Jump to content

Polar 22 - Oppussing og konvertering til elektrisk snekke


flogen

Recommended Posts

Tor Oftebro og Trond Aasulfsen har jo startet opp igjen i Mandal som ny produsent av Polar 20/22. Det var jo her alle Polar-snekkene ble bygget og ferdigstillt før Polar flyttet sin produksjon til Polen. (2010). Forstår det som her driver de også med restaurering av eldre Polar snekker. Dette er folk som kan dette, bare så det er sagt. Kan jo ta en telefon dit, og ta en prat.

Link to post
Share on other sites

Har vært i kontakt med Tor tidligere, dyktige karer absolutt! Tipper de har mye og gjøre nå riktignok. Jeg er nok på utkikk etter noen som kan hjelpe meg med å fikse motor/propellaksling og montere resten av båten ferdig så den kan sjøsettes i år. Innser dog at dette kanskje blir noe vanskelig. 
 

 

vurderer nå å kjøpe en sjøklar 22 fots polar-snekke som ventebåt. 😅

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Oppdatering: 

Etter et trippelt kragebeinsbrudd ble det lite båt og sjø på undertegnede. Polar-snekka fikk stå lagret og beundre støvet mens paralgin forte ble fortært. Nå ser vi mot lysere tider og da er det på tide å ta opp båt-prosjektet igjen. 

til oppdatering så er skroget helt strippet for deler og sendes på lakkverksted på mandag. Etter flere runder med forskjellige malinger kom jeg frem til at jeg ikke vil bli fornøyd med resultatet og tiden det vil ta å fikse dette 100% var ikke verdt det sammenlignet med prisen for nedpuss og lakk. 
Planen er nå et bunnskrog i mørk blå, kombinert med off-white topp og vindskjerm. Dette sys sammen med isiteek på dekket.


Ellers har tiden blitt brukt på å se på motoralternativer. Valget mellom Vetus og Marna endte med Marna MB10A, men har nå begynt leke med tanken på elektrisk drift. 


Er det noen her inne som har erfaring med å elektrifisere snekke eller andre båter? Ettersom interiøret må lages på nytt gir elektrisk drift noen muligheter på å redesigne interiøret for optimal hygge. :)

Link to post
Share on other sites

Sto et stykke om dette i lørdagens bilag i avisen Fædrelandsvennen. To kjente herrer i fra Lillesand hadde skiftet til el motor i sine sjekter. Det vil si, den ene holdt på, mens andremann hadde alt montert ny el motor i båten. Så i ei saktegående sjekte, er jo dette absolutt et alternativ. 

Link to post
Share on other sites

Har gjort et dypdykk rundt eletrisk drift av el-båter. Av motormerker som jeg har sett på som aktuelle nevnes følgende: 
 

Vetus E-line 050 (utgår som følge av vannkjøling)https://vetusonline.no/norwegian/eline050.html
Waterworld 4.0i (samme motor som Grenwaves leverer)https://theelectricdrive.com/drive-systems/
Bellmarine Drivemaster Ecoline: https://ecoboats.com.au/drivemaster-eco-line/

 


Foreløpig har jeg kommet frem til dette regnestykket med romslige kostnadsberegninger: 


El-motor: Ca 45.000kr (inkl. kontrollpanel, koblinger +++)
Batterier: Ca 30.000kr (Forutsatt noe DIY, men inkluderer det meste. 48v@250-300ah)

Totalkost: ca 70-80k


Sitter på motor og motordeler til en verdi av ca 15-20k. 
For å få til fossil drift har jeg regnet meg frem til et budsjett på rundt 18k for øvrige deler som kreves (kontrollpanel, motordeler, slanger, gjennomføringer, batterier +++)

 

Med salg av eksisterende deler og innkjøp av nytt/brukt/DIY så burde jeg kunne klare el-drift på rundt 60k. Så kan man gjøre en kalkulering på drivstofforbruk, vedlikehold etc, men det regnestykket tar nok en stund før det henter seg inn.


