Jump to content

Oppfølging av område med parkering forbudt i havna

Zach

Recommended Posts

Havna vår er foreningens private eiendom. Vi har opparbeidet og tilrettelagt for plass til ca. 20 bobiler. Plassen er skiltet med bobil-skilt.
Vi har satt opp parkering forbudt skilt for personbiler i dette området, og dette er også skiltet i klartekst. 1. mai - 30. september. Medlemmer ble informert pr epost og med info om gebyr (kr 500) ved feilparkering.
Det tok ikke lag tid før det ble problem med feilparkering. Og disse fikk krav om gebyr. Ikke mange, men en protesterte fordi han ikke hadde fått epost, og heller ikke så noe skilt osv.(!). Og han påstår at vi ikke har lov å ilegge gebyr, og at skiltene ikke er OK.
Vi sendte saken til advokaten som er tilknyttet KNBF. Han viste til reglene (nye fra 1.1.2017) om regulering av parkering på privat eiendom. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260. Reglene inneholder bl.a. krav til den som skal ilegge gebyr om å ha et 40 t kurs. Så det blir litt «komplisert». Advokaten foreslo at vi kunne avtale med et lokalt parkeringsselskap til å følge opp forbudet. Dette blir sikkert dyrt fordi en slik oppfølging må gjelde utover den tid som det lokale parkeringsselskap (et AS under kommunen) han ansvaret for normalt (dagtid unntatt helligdager).
Det er plenty muligheter for parkering i havna utenom forbudssonen, men kan bli minumum 25 m lenger å gå fra bilen.
En mulig løsning kan være å kreve betaling som for bobil (kr 250), når personbil parkerer og hindrer framkomsten til bobilgjester.
Har du som leser dette, område i din havn med parkering forbudt? I så fall hvordan er dette regulert i reglement og regler hos dere?

Edited by Zach (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hvordan dere har fått i gjennom (i årsmøtet) en ordning som gjør at medlemmer må gå 25 meter ekstra, bobiler har fått de beste plassene og medlemmer kan få 500,- i bot for å "feilparkere" på foreningens egne og ledige parkeringsplasser nærmest båten.

Det er jo egentlig helt uhørt.... Lurer på om dere har et lite aktivt og "sovende" årsmøte for det virker som dere har gått en del trinn for langt ifht formålet med en forening, og det uten å ha sjekket det juridiske grunnlaget for det dere innfører. Merkelig at ingen av medlemmene spør "kan vi gi bot da?". Det virker nesten usannsynlig. Jeg skjønner ikke at det er mulig. Alle forstår jo at det ikke er sånn at enhver organisasjon kan skrive ut parkeringsbøter.... Det er noe alle vet. 

---

Mitt forslag for å "redde situasjonen". Ikke lek parkeringsselskap, ikke lei inn et parkeringsselskap som lager helvete for medlemmene. Flytt bobilene vekk fra de beste plassene, la medlemmene få de største fordelene. Ta "tapet" med at noen parkerer feil nå og da. Tjener dere en slant på bobiler, hipp- hurra! 

25 meter er mye om en har bilen full av stæsj og må gå mange runder, eller har blytung last, eller er dårlig til bens. Å slippe de meterne må være en medlemsfordel, ikke noe en selger til bobilturister. 

Mitt tips, samlet sett. Avvikle før dere går dere inn i enda større problemer. 

Pinkvin skrev 57 minutter siden:

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hvordan dere har fått i gjennom (i årsmøtet) en ordning som gjør at medlemmer må gå 25 meter ekstra, bobiler har fått de beste plassene og medlemmer kan få 500,- i bot for å "feilparkere" på foreningens egne og ledige parkeringsplasser nærmest båten.

Kan ikke se at dette er svar på spørsmålet til trådstarter. Kun en masse sure oppstøt som jeg mener er helt unødvendig.

