Jump to content

Kaffe trakter 12v eller koke/Gass...


Rookie_332

Recommended Posts

Gikk til innkjøp av en slik en 

https://www.jernia.no/kjøkken/varm-og-kald-drikke/kaffe-og-te/kaffetilbehør/bialetti-espressokanne-induksjon-10kopp-venus/p/11677146?gclid=Cj0KCQiAkePyBRCEARIsAMy5SctPsRuMGfS-hSOTdAgujH4cj8Zz2gJB3uCDR-5y5VTYgMfccCZ2TeMaAnShEALw_wcB

og er veldig fornøyd, kan brukes på primus, kokeplate etc. Drikker du bøtter med kaffe og har stor batteribank er kanskje trakter tingen, men tror denne vil lage bedre kaffe kopp for kopp. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har tre strategier. Om jeg er alene og bare skal ha en kopp, espressokanne rett på gassblusset. Om vi er flere og skal ha på termos. Koke vann og sånn filterholder med tut ned i termoskanne. Flere på besøk for kaffe, koke vann og presskanne. 

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Kapselmaskin på 230V har erstattet koking på gass. Det går færre Ah enn mange ser for seg. Kan tenke meg ca. etpar Ah på ett stort krus (2 kapsler). Tipper vi bruker 10-15Ah i døgnet til kaffi koking ombord. Kan anbefales for dem som vil ha tilgjengelig kaffi til enhver tid og har inverter. Enklere blir det ikke. 

 

Link til kapselmaskinen vi har.

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/kapselmaskin/C30WHITE/nespresso-essenza-mini-kapselmaskin-c30-hvit

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ombord i Jandia har me ein slik automatisk sak med kvern. Men denne går kun på 220v. Då me ikkje har stor nok inverter enno, så må me fyre i gang generator, om me skal ha kaffi på det viset. Det er også elektrisk ovn, med kokeplater ombord. 

Så for å sleppe å starte generator når eg står tidlig opp, eller vil ha litt kaffi på kvelden/natta, så var det berre to valg så eg vurderte:

Enten ein slik:

https://www.bauhaus.no/makita-kaffetrakter-10-8-18v-u-batt.html?gclid=Cj0KCQiAtOjyBRC0ARIsAIpJyGN9vElYH9gReGDy3hXnSuoe0TGp7ujUZ35tg_QsII62LIBWUEkhLXIaAgiuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Greit nok da eg har eit par makita verktøy ombord.

Eller ein slik:

https://www.ebay.com/itm/Portable-1L-12V-24V-Car-Electric-Kettle-For-Long-Distance-Driving-Tea-Coffee/283797735189?hash=item4213a9c715:g:ToEAAOSw8RFeWACM

 

Valget mitt falt på den siste, da den kan brukes til fleire ting, samt at eg trenger den berre fram til mai/juni ish, då eg får ombord lifepo4 batteri og inverter. Me har 24v anlegg, så då får ein litt meir ut av slike vannkokere. Ved 12v tar det ei god del lenger tid å koke vann.

Sikkert dei som meiner at det er unødigt for eit på mnd, men morgonkaffien er veldig viktig. Men ikkje viktig nok til å vekke sjefen og admiralen tidlig på morgonkvisten :) 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev for 10 timer siden:

Skal du koke kaffe på 12V må du være en tålmodig sjel.

Det tar evigheter.

Fulgte med en slik da jeg kjøpte båten.

Prøvde en gang. Måtte ha ventepils.

 

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. :giggle:

 

Jeg har tre strategier.

1. 1000W 220V vannvarmer via inverter.

2. Gassbluss.

3. Sakte oppvarming til kroppstemperatur dersom alt annet feiler.

 

Jeg er nok en av disse synderne som aksepterer Nescaffe gull. Med tanke på at jeg tyller i meg et par liter kaffe i løpet av en dag er jeg utrolig dårlig til å lage kaffe. Jeg rådigger det forsåvidt når noen som er god til det lager god kaffe, men selv feiler jeg stort sett hver gang. Traktekaffe er sjelden godt, og er den helt over på termos blir den direkte udrikkelig etter en halvtime.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 5 timer siden:

Kapselmaskin på 230V har erstattet koking på gass. Det går færre Ah enn mange ser for seg. Kan tenke meg ca. etpar Ah på ett stort krus (2 kapsler). Tipper vi bruker 10-15Ah i døgnet til kaffi koking ombord. Kan anbefales for dem som vil ha tilgjengelig kaffi til enhver tid og har inverter. Enklere blir det ikke. 

 

Link til kapselmaskinen vi har.

