Jump to content

Har planer om vintern 2005


joelle

Recommended Posts

* Men det største prosjektet akkurat nå er hvordan frakte båten hjem rimligst mulig. Selvfølgelig

  forutsatt at det foregår på en måte som forsikringselskapene godtar dersom uhellet skulle være ute

  akkurat da.... Har undersøkt litt og funnet ut at båten må fraktes på svanehenger, det betyr at jeg

  må ha mobilkran hjemme, trekkvogn og svanehenger og en kranbil ved opptaksplassen.....Dette

  koster penger er jeg redd....., men det hadde vært utrolig kjekt å fått båten hhjem da jeg har så 

  store planer med den.

<{POST_SNAPBACK}>

Imponerende Fernanda ! Det skulle ikke by på problemer med tidsfordriv i vinter :wink:

 

Når det gjelder priser for svanehenger etc., tipser jeg om Batdilla sin tråd om prosjektet hans, da han innhentet tilbud fra flere operatører samt deriblant noen lokale hos deg (?) som ikke var så gale på pris såvidt jeg kan huske.....

Link to post
Share on other sites

* Men det største prosjektet akkurat nå er hvordan frakte båten hjem rimligst mulig. Selvfølgelig

   forutsatt at det foregår på en måte som forsikringselskapene godtar dersom uhellet skulle være ute

   akkurat da.... Har undersøkt litt og funnet ut at båten må fraktes på svanehenger, det betyr at jeg

   må ha mobilkran hjemme, trekkvogn og svanehenger og en kranbil ved opptaksplassen.....Dette

   koster penger er jeg redd....., men det hadde vært utrolig kjekt å fått båten hjem da jeg har så 

   store planer med den.

 

Det dukker helt sikkert opp noe mer undreveis, men dette er det jeg vet står på "to do" lista mi......

 

Artig å se andres prosjekter og fremgang utover vinteren.

 

Men det er jo litt igjen av sesongen enda, er det ikke?

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk med Olav Askjer, han holder til i Våle!

Han har svane henger og lastebil med svær kran :yesnod:

Mulig at du kan sløyfe mobilkran da

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det for problemer du har med Wallasen? jeg slet som bare f....n med min frem til att jeg fannt ut att det var tilførseln på driv stoff.

 

Ett tips til deg vedrørende dvd spiller. Jeg kjøpte meg en "vanlig" bilstereo som tar dvd, mp3 osv. utroligt praktisk siden du uanset vil ha radio og cd spiller. kjøpte den på QXL.no gjenom en bedrift som heter qlt.no trur jeg betalte rundt 1500.- for greia.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet med Wallasen er at den blåser bare kald luft.. Jeg hører ikke noen pumpe heller, og vet ikke helt hvordan den betjenes.. Har aldri vært borti dingsen før.. Er kun 2 brytere, Heat og Vent, begge har 3 posisjoner, 0, 1/2, og 1/1.

 

DVD løsningen blir via PC, helt uten tvil, vanlig bilstereo tror jeg nok blir fjernet.

Link to post
Share on other sites

Min Wallas har også to brytere, pluss en rød og en grønn lysdiode. Når jeg setter vifta på 1/1 og varmen på 1/2 lyser det grønne lyset, men det tar rundt 8-10 minutter før også det røde lyset begynner å lyse, og da kommer varmlufta. Det kommer kun litt susing fra vifta, og en svak tikkelyd(fra brennstoffpumpa?) når apparatet er igang.

 

Viktig å passe på at eksosutløpet er åpent, at det er åpen lufteventil(slange) til brennstofftanken og selvfølgelig at brennstoffet kommer frem.

 

Mine planer for Viksunden i vinter:

 

- Rydde opp i det elektriske spaghettikaoset

- Montere laderegulator av noe slag

- Trekke om madrasser i forpigg og akterlugar

- Trekke om alle puter i salongen

- Fjerne overkøye i forpigg og bygge skap der istedet

- Bytte skroggjennomføringer til kjølevann og WC

- Montere ekkoloddet jeg har liggende

- Og når våren kommer blir det kanskje ny farge på skroget

Link to post
Share on other sites

Problemet med Wallasen er at den blåser bare kald luft.. Jeg hører ikke noen pumpe heller, og vet ikke helt hvordan den betjenes..

Hvis det er samme opplegget som kokeapparatet, må det være jevnt fall på returledningen for parafinen. Hvis denne går for mye i bøy, stopper alt opp. Av en eller annen grunn, ikke spør hvorfor.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Problemet med Wallasen er at den blåser bare kald luft.. Jeg hører ikke noen pumpe heller, og vet ikke helt hvordan den betjenes.. Har aldri vært borti dingsen før.. Er kun 2 brytere, Heat og Vent, begge har 3  posisjoner, 0, 1/2, og 1/1.

 

Nå har jeg ikke fått med meg hvordan Wallas du har, men på min (3200) sitter det et overopphetningsvern. Dette er en liten bryter som sitter på siden der hvor varmeslangene går ut.

 

Jeg har opplevd at denne slo ut og da oppførte varmeren seg akkurat som du forteller.

Jeg skjønte ikke at det var den før jeg hadde byttet brenner og hatt varmeren ute 2 ganger.. :eek:

/per

Link to post
Share on other sites

Sjekk med Olav Askjer, han holder til i Våle!

Han har svane henger og lastebil med svær kran :yesnod:

Mulig at du kan sløyfe mobilkran da

<{POST_SNAPBACK}>

Har sjekket med Freddy, hos Olav Askjer, Freddy kan løfte båten, men ikke kjøre den, Olav kan kjøre båten på svanehenger, men ikke løfte den, og for at Freddy skal klare å løfte den av igjen, må Olav og Freddy stå ved siden av hverandre og det er det ikke plass til.

Men takk for forslaget, jeg må nok bruke Freddy på brygga, Olav til transporten og en mobilkran hjemme..... :eek:

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Min Wallas har også to brytere, pluss en rød og en grønn lysdiode. Når jeg setter vifta på 1/1 og varmen på 1/2 lyser det grønne lyset, men det tar rundt 8-10 minutter før også det røde lyset begynner å lyse, og da kommer varmlufta. Det kommer kun litt susing fra vifta, og en svak tikkelyd(fra brennstoffpumpa?) når apparatet er igang.

 

Viktig å passe på at eksosutløpet er åpent, at det er åpen lufteventil(slange) til brennstofftanken og selvfølgelig at brennstoffet kommer frem.

<{POST_SNAPBACK}>

Når begynner pumpa å tikke? Skjer det i det du slår den på? Prøvde å ha den på i ca 7-8 minutter uten at det hjalp.. Det røde lyset tente aldri, men så vet jeg ikke hvor drivstoffet hentes fra heller, får ringe forrige eier en dag.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket med Freddy, hos Olav Askjer, Freddy kan løfte båten, men ikke kjøre den, Olav kan kjøre båten på svanehenger, men ikke løfte den, og for at Freddy skal klare å løfte den av igjen, må Olav og Freddy stå ved siden av hverandre og det er det ikke plass til.

Men takk for forslaget, jeg må nok bruke Freddy på brygga, Olav til transporten og en mobilkran hjemme..... :eek:

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Freddy Roås på TS i Oslo løftet og fraktet båten min.

Han måtte låne en meget lav henger for å få båten inn

i hallen der den skulle overvintre.

Etter hva jeg fikk opplyst har han en ny lavere henger nå.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Har sjekket med Freddy, hos Olav Askjer, Freddy kan løfte båten, men ikke kjøre den, Olav kan kjøre båten på svanehenger, men ikke løfte den, og for at Freddy skal klare å løfte den av igjen, må Olav og Freddy stå ved siden av hverandre og det er det ikke plass til.

Men takk for forslaget, jeg må nok bruke Freddy på brygga, Olav til transporten og en mobilkran hjemme..... :eek:

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor langt er det fra havna og hjem da?

Er det noen mulighet for deg og få ordnet en skikkelig opplagshenger som kan trekkes med traktor eller lastebil?

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange folk som skal i gang med prosjekter, det skal LOL også!

Det er mye som skal gjøres i vinter, vi har kaldt prosjektet: "Rigge purka til stasli dame igjen".

Vi er som sagt en gjeng med ungdommer som skal totelrenovere båten, så detta skal gå bra. Eneste problemet kan være penger og tid, mye tid går med til skolen.

 

Først og fremst blir det, sliping/skraping av hele skroget over og under vannlinje.

Undervannlinje så blir det ett par strøk med international vc17 primer og noen med bunnstoff. over blir det vell rullelakert eller vis jeg får noen til å spraye billig så blir det kanskje grafitti, ingen her som driver med det eller viet om noen ungdommer som liker å drive med sånt som kanskje kunne gjort dette billig?

 

Vi skal tette alle lekasjer i tak, pusse opp invendig, ny dørk, lakere alt av teak, oppgradere løpende rigg, nye seil skal annskaffes, ny motor med fjernkontroll, nye puter ute, alt skal få en overhaling før sesongen begynner så skal vi få målt båten på nytt og vi skal seile det meste av regattaer i oslofjorden til neste år, gleder meg som en liten unge allerede :wink:

 

Vet ikke helt om jeg kanskje skal lage en egen tråd for dette prosjektet, er litt lite med seilbåtprosjekter her syns jeg, det blir vell også webbsider ettervært, må bare få tid først.

 

Sesongen er ikke ferdig nei, nå begynner bare båtpussesesongen og den er jo like morsom....

Link to post
Share on other sites

Har vurdert dette også, da det er snaue 3 km. hjem fra vannet. Men har kommet til at jeg ikke tør. Hvordan stiller forsikringen seg til dette dersom det skulle skje noe? Pluss at båten må løftes av hjemme, da det ikke er vei frem til der den skal stå.

 

Men flere forslag mottas med takk.

 

:flag:

 

 

 

 

 

Hvor langt er det fra havna og hjem da?

Er det noen mulighet for deg og få ordnet en skikkelig opplagshenger som kan trekkes med traktor eller lastebil?

<{POST_SNAPBACK}>

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Har jo planer, men får vel ikke gjort så mye før tidlig til våren.

 

Mye jeg har lyst på/til å gjøre, men ikke alt passer med beholdningen i pengebingen.

 

Det jeg skal gjøre er å:

 

Montere baugtrapp

 

Lage kjøleboks (hvis jeg ikke kjøper en stor portabel)

 

Koble om litt på det elektriske anlegget. Har begynt med å fjerne "fislerelè" med tynne ledninger for paralellkobling av forbruk og startbatterier ved start. Skal ha det manuelt og godt dimensjonert.

 

Montere ekkolodd

 

Gjøre om på sjøvannsfilter (plassering). Kunne tenkt meg å lage et opplegg hvor det er veldig enkelt å foreta konservering alene. Tenkte å ligge ute til neste vinter, og liker å konservere motor når det er veldig kaldt. JA, det kan bli det her i Fredrikstad også.

F.eks v.h.a. Y eller T stykke og vender slik at jeg enkelt kan switche å hente oppblandet kjølevæske fra tank (fast).

 

TV-antenne tenkte jeg å montere.

 

VHF må jeg vel få meg (har bare portabel)

 

Ekstra badeplattform kunne jeg tenkt meg, men får vel drøye litt. Hvis ikke de ringer fra Hamar.

Likeledes må dieselvarmer vente litt. Har jo defroster som varmer som F når motor går, og varmeviftetopp på Wallas`n.

 

Utelys kan hende jeg monterer under utspring fra hyttetak.

 

Lufteventiler i oppbevaringsbokser i hjørnene ute på akterdekk vurderes montert for bedre lufting. Er idag bare drenert.

 

Har bare utedusj på aktedekk, og vil montere et fast opplegg til badeplattform. I år har jeg bare forlenget slange slik at den rekker til badeplattform fra dusjboks på akterdekk.

 

Lage teakbenk og montere den akterut. Skal være til å vippe opp/ned.

 

Alarm er montert

 

Det var det jeg kom på i farta. Blir sikkert noen småting til.

Link to post
Share on other sites

Skal total innrede båten, i dag er det kun ett skall.I tilleggs må alt elektrisk og wireing + styring av motor og jet aggregat må monteres.

Motor må kjøpes, lurer på en v8 diesel men for å spare vekt så burde valget falle på bensiner. Svigers som anbefalte diesel, med tanke på eksplosjonsfare.Er ikke lett å bestemme seg :confused:

Nye tannhjul til gearet må kjøpes.

Akterdekket skal senkes og rekker skal lages og monteres på for å få god sikring for junior.

Drukner i arbeid :diving:

Skal godt gjøres og få tid til å gå på jobb :sleep:

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Skal total innrede båten, i dag er det kun ett skall.I tilleggs må alt elektrisk og wireing  + styring av motor og jet aggregat må monteres.

Motor må kjøpes, lurer på en v8 diesel men for å spare vekt så burde valget falle på bensiner. Svigers som anbefalte diesel, med tanke på eksplosjonsfare.Er ikke lett å bestemme seg :confused:

Nye tannhjul til gearet må kjøpes.

Akterdekket skal senkes og rekker skal lages og monteres på for å få god sikring for junior.

Drukner i arbeid  :diving:

Skal godt gjøres og få tid til å gå på jobb :sleep:

<{POST_SNAPBACK}>

Høres spennende ut! Holder på med en tilsvarende jobb. Hva slags båt er dette?

Link to post
Share on other sites

denne virker lovende: 1-Wire® Weather Station.

vindstyrke, vindretning og temperatur, kan utvides med lufttrykk, luftfuktighet etc.

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Den så lovende ut ja, der kommer det jo inn en datastrøm som bør kunne benyttes til kombinert vindinstrument og værstasjon..

Kanskje jeg slipper å tømme lommeboka på kjøp av Raymarinegreier..

Link to post
Share on other sites

Tja Hva slags båt er det jeg har kjøpt. Formen er triamaran. Selger sa det var en Triaplan men når sant skal sies har jeg aldri verken sett eller hørt om båten før. :confused:

Men jeg likte båten så valget var enkelt, men det er jo mye arbeid.Bilde

Siden dette bilde blei tatt så er den blitt flyttet(6 store kostet den fornøyelesen)og den er vasket ned og bonet opp.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siden jeg ikke har fått brukt båten min ennå, blir vinteren ganske omfattende egentlig.

Hadde tenkt å vente med mye for å først bruke båten en del, men når jwg måtte til med justeringer av wire til gir osv, pluss at jeg ikke har fått montert alt elektrisk til motoren ennå... ser listen noenlunde slik ut:

 

- Installere nytt instrumentpanel

 

- Legge opp nytt elektrisk annlegg

 

- Konservere påhengeren

 

- Konservere gummibåten

 

- Sjekke og tette daviterne

 

- Sjekke og reparere rekkverket

 

- Sjekke og reparere kalesje

 

- Sjekke GPS antenne

 

- Sjekke og reparere gass komfyren

 

- Sjekke og justere/skifte wirene til gass og gir

 

- Konservere motoren

 

- Tømme båten for verktøy

 

- Skifte/trekke om puter og madrasser

 

- Ordne sittegruppe akter

 

- Ordne luke akter

 

- Skifte stoler, legge opp mulighet for 2 stoler på ene stolpen

 

- Skifte vindusviskere (motorene)

 

- Lage kasse for START-batteriet

 

- Installere automatisk batterivelger under gange

 

- Skifte pakninger vinduer i kabin

 

- Sjekke og reparere luker til tau

 

- Kjøpe nytt anker

 

- Kjøpe og montere 2 stk kryssholt

 

- Kjøpe og montere fester for fendre

 

- Montere nivåbryter for lensepumpe

 

Er nok en del ting her som må plusses på, men har vært ganske rolig i det siste da jeg har slitt med Salmonella virus etter tur til Tyrkia. Blir MANGE år til det blir aktuellt igjen!

 

Ellers er det vel bare å begynne i en ende, og jobbe seg igjennom det. Hemmeligheten er å ha det gøy, og ikke la det bli et ork. En skal jo kose seg med båten også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Syntes att tråden i fjor om hva man har planer om til vintern va så pass bra att jeg gjerne vil start en som går for denne vintern.

 

Jeg har planer om:

* Bygge en hylle i stuefakk på styrbord side for og dele av litt bedre

* Sette in hyller i henge garderoben i akterluggarn

* Skjære ut luke in til stueutrymme under seng i forpik, og lage luker til dette.

* Montere thermostat på Wallasen

* Montere larm i båten

* Legge teak på dørk i cockpitt og badeplatform

 

Så hva kan man si, æven med ny båt så har man prosjekter :wink:

Da er vinter sessongen her og jeg har startet "litt" med mine prosjekter:

* Bygge en hylle i stuefakk på styrbord side for og dele av litt bedre *Ferdig*

* Sette in hyller i henge garderoben i akterluggarn *Ferdig*

* Skjære ut luke in til stueutrymme under seng i forpik, og lage luker til dette. *Ferdig*

* Montere thermostat på Wallasen *Ferdig*

* Montere larm i båten

* Legge teak på dørk i cockpitt og badeplatform

 

Men etter att ha drevet på i båten en god del så kan jeg legge til ett par prosjekter, og den nye lista sammen med det som er kvar fra den gammle er:

*Montere larm i båten

*Legge teak på dørk i cockpitt og badeplatform (dette må gjøres til våren, grunnet været)

*Bygge ett "skap" under komfyren

*Montere autopilot (påbegynt men er ikke ferdig siden jeg må demontere hele pidestalen)

 

Synes jeg har hatt ett godt tempo enn så lenge, men får alltid en følelse av att det alldrig tar slutt :yesnod:

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...