Jump to content

Banebrytende fiskebåt «Fay» kantrer, 12 mann plukket opp av SeaKing


Bitteliten

Recommended Posts

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Er det noen regler/lengdebegrensning som gjør at den er bygget så kort og stutt? Er jo nesten like høy som den er lang. 

 

paragrafbåter kalles dette, for å få maks innvendig volum for en gitt lengde. 
Jeg syns det er rart/imponerende at de klarer å få til akseptabel drivstofføkonomi i slike skrog hvor lengde/breddeforholdet nærmer seg 2:1  :giggle:

"Margareth" på vei hjem til Berlevåg for første gang. Foto: Jon Eirik Olsen

Link to post
Share on other sites

 

2 hours ago, bellen said:

@Arne Henriksen Det tror jeg ikke stemmer, jeg såg intervjuet av skipperen på TV, og da mener jeg at han sa dragerluken. Setteluken er vel alt for høyt oppe til at det kunne ta inn vann der ved det været som var da båten forliste? 


De var i settingen, hadde akkurat begynt å sette line sier skipperen i radiointervjuet som ligger nederst i artikkelen her.
Veldig rart om de hadde dragerluken åpen da.

Link to post
Share on other sites

Oppsummert.

 

-Den igangværende hjelpemotoren stanser. Ikke oppgitt hvorfor ikke den andre startes automatisk som normalt er ved blackout.

-Styremaskin fungerer ikke lengre som følge av tap av kraftforsyning

-Båten mister (framdrift?) og styring og får ikke stengt vanntett integritet i hekken der setteluka blir stående åpen.

-Båten kantrer og synker som følge av tap av stabilitet / vannfylling på dekk.

 

Her er det svært mye som har gått galt. Ikke har man fått start på neste generator. Ikke har man fått stengt luka i hekken som skulle sikre mot vanninntrenging. Og det nye flaggskipet i fiskeflåten sank....

 

Flaksen var at været var godt og at alle ble berget.

 

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 11 timer siden:

FAY: Det var 12-13 mann ombord, da er det krav til at det skal være verneombud...  har verneombudet godkjent en slik omtalt luke uten nødstengeløsning ? 

 

Har alle verneombud nødvendig kompetanse til å mene noe om dette når skipet ellers har alle papirer i orden? Eller sagt på en annen måte; Er slik kompetanse nødvendig for å kunne være verneombud?

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik, @Mouche, at når paragrafene er på plass, så er godkjenningsmyndigheten fornøyd og da har ikke verneombudet noe å si. Annet enn at vedkommende verneombud kan begynne å kjempe mot paragrafene som båten er klasset etter. Personlig hadde jeg heller sagt opp jobben som verneombud. Jeg er bleik. Noe annet er det naturligvis om skipet ikke følger pålagte rutiner vedr. funksjonstesting av ombordværende sikkerhetsutstyr. Da kan verneombudet tråkke til.

 

Var nettopp borti en sak der ansvarlig bygger leverte feil tegninger tre ganger på rad til samme prosjekt. Bygget ble godkjent, allerede etter feil tegning nummer to. Paragrafene stemte og ansvarlig hadde korrekt utdanning og papierer på det. Ingen som sjekket om 'kartet stemte med terrenget', ingen som lettet hekken fra kontorkrakken. Ikke helt relevant i denne saken, poenget er om paragrafene stemmer, så er det greit.

Link to post
Share on other sites

Nei det er jo derfor vi har offentlige regelverkskrav og kontrollinstanser selv om det er en fordel at verneombud også har litt teknisk kompetanse.

 

Det kan nok erfaringsmessig ofte være problematisk for verneombud å nå fram med synspunkter på et fartøy der alle godkjenninger tilsynelatende er iorden uansett om man finner uheldige ting å sette fingeren på. Det blir alltid et kost/nytteeffekt spørsmål.

 

Jeg tror uansett at denne hendelsen får etterspill vedr. flere ting. Det er helt åpenbare problemstillinger som både kontrollorganene, myndighetene, forsikringsselskapet og rederi MÅ ha svar på.

 

Det er helt utenkelig at et topp moderne stort fiskefartøy bygd i henhold til det aller siste regelverket med alle beregninger iorden skal kunne forlise gjennom vanninntrenging bare ved stans i en hjelpemotor langt fra land der grunnstøting ikke er relevant. Ingen forsikringsselskap ville vel ta sjansen på å forsikre noe slikt.

 

Uansett så er det fantastisk flott å se at redningstjenesten fungerer som den skal og at alle sammen kunne bli tatt opp trygt og sikkert før båten gikk ned. Det er det viktigste.

Link to post
Share on other sites

Dette forliset kommer til å få store konsekvenser for videre sertifisering av båter i samme størrelse, en slik båt skal ikke synke fordi man får stopp på en motor, Bildet av båten viser 2 typer setteluke, en til garn, den er størst å lengst opp, den mindre luken nede på styrbord side er til line, hele situasjon er for meg veldig rar, det skal rett å slett ikke være mulig.