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kaffemaskin-og-espresso/kapselmaskin/C30WHITE/nespresso-essenza-mini-kapselmaskin-c30-hvit

 

 

 

 

Det må være en utrolig kjapp maskin om du regner 2 AH på 2 krus kaffe

ser at denne trekker 1300,  Med tap i inverter så trekker den minimum 125 A ved 12 V. 

Det vil igjen si at den bruker Ca 25 sekunder på å brygge denne kaffen. 

 

Ideelt sett, helt uten varmetap til maskin trengs det 4200 W fot å varme 1 liter van 1 grad Med 1300 watt og litt tap trenger man 2 sek på 0,5 l vann (2 krus). Om vannet er 20 grader i utgangspunktet så vil kaffen i de 2 koppene etter 25 sekunder være 32,5 grader Bon appetitt ?

Link to post
Share on other sites

Vi har denne: https://seatronic.no/waeco-perfectkitchen-mck-750-vannkoker-12v?gclid=EAIaIQobChMI4-O92e325wIVx8wYCh2QCQjNEAQYASABEgIlDvD_BwE

Tar vel 20-30 min med full kanne. Bruker den typisk når vi har overskudd av strøm inn på solcellepanelene, og får da gratis og miljøvennlig varmtvann til både kaffe og oppvask. Ellers bruker jeg Wallas med miljøuvennlig parafin, som går en 2-3 ganger raskere.

Kaffen lager vi enten i en Bodum Presskanne av stål (som er enkel å skylde kaffegrut ut av), eller filtrerer rett i termos.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi gjør det på enklest mulig vis, god gammeldags kaffekjele (vår er fra jeg giftet meg første gang i 1965) og kokekaffe (Evergood eller Ali).  En slik kjele kan brukes på hvilket som helst kokeapparat, rødsprit, gass, primus, bål i land eller Wallas Safeflame med keramisk topp slik som ombord i Trudelutt.

 

kaffekjele_1965.jpg.53bef12c3400351bf3fbf05e66723dbc.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nescafé Gull er undervurdert. Langt bedre enn kaffe fra termos.

Vanligvis har vi varmtvann på termos, men kan også varme vann med portabel liten gassbrenner.

Presskanne blir dog bedre enn Nescafe, og brukes når jeg skal flotte meg litt.

Kaffe er dog viktig på sjøen for min del. Fruen sverger til te og pulverlatte, så varmtvann og lurium rett i koppen blir veldig enkelt.

Link to post
Share on other sites

Etter att Styrman lest dette

https://www.kk.no/livstil/derfor-bor-du-drikke-filterkaffe/67927172

og dette

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/hva-er-sant-om-kaffe/

så sa hun, vi må bare skaffe en kaffetrakter til båten, vi skall ikke ha presskanne lenger! 


( Kaptein kan vare lur........,  så han sier ikke noe om vad han anser om KK, eller att presskannen funket utmerket i 20 år....han er stille...)

 

Styrman;  -finnes det 12V trakter

Kaptein;  -Ja, men det tar en evighet å lage kaffe på den......., men vi kan kjøpe en "inverter", så kan vi ha samme kaffetrakter som hjemme.

Styrman; -Oh kan vi ha en Moccamaster ombord....så bare kjøp en sånn der.....vad den nå heter

 

så i vinter har jeg installert en inverter som klarer 3500W kontinuerlig (peak 7kW) + en Moccamaster, minste modellen

Moccamastern trekker 1350-1500W (stod det under.)

Etter tips her på BP har jeg koblet bort varmeplaten på MM for å få ned effekten, men det er egentligen ett spill for galleriet

varmeplaten var merket med 15W.......

 

har testet den, 4 kopper kaffe trakk 4% av batteribanken, hverken invertern eller kabler(50mm2) blev varme.....viftene i inverten startet ikke engang.

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Jeg brukte Nescaffe om bord i tidligere tider....nå syns jeg det smaker dritdårlig...

 

Turte ikke å si det jeg ;-), men enig. Pulverkaffe brukes når en har besøk som en vil bli kvitt, og ikke få tilbake :-D

 

Men det er som det er, smaken er som baken. Av pulverkaffe så er faktisk den koffeinfrie den beste på smak syns jeg. 

 

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Nå kokes vannet opp på gass, og så er det rett i filterholder med enten Evergood eller Friele filterkaffe, og rett på TV/Thermos kanne...

 

Jeg er ikke særlig glad i syrlige norske kaffer som Evergood eller Friele. Ganske hardt brente med liten syre som ulike Zoegavarianter, Skånebrent/rost er favoritten. Om en ikke lager de alt for sterke så surner de ikke så kjapt på termos heller. 

 

Og hold fast, en god og passe sterk kaffe er helt ok å drikke kald også ;-) 

 

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Det enkleste er ofte det beste....:wink:

 

Yepp :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...