Jump to content

Polar 22 - Oppussing og konvertering til elektrisk snekke


flogen

Recommended Posts

flogen skrev 51 minutter siden:

Jeg hadde gjort en rask puss av enkelte ujevnheter på båten med støp og reparasjon av større skader, men skroget var stort sett ganske pent. Lakkompaniet som jeg benyttet meg av støpte igjen 3-4 skroggjennomføringer med glassfiber som jeg hadde glemt. De pusset og sparklet også skroget lett før de kjørte på med primer og 2-komp polyuretanlakk.

Totalt kom dette på 25k inkl. mva. Svært pen pris etter min mening. Tiden det ville tatt for meg å finne egnet lokale, utstyr og ikke minst tid til å pusse ned og lakke pent ville nok kostet meg like mye. I tillegg ville det ikke gitt et like fint og solid resultat. 

 

25k er mye penger synes jeg, men at du brukte Lakkompaniet i Fr.stad syntes jeg var hyggelig, Fr.stad er en trivelig by (selv om jeg bor ca 30 min. nord for byen :smiley:

Jeg har totalt kjøpt lakk, primer, sparkel etc (det som trengs) fra https://www.dycas.no/  for i underkant av  kr. 10.000,00. Garasjeteltet jeg kjøpte (ca. kr. 14.000,00) skal selges  når jeg er ferdig. Da har jeg ikke beregnet en pris for jobbinga, men som jeg sier til kona: "Hadde dette vært en jobb jeg gjorde for noen - så kunne jeg ikke tatt betalt, Har brukt ganske lang tid!" :smiley: Men tid er det jeg har nok av :smiley:

Jeg følger med på prosjektet ditt, skal bli spennende å se/høre reaksjoner og erfaringer når du får Polar'en på vannet mht el-drift, lading etc. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

flogen skrev On 21.7.2021 at 19.33:

Fordelen med sneppert ganske grei, men med fast øye kan man vel benytte karabrinkrok el. som gjør monteringen rask. 

 

Jeg har fast øye på båten min, fester fendere ganske fort med dobbel halvstikk når jeg skal til kai, - og løsner ganske fort når jeg skal ha fenderne tilbake i båten. Forøvrig tror jeg det bare er en smakssak hva du velger, men kanskje gå for 12mm (tykkere fendertau - holder bedre tenker jeg)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev for 11 timer siden:

 

Jeg har fast øye på båten min, fester fendere ganske fort med dobbel halvstikk når jeg skal til kai, - og løsner ganske fort når jeg skal ha fenderne tilbake i båten. Forøvrig tror jeg det bare er en smakssak hva du velger, men kanskje gå for 12mm (tykkere fendertau - holder bedre tenker jeg)


Som med alt på båten så går jeg grundig til verks så jeg kan vel forvente et par ukers research før jeg finner ut hva jeg trenger. :rolleyes:

 

Krimart skrev for 5 timer siden:

Med hvilket materiale og printer laget du rorblokken? Husk at “desktop” printere til hjemmebruk ofte gir ganske dårlig materialkvalitet. … 


Denne blokken er printed i PLA. Tanken var at hvis denne skulle bli støpt inn så ville ingen flater bli eksponert mot saltvann. Vet at PLA kan bli dårlig over tid hvis det er eksponert mot saltvann i lengre perioder, så den endelige blokken vil nok bli printed ut av PETG, eventuelt pusse til en blokk kryssfiner som epoxybehandles.

 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

flogen skrev for 7 timer siden:


Denne blokken er printed i PLA. Tanken var at hvis denne skulle bli støpt inn så ville ingen flater bli eksponert mot saltvann. Vet at PLA kan bli dårlig over tid hvis det er eksponert mot saltvann i lengre perioder, så den endelige blokken vil nok bli printed ut av PETG, eventuelt pusse til en blokk kryssfiner som epoxybehandles.

 

 

Høres bra ut!!

