skjærgårdsdram Startet 16.Januar.2020 Del på Facebook Startet 16.Januar.2020 noen som vet om det er mulig å justere tenningen på en tohatsu 25 hk 2 takt 06 modell? den har gnist på begge plugger, den starter men det smeller, som om det er ettertenning. samme problem på lavt og høgt turtall. men den stopper med ett smell på lavt. noen som har noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Ble den slik pluttselig, eller er dette noe som har skjedd over tid? Lenge siden du renset/drenerte ut av forgasser(e)? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
skjærgårdsdram Svart 16.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Jeg har akkurat renset forgasser. Jeg fikk motoren for at den fusket litt. Så jeg aner ikke om det er det samme, eller om det er noe som er kommet menst den har vert ubrukt i ca 1,5år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Tenningen kan justeres. Er et stag linket til gassen. Merker i tenningsplaten som skal være overett med delingen av blokken. http://www.rib.net/forum/f36/uprating-mariner-25-to-30-hp-part-2-a-25933.html Min var plaget av overslag på pluggledningene. Vasket de godt i rødsprit, og viklet biltema sin silicon vulkaniseringstape rundt. Hele veien fra coil til plugg. Fungerte greit. Om du har demontert forgasseren, så må du justere lavturtallsdysen. Med varm motor og i gir. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 16.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Takk. Jeg tok ikke ut de 2 skruene som justerer drivstoff og tomgang.? kan det være så enkelt, at de bare treng justering? Hadde litt ekstra olje i bensin, siden det hadde vert lengesiden den hadde vert i bruk. Kan det ha innvirkning? Er det noen måte å finne ut om det er overslag mellom tennplugg ledningene? Sitér dette innlegget Link to post
Knopfler Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Bytt forgasserpakning og juster tenninga så har du 30 hk Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 17.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Vil dette fikse problemet med ettertenning? Og har du eventuelt en link eller noe til hvordan den skal justeres? Hvilken pakning på forgasseren er det du mener? Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 17.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 noen som har gode tips til å prøve og justere forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 oppførselen du beskriver høres mer ut som feil tenningstidspunkt enn finjustering av forgasser. En ting som kan gjøre at tenningstidspunkt blir så feil at det ender med smelling er om sporkilen på svinghjulet er klippet av - eller at svinghjulet er montert uten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
skjærgårdsdram Svart 17.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Jeg har hatt av svinghjulet og gjort ren stator og magneter. Da såg jeg at sporkilen var der og intakt. Så det er nok en justering. Men må jeg plassere svinhjulet i en bestemt posisjon før jeg begynner å justere tenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Du kan også sjekke veiv for vridning, enkel måte å gjøre det på når motoren er 2cyl å deler på 180gr er å sette ett langt skrujærn oppå hvert stempel, drei motor sakte, det ene stemplet skal være i bunnen når det andre er på topp, er den vrid såpass mye att du får slike feiltenningsproblemer som du beskriver vil du merke det ved den testen. Sjekk også motor for falskluft med startgass. Er ovenstående i orden er det nok som andre nevner feil på en tenningskomponent eller overslag, grei måte å finne overslag på er å kjøre motor uten motorlokk i mørket, du vil da lett se overslag. Kan også være utett veivhus. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 17.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Det skal jeg prøve. Men er veiva vridd, så er det vel dynga neste. Skal se om det er overslag. Men vist det ikke er noen av de tingene, så bør jeg prøve og justere tenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Jeg oppdaget overslag mens jeg justerte tenningen og kom borti pluggledningen? deretter så kunne jeg se det når det var mørkt. Justering av tomgangsdysen gjøres ved varm motor, innkoblet gir, juster tomgang til riktig turtall ved innkoblet gir. Så prøver du deg frem med ca 1/4 tørn inn om gangen til du får dårlig gange på motor, så justerer du ut til du får dårlig gange. Så justerer du tilbake midt mellom ytterpunktene. Juster tomgangsturtall på nytt. Sett i fri, og sjekk at tomgangsturtallet for fri er riktig, ellers ødelegges koblingen. Litt frem og tilbake så blir det bra. Du trenger ikke bytte pakning, bare skjær ut av den du har. Full åpning samme dia som forgasseren istede for en smal spalte, så er du der. Mulig tenning for fullgass er annerledes på 25 og 30. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.tohatsu.dk/forhandler/Service/Service%20Manual_1-2%20Cylinder%202-Stroke.pdf&ved=2ahUKEwiLhdjck4vnAhUwxaYKHe0iD8wQFjAMegQIAxAB&usg=AOvVaw1pdP4hlc8xYLH65JFdHR6G Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Tror ikke spennet på tenningsjustering er så stort att du vil oppleve så mye feiltenning. En vridd veiv er i seg selv en bagatel å fixe, men bare hvis du er i stand til å skru selv å slippe mekanikker kostnadader på 1000kr/tim, det å rette...eller rettere sagt vri veiva rett igjen er en enkel prosedyre, kreves en jigg å ett måleur, finn ut hvor vridningen sitter å juster det, punktsveises da ofte for varig hold. En skeiv veiv er en veiv der en skinke har vridd seg på råden, ikke uvanlig på 2-taktere som har sammenpressede veiver, typisk 2-cyl veiv består av 9 deler. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 17.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Så da holder du en knapp på vridd veiv? Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 17.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Sjøfnugg. Takk for link. Skal ned og prøve litt forskjellig i kveld. Kommer med oppdatering på hva jeg finner.?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Egentlig ikke, men med så mye feiltenning er det en mulighet, smart å sjekke det som medfører mest arbeid først :) når veiva er friskmeldt kan man gå videre med de "mindre" tingene. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 17.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Veiva er friskmeldt. Stator virker fint. Det er ikke noe synlig overslag mellom tennplugg ledninger. Har prøvd å justere forgasser. Men det er bare en coil på denne. Jeg har en mistanke om at det kan være denne som er problemet. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Januar.2020 Del på Facebook Svart 17.Januar.2020 Har du sjekket at reedene er i topp stand og ikke tegn til korrosjon, knekk sprekk på flater Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 18.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Eg kjenner ikke benevnelsen Reedene, kan du forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Se siste punkt i kapittel 3 i blekka jeg linka til. Ventilen i en totakter? Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 18.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Ok, da skal jeg skjekke det.? Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 18.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Dette her du mente? Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 18.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Kan dette gi slike problem? Det er vel litt mer omfattende å begynne med dette. Kan det være lurt å begynne med coil? Eller mener dere det er unødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.