Jump to content

Kaffe trakter 12v eller koke/Gass...


Rookie_332

Recommended Posts

S/Y Emma skrev 4 minutter siden:

Pluss at man kan velge mellom mange smaker og typer kaffe.

 

En trenger ikke kapsler for å kunne velge smaker. Her hos Meny på Skjetten har de et stort utvalg kaffebønnetyper som en kan blande og male i butikken til ønsket smak og grovhet. Skal ta et bilde neste gang jeg er i butikken, - om jeg husker det.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 25 minutter siden:

 

En trenger ikke kapsler for å kunne velge smaker. Her hos Meny på Skjetten har de et stort utvalg kaffebønnetyper som en kan blande og male i butikken til ønsket smak og grovhet. Skal ta et bilde neste gang jeg er i butikken, - om jeg husker det.

 

 

Om en ser bort fra stort utvalg kaffebønnetyper så er det akkurat som jeg husker samvirkelaget på 70 tallet hvor "mødrene" selv måtte stå å kverne opp bønnene de skulle ha. 

 

Husker lukta, og lyden, men mest den gode lukta. Det er så gamle minner at jeg innbiller meg at jeg ser det jeg husker fra hoftehøyde sånn ca, og det stemmer antagelig ;-)

---

Av de fæle tingene jeg husker er middagspølse i kveiler i kjøttdisken, hvor en måtte angi hvor mye en skulle ha og dialogen med mor og hun bak disken som stod og holdt en kniv mot pølsa mens hun strakk ut ene enden. "Sånn?", "Nei litt til", "Sånn?", "Der ja!", hvorpå pølsa ble kuttet og pakket inn i ett gråbrunt vokset papir, så hvitt papir. Og middagspølsa.. ja den lukta fælt, smakte fælt, noen ting endrer seg ikke på 50 år heller. 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 19 timer siden:

Uten tvil. I båten er det kokekaffe i Polaris kjelen som gjelder.

Hjemme er det kaffetrakteren som er i bruk, men ingenting slår kokekaffen i båten.:thumbsup:

 

Sånn gjør vi også. Det går mye kaffe hos oss. Vi koker full kjel og har på termokanne til bruk under veis.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 12 minutter siden:

 

Om en ser bort fra stort utvalg kaffebønnetyper så er det akkurat som jeg husker samvirkelaget på 70 tallet hvor "mødrene" selv måtte stå å kverne opp bønnene de skulle ha. 

 

Jeg har en sånn her....som jeg arvet fra mormor

ikke så ofte i bruk, men iblant tar jeg fram den........

image.jpeg.77ad11124e9eb5f583d66c35b95e8e5a.jpeg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 14 minutter siden:

 

Jeg har en sånn her....som jeg arvet fra mormor

ikke så ofte i bruk, men iblant tar jeg fram den........

image.jpeg.77ad11124e9eb5f583d66c35b95e8e5a.jpeg

Brukte faktisk en sånn den eneste gangen jeg har smakt god kaffe, men da hadde vi også ubrente bønner som vi brant i en melsikt håndholdt med lett risting over kullgrill til fargen så fin ut. Ble deretter kokt på primus.

 

Innlegg 1000:smiley:

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Som amatørbarista siden 1. året på medisinstudiet sitter jeg her og småhumrer litt av å lese alle de store dyre maskinene folk skal ha ombord. Selv har jeg blant annet 4 espressomaskiner hjemme, hvor den mest brukte koster ca. 30.000,- ny. Dog lager jeg også gjevnlig presskannekaffe, Aeropress (spesielt kjekk med på jobb og fjelltur, pga. lav vekt), pour-over (manuell original utgave, av det den berømte MoccaMaster gjør et halvhjertet forsøk på å etterligne), og Chemex (utstilt i museum of modern arts). Det holdes årlige verdensmesterskap i alle disse disiplinene, og alle er istand til å lage utsøkt kaffe. Alt man trenger er varmt vann, og viktigst av alt GOD KAFFE. Produktet blir bare så bra som det svakeste leddet, og det inkluderer selvfølgelig kaffebønnene. Jeg vil anbefale folk Jacobs Utvalgte kaffebønner, som kan kjøpes hos de fleste store matvarekjedene. Min favoritt hverdagskaffe er JU Italian Roast, da jeg foretrekker mørkere og sterk kaffe. Den er det jeg kaller rimelig kaffe. Ali og Evergood er ikke kaffe å regne. Det er noe annet. Syredrikk for herda nordmenn og -kvinner, kanskje.

 

Anbefaler å søke opp James Hoffman, på YouTube. Tidligere verdensmester i baristakunst ("kaffelaging") og en tørrvittig og underholdende skrue å høre på. Han viser enkle teknikker i verdensklasse for alle de metodene jeg har nevnt over. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...