grunn at det være ett akkumulatorbasert system.

Min grunnidé var basert på en løsning som ikke var basert på akkumulator, men en enklest mulig håndpumpe.

Hvorfor?

  • Minimal kostnad   (10-20,000kr + installation)
  • Tar liten plass
  • En kan lokalt overvåke flemfare 
  • Ikke avhengig av visuell kontakt med bro
  • Ikke berørt av mulige feil i hovedsystem 

Så enkelt som mulig, så billig som mulig, så liten sjanse for feil som mulig.....  økt sikkerhet for mannskapet.

 

Beklager at jeg har låst meg fast på et akkumulatorbassert system, men jeg mener at nødstenging  kunne skje fra bro ved eventuell blackout. Alt annet blir for meg ett Mikke Mus-system.

 

Jeg har selv vært med på en vannfylling igjennom nevnte luker i Barentshavet i full storm. Den gangen hadde vi ikke blackout, og det var mulighet å stenge fra bro. Hadde det den gangen vært snakk om at du måtte ned på dekk for å nødstenge luken, så hadde båten bare vært et kunstig rev i dag.

For å si det slik, å bli purret midt i frivakta av kokken som er i full panikk og du ligger der i køya noen sekunder og lurer på hva som skjer, og du merker at båten ligger heeeeeelt dønn stille på sjøen og du vet at det er full storm ute. Da er det mange rare tanker som surrrer rundt i hodet. 

Som sagt, den gangen hadde det aldri vært snakk om å begynde å vri på ventiler og begynde å pumpe på ei stakkars handpumpe, det er etter mitt syn en falsk trygghet.

Link to post
Share on other sites

En liten teori.

 

Uten at jeg kjenner til dette maskinerisystemet så vil jeg tippe at denne Yanmar hovermotoren er såpass liten at den har påhengt alle pumper den trenger for å kunne operere. (Kjøling, forpumpe drivstoff etc). Dvs. at den kun trenger kontrollspenning 24DVC fra batteripakke for å kunne fungere. Servotrykk til gear/clutch/pitch etc. får den fra eget rotasjonsskapt system i gearet. Isåfall er motoren, dvs. framdrift operativ uansett blackout eller ikke. Men man har ikke styremaskin da denne er forsynt fra HPU som drives elektrisk. Uansett vil man kunne sette båten i fart framover.

 

Så kommer vi til nødstengingen av lukearrangementet. Det virker høyst tvilsomt å basere dette på at man har redundans nok ved å ha to hjelpemotorer ombord. Iallefall kan man ikke tillate seg å gå på havet med en av disse ute av drift da det isåfall ikke er noen redundans på lukkesystemet. Det framstår som åpenbart at dette lukkesystemet må ha redundans gjennom batteridrevne solenoider fra broa og akkumulatortank med alarm for lavt akkumulatortrykk samt indikering for åpen/stengt luke på bro uavhengig av elektrisk hovedkraft tilgjengelig eller ikke. En svært viktig sikkerhetskritisk innretning til en forsvinnende lav investeringskostnad sammenliknet med alt annet utstyr ombord.

 

Så hva har feilet her?

Link to post
Share on other sites

Litt mer info fra Fiskeribladet. Da har det kommet fram at båten ikke var fri for framdrift, den virket som den skulle. Det var kun roret som var ute av drift pga. blackout. Ser ikke ut som at mannskap og redningsselskapet var helt enige om været var fint eller dårlig.. Redningsskøyta holdt jo faktisk 25 knop hele veien ut til havaristen så da kan det vel ikke ha vært spesielt dårlig.?

 

 

 

image.png.330380a3696f39209946dff75da005e6.png

 

image.png.f89bfe2f73b8a743ba29b8e7419e4071.png

 

image.png.9ec795edc79361fe617dc86c2b188989.png

 

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...