Jump to content

feiltenning på tohatsu 25 hk 2 takt, 2006modell


skjærgårdsdram

Recommended Posts

noen som vet om det er mulig å justere tenningen på en tohatsu 25 hk 2 takt 06 modell? den har gnist på begge plugger, den starter men det smeller, som om det er ettertenning. samme problem på lavt og høgt turtall. men den stopper med ett smell på lavt. noen som har noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

Tenningen kan justeres. Er et stag linket til gassen. Merker i tenningsplaten som skal være overett med delingen av blokken.

 

http://www.rib.net/forum/f36/uprating-mariner-25-to-30-hp-part-2-a-25933.html

 

Min var plaget av overslag på pluggledningene. Vasket de godt i rødsprit, og viklet biltema sin silicon vulkaniseringstape rundt. Hele veien fra coil til plugg. Fungerte greit.

 

Om du har demontert forgasseren, så må du justere lavturtallsdysen. Med varm motor og i gir.

Link to post
Share on other sites

Takk. Jeg tok ikke ut de 2 skruene som justerer drivstoff og tomgang.? kan det være så enkelt, at de bare treng justering? Hadde litt ekstra olje i bensin, siden det hadde vert lengesiden den hadde vert i bruk. Kan det ha innvirkning? Er det noen måte å finne ut om det er overslag mellom tennplugg ledningene? 

Link to post
Share on other sites

oppførselen du beskriver høres mer ut som feil tenningstidspunkt enn finjustering av forgasser.   

 

En ting som kan gjøre at tenningstidspunkt blir så feil at det ender med smelling er om sporkilen på svinghjulet er klippet av  - eller at svinghjulet er montert uten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Du kan også sjekke veiv for vridning, enkel måte å gjøre det på når motoren er 2cyl å deler på 180gr er å sette ett langt skrujærn oppå hvert stempel, drei motor sakte, det ene stemplet skal være i bunnen når det andre er på topp, er den vrid såpass mye att du får slike feiltenningsproblemer som du beskriver vil du merke det ved den testen.

Sjekk også motor for falskluft med startgass.

Er ovenstående i orden er det nok som andre nevner feil på en tenningskomponent eller overslag, grei måte å finne overslag på er å kjøre motor uten motorlokk i mørket, du vil da lett se overslag.

Kan også være utett veivhus.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaget overslag mens jeg justerte tenningen og kom borti pluggledningen? deretter så kunne jeg se det når det var mørkt.

 

Justering av tomgangsdysen gjøres ved varm motor, innkoblet gir, juster tomgang til riktig turtall ved innkoblet gir. Så prøver du deg frem med ca 1/4 tørn inn om gangen til du får dårlig gange på motor, så justerer du ut til du får dårlig gange. Så justerer du tilbake midt mellom ytterpunktene.

Juster tomgangsturtall på nytt. Sett i fri, og sjekk at tomgangsturtallet for fri er riktig, ellers ødelegges koblingen.

 

Litt frem og tilbake så blir det bra.

 

Du trenger ikke bytte pakning, bare skjær ut av den du har. Full åpning samme dia som forgasseren istede for en smal spalte, så er du der. Mulig tenning for fullgass er annerledes på 25 og 30.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Tror ikke spennet på tenningsjustering er så stort att du vil oppleve så mye feiltenning.

En vridd veiv er i seg selv en bagatel å fixe, men bare hvis du er i stand til å skru selv å slippe mekanikker kostnadader på 1000kr/tim, det å rette...eller rettere sagt vri veiva rett igjen er en enkel prosedyre, kreves en jigg å ett måleur, finn ut hvor vridningen sitter å juster det, punktsveises da ofte for varig hold.

En skeiv veiv er en veiv der en skinke har vridd seg på råden, ikke uvanlig på 2-taktere som har sammenpressede veiver, typisk 2-cyl veiv består av 9 deler.

Link to post
Share on other sites

Veiva er friskmeldt. Stator virker fint. Det er ikke noe synlig overslag mellom tennplugg ledninger. Har prøvd å justere forgasser. 

Men det er bare en coil på denne. Jeg har en mistanke om at det kan være denne som er problemet. Hva tenker dere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...