Bitteliten Startet 28.Desember.2019 Del på Facebook Startet 28.Desember.2019 bra jobba av folka på Savern i dag ?? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJLyqL/fiskebaat-forliste-12-reddet-av-sea-king-helikopter-nord-for-honningsvaag?utm_content=row-1&utm_source=vgfront om båten. Les spesielt om stabilitetsberegningene på slutten https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=63856 ikke spesielt ille vær til å være nordøst av Honningsvåg. Blir spennende å se om noen undres hvorfor båten kantra Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Siden du linker til betalingssider, så regner jeg med du legger ut screenshot av artikkelen også? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=63856 Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 I følge VG så kantret den ikke, men fikk kraftig slagside før den senere sank. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 bellen skrev 13 minutter siden: Siden du linker til betalingssider, så regner jeg med du legger ut screenshot av artikkelen også? Åpne linker begge to Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 fikk den også opp som betalingsside.. https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/fay/ Sitat Båten var ment å bli levert til Nor-Fishing i august, men ble forsinket. Blant annet på grunn av av vanskelige stabilitetsberegninger for en båttype som med mål og bruttotonn som ikke har vært bygd før. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Rart. Jeg abonnerer ikke på noen av avisene prøv denne https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=63856 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 den fikk jeg opp :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andk Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Flott at det gikk bra med folket!!! Når det kommer til båten er det vel mange som har undret seg over at denne faktisk fikk godkjenning til slutt:) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Film fra RS Odin. Ser ganske rolig ut her Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 https://sysla.no/fisk/eieren-av-fiskebat-som-sank-takker-redningsmannskapene/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Nei, to meter bølger burde ikke affisere en 20 meter lang fiskebåt. Akkurat det burde være 'business as usual'. Det kommer vel noen konspirasjonsteorier etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 jeg tror jeg avventer komspireringen litt til ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 (redigert) Det ble sagt på Kveldsnytt at generator stoppet. Da mistet de styring og hydraulikk. Uten hydraulikk fikk de ikke lukket lineluka og vannet rant inn der. Synd at et generatorstopp skal lede til slike konsekvenser. Noen som aner hvor stor denne luka er og hvor den er plassert? Redigert 28.Desember.2019 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 andk skrev for 8 timer siden: Når det kommer til båten er det vel mange som har undret seg over at denne faktisk fikk godkjenning til slutt:) Er det ikke krav til nødstengeløsning i 2019, for lineluke når denne ligger så nær vannlinje ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 (redigert) Det ligger 5 bilder av båten på MarineTraffic, på skipets profil. Det er mulig det er lineluka en ser rett framenom tvers på styrbord side. https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:5655535/#forward Redigert 28.Desember.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 dieselfan skrev 36 minutter siden: Er det ikke krav til nødstengeløsning i 2019, for lineluke når denne ligger så nær vannlinje ? Skulle jo tro at det var en manuell pumpe, for avstenging. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Det må nå være noe redundans? Hvis man ser på bildene så er det tydelig at båten har fått vann inn dragerluka. Ifølge flere erfarne linefiskere som hadde sett på båten så ville de få problemer med den løsningen. Ref Bordarnes og Sjøliner https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=6557 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Dragerluken er ca 1,5 meter X 1,5 meter. Jeg synes det er utrolig rart at det ikke er nødstenging av luken av en uavhengig kilde i dag, da dette tidligere har skapt problemer for mange. Jeg har selv vært med å fått en kraftig fylling igjennom dragerluken der det bare var flaks at vi klarte oss, men der var det andre grunner til at vi ikke fikk stengt luken. Sjøliner var forøvrig min families båt, så jeg vet hva dette går ut på. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Lekteren jeg har laget meg, får ikke godkjenning fordi: - det ikke er ståhøyde i motorrummet (selv om den har en påhenger og utvendig tank) - og lekteren er mer enn 8m lang... FAY: Det var 12-13 mann ombord, da er det krav til at det skal være verneombud... har verneombudet godkjent en slik omtalt luke uten nødstengeløsning ? eller er det bonusbaserte lønnsystemer som reduserer verneombudets handlekraft på slike båter? Jeg har ingen erfaring med linebåt men jeg er opptatt av at alle skal ha rett til å kunne dra hjem til sine etter endt jobb.... Om den luka jeg ser på det bildet er den rette behøver en ikke 160 år erfaring som linefisker eller være sjøfartsinspektør for å skjønne at godt lastet så er det lite å gå på her... (og ja, etter samtaler med direktoratet så har jeg det og sjøfartsinspektører godt forbi drøvvelen) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 (redigert) 2 hours ago, dieselfan said: Det ligger 5 bilder av båten på MarineTraffic, på skipets profil. Det er mulig det er lineluka en ser rett framenom tvers på styrbord side. Nei, det som skipperen sa var at de drev og satte line når problemene startet, og fikk ikke stengt setteluka, altså i hekken. (Lengre intervju hos Radio Nordkapp på linken) Dersom han mente den/de vi ser øverst er det ganske store åpninger. Drageluke trodde jeg ellers ikke moderne autolinere rotet rundt med lengre, de har vel brønn? Redigert 29.Desember.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Spørsmålet jeg stiller meg er hvor sårbar er båtens stabilitet med tanke på avvik. Avvik vil alltid kunne skje. Spørsmålet er konsekvensen og om det er konstruert inn tilstrekkelig margin. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 @Arne Henriksen Det tror jeg ikke stemmer, jeg såg intervjuet av skipperen på TV, og da mener jeg at han sa dragerluken. Setteluken er vel alt for høyt oppe til at det kunne ta inn vann der ved det været som var da båten forliste? Fay hadde ikke dragerbrønn, kun dei største linebåtene som har brønn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Det som forundrer meg er det samme som @Bitteliten. Her er det en klasset båt som sikkerhetsmessig ikke engang matcher Hulda. Fiskebåten er havgående og arbeidsplass for 12 personer. For snart 40 år siden ble jeg vist rundt på en båt i Southamton som fisket kolmule, garn og industrifiske. Nedi maskinrommet var det plassert fire Ford-motorer. To produserte strøm, to produserte hydraulikk. De kunne fint greie seg med en av hver. I tillegg var det akkumulatorbank på hydraulikken for nødstenging. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Desember.2019 Del på Facebook Svart 29.Desember.2019 Er det noen regler/lengdebegrensning som gjør at den er bygget så kort og stutt? Er jo nesten like høy som den er lang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.