M/S AIOLOS Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Skal bli spennende å se hva årsaken egentlig var for dette havariet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Gullfisk skrev 1 time siden: Er det noen regler/lengdebegrensning som gjør at den er bygget så kort og stutt? Er jo nesten like høy som den er lang. Ja, det har noe med fiskekvotene og gjøre, men hvordan regelen er vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Gullfisk skrev for 1 time siden: Er det noen regler/lengdebegrensning som gjør at den er bygget så kort og stutt? Er jo nesten like høy som den er lang. paragrafbåter kalles dette, for å få maks innvendig volum for en gitt lengde. Jeg syns det er rart/imponerende at de klarer å få til akseptabel drivstofføkonomi i slike skrog hvor lengde/breddeforholdet nærmer seg 2:1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Ligger godkjenningskravene for slike fartøy åpent på nett ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Denne nærmet seg ikke 2:1, den var det. 20m lang, 10m bred. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 (redigert) 20.99 lang , for å være pirkete Redigert 29.Desember.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 2 hours ago, bellen said: @Arne Henriksen Det tror jeg ikke stemmer, jeg såg intervjuet av skipperen på TV, og da mener jeg at han sa dragerluken. Setteluken er vel alt for høyt oppe til at det kunne ta inn vann der ved det været som var da båten forliste? De var i settingen, hadde akkurat begynt å sette line sier skipperen i radiointervjuet som ligger nederst i artikkelen her. Veldig rart om de hadde dragerluken åpen da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 (redigert) 13 minutes ago, ivar said: 20.99 lang , for å være pirkete For å få en god historie runder vi ned på lengden og opp på bredden. Ellers - flere bilder av båten fra den var ny her: https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=63856 Redigert 29.Desember.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penn Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 På bildet på forge side ser det ikkje ut som det er dragarrom med stengbar luke. Krav om akkumulator til nødstenging av dragarluke tippar eg kom rundt1995, då var eg industrirørleggar lerling på eit lite rep. verft, og då var eg med å monterte på fleire line og garnbåtar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 (redigert) Oppsummert. -Den igangværende hjelpemotoren stanser. Ikke oppgitt hvorfor ikke den andre startes automatisk som normalt er ved blackout. -Styremaskin fungerer ikke lengre som følge av tap av kraftforsyning -Båten mister (framdrift?) og styring og får ikke stengt vanntett integritet i hekken der setteluka blir stående åpen. -Båten kantrer og synker som følge av tap av stabilitet / vannfylling på dekk. Her er det svært mye som har gått galt. Ikke har man fått start på neste generator. Ikke har man fått stengt luka i hekken som skulle sikre mot vanninntrenging. Og det nye flaggskipet i fiskeflåten sank.... Flaksen var at været var godt og at alle ble berget. Redigert 29.Desember.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 dieselfan skrev for 11 timer siden: FAY: Det var 12-13 mann ombord, da er det krav til at det skal være verneombud... har verneombudet godkjent en slik omtalt luke uten nødstengeløsning ? Har alle verneombud nødvendig kompetanse til å mene noe om dette når skipet ellers har alle papirer i orden? Eller sagt på en annen måte; Er slik kompetanse nødvendig for å kunne være verneombud? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Det er vel slik, @Mouche, at når paragrafene er på plass, så er godkjenningsmyndigheten fornøyd og da har ikke verneombudet noe å si. Annet enn at vedkommende verneombud kan begynne å kjempe mot paragrafene som båten er klasset etter. Personlig hadde jeg heller sagt opp jobben som verneombud. Jeg er bleik. Noe annet er det naturligvis om skipet ikke følger pålagte rutiner vedr. funksjonstesting av ombordværende sikkerhetsutstyr. Da kan verneombudet tråkke til. Var nettopp borti en sak der ansvarlig bygger leverte feil tegninger tre ganger på rad til samme prosjekt. Bygget ble godkjent, allerede etter feil tegning nummer to. Paragrafene stemte og ansvarlig hadde korrekt utdanning og papierer på det. Ingen som sjekket om 'kartet stemte med terrenget', ingen som lettet hekken fra kontorkrakken. Ikke helt relevant i denne saken, poenget er om paragrafene stemmer, så er det greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Nei det er jo derfor vi har offentlige regelverkskrav og kontrollinstanser selv om det er en fordel at verneombud også har litt teknisk kompetanse. Det kan nok erfaringsmessig ofte være problematisk for verneombud å nå fram med synspunkter på et fartøy der alle godkjenninger tilsynelatende er iorden uansett om man finner uheldige ting å sette fingeren på. Det blir alltid et kost/nytteeffekt spørsmål. Jeg tror uansett at denne hendelsen får etterspill vedr. flere ting. Det er helt åpenbare problemstillinger som både kontrollorganene, myndighetene, forsikringsselskapet og rederi MÅ ha svar på. Det er helt utenkelig at et topp moderne stort fiskefartøy bygd i henhold til det aller siste regelverket med alle beregninger iorden skal kunne forlise gjennom vanninntrenging bare ved stans i en hjelpemotor langt fra land der grunnstøting ikke er relevant. Ingen forsikringsselskap ville vel ta sjansen på å forsikre noe slikt. Uansett så er det fantastisk flott å se at redningstjenesten fungerer som den skal og at alle sammen kunne bli tatt opp trygt og sikkert før båten gikk ned. Det er det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solhaugen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Dette forliset kommer til å få store konsekvenser for videre sertifisering av båter i samme størrelse, en