Går ut fra at bobilplassene leies ut til døgnleie? I så fall er det vel bare å fakturere de som parkerer der med døgnpris? Det er vel inntektene som er det viktige for foreningen, ikke hvilken type bil som står der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#
Alfa 1 skrev for 7 timer siden:

Kan ikke se at dette er svar på spørsmålet til trådstarter. Kun en masse sure oppstøt som jeg mener er helt unødvendig.

Det er ikke sure oppstøt. Jeg mener styret har fått i gjennom noe som antagelig bryter med formålet til organisasjonen. Og det er ganske åpenbart at de ikke har hatt en juridisk vurdering av det de har fått vedtatt. Virker heller ikke som det har vært en kritisk tilnærming før vedtak. Det mest åpenbare innvendingene har ikke blitt tatt opp, det virker utenkelig at et helt styre og årsmøte ikke spør seg selv "kan vi gi bøter". 

Derfor stiller jeg spørsmål om de vedtaksprosessene som leder frem til vedtak i organisasjonen i det hele tatt har fungert etter hensikten. Er saken lagt ordentlig frem for medlemmene osv?

Svaret på spørsmålet er at en må holde godt fast i hovedformålet med organisajonen og alltid sette medlemmene først. 

En kan ikke ende med å bruke medlemskontigentene til å bøtelegge egne medlemmer, eller ta fra de fordeler (parkeringsplasser). 

Da har en mistet tak i hovedformålet med organisasjonen. 

------

Så... jeg ville flyttet bobilplassene og gitt de beste plassene tilbake til medlemmene. I samme slengen gjort det klart at en ikke skal leke parkeringsselskap og ei heller aldri, aldri leie inn et parkeringsselskap som vil lage et helvete for medlemmene. Mao tatt noen steg tilbake og fokusert mer på medlemmenes vel og ve enn at bobiler skal få parkert. 

Dette er da kun min mening basert på det som trådstarter har skrevet. 

Skal ikke se bort fra at noen kan tolke det som "sure oppstøt". Det er ikke ment som det. 

Vet ikke noe om innkreving, men hvis man pga bra utsikt el kan hente inn midler til vedlikehold av havna fra turistene må vel det være en drømmesituasjon for medlemmene. Alle slike foreninger ønsker vel en strøm av penger inn og med det antallet plasser til 250 kr hele sommeren blir det litt igjen.

Mons

Ja, dette må da være en suveren inntektskilde til båtforeningen, til medlemmenes beste da kontigent/havneleie kan holdes lav. Men desverre er det alltid noen kverulanter som velger å sabortere det et flertall I foreningen har vedtatt. Å klage på 25 meters ekstra gange blir bare for dumt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#
index skrev 51 minutter siden:

Ja, dette må da være en suveren inntektskilde til båtforeningen, til medlemmenes beste da kontigent/havneleie kan holdes lav.

Helt klart, det er vel alle enige i. 

Men desverre er det alltid noen kverulanter som velger å sabortere det et flertall I foreningen har vedtatt.

Om en har et godt flertallvedtak kan ikke det være noe problem. Når en sitter i styret på en organisasjon må en tåle kritikk, og også kverulering og usakligheter. "Til lags at alle kan ingen gjera", om en ikke tåler det men blir sur bør man gjøre noe annet. 

Å klage på 25 meters ekstra gange blir bare for dumt...

Å flytte medlemsparkering 25 meter vekk for å selge det til bobiler, og samtidig bøtelegge egne medlemmer som parkerer på foreningens ledige plasser... Det blir bare for dumt. 

Ut fra hva trådstarter skriver kan en ikke forutsette at det er umulig å flytte bobilene til andre plasser og la medlemmene få de beste plassene. Hvorfor skal medlemmene ta til takke med dårligere plasser hvis det ikke er absolutt nødvendig? 