Et av hovedargumentene jeg har for meg selv er at båten nå er helt strippet og skal lakkeres ila de to neste ukene. Det er derfor optimal tilgang og tidspunkt for å bygge om båten til elektrisk drift når alt likevel er fjernet. Dette gir også store friheter når det gjelder interiør og øvrige detaljer. 

Tar gjerne imot erfaringer og tilbakemeldinger her hvis noen har øvrige tips til elektriske komponenter eller løsninger som kan være besparende. :thumbsup:

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Flott innspill @Kanalkapteinen! Kult å se hva folk har fått til. 

Etter et tidsavbrekk fra båten må jeg nå til verks for å få denne på vannet i sommer. Etter å ha saumfart nettet etter motorer har jeg kommet frem til at det er stort sett dyre alternativer der ute. Tilfeldigvis fant jeg et Fimea via et forum som produserer elektriske motorer til bil, båt etc. 

Prismessig er dette det rimeligste alternativet på en såpass kraftig motor. 7,5kw @30-40k avhengig av vannkjølt eller luftkjølt motor med tilbehør. 

Hvis noen har elektriske diagrammer for el-motor, landstrøm, batterier +++ tar jeg gjerne i mot dette! 



 1989658762_Skjermbilde2021-03-13kl_19_12_07.thumb.png.aceb45d0aeba5d91681ff4eafd2addbc.png

Skjermbilde 2021-03-13 kl. 19.14.10.png

Skjermbilde 2021-03-13 kl. 19.14.03.png

Link to post
Share on other sites

Da var motor bestilt! Det blir da N50D fra Fimea som beskrevet over. Et noe ukjent merke, men de har vært meget dyktige på mailkorrespondanse og oppfølging med detaljer av motor og løsninger. 

Denne motoren vil kunne gi kontinuerlig kraft på 10kw @ 1450rpm og 18kw maks output. Til sammenligning har jeg blitt anbefalt 4kw motor som erstatning for 10hk Marna MB10A så dette er en betydelig kraftigere motor. Sammenlignet med øvrige produsenter av elmotorer til båt så er også kostnaden omtrent halvparten av prisen gitt tilsvarende kw.


(Snart vil det være en flott vedlikeholdt Marna MB10A som vil trenge et nytt hjem, i tillegg til en masse ekstra-deler :) 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I morgen går jeg løs på å lage en mockup av interiøret i OSB. Ettersom alt er strippet er det enklere å lage et interiør som et tilpasset båten og det elektriske systemet, skal oppdatere tråden med bilder. 

Ser også på å lage separate batteri-bokser. Ettersom jeg ønsker å montere disse i bunn av båten må jeg separere de 4 om gangen i vanntette kasser. tar gjerne i mot tips og triks her! 
1408558992_Skjermbilde2021-04-01kl_23_05_36.png.bf5dbba3edabb69a1e96c58ec277e466.png913622197_Skjermbilde2021-04-01kl_23_05_44.png.65a5bd2f17e448b2a3be499a5be67f5f.png

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. Har ikke så mye å komme med av erfaringer, men anbefaler plexiglass eller akrylvariant over batteriene for beskyttelse av polene. En kortslutning fra en fallende skiftenøkkel i denne pakken kan bli en opplyst hendelse. Flere på forumet som har gjort tilsvarende deksel.

Du har kanskje tenkt på dette allerede?

 

Følger denne av generell interesse.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, @pero

Tanken var pleksiglass/akryl over batteriene ja. For å gjøre montering/demontering av batteriene enkel så tenker jeg å 3D-printe ut "u-plugger" i som passer i ledningsåpningen. Vet forøvrig ikke tykkelsen på hva ledningene må være mellom batteriene. Noen som har tips til wire-gauge kalkulator?

Link to post
Share on other sites

Nero II skrev for 2 timer siden:

Akryl sprekker lett, så pass på at det ikke blir spenninger i plata - fres når du skrur den til. 


