Jump to content

Har planer om vintern 2005


joelle

Recommended Posts

Mange av de tingene du utbedrer på båten din er jo saker som er blitt kommentert i tester av Bavaria: manglende innredning i skap/skuffer og litt dårlig utnyttet stueplass. Blir sikkert fint i båten din :yesnod:

Det er ju som det tidligere er skrevet ikke noe som heter den perfekte båt. Men med litt tid og lyst så kan man komme så nær som muligt sjøl :smiley:
Link to post
Share on other sites

Har ikke all verdens planer for båten i vinter, men noe blir det bestandig. :smash:

Båten er ferdig vinterkonservert og vask og polering er unna gjort.

Nytt kompass er montert.

I løpet av vinteren skal det utføres service etter servicehefte på motoren av fagmann.

Ellers skal jeg montere voltmeter, instrument for oljetrykk og kjølevannstempratur.

Nytt ekkolodd og kartplotter skal også på plass i løpet av vinteren.

Nytt bunnstoff blir det til våren når tiden for å sette båten på vannet nærmer seg.

Har båten lagret inne i oppvarmet lokaler så å jobbe litt på båten om vinteren er bare moro. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

- Gjøre ferdig dørken, kun akter-gang og AC som gjenstår.

- Sveise på daviter

- Lage nytt FB-bord i nata rød eik og mørk Burma-teak med dekorasjoner

- Lage innfelling og fast plass til signalpistol og ammo

- Sveise permanente fester til grillen på rekka

- Skifte fendertrosse

 

PLUSS; alle ideene mannskapet kommer opp med etterhvert. Vintersesongen blir som regel for kort, men da bare overfører vi det ugjorte til arbeidslista for neste år.

Link to post
Share on other sites

Etter en sesong med båten er det en ting jeg savner og det er styring ute. Jeg har kjøpt inn det jeg trenger til jobben og fått lagd meg en konsoll som jeg har levert til plasting. Er det noen av dere som har gjort en sånn jobb før vil jeg gjerne høre fra dere da jeg aldri har gjort dette før. Takker for alle tips. Det er hydr.styring med autopilot montert på sånn det er nå. Da må jeg vel ha slanger mellom ratt-pumpene etter det jeg har forstått?

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

- Gjøre ferdig dørken, kun akter-gang og AC som gjenstår.

Feil. Der ligger ei lita skute i Grimstad som så sårt trenger dine fingerferdigheter og fantasi :lol:

 

- Sveise permanente fester til grillen på rekka

Jeg har planer om å ha grill på rekka, men har foreløpig ikke funnet grill som er større enn at du kan grille mer enn et par koteletter om gangen (har jo 5 unger som skal bespises, og kan jo ikke ha et helt arsenal av griller hengende heller).

 

Har du funnet noe som "er litt større" enn standard vare fra eksempelvis Maritim ????

Link to post
Share on other sites

*Legge teak på dørk i cockpitt og badeplatform (dette må gjøres til våren, grunnet været)

Imponerende Joelle, hva skal så du bruke våren til i og med at du er så godt i gang ???????

 

Når det gjelder teakarbeider. Du skriver at du pga av været vil vente til våren. Hvis jeg kan komme med råd, så gjør du mesteparten av arbeidet nå, og ferdigstiller til våren. Dette fordi at det som tar tid, det er å tilpasse emnene på plassen det skal ligge. Jeg kan trygt skrive under på at det tar gjerne mye lengre tid enn planlagt !

 

Det kan jo gjøres uavhengig av været :smiley:

Link to post
Share on other sites

Imponerende Joelle, hva skal så du bruke våren til i og med at du er så godt i gang ???????

 

Når det gjelder teakarbeider. Du skriver at du pga av været vil vente til våren. Hvis jeg kan komme med råd, så gjør du mesteparten av arbeidet nå, og ferdigstiller til våren. Dette fordi at det som tar tid, det er å tilpasse emnene på plassen det skal ligge. Jeg kan trygt skrive under på at det tar gjerne mye lengre tid enn planlagt !