Fortell gjerne til medlemmet som skal bytte batterier, eller bære alt i båten før ferien, eller rydde ut om høsten at det er bare er for dumt å klage på å gå 25 meter ekstra, og forbi ledige bobilparkeringer. 

Som et minimum må medlemmene få bruke bobilplassene for kortere perioder når de er ledige, vederlagsfritt. 

----

En kan ikke, med vitende og vilje, legge opp til en løsning hvor en bøtelegger egne medlemmer... Organisasjonen "er" medlemmene, medlemmene er organisasjonen. 

Pinkvin skrev 39 minutter siden:

Å flytte medlemsparkering 25 meter vekk for å selge det til bobiler, og samtidig bøtelegge egne medlemmer som parkerer på foreningens ledige plasser... Det blir bare for dumt. 

Hvor leser du at medlemsparkeringen har blitt flyttet 25 meter? Jeg leser at det har blitt opparbeidet bobilparkering for 20 bobiler, det star ingenting om at dette området tidligere har vært tilgjengelig som medlemsparkering.

Jeg vet ikke hvordan forholden er I den aktuelle havna. Jeg for min del kjører helt til gangveien om jeg har mye som skal til eller fra båten, får alt på plass og parkerer på angitt plass etterpå. Det trenger ikke være verre enn det.

Men her er det altså en inntektskilde til foreningen som blir blokkert av enkeltmedlemmer som ikke gidder å gå 25 meter ekstra til båten. Hvor egoistisk kan man bli?

Guest Avmønstret#
index skrev 35 minutter siden:

Hvor leser du at medlemsparkeringen har blitt flyttet 25 meter? Jeg leser at det har blitt opparbeidet bobilparkering for 20 bobiler, det star ingenting om at dette området tidligere har vært tilgjengelig som medlemsparkering.

Minst 25 meter, da antagelig lengre: "Det er plenty muligheter for parkering i havna utenom forbudssonen, men kan bli minumum 25 m lenger å gå fra bilen."

Sitat

Jeg vet ikke hvordan forholden er I den aktuelle havna. Jeg for min del kjører helt til gangveien om jeg har mye som skal til eller fra båten, får alt på plass og parkerer på angitt plass etterpå. Det trenger ikke være verre enn det.

Jeg kjenner heller ikke selve havna utover det trådstarter beskriver. Men hvis et medlem blir bøtelagt for å kjøre "helt frem" og parkere på en ledig bobilplass når det trengs, så vil jeg si at det ikke er en måte en kan gjøre det på. 

Medlemmene må kunne kjøre helt frem og lasse av- på når det er ledige plasser. 

Og om mulig syns jeg bobilene bør stå et annet sted og medlemmene ha prioritet nærmest mulig havna. 

Sitat

Men her er det altså en inntektskilde til foreningen som blir blokkert av enkeltmedlemmer som ikke gidder å gå 25 meter ekstra til båten. Hvor egoistisk kan man bli?

Jeg har ikke forstått det som er skrevet på den måten. Det er en som, rettmessig, har klaget på å bli bøtelagt av en båtforening, som ikke har lov å gi bøter. 

Skulle tatt seg ut om alle frivillige organisasjoner kunne leke parkeringsvakter og bøtelegge :-)

Hva om du ikke lengre fikk muligheten til å "kjøre helt frem", som du kan nå, selv om det var ledige (bobil)plasser. Tok sjansen og fikk en bot fra din egen båtforening. Smak litt på den.. ville du faktisk betale og ferdig med det?

Eller om du selv ble satt til å være parkeringsvakt for å bøtelegge dine båtnaboer? Må jo tro på deg om du syns det ville være greit. Men sånn "fingern i været" så tror jeg ikke folk flest vil ha den rollen. Og da er det ikke vanskelig å utvide perspektivet og si at organisasjonen heller ikke må ha den rollen, å bøtelegge sine egne medlemmer. Dette må ordnes på en annen måte, enkelt og greit. 