slik båt skal ikke synke fordi man får stopp på en motor, Bildet av båten viser 2 typer setteluke, en til garn, den er størst å lengst opp, den mindre luken nede på styrbord side er til line, hele situasjon er for meg veldig rar, det skal rett å slett ikke være mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Penn skrev for 4 timer siden: Krav om akkumulator til nødstenging av dragarluke tippar eg kom rundt1995, då var eg industrirørleggar lerling på eit lite rep. verft, og då var eg med å monterte på fleire line og garnbåtar. Mouche skrev for 4 timer siden: Har alle verneombud nødvendig kompetanse til å mene noe om dette når skipet ellers har alle papirer i orden? Eller sagt på en annen måte; Er slik kompetanse nødvendig for å kunne være verneombud? Mouche: Når en ser på det som Penn deler så mener jeg at det er gunstig å ha kjennskap til den type problematikk. Min erfaring fra verneombudsarbeid er fra petrokjemi, subsea og topside, ikke fra fiskeri. Vi brukte mye tid på å dele erfaring med andre og å bruke erfaringsbasert viten utenfra til å gjøre ting bedre selv. Håper at linebåtmannskapene i Norge snakker sammen og passer på hverandre. Dersom det ble et krav i 1995 at en linebåt skulle ha nødstengemulighet av en slik luke, burde det kravet finnes på en sjekkliste. Dersom Fay ikke hadde denne funksjonen så er det ikke verneombudets ansvar men sertifiseringsorganet. Dersom en slik nødstengemulighet ikke er et krav i dag, bør "alle fly settes på bakken" til det er innført. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Verneombudedts jobb er vel i utgangspunktet og påse at godkjent utstyr er i tilfredstilene orden, ikke overprøve godkjenningene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 dieselfan skrev Just now: Dersom det ble et krav i 1995 at en linebåt skulle ha nødstengemulighet av en slik luke, burde det kravet finnes på en sjekkliste. Jeg tror ikke det er krav til nødstenging i seg selv, men det kom krav om at det skulle være fjernstenging av alle luker fra broen. Men det hjelper jo lite når det er dødt skip. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Chiefengineer skrev for 6 timer siden: Jeg tror uansett at denne hendelsen får etterspill vedr. flere ting. Det er helt åpenbare problemstillinger som både kontrollorganene, myndighetene, forsikringsselskapet og rederi MÅ ha svar på. Det gikk heldigvis bra med folka denne gangen. Men store verdier er tapt. Ikke så mye som skal til for å ha en driftsikker mekanisk reserveløsning som kan stenge luka om generator, hydraulikkaggregat eller styresystem skulle svikte... Vil anbefale andre redere som har liknende båter å kjøpe inn følgende: + + Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Dyre saker, @dieselfan. Biltema har noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 3 hours ago, Solhaugen said: Bildet av båten viser 2 typer setteluke, en til garn, den er størst å lengst opp, den mindre luken nede på styrbord side er til line, hele situasjon er for meg veldig rar, det skal rett å slett ikke være mulig. Når det gjelder de store lukene, hvor oppbevarer og setter de dregger, iler, blåser osv fra på denne båten, det vil jeg tro er på øvre dekk og da var vel gjerne lukene åpne på dette tidspunktet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Arne Henriksen skrev 35 minutter siden: Når det gjelder de store lukene, hvor oppbevarer og setter de dregger, iler, blåser osv fra på denne båten, det vil jeg tro er på øvre dekk og da var vel gjerne lukene åpne på dette tidspunktet? Dette blir lagret fremme ved dragerluken. Så ved setting av linen, så må denne luken tidvis være open. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solhaugen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Mange av de havgående autolinerne, eller alle, setter Iltau å dregger ut setteluka på hekk, hvordan Fay hadde det vet jeg ikke, men det er normalt å samle alt bak å kaste alt fra samme luka? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Solhaugen skrev 10 minutter siden: Mange av de havgående autolinerne, eller alle, setter Iltau å dregger ut setteluka på hekk, hvordan Fay hadde det vet jeg ikke, men det er normalt å samle alt bak å kaste alt fra samme luka? Det stemmer nok egentlig. Men hvis du ser på bildene av Fay, så har den en veldig liten setteluke i hekken. Og jeg kan ikke skjønne at det er mulig å kaste ut blåser og dregger igjennom den luken når det også står en egnemaskin rett innenfor. Dei autolinebåtene som kaster endatau på hekken har en større luke ved siden av setteluken der dei kaster ut bøyer, tau og dregg. Enten kaster Fay ut endetau fra dragerluken fremme på styrbord side, eller så står dei ute bak på hekken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne Henriksen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 15 minutes ago, bellen said: Det stemmer nok egentlig. Men hvis du ser på bildene av Fay, så har den en veldig liten setteluke i hekken. Og jeg kan ikke skjønne at det er mulig å kaste ut blåser og dregger igjennom den luken når det også står en egnemaskin rett innenfor. Dei autolinebåtene som kaster endatau på hekken har en større luke ved siden av setteluken der dei kaster ut bøyer, tau og dregg. Enten kaster Fay ut endetau fra dragerluken fremme på styrbord side, eller så står dei ute bak på hekken. Den lille luka er ikke egnet til noe annet enn lina. Jeg var et par turer på en liten autoliner på 80-tallet og da mener jeg ilene ble oppbevart (og satt) fra shelterdekket bak, så derfor jeg tenkte de kanskje satte gjennom de store lukene oppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 (redigert) Det er vel to hekkluker i det nederste dekket på denne båten. Ei stor og ei lita luke. Og så et det tre hekkluker i dekket over. Redigert 29.Desember.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.