Jump to content

Kaffe trakter 12v eller koke/Gass...


Rookie_332

Recommended Posts

All norsk kaffe er bedre enn det en får i Sverige. Dermed blir det nesten et stuerom kokemalt Evergood/Ali når vi tar vår 2 måneders ferie på svenskekysten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hva slags batterier og hva slags elektrisk anlegg man har ombord, men i min båt så tror jeg at det å koke kaffe på 12 V det blir å betrakte som en slags voldtekt eller overgrep i forhold til batteri og dynamo. (Økonomiklasse: To stk brukte bilbatterier fra bilhugger.) Kaffen blir sånn sett alltid kokt på gass. Har ellers den "feil" eller "særegenhet" at jeg synes at jeg synes at tomatbønner til 5 kroner boksen og pulverkaffe smaker kjempegodt ombord, (men ikke hjemme). Har man en båt med kjempestore forbruksbatterier, a la Tesla, så blir det vel noe annet. De skal de vel brukes til noe.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 1 time siden:

All norsk kaffe er bedre enn det en får i Sverige. Dermed blir det nesten et stuerom kokemalt Evergood/Ali når vi tar vår 2 måneders ferie på svenskekysten.

 

Nja.... ok, norsk kaffe er bedre enn tradisjonell gresk kaffe ;-) (Å fysj... smaker bark). 

 

Ellers så er franskmennene gode på sine doble espresso. 

--------

Kan ikke mye om kaffe men er ikke den norske tradisjonen litt mild og syrlig mens den svenske er mer mørkbrent, litt i retning espresso? Jeg foretrekker helt klart kaffe som er mye brent og har lite syre. 

 

Liker merkinga de har fått på kaffen nå, som viser syrlighet osv. Kaffe har blitt som vin det nå, det finnes i alle mulige smaker. 

 

Ble utsatt for siste mote for ikke så lenge siden, pissetynn kaffe. Ble ikke veldig imponert ;-)

Link to post
Share on other sites

Her nede bruker vi en spansk filter kaffe på Moccamasteren...

Den er nok litt mer i din gate Geir Kåre...

Ganske mer brent på smak en den vi er vant til i Norge...

Det blir en vane...når vi kommer opp til norge igjen, virker evergooden ganske tam på smak i begynnelsen...

Sånn sett er jo variasjon litt fint...

Kald kaffe ja...jo det kan jeg også drikke... men igjennoppvarmet derimot...??

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener at jeg leste for litt siden at norsk kaffe brennes mindre en de gjør lenger sør fordi kaffebønnene holder en bedre kvalitet og trenger derfor ikke å brennes hardt for å skjule manglende kvalitet. Om det bare var reklameskryt, vet jeg ikke noe om. 
 

Drikker selv ikke kaffe, så jeg synes trådens tekniske aspekt er mer interessant. Inverter og kapselmaskin virker jo hensiktsmessig og det er jo også annet enn kaffe en kan lage med samme maskin. Er vel også den dyreste måten å gjøre det, med unntak av aggregat, og da hadde det også blitt ny båt for å få plass:giggle:

 

De gangene gjester har blitt budt på kaffe, har det vært koking på gass og så i presskanne.

Link to post
Share on other sites

Håndbrygger alltid kaffen. Hjemme, båt, ute, garasjen, på fjellet...  Skal jeg bare ha en kopp, brygger jeg rett i termokoppen. 
bruker aldri kaffekanne. Kun glasskolbe. 


Og kaffesorten ? 
Helst kaffe bent hos Jacu i Ålesund ? fra Etiopia eller Kenya. tenk om jeg noen gang får smake Kenya Kamwange igjen.... 


Har jeg ikke det for hånden, blir det Kenya fra kolonihagen, Rema. 
Men Friele går greit... alt avhenger av rent vann, rent utstyr, rett temp og bryggetid vs malegrad. 
 

for sære anledninger er det gøy med en skikkelig utprega etiopisk bærtørka kaffe... sammen med sviske og kokoskake. 

