Jump to content

Tips til kjøp av "ny" båt. Ønsker erfaringer med Riviera 925 v/s Viksund 290/310


GeirFrode

Recommended Posts

tobba skrev 1 time siden:

Hei Geir Frode. Båt ligger i Stavanger. Send bare en PM om du er i området og ønsker en titt en dag. Det går helt fint?

 

Noen bilder til oss som bor langt vekke fra nermeste Hansvik hadde vert greit :) 

Har googlet litt bilder, på Hansvik sin hjemmesider er der et bilde eg stusset på, vask på lugaren med døren til toalette like ved? som forøvrig ogsa har sin egen vask? praktisk eller tullete?

For vår del er det et stort minus at der ikke er mer enn førerplassen som er i fartsretningen.

Tror frøkna hadde blitt fornermet om eg måtte sende hun bakerst i sofaen for seg selv.

Link to post
Share on other sites

tobba skrev for 5 timer siden:

Hei Geir Frode. Båt ligger i Stavanger. Send bare en PM om du er i området og ønsker en titt en dag. Det går helt fint?

Takk for invitasjonen. :smiley:  Det er litt langt å reise sånn uten videre, men skal ha det i minne, i tilfelle. :thumbsup:

Tosa87 skrev for 4 timer siden:

Har googlet litt bilder, på Hansvik sin hjemmesider er der et bilde eg stusset på, vask på lugaren med døren til toalette like ved? som forøvrig ogsa har sin egen vask? praktisk eller tullete?

Hvis du leser testen som båtmagasinet har gjort, så er det en bra beskrivelse av hele båten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er forresten en eldre reportasje av diverse båter under 1 million

 

https://www.klikk.no/motor/baat/klassiske-tur--og-feriebater-3235895

 

GeirFrode skrev for 6 timer siden:
Tosa87 skrev for 10 timer siden:

Har googlet litt bilder, på Hansvik sin hjemmesider er der et bilde eg stusset på, vask på lugaren med døren til toalette like ved? som forøvrig ogsa har sin egen vask? praktisk eller tullete?

Hvis du leser testen som båtmagasinet har gjort, så er det en bra beskrivelse av hele båten. :smiley:

Ja eg har lest den :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Tosa. Vedlegger litt bilder av undervannsskrog fra slipping våren 2019. Når det gjelder ekstra vask på lugar: Skal båten brukes som en feriebåt med 2-4 pers. er det glimrende med ekstra vask til tannpuss etc. Husk det er både kaldt/varmt vann her i tillegg til et greit skap under seksjonen. Ellers er det dusjmuligheter på badet, men det anbefales å lage til et forheng her. Utedusj med v/k vann tror jeg også de fleste har. Er ikke et co-pilot.sete, og det er vel det som er mest negativt. Men rederinnen sitter iflg eget utsagn godt "bakerst" i u-sofa, men dog med begrenset sikt fremover i marsjfart.

IMG_0639.JPG

IMG_0638.JPG

IMG_0637.JPG

IMG_0636.JPG

IMG_0635.JPG

Redigert av tobba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert litt forskjellig behov for avfuktere etter hvor i landet man er. Her på Vestlandet har jeg imidlertid aldri hatt behov for avfukter, da ventilasjonen på disse norskbygde båtene er svært god. Gjelder både Hansvik og NB/Ardea. Virker som isolasjon av skrog også bidrar positivt her. Må bare være obs at alle ventilene er åpne gjennom vinteren. Alle tekstiler ligger i båten hele året her. Har hatt båter produsert i Middelhavsområdet tidligere, og da måtte tekstiler ut av båten i vinterhalvåret.

Link to post
Share on other sites

Ser at det ligger en Hansvik 950 med hardtop på finn.no. En 2003 modell til 748 000.  Volvo Kamd 300. Vet ikke om det er spesielt billig? Kanskje derfor den har ligget der en stund?

Men jeg må innrømme at jeg har blitt litt nysgjerrig på denne båten. Ser fin ut innredningsmessig. Og hvis jeg ikke blingset på en tegning, så er køya i baugen en av de større jeg har sett i båt av denne størrelsen. Den måler 140cm i bredden, og 205 lang. Det er levelig for 2 personer. Ser ut som om plassen er godt utnyttet.

Ganske god flyndre under propellen også. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 15 minutter siden:

Det eneste du vil savne i den, er en plass å sitte i solen å kjøre båt. Den må jo ha fly.. 

