Jump to content

feiltenning på tohatsu 25 hk 2 takt, 2006modell


skjærgårdsdram

Recommended Posts

 

Pappsen skrev On 18.1.2020 at 9.20:

Eg kjenner ikke benevnelsen  Reedene, kan du forklare?

Beklager sein tilbakemelding. Jeg overså spørsmålet, beklager!  Heldigvis fikk du hjelp av folket :thumbsup:

 

Balder.. skrev On 17.1.2020 at 17.51:

Sjekk også motor for falskluft med startgass.

Tok du denne enkle testen som @Balder..  foreslå?  

 

Pappsen skrev On 16.1.2020 at 21.25:

Jeg tok ikke ut de 2 skruene som justerer drivstoff og tomgang.

Lufttilskuddskruen justerer luftmengden og ikke drivstoffmengden bare sånn at du er helt klar på detaljene.

Den lufttilskuddskruen vil, dersom den skrues inn i setet med noe annet en største forsiktighet, ødelegge setet, slik at forgasseren er varig skadet og ikke kan justeres riktig....:crazy:  Da er det bare å kjøpe ny.

Bruk derfor en bitteliten skrutrekker og skru med fingertuppene, du skrur en slak kon mot et sete av bløt aluminium og derfor kjenner en ikke markant at en er i "bunn"... når du kjenner at det er tegn til kontakt, stopp, det er nullpunktet :smash:

Dette er trolig den vanligste måten å ødelegge en motor på.

Derfor er det lurt å ha fokus på dette når en overtar en motor fra andre og den ikke går pent... 

 

Jeg legger veldig godt merke til at du var varsom med å røre Luftblandingskruen, og det varmer at du er av den typen :thumbsup:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Med motoren igang, uten deksel, sprayer du startgass mot pakningflater på motoren hvor det er innsugsluft på innsiden.

(Pakning mellom forgasser og innsug, innsug mot reedblokk, reedblokk mot bunnkasse, bunnkasse mot blokk og blokk mot stamme)

Dersom motoren øker turtall når du sprayer betyr det at motoren klarer å suge til seg startgass via pakningsflate, noe som indikerer at den også vil kunne suge falsk luft på samme sted)  Enkel og rask test som gir klare svar. 

Reedblokk er den største delen på tegning 7.

Link to post
Share on other sites

Takk. Kjøper startgass i morgen, og prøver det. 

Vet noen om jeg kan få slike symtom vist et stempel har lekasje, eller tenker jeg helt feil? Jeg mener at motoren er for tung å dra. Har lurt på om ene stempelet kan ha en liten sprekk eller noe som har utvidet seg. Skal kjøpe kompresjonstester i morgen og skjekke.  

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Når det gjelder luftskruen på forgasser er greit utgangspunkt 1,5omd ut, ds er det såpass nærme att den skal gå ok.

 

Eneste motstand du bør kunne kjenne med motor i fri med pluggene ute er motstanden mag hjul/magneter gir.

 

Ang om stempel kan ha utvidet seg...nei, de slites å blir bare mindre å mindre...selv ved sprekker i stempel grunnet skjørtbank.

Men du kan ha en sylinder/stempel skjæring, så sjekk som beskrevet under om begge stempel har rett farge på toppen, dvs svart å ikke grå er sylinder å stempel sannsynligvis i orden.

 

Ta også en kompresjonstest, du har sikkert kjenninger som har en måler :)

 

Ta å drei motor så stempel står på topp, lys ned i plugghullet å se på stemplene, de skal være svarte av sot midt oppå (som er rett stempelvask), er det derimot aluminium farget å kanske med små hakk som ser ut som det er hakket med en syl el bør du nok av med toppen...men vær veldig !!! forsiktig hvis topp bolter må løses, slipper de ikke lett så få med deg en erfaren mekaniker med propan, knekker du bolter der er løpet kjørt.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en ting som kan lage treghet er drivakselen der den går gjennom en hylse øverst i stammen. .  Ikke helt uvanlig på småmotorer som har stått lenge ubrukt    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Ser nå att du skriver att motorn går fint i 20sek før den begynner å feiltenne, det får meg til å tenke att det kan være en elektisk komponent som kutter/fjusker når den blir varm....har du noen i omgangskretsen som kan hjelpe deg å ohm teste dine komponenter så spør vedkommede om hjelp.