Link to post
Share on other sites

Motivasjonen er litt vanskelig å finne igjen når finværet står på som nå, men litt testing har det blitt. Fant tilfeldigvis de gamle skiltene som var montert på siden. Disse er mildt sagt ganske stygge og hadde egentlig ikke tenkt til å montere disse igjen, men etter å ha sett litt nøyere på det tenkte jeg at det er enkelte elementer som kunne vært videreført. 

Det er nå svært lite igjen av den originale snekka, men det er likevel litt hyggelig å ha et minne om at båten faktisk er fra 74'. 

334489538_2021-07-23-Polar22-001-2.jpg.97ae6f0c9fbf933d534bc4e2639f7184.jpg


Knipset et par bilder og gikk rett inn i 3D-modellering for å få frem en vector-modell av logoen. Ønsket å holde den så stilren som mulig, men beholde essensen av logoen. Tenker å printe ut denne i 3D ila helgen for å se hvordan det kan se ut på båten.
Untitled.png.cc26061bfce9721a6f85d7c7abff983e.png

Endelig utseendet ville eventuelt vært frest ut i messing eller rustfritt stål. Synspunkter her? 
 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 20 minutter siden:

Veldig bra. Tror nok jeg personlig ville ha satset på polert rustfritt stål her, siden alle andre detaljer også er i rustfritt. Selv om messing er stilig det også, så syntes jeg at dette ikke passer helt inn her.


Tror du har rett i det. Har bestilt messingskruer til lanternene ettersom det var det som var originalt, men ellers er det vel svært lite synlig messing på båten ellers. 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 4 minutter siden:

Ville restaurert de gamle skiltene og montert de. Klarlakk over til slutt, så går det noen år til neste runde med messingpuss.


De er dessverre i ganske dårlig stand med flere sprekker her og der. I tillegg har de en svært billig utførelse etter min mening og vet at jeg ikke ville vært fornøyd med utseendet her, selv om jeg hadde gjort en god restaureringsjobb. :rolleyes: 

Detaljer, detaljer, detaljer... 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan forøvrig oppdatere også med siste tester innenfor rekkverk! Har gjort en rekke nye tester for å se hva som kan fungere. Testet først med to like rekkverk foran, hvilket gjorde det hele mer helhetlig, sammenlignet med utseendet bak. 

673987099_2021-07-23-Polar22-016-2.jpg.08b47c16d2d6bdb779c63fc91273f6e7.jpg1526585565_2021-07-23-Polar22-017-2.jpg.be9b0dbe911a73ad3111031732793cdc.jpg602835899_2021-07-23-Polar22-019-2.jpg.e4e1b137ebcb808717e6307d01049f99.jpg1522503235_2021-07-23-Polar22-023-2.jpg.d93313b035c673ec14e2326b4fbff80c.jpg


Deretter testet jeg dobbelt høyde på rekkverket (ca 5cm lavere enn original pulpit).

780175642_2021-07-22-Polar22-007-2.jpg.55d4d4c62eaaaaf2727d96ad17e5b39d.jpg1361999653_2021-07-22-Polar22-008-3.jpg.353af18b000421e4bae206de1f7685ab.jpg

 

 

Her så jeg at det ville være behov for en jevn overgang fra skroget til topp rekkverk for å få dette til å harmonisere bedre. 

 

213815242_2021-07-23-Polar22-011-2.jpg.736cc666257a00db8315402da3391920.jpg1331738674_2021-07-23-Polar22-012-2.jpg.c55765cee56ede48c482c44a5cd6a90e.jpg2126804385_2021-07-23-Polar22-013-2.jpg.48d65dc7799cd50c5369a3b2238f067e.jpg


Siste test var det lave rekkverket med en bue tilsvarende formen til vindskjermen. Dette var den originale tanken bak rekkverket ved første test, men gadd ikke lage en test der og da. Når jeg ser dette sammen med alt er jeg nok ganske klar på at det er dette jeg liker best. Det gir et pent dekke foran som gir støtte for baderinger, fendere +++, samtidig som det harmonerer med rekkverket bak. 

939388076_2021-07-23-Polar22-027-2.jpg.20141e827b783d84bb4c445cc9beae74.jpg365461813_2021-07-23-Polar22-028-2.jpg.b8e51df7b199044e6de9d747ae28249e.jpg1005269338_2021-07-23-Polar22-029-2.jpg.fb67b6f572bf5b89eb72aa098c7f73a6.jpg


Må selvsagt lage en mer detaljert test for å bekrefte størrelser og kurver, men foreløpig er det dette som jeg liker mest.  :thumbsup:

Alt av synspunkter er selvsagt hjertelig velkommen! 

 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 5 minutter siden:

Forstår!

Tror jeg ville valgt rustfritt da, matcher bedre alt som er forkrommet.

 

Når vi gjør noe, så gjør vi det ordentlig! :thumbsup:


Enig deg der! Men av og til vet jeg at jeg går litt vel detaljert til verks... Noe som sikkert kommer frem i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Personlig liker jeg det høye noe bedre, men hva med den lave modellen rett ut i fra vindskjermen, slik som bak,  men med en høyere "topp" i front,  ut mot baugen? Er jo en del "moderne" ala day-cruisere  båter som har ei lav rekke som går over i en "haifinne" helt foran. Var ombord i en Marex Duckie i dag,  og den har jo ei flott rekke i teak (som din) akter, men en annen løsning foran.

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 39 minutter siden:


Tror du har rett i det. Har bestilt messingskruer til lanternene ettersom det var det som var originalt, men ellers er det vel svært lite synlig messing på båten ellers. 

Da jeg kjøpte min nye Polar 20,  i 2011, var det noe som het Polarklubben.  Ble vel startet av daværende eier av Polar den gang. Fikk da tilsendt et messingskilt med Polar-dekal, og medlemsnummer i svart husker jeg. Jeg var medlem nr. 8, og plasserte skiltet bak på motorkassen.

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 21 minutter siden:

Personlig liker jeg det høye noe bedre, men hva med den lave modellen rett ut i fra vindskjermen, slik som bak,  men med en høyere "topp" i front,  ut mot baugen? Er jo en del "moderne" ala day-cruisere  båter som har ei lav rekke som går over i en "haifinne" helt foran. Var ombord i en Marex Duckie i dag,  og den har jo ei flott rekke i teak (som din) akter, men en annen løsning foran.


Jeg må nok lage en pen versjon av den høye også for å være sikker på valget. Heldigvis har jeg en del mahognyplank liggende, så skulle jeg bli misfornøyd kan jeg lage et par til. :smiley:

Rekkverket foran sitter på ytterkanten av båten mens vindskjermen sitter litt innenfor. Ønsker å beholde muligheten til å gå mellom rekkverket foran og vindskjermen. 

Forøvrig var Marex Duckien en kul båt! Pene detaljer.  

 

LM 605 skrev 16 minutter siden:

Da jeg kjøpte min nye Polar 20,  i 2011, var det noe som het Polarklubben.  Ble vel startet av daværende eier av Polar den gang. Fikk da tilsendt et messingskilt med Polar-dekal, og medlemsnummer i svart husker jeg. Jeg var medlem nr. 8, og plasserte skiltet bak på motorkassen.


Artig detalj! Virker som det er en liten fan-club av Polar-snekker generelt, meg selv inkludert. Ser jo at de har begynt produksjonen på nytt så forhåpentligvis kommer det flere nye tilskudd på vannet. :)
 

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 1 time siden:

Men av og til vet jeg at jeg går litt vel detaljert til verks..

Noen av oss bare er sånn! :giggle:

Irriterer vettet av disse andre som alltid har det så travelt, men det vi petimetere som blir beundret til tilslutt! :thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 30 minutter siden:


Jeg må nok lage en pen versjon av den høye også for å være sikker på valget. Heldigvis har jeg en del mahognyplank liggende, så skulle jeg bli misfornøyd kan jeg lage et par til. :smiley:

Rekkverket foran sitter på ytterkanten av båten mens vindskjermen sitter litt innenfor. Ønsker å beholde muligheten til å gå mellom rekkverket foran og vindskjermen. 

Forøvrig var Marex Duckien en kul båt! Pene detaljer.  

 


Artig detalj! Virker som det er en liten fan-club av Polar-snekker generelt, meg selv inkludert. Ser jo at de har begynt produksjonen på nytt så forhåpentligvis kommer det flere nye tilskudd på vannet. :)
 

Ligger jo inne en ny 22 mod. av Polar 22  innkl. eksta utstyr på finn.no. Er jo tidligere produsent av båtene i Mandal som "har fått dem tilbake" igjen. Skal være mye bestillinger på båtene, så man må nok vente for levering tidligst til neste sesong for de som skal handle. For øvrig noen flotte eksemplarer som bygges der nu.

Link to post
Share on other sites

Liker rekka du har akter veldig bra. Pulpit (rekke) forut synes jeg kanskje (bare min mening da) den høye versjonen er flottest, men jeg lurer litt på om hvordan det hadde sett ut hvis du lagde "stolpene" (som nå er loddrette) få en litt mer aggressiv helling - forover..................??? Teaken du har på toppen her som løper i en pen bue mot dollbordet akterover synes jeg er kjempefin, kan minne litt om rekkene på Grand Banks :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 49 minutter siden:

Liker rekka du har akter veldig bra. Pulpit (rekke) forut synes jeg kanskje (bare min mening da) den høye versjonen er flottest, men jeg lurer litt på om hvordan det hadde sett ut hvis du lagde "stolpene" (som nå er loddrette) få en litt mer aggressiv helling - forover..................??? Teaken du har på toppen her som løper i en pen bue mot dollbordet akterover synes jeg er kjempefin, kan minne litt om rekkene på Grand Banks :smiley:


Artig at flesteparten her inne heller mot høyt rekkverk forut, mens jeg heller mot lavt. :cheers:  Det hjelper meg heldigvis å revurdere og tenke gjennom løsningene. 

Årsaken til å beholde vertikale stolper er for å ha et gjennomgående design ved rekkverk på båten. Det er en liten båt og relativt få objekter på dekket. Det er også årsaken til at jeg følte den originale pulpiten ble stor og feil vinklet i forhold til rekkverket akter. 

 

LM 605 skrev 44 minutter siden:

Hva med å legge ei bred teak list oppå vindskjermen slik som Marex Duckie har?


:lol: Ikke sett griller i hodet på meg nå... Har allerede tenkt på det, men har lagt det fra meg pga arbeidet :diving:

Link to post
Share on other sites

flogen skrev 32 minutter siden:

Årsaken til å beholde vertikale stolper er for å ha et gjennomgående design ved rekkverk på båten. Det er en liten båt og relativt få objekter på dekket. Det er også årsaken til at jeg følte den originale pulpiten ble stor og feil vinklet i forhold til rekkverket akter. 

 

Det er godt det er lov å ha forskjellige meninger :smiley: Personlig ville jeg ha stolper som hentet igjen skråen i sidevinduene - noe annet synes jeg blir for bastant :smiley: Stolpene bak blir så små at de på en måte blir litt "usynlige", derfor gjør det ikke noe om de er vertikale :smiley: Men det er bare min mening, båten din blir uansett et smykke :thumbsup:

 

Jeg ser av bildene dine at du har fjernet mye av skrogkledningen (skai på skum?), hvordan fikk du skrogsidene innvendig så fine og rene? Her sliter jeg på båten min :sweat::nonod:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 1 time siden:

Ligger jo inne en ny 22 mod. av Polar 22  innkl. eksta utstyr på finn.no. Er jo tidligere produsent av båtene i Mandal som "har fått dem tilbake" igjen. Skal være mye bestillinger på båtene, så man må nok vente for levering tidligst til neste sesong for de som skal handle. For øvrig noen flotte eksemplarer som bygges der nu.


Absolutt mye pent. Har snakket med Tor Oftebro tidligere så flott at de har fått varemerket tilbake til Norge igjen. :) Ser også at det nylig ble lagt ut en pen classic 22' med mahognyskjerm til 159k. En pen pris for en slik modell i mine øyne. Skulle gjerne hatt mahogny-skjerm selv, men får kompansere med en rekke mahognydetaljer på dekket i stedet. 

 

altera mulier skrev 20 minutter siden:

 

Det er godt det er lov å ha forskjellige meninger :smiley: Personlig ville jeg ha stolper som hentet igjen skråen i sidevinduene - noe annet synes jeg blir for bastant :smiley: Stolpene bak blir så små at de på en måte blir litt "usynlige", derfor gjør det ikke noe om de er vertikale :smiley: Men det er bare min mening, båten din blir uansett et smykke :thumbsup:

 

Har tenkt på å videreføre skråen til vinduene, men har ikke kommet til en løsning som jeg foreløpig liker her. Helt enig med at stolpene kan bli litt bastante hvis de er helt vertikale. Det er kanskje også grunnen til at jeg liker det lave rekkverket best. 

Det skal uansett bli gøy å begynne med beis, epoxy og og lakk av mahogny-delene. Det er virkelig da det kommer til sin rett. 

 

 

altera mulier skrev 20 minutter siden:

Jeg ser av bildene dine at du har fjernet mye av skrogkledningen (skai på skum?), hvordan fikk du skrogsidene innvendig så fine og rene? Her sliter jeg på båten min :sweat::nonod:

 

Jeg overtok båten uten skrogtrekk, ref bildene i første tråd. Originalt var det nok skai-trekk med kontaktlim. Stort sett er det høytrykkspyler, stålbørste og pussekloss som har gjort jobben, men vet at det er enkelte steder hvor det må renses litt mer. Har ingen god oppskrift på akkurat dette dessverre og vet at ujevnheter fort kan være synlig gjennom skrogtrekket. 

For min del blir det tilsvarende skrogtrekk som som på innsiden av vindskjermen, men det er nok en stund til jeg har kommet så langt.  :diving:

Link to post
Share on other sites

flogen skrev for 10 timer siden:

Stort sett er det høytrykkspyler, stålbørste og pussekloss som har gjort jobben

 

Ja.....................sukk.................det er vel bare det som hjelper, og det er en skikkelig MØKKAJOBB :headbang:  men det blir vel bra - til slutt :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Regnværsdager er et kjærkommet avbrekk for å teste nye ting. Fikk printet ut logoen i helgen og må si dette ser bra ut. Klassisk og rent. Kunne selvsagt gått for den nye logoen, men ønsker å ta vare på litt historie, selv om båten omtrent blir som ny.

 

På grunn av kursiven ser den nok litt bedre ut på babor side av båten, sammenlignet med styrbord, men likevel. 


Vad tycks?

 


1084123649_2021-07-24-Polar22-001.jpg.bd80dce763bd641aaac3d05e557774df.jpg782025300_2021-07-28-Polar22-006.jpg.e2b9effb3e98ff750281670256b2b9b6.jpg644863502_2021-07-28-Polar22-009.jpg.908896c7eb8bf0f81bf4dee953e7542d.jpg458716546_2021-07-28-Polar22-010.jpg.0652d1887a1cf5388a27f5f53f005827.jpg648953165_2021-07-28-Polar22-012.jpg.56f716d567876dbdaecc1c732d5b47cf.jpg478573761_2021-07-28-Polar22-008.jpg.38cd77c84a9e8860febc3fdaee238dfe.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...