Jeg tenker selvfølgelig på en med flybridge. :thumbsup: Vil ikke være foruten.Men synes det ser ut som om innredningen er lik ellers.

tobba skrev 4 minutter siden:

Samme Hansvik 950 leveres også med flybridge. Grunnet endret tyngdepunkt har den varianten kategori C , mens den uten har kategori B. Greit å være klar over. 

Greit å vite. :smiley: Men er ikke mange båter i denne størrelsen kategori c? Skal vel en del til for å få noe høyere? Altså B. Men lurer på hvor mye fly'en egentlig endrer tyngdepunktet? Ser jo at med fly så er båten en del høyere, og er mere vindfang. Og naturligvis må det bli en del bevegelse og rulling oppå der. Men det må man leve med når man skal sitte høyt.

Hvilken kategori er Rivieraen da?

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 2 timer siden:

Rivieraen er kategori C med aksling og B med drev, mener jeg.

 

Dette spurte jeg verftet om da jeg bestilte Riviera`en jeg hadde ny i 2006. Grunnen til kategori C og B er visstnok kun høyden på akterdekk i forhold til kabingulv og terskelen mellom disse. Det er ulikt skrog på drev- og aksel-versjonen, hvor skroget bygget for drev er betydelig høyere akter og dermed har høyde nok for kategori B.

 

Edit: Jeg vil nevne at Riviera 925 også er Veritas-godkjent. Det er ikke så mange båtprodusenter som leverer til disse kravene i dag.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Har selv en 2003 Hansvik 900 Sport Cruiser (900=uten forlenget badeplattform) Kjøpte den som et prosjekt da den hadde hatt et par harde år hos noen med dårlig tid til puss og stell.

 

Det er et godt skrog, mellom 4-5000 kg. Det har planende egenskaper, men må ha minimum en Yanmar 290 eller større. Marsjer gjerne på 17-18 knop, men det trives best i 20 knop, da får man litt løft i hekken. Det er en trygg båt, jeg bruker den både i stille og litt mer rufsete vær her i Lofoten og har aldri følt meg utrygg. Interøret i min er lakkert teak (Det er brukt ca 40 ltr 2-komp lakk i interøret på disse båtene) Godt bygget og godt utnyttet. Du sitter høyt i cockpit og har god oversikt. Båten er god å manøvrere, men du må ha baugpropell hvis styrefarta blir liten. Tror det var standard utstyr. Hvis det er noe jeg er skal/vil/ønsker å ha forbedret, er det en oversiktlig sitteplass for passasjer, lengre badeplattform (Det kom vel senere som standard, da den ble 950) og utvendig styring. 

 

Vi var 2 stk pluss 2 hunder på tur i fjor sommer i 14 dager og vi hadde det greit plassmessig. Stikklugaren blir gjerne "Garderobe" og brukt til lagring av etc. Utrolig hva man tror man trenger å ha i båten.

 

Forbruk: Forvent 2-2,5 ltr pr mil, alt etter hvor travelt du har det. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en del erfaring med Hansvik 900 og kan si at jeg støtter alt over. Jeg mener det er en av de beste båtene i den prisklassen. 

 

Største Fordelene:

Veldig påkostet interiør

Flyndre under propell 

Kjøl

Gode sjøegenskaper

Brei seng

Godt isolert

Ståhøyde (190cm) over hele båten

Ce klasse B

  + mange flere 

 

Største ulempene:

Bare et sete i fartsretningen.

Liten uteplass (fortsatt større en saga)

Dårlig support fra Hansvik.

For lite ror, så burde ha baug propell. 

Stoffet i salongen kan være slitt av sola

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 16.1.2020 at 21.17:

Slik ser en Riviera 925 FB på vei til hjemmehavn i Moss ut. 

Aha. Så du har hjemmehavn i moss du også. Kambo, eller?:smiley:

Phoebe skrev On 16.1.2020 at 22.35:

 

Dette spurte jeg verftet om da jeg bestilte Riviera`en jeg hadde ny i 2006. Grunnen til kategori C og B er visstnok kun høyden på akterdekk i forhold til kabingulv og terskelen mellom disse. Det er ulikt skrog på drev- og aksel-versjonen, hvor skroget bygget for drev er betydelig høyere akter og dermed har høyde nok for kategori B.

