1. Fender Svart 22.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2020 Hei. Jeg har også sett en del på lukket båt i størrelsen 30+ for. I motsetning til mange andre er høyden kritisk for mitt velbefinnende da jeg er 1.90. Har derfor også sett litt på den hansvik 900-en, viksund 290 til 340, skorgenes, sealine, +++ Men hansviken har fanget meg litt ekstra pga skrog, Aksel, høyde, kvalitet++ Jeg lurer derfor på om noen har/kjenner noen som har en hansvik på Østlandet vi kunne tatt en titt på for å få et ordentlig inntrykk? Link to post
GeirFrode Svart 22.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2020 Brigg skrev for 7 timer siden: Uten å ha statistikk på dette er mitt inntrykk at de fleste 340 er levert med en motor. Og her jeg ferdes er de fleste med strak aksel. Hmm. Kanskje de som har strak aksel ikke vil selge? Jeg har lagret noen annonser, og der er det blant annet 4 stk 340(eller gml 310), hvorav 3 stk er med 2 motorer og drev, og 1 med singel installsasjon, men den har også drev. Av 310' ern, så har jeg lagret 4 annonser hvor båtene har singel inst med drev, og 2 stk med singel inst og strak aksel. Vet du om noen av de med strak aksel og singel inst. har noen form for "flyndrejern, eller er det helt åpent rundt propell, og fritthengende ror? Link to post
tobba Svart 22.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2020 Min Hansvik 950 Sportcruiser m/290 Yanmar, 2007 mod ligger i Stavanger og kan selvsagt besiktiges der. Mulig den også kommer til salg utover sesongen. Link to post
Brigg Svart 22.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2020 GeirFrode skrev 1 time siden: Vet du om noen av de med strak aksel og singel inst. har noen form for "flyndrejern, eller er det helt åpent rundt propell, og fritthengende ror? Jeg har aldri sett noen form for flyndrejern eller lignende på Viksund 340. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gerhard Svart 24.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2020 1. Fender skrev On 22.1.2020 at 14.33: I motsetning til mange andre er høyden kritisk for mitt velbefinnende da jeg er 1.90. Jeg har også det problemet. Jeg synes Riviera'n er fin, men i flybridge versjon må jeg gå å bøye meg. Vi landet på en Skorgenes 350 Monte Carlo. Da ble det 3 krav vi måtte gi opp: - Den har kjøkkenet nede. - Den har bare førerplassen foran i kjøreretning. - Den har ubeskyttet propell og ror. Vi kjøpte i høst så det er for tidlig å si noe om valget men vi er fornøyd så langt. Gerhard Link to post
GeirFrode Svart 28.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 En sak jeg har kommet på angående litt eldre båter generelt. Hører jo av og til om båter som har fått "plastpest". Hvordan er det med Rivieraene og de andre merkene jeg driver å vurderer? Er det noen av disse som kan ha noen tendenser til slikt noe? Eller er dette mer eller mindre en saga blott? Var det bare båter på 70- og 80-tallet som var utsatt for dette fenomenet? Link to post
Worry II Svart 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 GeirFrode skrev 32 minutter siden: ... "plastpest".. Jeg har aldri hørt om tilfeller av dette på båter nevnt i denne tråden. Var nok vanligere på 70-80-tall, da det ofte var sandwich-konstruksjon med trefiber eller annen blanding i midten også under vannlinjen. Link to post
_Bliss_ Svart 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 (redigert) Jeg har ikke noe kunnskap på området, men jeg var å så på en 270 st cruz fra 94. Denne hadde plastpest, så her snudde jeg i døra. Det er vel flere faktorer som spiller inn her. Det er uansett noe jeg ville kontrollert før kjøp. Redigert 28.Januar.2020 av Snartbåt? (see edit history) Link to post
TideRace Svart 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 Plastpest er først og fremst et problem for båter som ligger på vannet hele året. Videre om båten har dårlig forseglet gelcoat under, småskader under vannlinja hvor det lett kan oppstå små lekkasjer inn i laminatet, osv. Tidligere var det enkelte båttyper som var beryktet for syltynn gelcoat, og sånn sett var lettere eksponert for vanngjennomtrengning. Med dagens to-komponentmidler til å forsegle undervannskrog vil jeg tro at plastpest på nyere båter handler mest om vedlikehold under vannlinja. Link to post
blue moon Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Gerhard skrev On 24.1.2020 at 22.13: Jeg har også det problemet. Jeg synes Riviera'n er fin, men i flybridge versjon må jeg gå å bøye meg. Vi landet på en Skorgenes 350 Monte Carlo. Da ble det 3 krav vi måtte gi opp: - Den har kjøkkenet nede. - Den har bare førerplassen foran i kjøreretning. - Den har ubeskyttet propell og ror. Vi kjøpte i høst så det er for tidlig å si noe om valget men vi er fornøyd så langt. Gerhard En stk gul Cat 3116 i kjellern? 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Gerhard Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 blue moon skrev for 12 timer siden: En stk gul Cat 3116 i kjellern? Går vi alle rundt å ser på de samme båtene? ? Nei, jeg så på og prøvekjørte den men endte opp med en annen fra samme havna. Sabb IVECO i kjelleren. Gerhard Link to post
blue moon Svart 30.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2020 Hehe, bare over gjennomsnittet oppdatert på finn Tror du valgte lurt, gratulerer med flott båt! 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