God plan. Tenker å bruke akryl med gummilist og et par spennlåser. Burde funke i tillegg til at det gir rask tilgang til batteriene. 

Ellers, dette er helgens prosjekt! Skal lage en mockup av dørk og interiør i OSB, slik at jeg kan teste ut forskjellige luker og løsninger. 
Har også gjort en rask puss av roret og trappen da jeg var usikker på om det var teak eller mahogny ettersom det var lakket brunt og gult. Dette ser uten tvil ut til å være mahogny noe som kommer til å gjøre seg pent med resten av det nye interiøret. 

1920187329_2021-04-0217_41_48.jpg.960cef0379c322b08328ffb5192afa28.jpg18661568_2021-04-0218_00_50.jpg.8946ed2b868a8a1f7e67d174f19b8d3c.jpg

 

1784619643_2021-04-0218_54_58.jpg.c118ef5a4558ed96ce6b75e666740085.jpg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av og til er det fryktelig frustrerende å stå fast i oppussingsprosessen... Da er det greit å kunne jobbe innendørs for å planlegge neste steg!

Som følge av at jeg må lage ny dørk har jeg gjort et dypdykk i hvordan interiøret kan formes for en stor sittegruppe, samt hvordan lukene skal plasseres. Fra en mockup av OSB-plater har jeg gått over til 3D-modellering for å se nærmere på hvordan dørk og teakmønster kan lages. Merk, mønsteret er ikke 100% iht båt. Har kun tatt utgangspunkt i spanter og festepunker langs skråget.

Tar gjerne i mot tips på teak-mønster og hvordan dette bør utføres. 


1814049709_2021-04-0311_33_57.jpg.67b281a3713dff692ea92c2f48383b2c.jpg518369428_2021-04-0315_27_35.jpg.b602d572da1c3e02035a70516c7e4d93.jpg1283906375_2021-04-0315_27_45.jpg.6fa95dbd373a59359e4a5fb135fd51f0.jpg

1675480860_Drk.png.c33b836ad3db44f4f2fd2dab5aa49266.png534365602_drkogdekke.png.762a947610e8fd7035528031056e15f2.png

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste spam for i kveld! Dette er løsningen jeg ser for meg for å gjøre det komfortabelt kapteinen (undertegnede), samtidig som man kan legge til rette for en stor sittekrok. Rett og slett en skjult seterygg som kan brettes opp og låses i posisjon. Tanken er at både rygg og sete kan vippes opp så man kan komme til et lagringrom under setet hvor eksempelvis ryggputen kan ligge lagret. 

 

999385100_Skjermbilde2021-04-05232425.png.825190178054694b39e02e6aaf32ad1b.png1915205885_Skjermbilde2021-04-05232341.png.601ef68d9703412668b843c56c68de0b.png1592987037_Skjermbilde2021-04-05232508.png.93c7f5132b194303718364ad4d88eccc.png932908221_Skjermbilde2021-04-05232610.png.3599855cfda8b385ae966c090cbeb9ee.png1587950974_Skjermbilde2021-04-05233237.png.7d6eebb5f2cd3c2cd1b923d9815718ed.png

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Likanes prosjekt dette! Elmotor og Polar 22 høres ut som en god kombo! Og fikk ihvertfall oppmerksomheten min. Bra arbeid som gjøres her! Og det er en underdrivelse! 

 

Blir det solpanel noen sted? Eller har du godt med strøm i havna? 

 

Har du beregnet strømforbruk i forskjellige hastigheter? En hyttenabo er i gang med liknende prosjekt på ei snekke. Der skal all strøm komme fra solpanel. Han har batteri fra en gammel i3 og en effektiv motor som kombinert gir han 5t driftstid + 1t fra solpanel. Ikke spør meg om utregningen, men skulle likt å hatt et liknende prosjekt... 

 

Ser frem til neste oppdatering. 

Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev 6 minutter siden:

Likanes prosjekt dette! Elmotor og Polar 22 høres ut som en god kombo! Og fikk ihvertfall oppmerksomheten min. Bra arbeid som gjøres her! Og det er en underdrivelse! 

 

Blir det solpanel noen sted? Eller har du godt med strøm i havna? 

 

Har du beregnet strømforbruk i forskjellige hastigheter? En hyttenabo er i gang med liknende prosjekt på ei snekke. Der skal all strøm komme fra solpanel. Han har batteri fra en gammel i3 og en effektiv motor som kombinert gir han 5t driftstid + 1t fra solpanel. Ikke spør meg om utregningen, men skulle likt å hatt et liknende prosjekt... 

 

Ser frem til neste oppdatering. 


Takk for det du @SøndreSvaberg! Jobber med å beregne solcellebehov og effekt, samt det øvrige koblingssystemet. Foreløpig er det elektriske anlegget "litt" overdrevet i forhold til båten. I følge en elektrisk båtprodusent som leverer elektrifisering av båt så trekker Polar-snekka rundt 1kw @ 4knop, 2kw @5knop og så videre. 10kw motor er absolutt i overkant, men kostnaden var rimeligere enn mindre alternativer.

Har sett på konvertering av batterier fra bil, men som flere har påpekt i DIY-lifepo4 tråden så er li-ion heller brannfarlige til sjøs, sammenlignet med lifePo4.

Ellers, dette er nok et prosjekt som vil ta en god stund. Målet for sommeren er å få det utvendige klart, samt den elektriske driften. Så får heller interiøret være litt halvveis, selvom det begynner å komme seg digitalt. Tanken er å lage modellen og tegninger så presist som mulig, slik at jeg kan få kryssfineren frest ut i CNC. Det gjør det hele litt lettere å sette sammen (så lenge mål og dimensjoner er korrekt:rolleyes:)

Skjermbilde.PNG.4850a8babbb90a59f9102a12107128e6.PNGSkjermbilde2.PNG.0fbc9a259fe21dfef97e62c41a72b9a4.PNGSkjermbilde3.PNG.a8f4bb599286c8492c47a003ce0b2faa.PNG


Foran skapet til høyre kommer styrkonsollen. Bak styrkonsollen kommer kjøleskap. Venstre er uvisst bruksområde, men vurderer vask/gass-stasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fra 3D-modeller til koblingsdiagrammer. Har jobbet en del med å forstå det elektriske systemet, hvilke komponenter som kreves og hvordan dette skal kobles. 

Min erfaring med elektriske systemer og koblinger har tidligere kun vært høyttaler-ledninger og diverse små-elektronikk så dette er et helt annet nivå. Jeg tar gjerne i mot tips og rettelser på oppsettet! 

Elementer som ikke er definert: 

1. Beregning av ledningstykkelse
2. Bruk av sikring. Plassering og type
3. Circuit breakers. Nødvendig? I såfall, hvor?

+++
geTEj03.jpg

 

 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig kult prosjekt! Skal si du går All-inn!!:thumbsup:

Polare må jo være et en båt som egner seg veldig godt til el-drift. Lettdrevent skrog, og ikke minst stor gevinst ombord med å slippe motorkassa og lydløs fremdrift.

 

 

Har også veldig sansen for jobben du gjør med å tegne og CNC frese ny innredning, spennende å følge videre. Har tenkt mange ganger at det er mange fine eldre båter (både seil og motor) som med ny oppdatert innredning og ny motor kunne fått et langt nytt liv, men om en skal gjøre det på tradisjonelt vis blir det for arbeidskrevende og dyrt.

 

flogen skrev On 9.4.2021 at 1.00:

Ellers, dette er nok et prosjekt som vil ta en god stund. Målet for sommeren er å få det utvendige klart, samt den elektriske driften. Så får heller interiøret være litt halvveis, selvom det begynner å komme seg digitalt. Tanken er å lage modellen og tegninger så presist som mulig, slik at jeg kan få kryssfineren frest ut i CNC. Det gjør det hele litt lettere å sette sammen (så lenge mål og dimensjoner er korrekt:rolleyes:)

Skjermbilde.PNG.4850a8babbb90a59f9102a12107128e6.PNGSkjermbilde2.PNG.0fbc9a259fe21dfef97e62c41a72b9a4.PNGSkjermbilde3.PNG.a8f4bb599286c8492c47a003ce0b2faa.PNG


Foran skapet til høyre kommer styrkonsollen. Bak styrkonsollen kommer kjøleskap. Venstre er uvisst bruksområde, men vurderer vask/gass-stasjon.

 

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 11 timer siden:

Utrolig kult prosjekt! Skal si du går All-inn!!:thumbsup:

Polare må jo være et en båt som egner seg veldig godt til el-drift. Lettdrevent skrog, og ikke minst stor gevinst ombord med å slippe motorkassa og lydløs fremdrift.

 


Takk for det @Morten_L! Det var vel aldri planen at det skulle bli så omfattende, men når skroget først var strippet og elektrisk drift ble bestemt, så måtte det éne etter det andre byttes eller pusses opp.

Er svært spent på motoren. Fimea har vært svært dyktige på oppfølgingen og har etterkommet mine forespørsel. Får nå kalibrert inn Ultraflex kontrollboks som vil stå i stil med resten av krommen. Skal lage en mahogny-kule så det står i stil med resten. Kommer også til å bytte ut det klassiske mahogny-rattet med et som passer bedre til kontrollboksen. 
image.png.263e93a380a3fcaa5db52e79c55fc29a.pngimage.png.c994e2d918d6b2d10817c065b2ac6dbf.png
 

 

Sitat

Har også veldig sansen for jobben du gjør med å tegne og CNC frese ny innredning, spennende å følge videre. Har tenkt mange ganger at det er mange fine eldre båter (både seil og motor) som med ny oppdatert innredning og ny motor kunne fått et langt nytt liv, men om en skal gjøre det på tradisjonelt vis blir det for arbeidskrevende og dyrt.

 

 


Igjen, takk for det! Forhåpentligvis klarer jeg å få bestilt alt av kryssfiner semi-kuttet. Alt mot skrogsiden må nok tilpasses på stedet. Men øvrige detaljer vil være svært mye raskere å få ferdigstilt ellers.

Har ikke fått tatt så alt for mange bilder, men mahognytrappen er demontert og grovpusset, det samme er mahogny-rekkverk samt rorstangen. I tillegg ramlet disse lekkerbiskene inn i postkassa her om dagen! Kommer til å passe fint med resten av krommen. :) 

IMG_7063.jpg.b07ffe5559886364585c86636dd6c629.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Tadaaa! Snekka ble plukket opp fra lakkverkstedet på torsdag. Må si meg svært fornøyd med fargekombinasjonen og resultatet viste seg å være vel verdt tid og kroner. 
Lakken er to-komp polyuretan med fargekode RAL9010 (pure white, nær bomull) og RAL5011 (steel blue). 

(bunnstoff gjenstår riktignok....)


2056342801_2021-04-2212_57_05.jpg.d0ae19026e71d897f60f74dad6e2c4f7.jpg
 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I helgen fikk vi også montert ny fenderlist fra Parma fender. Har lest meg opp og ned på hvordan dette skal utføres og hadde kjøpt inn 200ltr tønne og krabbekoker for å fikse dette. En bedre løsning viste seg å befinne seg nede i kjellern, nærmere bestemt i badstuen. 

Etter ca en time på 80 grader var lista myk og god, klar til montering. Jobben var ferdig på under fem minutter og totalt sett fikk vi strukket lista rundt 80cm (5-6%). 
1771798826_2021-04-2511_29_18.jpg.efd156b374f483a0a06dacbcb811b78b.jpg2023709922_2021-04-2516_01_07.jpg.27b03ac7b57ba6eae8bf25b186c123bf.jpg547093783_2021-04-2516_00_52.jpg.9bd14bd54848e2536b99a9cc2889103a.jpg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...