 

Edit: Jeg vil nevne at Riviera 925 også er Veritas-godkjent. Det er ikke så mange båtprodusenter som leverer til disse kravene i dag.

Litt spesielt dette med høydeforskjellen? Er det høyden på dørken som er forskjellig, eller selve skroget?

Er det mye forskjell på en Veritas-godkjenning og ce-merking da?  Selvfølgelig er det greit med Veritas i tillegg. Men jeg kjenner ikke til hva som skiller..:confused:

Worry II skrev for 1 time siden:

..så kan du ikke ha vinduer åpne om natten, om det skulle komme en byge. 

Akkurat den der er en liten genistrek på Rivieraen. :thumbsup: Det er noe jeg har savnet på de båtene jeg har hatt.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk en genistrek til, som ingen av konkurrentene har. Syrefaste tanker ! Alle tankene. Begge dieseltanker, vann og septik. Dette betyr at du kan helle hva du vil av kjemikalier i septiktanken, samt glemme korrosjon. Ikke engang Saga 315/325 har det. Når båten blir 20 år er faktisk sånne småting viktig !

 

Og, så klart.. den er vinterisolert. 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøbrøyt skrev for 11 timer siden:

Forbruk: Forvent 2-2,5 ltr pr mil, alt etter hvor travelt du har det

2.5 L/nm er ikke det mye? er jo samme som Viknes 1030 er oppgitt med både større motor og tyngre større båt?

Ser dem fleste med Riviera og Drev sier rundt 1.9 l/nm ved marsjfart på 25knop.

Hva ligger akslingsutgaven på? 2.2 l/nm ved 20 knop ich?

 

akkurat den fuel delen er litt flisespikkeri, er ikke den som avgjør hvilken båt eg kommer til å velge vertfall :smiley:

Blir ikke båt turer på 500 nm å slike ting som er i våre tanker. har mer enn nokk fine plasser nord og sør for Stadt,
Sverige, Danmark og Nord Norge får andre ta seg av :flag_sw::flag_da::fishing:

 :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Tja, har ikke fuel meter, satt og regnet litt på dette basert på fuel diagrammet til Yanmar. Det er oppgitt i Ltr/hr så jeg måtte gjøre sjøprøve :) 

Fant ut at mest økonomisk var mellom 17-19 knop med ca 2,1 ltr pr NM. Som sagt så er 290 noe i minste laget for denne båten, tror nok en 350 hk hadde vært bedre, den hadde vel gått lettere. Når det er sagt, sett alt under ett, så tror jeg ikke drivstoffutgiftene er det verste, sammenlignet med alle "kjekt og ha" kjøpene og oppgraderingene man tror man trenger :) 

Viknes 1030 er et lengre skrog, det slår ut positivt på fart og forbruk.

Link to post
Share on other sites

Syrefaste tanker kom på de senere modellene i såfall, de første hadde alu. Jeg satte inn syrefast septik, (lagde til kobling for avsug fra land, selv om det neppe blir aktuelt), resten er som originalt. ikke noe problem det sålenge man holder dieselen tørr (fri for vann) Er skikkelige tappepunger på mine tanker, har ikke sett en dråpe vann.

Men septik i alu er NO-GO.

Link to post
Share on other sites

Sjøbrøyt skrev for 4 timer siden:

Syrefaste tanker kom på de senere modellene i såfall, de første hadde alu. Jeg satte inn syrefast septik, (lagde til kobling for avsug fra land, selv om det neppe blir aktuelt), resten er som originalt. ikke noe problem det sålenge man holder dieselen tørr (fri for vann) Er skikkelige tappepunger på mine tanker, har ikke sett en dråpe vann.

Men septik i alu er NO-GO.

Noen formening om ca fra hvilken årsmodell tankene ble byttet fra alu til stål? Dette hadde det vært greit å vite.

Ellers er tappepunger veldig kjekt å ha. Mye enklere å holde oversikt over tilstanden i tankene. Hadde det på min forrige båt, og det er en fin detalj.

Link to post
Share on other sites

Min Hansvik er 2007 mod. og den har syrefaste tanker. Ingen tappepung innfelt i tanken, men nivelleringsslangen mellom tankene gjør drenering av dieseltanker enkel. Gode mannhull på topp av tankene. Kanskje 2007 var et av de seneste år Hansvik 950 ble produsert. Jeg har ikke kommet over nyere ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...