 

Det kan jo gjøres uavhengig av været :smiley:

Jeg tar en kylling løsning her perlen :wink:

Jeg har bestillt det hele ferdig skåret fra verftet, samme kitt som leveres orginal. Ble faktiskt billigere en hvis jeg hadde kjøpt det hele i meter her hjemme og så slipper jeg till passinga(?).

 

Så jeg regner ikke med att det prosjektet tar all verdens tid. Jeg har planer om att gjøre på samme måte som på verftet. Lime det fast med epoxy eller sika, og siden nate på vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

Har du funnet noe som "er litt større" enn standard vare fra eksempelvis Maritim ????

Hører vel egentlig inn under tråder om kulegrill det her, men det får stå sin prøve.

Jeg er av den makelige sorten som har det med å utsette ting.....så rutina ble etterhvert at grillen med kull og dritt ble stående på land til dagen etter. Selvfølgelig regner det om natta, spesielt om sommeren. Begynte etterhvert å bli drittlei grill-sølet, men mor insisterte på mer grilling og da ble vi enige om at rekkemontert gassgrill ville være løsningen. Etter grundig investigering endte vi opp med en Magma (Amerikansk tror jeg). Den er etter min mening den eneste kulegrillen som holder mål på sjøen. Jeg har grilla mere i sommer enn jeg har gjort de siste 5 åra tilsammen. Mange vil sikkert protestere på det, men jeg grilla i liten kuling på bakdekket i sommer og tviler på om det er andre griller som klarer samme jobben. Jeg har nest største typen....og den koster skjorta. Ca 3000kr pluss ca 400 for ventil for tilkobling til vanlig gassflaske. Originalen kommer med tilkobling til engangs småbeholdere. Funker også helt ok og brenner i 3-4 timer. Du får en større type enn min som passer til din famile, men jeg vet ikke prisen. Veldig grei å gjøre rein. Plukker den i småbiter en gang i blandt, kliner på litt "godstoff" jeg har for vasking av syrefast sveis og spyler reint.

 

Jeg tror det er kun Swang på Skøyen Brygge som forhandler denne grillen. Ikke fordi jeg tror det trengs, men de har alt av reservedeler på lager. Den har pizo elektrisk tenning og velbalansert lokk. Max rekkefeste er for ca 30mm, rekka mi er 33.5mm, og derfor må jeg sveise meg noen egne løsninger.

Vanligvis pleier Swang å ha 30-50% salg i noen uker over nyttår, så da kan det være mulig å gjøre et kupp!

Link to post
Share on other sites

Rekker ikke mye i vinter - da jeg har andre prosjekter på gang hjemme. Har likevel allerede byttet belgen på seildrevet. Dette med god hjelp fra Gladiator, her på forumet. :flag: For øvrig skal jeg montere nylig innkjøpt kartplotter. Ellers blir det vel bare vanlig vårklargjøring foran neste sesong.

Link to post
Share on other sites

I vinter er det Furuholmen som skal pusses opp.

 

Skal lage nye tak på forkabin, over styreposisjoner og på toppen av AC. Lager dette av natet sibirsk lerk på finer innendørs, og tilpasser til våren.

 

Båten er pusset helt ren, og satt inn med masse olje.

 

Alt "løst" treverk (dørkplater i teak, mahognylister, dører, bord etc.) er tatt hjem og skal pusses helt rene og oljes/lakkes opp igjen.

 

Nye ruter rundt hele båten skal lages, og settes inn til våren. Nye vinduslister må også lages (skal ikke ha de sorte gummilistene synlig).

 

Motor er delvis demontert, pusset og skal lakkes opp igjen.

 

Alt elekstrisk skal trekkes nytt

 

Nye puter og ryggstøer skal lages overalt - lager dette selv etter gode råd fra Perlen.

 

Montere inn kjøleskap der det nå er kjøleboks (under styrestolen)

 

Lage nytt instrumentbord, med låsbart lokk over ekkolodd etc.

 

Pusse alt av metall og bytte alle låser.

 

Montere halegatter, kryssholt, flaggstangholder, list langs hele dollbordet, signalhorn og lanterner/søkelys.