Link to post
Share on other sites

Penn skrev for 4 timer siden:

Krav om akkumulator til nødstenging av dragarluke tippar eg kom rundt1995, då var eg industrirørleggar lerling på eit lite rep. verft, og då var eg med å monterte på fleire line og garnbåtar. 

 

Mouche skrev for 4 timer siden:

Har alle verneombud nødvendig kompetanse til å mene noe om dette når skipet ellers har alle papirer i orden? Eller sagt på en annen måte; Er slik kompetanse nødvendig for å kunne være verneombud?

Mouche: Når en ser på det som Penn deler så mener jeg at det er gunstig å ha kjennskap til den type problematikk.

Min erfaring fra verneombudsarbeid er fra petrokjemi, subsea og topside, ikke fra fiskeri.

Vi brukte mye tid på å dele erfaring med andre og å bruke erfaringsbasert viten utenfra til å gjøre ting bedre selv.

Håper at linebåtmannskapene i Norge snakker sammen og passer på hverandre.

 

Dersom det ble et krav i 1995 at en linebåt skulle ha nødstengemulighet av en slik luke, burde det kravet finnes på en sjekkliste.

Dersom Fay ikke hadde denne funksjonen så er det ikke verneombudets ansvar men sertifiseringsorganet.

Dersom en slik nødstengemulighet ikke er et krav i dag, bør "alle fly settes på bakken" til det er innført.

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev Just now:

Dersom det ble et krav i 1995 at en linebåt skulle ha nødstengemulighet av en slik luke, burde det kravet finnes på en sjekkliste.

Jeg tror ikke det er krav til nødstenging i seg selv, men det kom krav om at det skulle være fjernstenging av alle luker fra broen. Men det hjelper jo lite når det er dødt skip. 

Link to post
Share on other sites

 

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Jeg tror uansett at denne hendelsen får etterspill vedr. flere ting. Det er helt åpenbare problemstillinger som både kontrollorganene, myndighetene, forsikringsselskapet og rederi MÅ ha svar på.

 

Det gikk heldigvis bra med folka denne gangen.

Men store verdier er tapt.

Ikke så mye som skal til for å ha en driftsikker mekanisk reserveløsning som kan stenge luka om generator, hydraulikkaggregat eller styresystem skulle svikte...

 

Vil anbefale andre redere som har liknende båter å kjøpe inn følgende:

enerpac-p142-hydraulic-aluminum-hand-jack.jpg.a34d4af2bb122ee58d3c90c28715fb81.jpg1629968594_HTslange.JPG.664197ae85afc094df41ef2b9c98673c.JPG+b877bc23.png.dc16afd70cec0819687d08cf2fa7aeb9.png

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Solhaugen said:

Bildet av båten viser 2 typer setteluke, en til garn, den er størst å lengst opp, den mindre luken nede på styrbord side er til line, hele situasjon er for meg veldig rar, det skal rett å slett ikke være mulig.


Når det gjelder de store lukene, hvor oppbevarer og setter de dregger, iler, blåser osv fra på denne båten, det vil jeg tro er på øvre dekk og da var vel gjerne lukene åpne på dette tidspunktet?

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 35 minutter siden:


Når det gjelder de store lukene, hvor oppbevarer og setter de dregger, iler, blåser osv fra på denne båten, det vil jeg tro er på øvre dekk og da var vel gjerne lukene åpne på dette tidspunktet?

 

Dette blir lagret fremme ved dragerluken. Så ved setting av linen, så må denne luken tidvis være open.

Link to post
Share on other sites

Solhaugen skrev 10 minutter siden:

Mange av de havgående autolinerne, eller alle, setter Iltau å dregger ut setteluka på hekk, hvordan Fay hadde det vet jeg ikke, men det er normalt å samle alt bak å kaste alt fra samme luka?

 

Det stemmer nok egentlig. Men hvis du ser på bildene av Fay, så har den en veldig liten setteluke i hekken. Og jeg kan ikke skjønne at det er mulig å kaste ut blåser og dregger igjennom den luken når det også står en egnemaskin rett innenfor. Dei autolinebåtene som kaster endatau på hekken har en større luke ved siden av setteluken der dei kaster ut bøyer, tau og dregg. Enten kaster Fay ut endetau fra dragerluken fremme på styrbord side, eller så står dei ute bak på hekken. 

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, bellen said:

Det stemmer nok egentlig. Men hvis du ser på bildene av Fay, så har den en veldig liten setteluke i hekken. Og jeg kan ikke skjønne at det er mulig å kaste ut blåser og dregger igjennom den luken når det også står en egnemaskin rett innenfor. Dei autolinebåtene som kaster endatau på hekken har en større luke ved siden av setteluken der dei kaster ut bøyer, tau og dregg. Enten kaster Fay ut endetau fra dragerluken fremme på styrbord side, eller så står dei ute bak på hekken. 


Den lille luka er ikke egnet til noe annet enn lina. Jeg var et par turer på en liten autoliner på 80-tallet og da mener jeg ilene ble oppbevart (og satt) fra shelterdekket bak,  så derfor jeg tenkte de kanskje satte gjennom de store lukene oppe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...