Jump to content

Har planer om vintern 2005


joelle

Recommended Posts

Syntes att tråden i fjor om hva man har planer om til vintern va så pass bra att jeg gjerne vil start en som går for denne vintern.

 

Jeg har planer om:

* Bygge en hylle i stuefakk på styrbord side for og dele av litt bedre

* Sette in hyller i henge garderoben i akterluggarn

* Skjære ut luke in til stueutrymme under seng i forpik, og lage luker til dette.

* Montere thermostat på Wallasen

* Montere larm i båten

* Legge teak på dørk i cockpitt og badeplatform

 

Så hva kan man si, æven med ny båt så har man prosjekter :wink:

Link to post
Share on other sites

All ros for Vinterprosjekttråden, men før dere klemmer på med en ny Vinterprosjekttråd, vurder om dere isteden kan starte egne tråder for hver båt. Flere av dere gjennomfører jo flere prosjekter enn mange av oss kan drømme om i løpet av en vinter. Det blir da mer sammenhengende hvis dere har en tråd for hver båt. Ikke minst for de med lik båt som en eller annen gang i ettertiden kanskje vil slå opp og titte på hva andre har gjort med tilsvarende båt. Det er da mye mer ryddig å finne hver enkelt båt i egne tråder. Mange har jo båten i flere år og gjennomfører en rekke prosjekter hver vinter. Slik ser jeg på det ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Skønner deg godt, men på samme gang så syntes jeg det var moro og se hva andre drev med, planerte, og klarte og gjenomføre i fjor. Men alle og enhver smak. Di som har så pass store prosjekter som Bastard osv. er det naturligt nokk mer hensiktsmessigt og ruke en egen tråd.

Men med små prosjekter som di fleste av oss kjører kan det va greit og ha en samletråd, synes jeg. Da kan man fort se att du tex. driver med noe som kan likne på det jeg har planer om tex.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Joelle. En kan få litt inspirasjon av en slik tråd. Samtidig er det lett å møte seg sjøl i døra noe alvorlig når noen drar opp tråden på vårparten.

Selv skal jeg fortsette avplywoodiseringa av båten min. Det er kun noen småbiter som skal byttes ut akterut så er hele akterskipet mitt en glassfiberkonstruksjon. Videre skal jeg sette i vanntette luker i køya i forpiggen slik at det er vanntett det også. Samme med transducerrommet. Der skal det settes i vanntette gjennomføringer. Signaler fra GPS'ene og lodd skal fordeles over optokobler og firekanals driver, og CANbus/RS-422 interface skal monteres.

Også var det å bytte dørk i sittebrønn og---------

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Planene er der men hva det blir tid til vet jeg ikke. Har ett hus jeg liksom må få gjort noe med også. Og det blir prioritert i første omgang

Skal ha båten 1 meter fra husveggen iår, så med varme på så blir det vel noen vinterkvelder der ute. også.

 

- Bytte sjøvannsintak til motor. Får ikke stengt den som er der nå.

 

-Legge ny dørk i aktercabin og i området rundt leideren forutt.

 

-Bygge om hele byssa så det forhåpentligvis kan bli plass til en gasskomfyr. samt lage hylle på "dahbordet's" babord side.

 

- Renovere hele gass instalasjonen, ser litt suspekt ut.

 

- Få fikset opp pulpitt. ett feste må sveises + ny fornikling hvis det ikke koster skjorta.

 

- Bytte av anker. Vekk med Engbo inn med Bruce. Ny lang vippe rulle for å få ankeret vekk fra badeplattform. Hekter seg fast sånn som montert nå.

 

- Ny septikktank

 

- Av med mannhull og få sjekket hvordan ståa er i Diseltanken.

 

+ At jeg selvfølgelig må få tettet en lekasje i ferskvanskretsen og få en oversikt over det elektriske. Er MYE spagetti.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

plan: relisere ideene om en gedigen linuxbasert skipskomputer som gjør alt slags

(webkam, mp3, ymse sensora, internett via gprs, kart og gps etc). automatisk

oppvåkning av og te for datasanking/ rapport te webserveren vår høres besnærande ut

(så lenge det hander om et noen få minutter oppetid hvert døgn skal det kunne gå bra

batterimessig). hovedskjær i sjøen er innemiljøet i tresnekka; permanent datamaskin

krever tørrere omgivelser => ny båt? vel, om det er det som skal til så ok! :smiley:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Vinter??? :crazy::eek: I all verden, det var da tidlig.

Vel jeg holder på med renovering av Faxen....veldig mye igjen.

Har startet med mahogny plater på dashbord (nye fra Storebro), så kommer

nye navneskilt på siden av båten..også nye fra Storebro..gikk en liten månedslønn der borte. :eek:

 

Men det er moro, når det synes hva man bedriver. :eek: (skal få tatt noen bilder senere).

 

 

Faxen :diving:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Min plan er å i første omgang finne ut av den pokkers Wallasen, hvordan den funker og hvor den tar drivstoff fra osv..

 

Så skal jeg bygge en PC-løsning.