---------

Må bare legge til. Saken i seg selv, at en klager på en bot og foreningen ikke vet hva de skal gjøre, tydeliggjør hele problemet, at foreningen ikke kan eller skal drive med dette og også at dette bare vil være den første av mange klager på bøter. Når det blir kompliserte og gjentatte problemer ut av noe en har gjort så er det gjerne fordi en selv har gjort noe feil. Og for all del, det er ikke noe nederlag å prøve og feile. Finnes helt sikkert en bedre løsning som ivaretar alle parter, skaper inntekter og fornøyde medlemmer. En kan se på det hele som ett trinn mot en enda bedre løsning i stedet for å svartmale. 

Og å kalle medlemmet en egoist og kverulant... Hva med å takke for at medlemmet gjorde oppmerksom på at en har gjort noe uten juridisk grunnlag, at en har sett nærmere på det og kommet frem til at en må ha en annen løsning, som er bedre for alle? Medlemmet har gjort foreningen en tjeneste, strengt tatt burde foreningen skjønt dette selv før de iverksatte ordningen. Medlemmet bør få godord og takk. 

Edited by Avmønstret# (see edit history)
mons skrev for 2 timer siden:

Vet ikke noe om innkreving, men hvis man pga bra utsikt el kan hente inn midler til vedlikehold av havna fra turistene må vel det være en drømmesituasjon for medlemmene. Alle slike foreninger ønsker vel en strøm av penger inn og med det antallet plasser til 250 kr hele sommeren blir det litt igjen.

index skrev for 1 time siden:

Ja, dette må da være en suveren inntektskilde til båtforeningen, til medlemmenes beste da kontigent/havneleie kan holdes lav. Men desverre er det alltid noen kverulanter som velger å sabortere det et flertall I foreningen har vedtatt. Å klage på 25 meters ekstra gange blir bare for dumt...

helt enig......suveren inntektskilde.

i vår klubb har vi satt opp parkeringsautomater og bom...kommer ikke inn, uten att betale

(medlemmer har en ‘elektronisk tag’) sen anviste parkeringsplasser nærmest brygger for medlemmer.

dette gjør også att ‘rekognoseringsbiler’ minsker radikalt..........

dette er en bra inntektskilde, som bidrar til å holde ned medlemsavgift/båtplassavgift.

vet ikke, men tror ikke det har skrivets noen parkeringsbot eller kontrollavgift ettersom man ikke kommer inn uten biljett/tag 

S/Y Gunga Din

Zach skrev for 17 timer siden:

Har du som leser dette, område i din havn med parkering forbudt? I så fall hvordan er dette regulert i reglement og regler hos dere?

Her er trådstarters spørsmål, kan ikke se at Pinkvin  har svart på dette spørsmålet i noen av sine innlegg.

Guest Avmønstret#
Alfa 1 skrev for 7 timer siden:

Her er trådstarters spørsmål, kan ikke se at Pinkvin  har svart på dette spørsmålet i noen av sine innlegg.

Tar for gitt at trådstarter sitter i styret, eller i en prosjektgruppe nedsatt av styret. Styret, eller medlemmer, gir forslag til endring av reglement og reglementet sier (fra før av) om det feks skal være simpelt flertall, eller 2/3 på årsmøtet for å endre reglementet. Normalt er det 2/3. 

Ville ikke lagt frem forslag for endring i reglementet, for å regelbinde parkeringsopplegget før jeg var sikker på løsning. Årsmøtevedtaket om endring av parkeringa bør være veiledende nok ifht gjennomføring, gitt at forslaget er godt nok gjennomarbeidet. 

Hvordan de skal regulere dette i reglementet avhenger av hvilken løsning de lander på. Så lenge det er en åpen parkeringsplass, tilgjengelig fra offentlig vei, endrer ikke et reglement noe ifht hva en organisasjon kan gjøre mtp gebyrer osv. Det er regulert andre steder.