 

sær?? Neineinei

 

og ja, mørkbrent kaffe er kamuflerte dårlige bønner med masse feil, billig sortering. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 7 timer siden:

Mener at jeg leste for litt siden at norsk kaffe brennes mindre en de gjør lenger sør fordi kaffebønnene holder en bedre kvalitet og trenger derfor ikke å brennes hardt for å skjule manglende kvalitet. Om det bare var reklameskryt, vet jeg ikke noe om. 

 

 

Nei, ikke vet jeg heller...

Det jeg kan se sånn åpenbart, er at den spanske kaffen er mye finere malt....

Kjerringen tok den med hjem noen ganger, hun liker den bedre en norsk...

Da oppdaget vi at en del kaffegrut gikk igjennom filterposene vi hadde i Norge..

Så også filterposene er det åpenbart forskjell på når det gjelder hvor godt de filtrerer...

Nå tar hun også med seg filterposer fra palmeland...:rolleyes:

Koke kaffe er vel ikke å anbefale pga helsemessige årsaker...gir masse kolesterol ...

 

Det som ofte slår meg når jeg står og heller kokende vann ned i filterholderen....

Disse sekundene dette tar, er faktisk det eneste "jobben " en sparer med en kaffetrakter...:giggle:

 

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 19 timer siden:

Det må være en utrolig kjapp maskin om du regner 2 AH på 2 krus kaffe

ser at denne trekker 1300,  Med tap i inverter så trekker den minimum 125 A ved 12 V. 

Det vil igjen si at den bruker Ca 25 sekunder på å brygge denne kaffen. 

 

Ideelt sett, helt uten varmetap til maskin trengs det 4200 W fot å varme 1 liter van 1 grad Med 1300 watt og litt tap trenger man 2 sek på 0,5 l vann (2 krus). Om vannet er 20 grader i utgangspunktet så vil kaffen i de 2 koppene etter 25 sekunder være 32,5 grader Bon appetitt ?

 

Nå er det ikke akkurat en halvliter det er snakk om. 1 stk. kaffekrus av standard størrelse er vel mer ca. 2,5dl vil jeg tro.  En kapsel fyller bare halve, så da blir det to kapsler.  Det er fullt mulig at det går med 2+ Ah, holder ikke helt nøyaktig regnskap. Men ellers var jo regnestykket ditt veldig interessant. God kaffi blir det uansett, og enklere kan det neppe gjøres. 

Link to post
Share on other sites

Finmalt vs grov vs midt i mellom, går ut på tilberedningsmåte og kaffens eksponeringstid for vann. zoego grønn, eller hvordan det nå skrives, er veldig finmalt. Kjører du den i kaffetrakter/ filter, kan det føles som du tygger kaffe. Tenna blir skikkelig brune, en hvit kopp like så. jeg liker ikke den. 
 

håndbrygger jeg 1 liter kaffe, maler jeg kaffen litt grovere enn om jeg lager 0,5 l. 
 

presskanne og kokekaffe er mere grovkornet enn filterkaffe. Nettopp fordi den ofte blir stående i vannet. Lang eksponeringstid. Og at du ikke skal tygge kaffe. 

 

jeg varmer vannet i vannkoker, hører på lyden når det nærmer seg rett temp. Bruker penn- termometer for å kontrollere. 
Bruker vekt for rett mengde kaffe og vann. Vanligvis 33 gram kaffe og 500 gram vann. Blir den sterk tilsetter jeg litt varmt vann rett i koppen. 
 

med kvalitetskaffe, kan den bli kald og fortsatt være god. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eureka skrev for 14 timer siden:

og ja, mørkbrent kaffe er kamuflerte dårlige bønner med masse feil, billig sortering. 

 

Gode forklaringer på at jeg har funnet "min" kaffesmak, godt brent... så kan nordmenn ellers jåle seg med halvbrent og sur kaffe av den ypperste kvalitet ;-) Har noen kompiser som liker champagne også, faktisk liker det :giggle:

 

Fra spøk til alvor, smaken er som baken osv.. Men uansett har type kaffe en tilbereder langt mer å si for smaken en hvordan. Om en ikke har prøvd nykværna bønner enda... joda, det gir faktisk bedre kaffe, mer aroma, mer alt. Men er forsåvidt ikke noe jeg gidder til hverdags. 