Hvis motor alltid går fint i 20sek/på kald motor vil det utelukke mange feilkilder.

 

 

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pappsen skrev On 19.1.2020 at 0.21:

Ja. Jeg har tenkt coil nå etter å ja prøvd mye.

Men jeg reagerer litt på at jeg mener motoren er litt treg å dra rundt selv om pluggene er ute. 

Men motoren går fint kanskje i 20-30 sekund før det begynner å smelle.

Symptomene er, som flere har vært inne på, umiskjennelige tegn på overslag, selv om det nok finnes andre muligheter. Som "Balder" sier, så ser man vanligvis disse gnistene godt i mørket, om de kommer fra pluggledningene, men skjer det internt i coil/tennspole er det umulig å se. Det er heller ikke så enkelt å måle. Da må man bruke en såkalt "megger" (elektrisk lekkasjemåler) med omtrent samme spenning, som nok er i nærheten av 15000 V. Men en slik måling er ikke 100% pålitelig. Så det beste er å bytte coil, og håpe det beste.

 

Når det gjelder tregheten: Er denne merkbart mindre ved hver halve omdreining, eller er den helt konstant?

 

Det hadde også vært interessant å vite om motoren har begynt å fjuske fordi den har stått lenge ubrukt, eller om den har stått lenge ubrukt fordi den begynte å fjuske.

Link to post
Share on other sites

Tregheten tror eg er som ivar skriver, saltavleiringer opp under blokken rundt drivaksel. På Yamaha er det iallefall et lite deksel med en simmer-ring som skal tette mot sjøvann. Disse ryker etter endel år. Når disse er gåen er motor MEGET treg å få rundt. Til slutt vil den stå bom fast. HEr må du av med blokken og skifte simmer-ring, evt helt nytt deksel med simmer-ring.

Link to post
Share on other sites

Elektrikkere ja, men ikke båtmekanikere. Hva skal målingene vise? Og da tenker du måle fra stator til coil, fra coil til plugg og cdi boks?

ozo skrev for 2 timer siden:

Symptomene er, som flere har vært inne på, umiskjennelige tegn på overslag, selv om det nok finnes andre muligheter. Som "Balder" sier, så ser man vanligvis disse gnistene godt i mørket, om de kommer fra pluggledningene, men skjer det internt i coil/tennspole er det umulig å se. Det er heller ikke så enkelt å måle. Da må man bruke en såkalt "megger" (elektrisk lekkasjemåler) med omtrent samme spenning, som nok er i nærheten av 15000 V. Men en slik måling er ikke 100% pålitelig. Så det beste er å bytte coil, og håpe det beste.

 

Når det gjelder tregheten: Er denne merkbart mindre ved hver halve omdreining, eller er den helt konstant?

 

Det hadde også vært interessant å vite om motoren har begynt å fjuske fordi den har stått lenge ubrukt, eller om den har stått lenge ubrukt fordi den begynte å fjuske.

Jeg vil si den er merkbart mindre ved hver halve omdreining ja. 

Motoren hadde blitt satt vekk fordi den fjusket litt, det var det jeg fikk beskjed om. Men den fjusker ikke bare litt i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 1 time siden:

Tregheten tror eg er som ivar skriver, saltavleiringer opp under blokken rundt drivaksel. På Yamaha er det iallefall et lite deksel med en simmer-ring som skal tette mot sjøvann. Disse ryker etter endel år. Når disse er gåen er motor MEGET treg å få rundt. Til slutt vil den stå bom fast. HEr må du av med blokken og skifte simmer-ring, evt helt nytt deksel med simmer-ring.

Så da må jeg av med blokken for å bytte. Det er ikke noe som blir bedre med bruk? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...