 

Blir mest sannsynlig en stasjonær PC med 12v strømforsyning og Intel Pentium M CPU, ca 1GB RAM, 100-300GB HD, PCMCIA-adapter så jeg får brukt NetCom Connect kortet mitt (3G kort, fri bruk for 499,- i mnd), fett lydanlegg, 2 flatskjermer (1 stk 15-17", 1 stk 23-26" Wide), TV-tuner, radiotuner, bra lydkort for tilkobling til Dolby 5.1 anlegg..

 

PCen skal være kartplotter med input for vind, beregne strøm, webcam skal den også håndtere, og dette skal oppdateres til en webserver titt og ofte, sammen data fra værstasjon som skal monteres ombord.

 

DVD spiller vil den også fungere som, og mp3spiller, ting som er en nødvendighet i en bolig som båten jo vil være for meg.

 

Høres ikke ut som jeg er alene om seriøse PC-planer heller, ser barx har planer.

Link to post
Share on other sites

Etter første sesong med Kragerø`n er jeg meget godt fornøyd med det meste,men en ting står øverst på ønskelista,nemlig utestyring. Jeg har gått til innkjøp av det som trengs men har ingen erfaring med en sånn type jobb. Jeg er dermed på utkikk etter noen som kan påta seg en sånn jobb i Fredrikstad distriktet. Alle tips mottas med takk.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Anonym:

 

> Blir mest sannsynlig en stasjonær PC med 12v strømforsyning og Intel Pentium M CPU, ca 1GB RAM, 100-300GB HD, PCMCIA-adapter så jeg får brukt NetCom Connect kortet mitt (3G kort, fri bruk for 499,- i mnd), fett lydanlegg, 2 flatskjermer (1 stk 15-17", 1 stk 23-26" Wide), TV-tuner, radiotuner, bra lydkort for tilkobling til Dolby 5.1 anlegg..

 

hei, morsomt med andre som har seriøse skipspcplaner!

 

> PCen skal være kartplotter med input for vind, beregne strøm, webcam skal den også håndtere, og dette skal oppdateres til en webserver titt og ofte, sammen data fra værstasjon som skal monteres ombord.

 

strøm som i vannet? i så fall, hva skal du få dataene fra?

 

hva slags veirstasjon tenker du på?

 

barx

Link to post
Share on other sites

Anonym:

 

> Blir mest sannsynlig en stasjonær PC med 12v strømforsyning og Intel Pentium M CPU, ca 1GB RAM, 100-300GB HD, PCMCIA-adapter så jeg får brukt NetCom Connect kortet mitt (3G kort, fri bruk for 499,- i mnd), fett lydanlegg, 2 flatskjermer (1 stk 15-17", 1 stk 23-26" Wide), TV-tuner, radiotuner, bra lydkort for tilkobling til Dolby 5.1 anlegg..

 

hei, morsomt med andre som har seriøse skipspcplaner!

 

> PCen skal være kartplotter med input for vind, beregne strøm, webcam skal den også håndtere, og dette skal oppdateres til en webserver titt og ofte, sammen data fra værstasjon som skal monteres ombord.

 

strøm som i vannet? i så fall, hva skal du få dataene fra?

 

hva slags veirstasjon tenker du på?

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Tenker på strøm som i vannet ja, dataene er veldig enkle å hente (får kun strøm rett mot min kurs da, det er ulempen..), man bruker loggen og GPSen for å beregne det, hastighetsforskjellen på de er hastigheten på strømmen.

 

Værstasjonen har jeg ikke kommet så langt i tankegangen om foreløpig, ting tar tid.. Først skal jeg komme ordentlig i orden i båten i løpet av første halvdel av Oktober, så tar jeg det i små skritt derfra.

Link to post
Share on other sites

Min plan er å i første omgang finne ut av den pokkers Wallasen, hvordan den funker og hvor den tar drivstoff fra osv..

 

Så skal jeg bygge en PC-løsning.

 

Blir mest sannsynlig en stasjonær PC med 12v strømforsyning og Intel Pentium M CPU, ca 1GB RAM, 100-300GB HD, PCMCIA-adapter så jeg får brukt NetCom Connect kortet mitt (3G kort, fri bruk for 499,- i mnd), fett lydanlegg, 2 flatskjermer (1 stk 15-17", 1 stk 23-26" Wide), TV-tuner, radiotuner, bra lydkort for tilkobling til Dolby 5.1 anlegg..

 

PCen skal være kartplotter med input for vind, beregne strøm, webcam skal den også håndtere, og dette skal oppdateres til en webserver titt og ofte, sammen data fra værstasjon som skal monteres ombord.

 

DVD spiller vil den også fungere som, og mp3spiller, ting som er en nødvendighet i en bolig som båten jo vil være for meg.

 

Høres ikke ut som jeg er alene om seriøse PC-planer heller, ser barx har planer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er det for problemer du har med Wallasen? jeg slet som bare f....n med min frem til att jeg fannt ut att det var tilførseln på driv stoff.

