Jump to content

Kaffe trakter 12v eller koke/Gass...


Rookie_332

Recommended Posts

JRK skrev for 3 timer siden:

Klart at det er enkelt og at kaffen blir god. ?

 

Det jeg prøver å få frem er det som mange andre skriver. Oppvarming av vann ved hjelp av batterikraft er ikke det mest økonomiske.

Men for all del jeg ser også forskjellen på meg som koker et par termoser hver dag og den som bare trenger noen få kopper om dagen 

 

Det minst økonomiske er vel heller prisen på kapslene. 

 

Man må jo naturligvis ha nok tilgjengelig batterikapasitet. En dl. kaffi blir vel ca. 1Ah om jeg regner litt grovt igjen.  Når vi drar på helgetur har vi med oss 380 disponible Ah(760Ah AGM). Vi drikker rikelig med kaffi, og har aldri rasjonert pga. batterikapasitet.  Men vi har bommet på antall kapsler som går med når kaffi’en er så god og lett tilgjengelig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 24 minutter siden:

Det minst økonomiske er vel heller prisen på kapslene. 

 

Og hva kommer da et krus kaffe på når en bruker slik kapselkaffe? Jeg bruker som tidligere sagt Evergood kokekaffe. Med jevne mellomrom er den på tilbud, så vi handler alltid kaffe da. Et krus kaffe koster meg da rundt 60øre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det hender jeg drar på havet en tur bare for å se meg litt rundt og drikke kaffe, det tar kanskje en time eller fire. Dersom jeg skulle regnet på hva den kaffen koster meg kunne det hende at jeg kom fram til at det vill vært billigere å ta en taxi til sentrum og drikke en kopp kaffe på kafé istedet.

Link to post
Share on other sites

Litt spesiell måte å regne ut hva en kopp kaffe koster? Jeg bruker jo bilen når jeg handle noen poser kaffe, - og ja, skulle jeg legge serviceutgifter, bensin, forsikring, avskrivning for bilen ol. på kaffeprisen, ja da ville kaffen bli dyr. Men det hadde vært artig å vite hva slike kaffekapsler koster.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med 3kr. pr kopp, ville det bli i meste laget for oss på årsbasis. Her i huset og båten går det med rundt 10 krus pr. dag. Da blir det rundt 2000 kroner i året. En annen ting er jo at vi synes kokekaffe er best, og vi foretrekker fulle krus, ikke en skvett i bunn.

 

Heldigvis finnes det alternativer alt etter hva man foretrekker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel snakk om kaffe i båt. Vi tyller fort i oss et par liter hjemme og vi kjører pulverkaffe både hjemme og på tur. Enig i at disse kapslene blir fort dyre dersom det er for daglig bruk. Hjemme har vi også presskanne og filtertopp, men jeg bruker dem sjeldent, de dras fram av og til når vi har besøk. Av de to foretrekker jeg filtertoppen siden den er bedre for kolestrolet enn kaffen laget i presskanna.

 

Skal jeg spare penger i båten er kanskje kaffen en av tingene som har minst potensiale.

 

Seiler vi bruker jeg gass til oppvarming av vann, og det er nok det billigste alternativet. Har vi motoren i gang bruker jeg en vannvarmer via inverter, det er det enkleste.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

 

Og hva kommer da et krus kaffe på når en bruker slik kapselkaffe? Jeg bruker som tidligere sagt Evergood kokekaffe. Med jevne mellomrom er den på tilbud, så vi handler alltid kaffe da. Et krus kaffe koster meg da rundt 60øre.

Den her går jeg for ??

Link to post
Share on other sites

Det går i engelske te (sterk) og pulverkaffe om bord hos oss men i år skal jeg bruke pressekanne og ordentlig kaffe og håpet at jeg kan kvikner til litt fortere på morgningen. Jeg  sover så godt på båten at det tar halve dagen å våkne :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 21 timer siden:

 

Og hva kommer da et krus kaffe på når en bruker slik kapselkaffe? Jeg bruker som tidligere sagt Evergood kokekaffe. Med jevne mellomrom er den på tilbud, så vi handler alltid kaffe da. Et krus kaffe koster meg da rundt 60øre.

 

Kapsel kaffi er ikke noen økonomisk god løsning. Latskapen koster vel ca. 8 kroner pr. krus. En astronomisk pengesum, men det står Starbucks på kapslene, så man er vel advart.  

Link to post
Share on other sites

Nja, en Dolce Gusto kaffekapsel koster under fire kroner (3,70 for de vi bruker mest av). Det er ikke den kostnaden som knekker båtbudsjettet.

Syns det er svært praktisk å kunne brygge seg en kopp kaffe på under ett minutt, når som helst, uten å måtte styre med kaffetrakter, filter og grut. Trenger sjelden en kanne kaffe. Pluss at man kan velge mellom mange smaker og typer kaffe.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...