GeirFrode Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Sitter og ser på annonser. Priser på båter fra ca rundt år 2000. Er det noen som kan angi sånn cirka hva en Riviera 925 med 290 Yanmar kostet rundt år 2000? Det samme med Viksund 290/310, Skilsø 975/33 fly, og Hansvik 950 Sportscruiser? Er klar over at utstyr osv kan variere mye, men jeg er ikke ute etter nøyaktige priser. Synes liksom at en 20 år gammel båt og motor som er priset til rundt, eller rett under millionen er i drøyeste laget. Eller er det bare meg som ikke henger med i prisutviklingen? Link to post
Worry II Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Jeg tro det handler mye om hva en ny av samme type koster i dag. Et annet problem er at det meg bekjent ikke produseres en aksling-båt med enkel installasjon og ratt på taket. Hva ting kommer til å gå for i sommer, er også vrient å si.. Link to post
_Bliss_ Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Worry II skrev for 23 timer siden: Jeg tro det handler mye om hva en ny av samme type koster i dag. Et annet problem er at det meg bekjent ikke produseres en aksling-båt med enkel installasjon og ratt på taket. Hva ting kommer til å gå for i sommer, er også vrient å si.. Det er vel dessverre slik at de fleste har gått konkurs. Eneste jeg kommer på i farten er Viknes sunbridge. Usikker på om Skorgenes fortsatt bygger båter? Link to post
Worry II Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Snartbåt? skrev for 3 timer siden: Det er vel dessverre slik at de fleste har gått konkurs. Eneste jeg kommer på i farten er Viknes sunbridge. Usikker på om Skorgenes fortsatt bygger båter? Kommer nok ikke noe nytt ut derfra, er jeg redd. Vi får håpe Saga og Marex overlever sommeren 2020. Jeg heier på begge ! Link to post
GeirFrode Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Det var mest av nysgjerrighet at jeg var ute etter å sammenligne nypriser på de båtene jeg nevnte litt over her. Har funnet litt om Viksund sine nå. Og regner med at Rivieraen lå i omtrent samme prisleie. Men det er ikke lett å finne noe prisinfo om 925'n på nettet. Skilsø og Hansvik regner jeg med at ligger omtrent likt priset når de var nye. Utstyr og motoralternativer er selvfølgelig avgjørende, men en indikasjon tror jeg at jeg har funnet. Noen enkelte båter med ratt på taket finnes da. Utvalget er ikke så stort. Synes ikke prisen var så ille på denne, men den virker trang. Noen som har erfaring med disse båtene fra Jeanneau? Link to post
enslagsgjest Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Hansvik kostet omtrent 2 million med utstyr ny, om jeg husker rett. Jeg er en slags gjest Link to post
GeirFrode Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 enslagsgjest skrev for 10 timer siden: Hansvik kostet omtrent 2 million med utstyr ny, om jeg husker rett. I hvilket år var det, sånn cirka? Jeg har sett på priser rundt år 2000, og da er det et helt annet lavere nivå på de andre båtene jeg ser på. Viksund 290 ligger da på drøye millionen fra fabrikken med standard utstyr. Link to post
enslagsgjest Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 2008. Hansvik 900 kostet 1.72 million det står i Båtguiden. Det er med 180hk og uten utstyr. Hvis en skal ha 300 hk og baugpropell / ankervinsj blir det omtrent 2 mill. En båt jeg tror er et bra kjøp i dag er Saga 315. Jeg er en slags gjest Link to post
GeirFrode Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 enslagsgjest skrev for 5 timer siden: 2008. Hansvik 900 kostet 1.72 million det står i Båtguiden. Det er med 180hk og uten utstyr. Hvis en skal ha 300 hk og baugpropell / ankervinsj blir det omtrent 2 mill. En båt jeg tror er et bra kjøp i dag er Saga 315. Finnes båtguiden tilgjengelig på nett? Jeg har søkt mye, men finner den ikke. Saga 315 er en absolutt en fin båt, og kan nok være det nærmeste alternativet uten flybridge. Men foreløpig er det nok båt med takterrasse som står øverst på ønskelisten. Link to post
enslagsgjest Svart 29.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2020 Tror Båtguiden bare er på papir desverre. Jeg er en slags gjest Link to post
enslagsgjest Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Hva tenker du om denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=177201283 Jeg er en slags gjest Link to post
TrikkerN Lønning Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 (redigert) Løfter denne litt : Har en kamerat som vurdere Riviera 925 HT/FB(HT foretrekkes)med drev. Er disse isolert mtp bruk på høst/vinter? Hvordan er den i sjøen med drev i kontra aksling? Hvor mye kraft må til med drev?(Ser de kommer med en del alternativer) Jeg ser de fleste har manuel septikepumpe fungerer det greit? Redigert 4.September.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Link to post
Worry II Svart 4.September.2020 Link til dette innlegget Svart 4.September.2020 (redigert) Hei, alle er vinterisollert og manuell pumpe bør byttes i elektrisk pumpe, i mitt tilfelle koblet med tidsbryter så man ikke glemmer den. Drev går billigere og marsjer på ca 25 knop med 6ern til Yanmar. Aksling planer 2/3 med samme 290hk i ca 18. I 15-20 knop er skroget meget sjøsterkt. I 8 knop med aksling bruker den nesten ikke drivstoff, si 7 liter i timen. Aksling bruker nok 50% mer enn drev i 15+ knop. Min drar ca 35 liter pr time i 18 knop, da på 3000 omdr. Men vedlikeholdet er rimeligere med aksling, så klart. Og ikke minst enklere, klarer alt selv. Redigert 4.September.2020 av Worry II (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn