Jump to content

Elektromotor går feil vei. Hvordan endre rotasjonen?

pero

Recommended Posts

Grunnet en dårlig innpasning på 3-fas motoren på høvelbenken har det blitt vanskelig å jobbe med teaken til båten. Lang historie, men ønsket å ta i bruk en annen motor, 1 fas, i stedet. Den fungerer perfekt, med unntak av at den går feil vel. Ønsker ikke kjøre drivreima i 8 tall, så jeg vil heller snu rotasjonen på motoren.

Noen som kan tipse om hvilke kabler som må byttes om her? Se bildene.

15812626945507784429058081438329.jpg.05ede172e3462dd7e9090a6a1b0bcc71.jpg

15812627410213463951496091531279.jpg.1742ea603fab44a15190237d2a5bd3a6.jpg

15812627693807223533348730981658.jpg.fc7a6f5933a46637525348963d60bbeb.jpg

Flid skrev 44 minutter siden:

Snu motoren 180 grader

Har tenkt tanken, men det passer ikke så godt i forhold til plasseringen.

Snu fasene er vel og bra, men hva er hva inni der? Gammel Belgisk motor uten koblingsskjema. Vil gjerne beholde den i ett stykke...:-)

På en 1 fase motor er det start condensator. Denne må flyttes over på den andre fasen.

:yesnod:

Litt rett, men her er det kun en fase.:giggle:

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

880 skrev 18 minutter siden:

På en 1 fase motor er det start condensator. Denne må flyttes over på den andre fasen

Takker for svar. Har søkt opp og sjekket dette selvsagt, og er helt enig. Kondensatoren som sitter på siden har to svarte kabler. (Helt vanlig forøvrig, eller like vanlig hvite) Greia er at de ikke kommer ned til "panelet" med koblingene, men sannsynligvis er koblet til på baksiden. For å komme til der må jeg åpne motoren. Hadde håpet å slippe den jobben, ettersom motoren allerede er montert og strammet opp mot reim og reimskive.

Det er da sannsynligvis uråd å si om det er nok å koble om noen av kablene som vises på bildet. Hadde håpet på en enkel fix her. Det er ikke alltid at det enkleste er det beste. Så jeg får finne frem verktøyet og gå grundigere til verks her.

Takk for svar forøvrig. Alltid hjelp å få her inne.

pero skrev for 3 timer siden:

Kondensatoren som sitter på siden har to svarte kabler. (Helt vanlig forøvrig, eller like vanlig hvite) Greia er at de ikke kommer ned til "panelet" med koblingene, men sannsynligvis er koblet til på baksiden. For å komme til der må jeg åpne motoren. 

Skjønner ikke helt hva du mener nå. Ledningene fra kondensatoren kommer nok fram til klembrettet som du har tatt bilde av. Men det er litt vanskelig å skille ledningene fra hverandre. Kommer det 8 ledninger fra motoren internt til klembrettet?

Jeg klarer heller ikke å lese av hva det står på merkeskiltet på motoren din, men kan det være at denne motoren er viklet for enfas? Jeg ser bare fem terminaler på klembrettet (pluss jord). 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Jeg klarer heller ikke å lese av hva det står på merkeskiltet på motoren din, men kan det være at denne motoren er viklet for enfas? Jeg ser bare fem terminaler på klembrettet (pluss jord). 

Det tør jeg ikke svare på, angående enfas. Løsnet kondensatoren og fant svarte kabler ut der, men ser ikke de på terminalene. Har noen andre bilder:

20200209_160337.jpg.40a832f6f6d57f93c2856cb9e8747674.jpg

20200209_163004.jpg.227ae38349928548d166223e75868a4a.jpg

20200209_163009.jpg.c7c0095e159b4455e0b2db977e7072bb.jpg

Ok, her ser vi det bedre. Av merkeskiltet ser vi at dette er en ren enfasmotor, ikke en trefasmotor som blir startet med kondensator.  Da er jeg også på tynn is hvordan du skal endre dreieretningen. Litt usikker på hvordan disse motorene er viklet. 

pero skrev for 2 timer siden:

20200209_160337.jpg.40a832f6f6d57f93c2856cb9e8747674.jpg

På klembrettet ser vi jo også at den kun har fem terminaler, ikke seks slik en trefaset assynkron kortslutningsmotor har. Men her ser vi tydeligere at det kommer fram åtte ledninger til klembrettet. I følge min logikk har du da tre feltviklinger med to ledninger til hver vikling, og to ledninger til kondensatoren. Derfra melder jeg pass, da må nesten noen elektrofaglig kyndige komme på banen :smiley:

pero skrev for 2 timer siden:

20200209_163004.jpg.227ae38349928548d166223e75868a4a.jpg

https://www.elnor.be/

Prøvd å kontakte firmaet?

Ellers er prinsippet at kondensatoren er seriekoplet med en hjelpevikling. Denne "seriekoplingen" blir da paralellkoplet med hovedviklingen.

Faseforskyvingen lager ett "startmoment"

Men det kan eksistere en sentrifugalbryter også, dennes oppgave blir å bryte startkretsen når motor er dradd igang.

Det er umulig  å tyde dette bare med å se på klemmebrettet.

Hvis du klare å snu strømmem i hjelpevikling, vs hovedvikling, skal dreieretning snus.

Edited by trixie2 (see edit history)
880 skrev for 13 timer siden:

På en 1 fase motor er det start condensator. Denne må flyttes over på den andre fasen.

:yesnod:

Litt rett, men her er det kun en fase.:giggle:

Tja, hadde det kun vært én fase, hadde du nok ikke fått noe til å hverken lyse eller rusle rundt. Det er selvsagt minst 2 "faser", men det blir kalt enfas eller trefas anlegg for å skille mellom anleggstypene, tofas anlegg er en spesialitet som sjelden er i bruk og ikke i Norge. Til en vanlig stikkontakt i et hjemmenett, f.eks ved det som kalles IT nett, 3 fas 240 volt (3 ledninger inn til huset), bruker man 2 av disse fasene. Hvem av de, er uvesentlig, da det ikke er + og - på vekselstrøm. 

For å snu dreieretningen på en trefas motor bytter man om leningene på 2 av fasene, Jeg tror ikke det er annerledes på en enfasmotor der de er en "ombygd" trefasmotor, men der må man ty til "hjelpefasen" man får ved å bruke kondensator. Skriver tror, fordi det er "100 år" siden jeg drev med motorer og det aldri var tema å skifte dreieretning på en enfasmotor.

Nå finnes det et uttall av forskjellige motorer, det produseres også rene enfasemotor, men det er ofte er mindre motorer til elverktøy o.l.. På denne er det en kraftig kondensator som vel tyder på at den ved fødselen var en trefasmotor? 

Det er en del informasjon her:

https://ndla.no/subjects/subject:16/topic:1:140012/topic:1:143125/resource:1:143175

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Har enkelte ganger måtte endre dreieretning på enfasemotorer.

Lagt ved omkoblings skjema og et prinsipp tegning av viklingene.

IMG_20200210_175921.jpg

Enfase.png

Edited by 880 (see edit history)

Shore skrev for 6 timer siden:

Tja, hadde det kun vært én fase, hadde du nok ikke fått noe til å hverken lyse eller rusle rundt. Det er selvsagt minst 2 "faser", men det blir kalt enfas eller trefas anlegg for å skille mellom anleggstypene, tofas anlegg er en spesialitet som sjelden er i bruk og ikke i Norge. Til en vanlig stikkontakt i et hjemmenett, f.eks ved det som kalles IT nett, 3 fas 240 volt (3 ledninger inn til huset), bruker man 2 av disse fasene.

Hvis det du skriver her er riktig så har jeg misforstått noe vesentlig når det gjelder vekslestrømsanlegg. Hva legger du i en "fase"? Du sier at vi bruker to av fasene i et trefaeanlegg for få "enfas". Etter mitt hode bruker i to "ledere" i et trefaseanlegg for å få enfas. 

Shore skrev for 6 timer siden:

Nå finnes det et uttall av forskjellige motorer, det produseres også rene enfasemotor, men det er ofte er mindre motorer til elverktøy o.l.. På denne er det en kraftig kondensator som vel tyder på at den ved fødselen var en trefasmotor? 

Grunnen til at jeg lurte på om denne motoren er viklet som en enfasmotor er at det kun er fem terminaler på klembrettet. Det har ikke en ombygd trefasmotor.

880 skrev 1 time siden:

Lagt ved omkoblings skjema og et prinsipp tegning av viklingene.

IMG_20200210_175921.jpg

Enfase.png

Ja, her har du to vikliger og en kondensator. Men du har kun fire koblinger på klembrettet...

Komodo skrev 16 minutter siden:

Ja, her har du to vikliger og en kondensator. Men du har kun fire koblinger på klembrettet...

Helt rett, 4 + jord. Hvert punkt Z1 og Z2, U1 og U2 er viklingene. Siden det er kun to viklinger i en slik motor blir det bar fire koblingspunkt.

For å endre dreieretning så vil en se utifra skjema at omkoblingen "snur" ene viklingen.

pero skrev On 9.2.2020 at 16.40:

Grunnet en dårlig innpasning på 3-fas motoren på høvelbenken har det blitt vanskelig å jobbe med teaken til båten. Lang historie, men ønsket å ta i bruk en annen motor, 1 fas, i stedet. Den fungerer perfekt, med unntak av at den går feil vel. Ønsker ikke kjøre drivreima i 8 tall, så jeg vil heller snu rotasjonen på motoren.

Noen som kan tipse om hvilke kabler som må byttes om her? Se bildene.

Hva var problemet med den gamle 3 fase motoren ?

880 skrev 1 time siden:

Hva var problemet med den gamle 3 fase motoren ?

Reimhjulet på den opprinnelige 3-fas motoren passet ikke optimalt på akslingen. Har prøvd det meste med låsemutter, loctite, osv. Det hadde nok fungert om jeg hadde en kile som passet og ikke bare en setskrue.

Etter en tid, alt fra 1 minutt til en times bruk så begynte reimhjulet å løsne. I stedet for å lete etter en passende kile så ville jeg forsøke en-fase motoren. 

Mulig jeg bør måle sporet i akslingen og lete etter kile i stedet og gå tilbake til 3-fase.

Takk til alle for svar forresten!

Komodo skrev 1 time siden:

Hvis det du skriver her er riktig så har jeg misforstått noe vesentlig når det gjelder vekslestrømsanlegg. Hva legger du i en "fase"? Du sier at vi bruker to av fasene i et trefaeanlegg for få "enfas". Etter mitt hode bruker i to "ledere" i et trefaseanlegg for å få enfas. 

Ja, det var nok ikke riktig betegnelse etter boka. Tenkte det er ganske vanlig sjargong å bruke fase om ledere. Ser at det blir feil. 

Komodo skrev 1 time siden:

Grunnen til at jeg lurte på om denne motoren er viklet som en enfasmotor er at det kun er fem terminaler på klembrettet. Det har ikke en ombygd trefasmotor.

Tenkte at siden den har terminaler merket som det er en 3 fas motor, var den produsert som dette og fjernet Z terminalen grunnet spesiell kobling og levert som 1 fas motor. En gammel belgisk motor er ikke sikkert er lik produksjonen av i dag. Vil anta at de brukte rasjonell produksjon den gang også og produserte så like motorer som mulig, frem til et visst punkt. At dette punktet var når de skulle bestemme om den skulle leveres som enfas eller trefas motor. Var bare en antagelse.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

880 skrev for 3 timer siden:

Helt rett, 4 + jord. Hvert punkt Z1 og Z2, U1 og U2 er viklingene. Siden det er kun to viklinger i en slik motor blir det bar fire koblingspunkt.

For å endre dreieretning så vil en se utifra skjema at omkoblingen "snur" ene viklingen.

Skjønner det der. Det jeg ikke skjønner er hvorfor klembrettet til TS har fem terminaler pluss jord. 

pero skrev for 1 time siden:

Reimhjulet på den opprinnelige 3-fas motoren passet ikke optimalt på akslingen. Har prøvd det meste med låsemutter, loctite, osv. Det hadde nok fungert om jeg hadde en kile som passet og ikke bare en setskrue.

Etter en tid, alt fra 1 minutt til en times bruk så begynte reimhjulet å løsne. I stedet for å lete etter en passende kile så ville jeg forsøke en-fase motoren. 

Mulig jeg bør måle sporet i akslingen og lete etter kile i stedet og gå tilbake til 3-fase.

Takk til alle for svar forresten!

Dette burde ikke være noe problem å fixe. Heller ikke dyrt. Dersom du har eksakte mål på akslingen på motor og denne ikke er ødelagt går det an å bruke en klem kobling som ikke trenger kilespor. Denne klem koblingen er en konet hylse som passer diameteren på motor aksling. Inner diameteren er lik akslingen, ytre diameteren er kon og her blir reimhjulet montert. Mellom reimhjul og indre kobling er det hull for settskruer som strammer disse sammen og låser klem koblingen til akselen. Fordelen med dette er at du kan enkelt bytte reimhjulet for å gire turtallet.

Husk at reimhjulene har forskjellig profil og må være lik på begge reimskivene....

Shore skrev for 1 time siden:

Tenkte at siden den har terminaler merket som det er en 3 fas motor, var den produsert som dette og fjernet Z terminalen grunnet spesiell kobling og levert som 1 fas motor. 

Ja, mulig det er forklaringen. Men i så tilfelle er det for mange ledere i forhold til skjemaet for enfasmotor som er lagt inn over her. 

880 skrev 1 minutt siden:

Dersom du har eksakte mål på akslingen på motor og denne ikke er ødelagt går det an å bruke en klem kobling som ikke trenger kilespor. Denne klem koblingen er en konet hylse som passer diameteren på motor aksling. Inner diameteren er lik akslingen, ytre diameteren er kon og her blir reimhjulet montert. Mellom reimhjul og indre kobling er det hull for settskruer som strammer disse sammen og låser klem koblingen til akselen.

Godt tips det. Til TS; Google "taperlock" så får du den opp.

Komodo skrev 1 minutt siden:

Skjønner det der. Det jeg ikke skjønner er hvorfor klembrettet til TS har fem terminaler pluss jord. 

Ser det, dette er en motor som er noen år gammel. Muligens en termisk kontakt (bimetall motorvern inni motoren). Kan ikke se at denne er koblet til noe annet.