 

+++

 

Det er godt jeg står uten jobb, men har full lønn i enda noen måneder. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har allerede byttet motorlabber og grovopprettet motoren.

Nå er det treverket innvendig som det skal gjøres noe med. Det har dessverre forfalt en del, siden forrige eier ikke har pusset og lakket på en stund.

Har også bestemt meg for å trekke om lugaren forut. Kanskje også akterkabinen, hvis jeg rekker det før våren. Hvis ikke blir det neste års prosjekt. Har ihvertfall kjøpt nok skott-trekk så jeg har til hele båten. Tianduk hadde bra med rester nå, så jeg fikk tak i trekk der til ca 30,- kroner meteren.

Blir ikke arbeidsledig den første uka, nei! :lol:

Link to post
Share on other sites

Planene er allerede delvis satt ut i livet. Gammel motor er tatt ut og skroget sandblåst under vannlinjen. Ny motor med nytt propeller- og eksosanlegg skal inn i løpet av vinteren. Valget falt på Yanmar 290 hk. Komfyr til båten er innkjøpt og nytt pentry skal bygges. Motoren blir montert av Fuglevik Båtservice og båten blir stående inne i oppvarmet rom i hele vinter. Kan man bedre ha det? :wink: Gleder meg allerede til båtsesongen. Vi valgte å satse en del penger på gammelbåten framfor å bytte til noe nyere. Både "skipper" og "admiralinnen" er så fornøyd med båten at vi forblir i den :yesnod: Jeg kan komme tilbake med referat om jobben og evt. noen bilder senere på vinteren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er vinter sessongen her og jeg har startet "litt" med mine prosjekter:

* Bygge en hylle i stuefakk på styrbord side for og dele av litt bedre *Ferdig*

* Sette in hyller i henge garderoben i akterluggarn *Ferdig*

* Skjære ut luke in til stueutrymme under seng i forpik, og lage luker til dette. *Ferdig*

* Montere thermostat på Wallasen *Ferdig*

* Montere larm i båten

* Legge teak på dørk i cockpitt og badeplatform

 

Men etter att ha drevet på i båten en god del så kan jeg legge til ett par prosjekter, og den nye lista sammen med det som er kvar fra den gammle er:

*Montere larm i båten * Ferdig

*Legge teak på dørk i cockpitt og badeplatform (dette må gjøres til våren, grunnet været)

*Bygge ett "skap" under komfyren

*Montere autopilot (påbegynt men er ikke ferdig siden jeg må demontere hele pidestalen) *Ferdig

 

Synes jeg har hatt ett godt tempo enn så lenge, men får alltid en følelse av att det alldrig tar slutt :yesnod:

Og lista blir mindre og mindre :smiley:
Link to post
Share on other sites

Etter å ha kjøpt en 84-modell Nord West skulle man tro at mye var lagt til rette av de to andre som har hatt båten.

 

Men vi bruker båten så forskjellig. Løsningene i defaste innstallasjonene er på en måte satt. Men så kommer dette med hvor skal vi ha tingene våres.

 

Kaffetrakteren må få sin plass. Og med kaffetrakteren på plass må man ha en stikkontakt. Her må fruen inn i bildet. Med plasseringen av kaffetrakteren.

 

GPS og ekkolodd fikk i dag en ny plassering. Lettere å lese fra styreplassen.

Båten trenger utvendig en omgang med Autosol.

Dossen skal repareres.

Den gamle radioen skal ut og ny DAB inn. Nye høytalere også.

TV-antenne montreses.

Skal også få AISen til å fungere mot kartprogrammet.

Montere ekstra VHF-antenne.

 

 

Noen justeringer her og der så skulle båtsesongen 2006 gå som smurt. Mellom arbeidsslagene blir det jevnilige turer på Oslofjorden.

 

Livet er herlig, folkens!! :flag:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Plenty med arbeid i vinter, ja. Madammen trodde nok at jeg hadde mista siste rest av vett, da jeg røska ut alt innventar av båten i høst. Men er en ikke fornøyd, så er en ikke fornøyd.

-- Ny dørk av meranti med staver av 4mm bjørkefiner oppå. Jeg må heve dørken akter for å få mere areal, og senke den i kabinen for mer takhøyde.

-- Ny motorkasse

-- Nytt eksosanlegg

-- Nytt instrumentpanel og styreplass.

-- Nye stoler ved styreplass, og en tverrbenk helt akter.

-- Montere ekkolodd

-- Spore en lekkasje jeg hadde en plass akter (på båten, altså)

-- Skjære ut dekksluke i kabintaket (noe jeg gruer meg til)

-- Reparere skader på fenderlist

Har også planer om å montere hydraulisk styring (hvis jeg får råd)

 

Dette med å lime... må man bruke epoxy, eller går det an med vanlig vannfast trelim?

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har gjort så mye med båten siden jeg kjøpte den ,men nå er tiden inne for en stor jobb .Skal trekke om begge lugarer ,men ikke sikker enda hvordan jeg vil gjøre det med trekk i tak og ned til under vinduer og et eller annet på skotta opp til under vinduene . Må vel felle inn noen spotter i taket osv .

Motorrommet skulle vært fixa opp litt og kansje satt på nye dempeplater og malt litt . Er jo en stor jobb og fixe opp begge lugarene ,så kansje jeg for ta en ting av gangen . Har jobba og kosta på båten såpass mye så det er best og gå litt sagte i dørene her så ikke fruen blir hissig ,hehe .

 

Ting som er gjort siste to år .

Trekt om cocpit med innfelte spotter i tak

Nye fendere og fenderholdere + trekk

Nytt trådløs søkelys på taket

Ny VHF

Ny walkie talki m/antenne

Ny kartplotter

Satt inn nytt el wc

Nytt ratt m/teakring

Nytt streoannlegg med forsterker og div høytalere

Bygd og dærsjbord og instrumenter

Ny kalesje stor type

Pussa ned det meste ombord og olja med Benar

 

 

Ser litt lite ut detta så sikker masse her jeg har glemt , men pytt pytt .Men tinga tar tid og det koster så det holder , så endel smisking må til innimellom

 

 

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvor mye klaring hadde du tenkt å ha fra spot light til taket Tine ? Har fått ordrer om det samme men er litt ubestemt på om det er klaring nok mht varmeutvikling osv Min snikende antagelse er at det må fores ned relativt mye?

Ellers så syntes jeg at det er overveiende sannsynlig at forlugaren,byssa og dørene,nye førerstoler og generell oppshining av førerplassen er ferdig til baatplassen treffet i Horten 2006. Akterlugaren og omtrekking av L sofaen akter ut regner jeg ikke blir ferdig til det men noe skal en gjøre i den hyggelige

delen av året også.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye klaring hadde du tenkt å ha fra spot light til taket Tine ? Har fått ordrer om det samme men er litt ubestemt på om det er klaring nok mht varmeutvikling osv Min snikende antagelse er at det må fores ned relativt mye?

Spottane er ca 2,5-3 cm dype og over der er det noen millimeter klaring . Hatt det sånn i to år , ikkeno problem det ,men står kun 5w i dem da men lyser veldig bra da + at jeg har 4 stk i taket .

Du for jo kjøpt spotter med diodelys og det er kansje enda bedre ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vi er godt i gang:

 

Ting som er påbegynt:

 

Pussing av kjøl, skrog under og over vannlinja

Har rivd ut alt som heter skai innvendig og er snart ferdig med å pusse så det er klart til å male

Fjerning av gammal elektonikk og ulovlige koblinger, ledninger etc.

Fjernet alt av skom i stuerom.

Tatt av alle vinsjer avlastere og alt annet som sitter igjennom dekk.

 

Ting som skal gjøres som ikke er påbegynt

 

lakke kjøl med owatrol

VC 17 bunnstoffbehandling

Lakke skrog

Nye avlastere og tette lekasjer her og der

male innvendig

pusse og lakke alt treverk

ny elektrisk anlegg, med lanterner lys og mellom 120-180amp, med lading på solcelle og motor.

Fikse innredning

 

Er en del som skal gjøres, men har såpass mange som hjelper til at det går ganke bra, lakking får jeg ikke gjort før det blir varmt uansett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...