-------

En annen sak er at i dag er utvalget av ulike kaffetyper helt enormt. En ting er kaffen en vokste opp med, men personlig syns jeg det er en glimrende anledning til å utvide horisonten utover de 3-4 standarkaffene som har vært i butikkene siste 50 år. 

 

Blir litt det samme som med øl. Utvalget har blitt langt bedre og folk drikker også langt mer forskjellige typer. Ikke minst er det vel så og si en smak for enhver, men det tar lang tid å finne den nå om en skal drikke seg gjennom hele vareutvalget :-)

-------

Min "hang" etter mørkere kaffe startet gjennom IKEA og deres Lagerløfs Skånrost, både i koppene og som de solgte i halvkilospakker, kun på IKEA. Så har vi gått via Zoega osv. Og driver med løsvektbønner på si så og si. Men syrlig og lite brent fra "norsk standardutvalg" har ikke vært innenfor dørene de siste 20+ årene. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilars skrev On 1.3.2020 at 9.59:

 

Nå er det ikke akkurat en halvliter det er snakk om. 1 stk. kaffekrus av standard størrelse er vel mer ca. 2,5dl vil jeg tro.  En kapsel fyller bare halve, så da blir det to kapsler.  Det er fullt mulig at det går med 2+ Ah, holder ikke helt nøyaktig regnskap. Men ellers var jo regnestykket ditt veldig interessant. God kaffi blir det uansett, og enklere kan det neppe gjøres. 

Klart at det er enkelt og at kaffen blir god. ?

 

Det jeg prøver å få frem er det som mange andre skriver. Oppvarming av vann ved hjelp av batterikraft er ikke det mest økonomiske.

Men for all del jeg ser også forskjellen på meg som koker et par termoser hver dag og den som bare trenger noen få kopper om dagen 

Link to post
Share on other sites

Synes det er noe drit å vaske utav presskanna. 
vann i båt er av og til mangelvare. 
filter og håndbrygging gir nærmest ingen vasking. Bare å skifte filter, og man er klar for ny runde. 
 

god kaffe avhenger av rent utstyr, godt og friskt vann, rett temp og gode bønner. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 28.2.2020 at 22.27:

Nescafé Gull, bannlyst.. mulig, men jeg har vendt meg til den i båten, så trenger bare varmt vann. 

 

Har du prøvd First Price sin pulverkaffe? Flere inkludert undertegnede mener den er bedre enn Nescafe til dobbel pris, verdt en test.

Like enkelt og ennå bedre er presskanne!

Link to post
Share on other sites

Kapselmaskin, lithium og inverter, som anbefalt av firmaet som solgte batteriet. Null rengjøring, det eneste som er i berøring med kaffen er kapselen og den kanyla som punkterer kapselen og sprøyter inn vann. Fullstendig konsistent kvalitet, det blir aldri liggende åpen - les gammel - kaffe i båten. For meg veldig god kaffe: Dolce Gusto Grande, 6 av 7 på vanninnstilling (styrke).

 

Brukte Nespresso først, selv om jeg syntes boutiquekonseptet, der man enten må bestille kapsler på nett eller kjøpe på Nespressobutikk, var fjasete. Gikk over til Dolce Gusto fordi:

 

- Billig maskin på kampanje. Det skjer ganske ofte, hensikten er selvsagt å selge kapsler, det er der økonomien ligger.

- God kaffe. Jeg liker både DG Grande og Barista bedre enn alle Nespressovariantene.

- Kapsler tilgjengelig i alle dagligvarebutikker

- Halv pris på kaffe. Her er forklaringen. Nespresso er kun litt dyrere pr. kapsel, men den inneholder rundt 4 gram kaffe mot Dolce Gustos 7+ gram. Jeg måtte bruke 2 kapsler Nespresso for en skikkelig kopp, det holder med en Dolce Gusto.

 

No brainer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...