 

Ett tips til deg vedrørende dvd spiller. Jeg kjøpte meg en "vanlig" bilstereo som tar dvd, mp3 osv. utroligt praktisk siden du uanset vil ha radio og cd spiller. kjøpte den på QXL.no gjenom en bedrift som heter qlt.no trur jeg betalte rundt 1500.- for greia.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alle fordomsfulle innlegg om baugtrustere på pollen til Worse så skal jeg montere to baugpropeller på båten - bare på pur ....

 

:yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol::rolleyes: :nono:

 

Kan ikke du heller ta deg en tur over fjellene, forå lette vinterdepresjonen, så kan du få installere en i Hangarskibet??

 

:lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hold nå snuskepratet for dem selv.

Nuvel - jeg skal si i fra neste gang jeg er på det skrinne Vestlandet

<{POST_SNAPBACK}>

 

Deres tilstedeværelse på det blide, nesten snefrie Vestland ville bli særdeles høit verdsatt. :yesnod: Velkommen skal De og Deres følge naturligvis til enhver tid være!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Deres tilstedeværelse på det blide, nesten snefrie Vestland ville bli særdeles høit verdsatt. :yesnod:   Velkommen skal De og Deres følge naturligvis til enhver tid være!

<{POST_SNAPBACK}>

Takker og bukker for denne elskverdighet :cheers:

Kanskje vi kan møtes på midten og se hvem som har størst hekkbølger neste sommer? Jeg har bange anelser om at deres Hangarskib graver mer enn mitt redskap - men da kan jeg vel ha gleden av å kjøre i ring rundt dem :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men da kan jeg vel ha gleden av å kjøre i ring rundt dem :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ganske tvivelsomt om det blir nogen form for fornøielse. De til nogen tider dype daler som forefinnes aktenfor Hangarskibet når dette fremdrives i et mindre antall knober, vil nok for langt de fleste medføre ubehagelige bevegelser. Men bevares, prøve kan man jo alltids!! Ser frem til det -- det må jo være en ubestridelig ære å bli kjørt i ring rundt. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Alt for mange planer i vinter! Begynner med motorbytte, to 40A skal ut og to 41 inn Deretter skal bakveggen flyttes bakover for å gi plass til en salong! Dette medfører at fly'en må forlenges og dette er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe. Er takknemmelig for gode råd og tips. Pentry skal bygges om, her fikk jeg noen ideer fra Quantum. Ellers er dere alle hjertelig velkommen til en titt i Ariels galleri på http://www.mycleopatra.co.uk slik at dere kan se hva vi cleopatraeiere dedriver tiden med! Godt at vinteren er lang!

Hilsen Cleo

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

som dere sikkert allerede vet, har vi ganske store planer for båten neste sommer...., så dermed blir det også mye som skal gjøres i vinter.

 

Så jeg har planer om:

 

* Bygge et skap i akterkabinen, som både skal skjule ankerwinchen som ble montert i våres og

brukes til klesskap. Skapet for winchen skal først støpes og så skal et nytt og større bygges rundt i

mahogny.

* Utvide køya i akterkabinen, slik at det blir bedre plass til rederinnen og undertegnede.

* Sy om madrassene i akterkabinen

* Lage nye karmer i mahogny innvendig rundt alle lukene i taket.

* Montere dusj på badeplattformen

* Legge ny hovedstrømstilførsel fra batteriene

* Bytte ut noen av lampene inne i båten

* Montere en ekstra sensor for gassvarsleren

* Lage ny sprayhood og kalesje

* Montere kartplotter

* Montere nytt rulleforstag

* Pusse ned de blå stripene utvendig på skroget å få lakkert dem på nytt

* Bytte ut Zodiacen med en større på ca. 10 fot

* Montere en høytaler for vhf`en ute i styrebrønn

* Muligens montere baugpropell

* Muligens bytte motor. Dette vurderes ut fra hva som er mest økonomisk, bytte motor nå og få litt

for den gamle eller reise glad og fornøyd avgårde med viten om at dersom den grønnmalte moringa

sier farvel, er det penger i budsjettet for et even. motorbytte.

* + selvfølgelig å gå over riggen, tenkte å ta med en proff på dette, da jeg er lite kyndig i dette

foreløpig.

 

* Vi har også planer om å ta et seilkurs til våren slik at vi ihvertfall kan lære det grunnleggende.

 

* Men det største prosjektet akkurat nå er hvordan frakte båten hjem rimligst mulig. Selvfølgelig

forutsatt at det foregår på en måte som forsikringselskapene godtar dersom uhellet skulle være ute

akkurat da.... Har undersøkt litt og funnet ut at båten må fraktes på svanehenger, det betyr at jeg

må ha mobilkran hjemme, trekkvogn og svanehenger og en kranbil ved opptaksplassen.....Dette

koster penger er jeg redd....., men det hadde vært utrolig kjekt å fått båten hjem da jeg har så

store planer med den.

 

Det dukker helt sikkert opp noe mer undreveis, men dette er det jeg vet står på "to do" lista mi......

 

Artig å se andres prosjekter og fremgang utover vinteren.

 

Men det er jo litt igjen av sesongen enda, er det ikke?

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...