Kari12345 Startet 28.Mars.2020 Del på Facebook Startet 28.Mars.2020 (redigert) Hei alle:) Vi har kjøpt vår første seilbåt , en Contrast 33ft fra 1989 og trenger hjelp med et par. Det er en sprekk der vi tror kjølen er festet og det kommer noe rustvann eller lignende ut av sprekken. Hva gjør vi og hva blir framgangsmåten for å finne ut om dette er farlig eller ikke? Vi tror at båten har gått på grunn, da det også er merker nederst/under på kjølen. Hvordan kan vi finne ut om den har fått skader av dette? Det er en løs bit på skråget «ved» propeller. Må denne byttes? Legger ved bilder. Siden vi skal ha båten på vannet i 2 år ønsker vi å gjøre så grundige forbredelser som mulig. Vi vurderer å pusse ned kjølen for å ta på ny primer/antipest, men vet ikke om dette er nødvendig. Er det noen som har erfaring med en slik jobb? Hva er tegn på at det er nødvendig? Redigert 28.Mars.2020 av Kari12345 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 (redigert) Gummiflappen er limt med kontaktlim og det er helt vanlig at disse løsner. Lim på igjen, alt. kjøp ny, rengjør grundig og lim på. Når det gjelder kjølen må du banke med en lett hammer innvendig rundt bakkant av kjølen for å avsløre evt. knust laminat. Klank Klank er bra laminat, dump lyd er delaminering. Saltvann inne i båten er selvsagt også et tegn på at noe må gjøres. I tillegg må du se etter sprekker mellom bunnstokker og skrog innvendig. I mer alvorlige tilfeller av grunnstøtinger vil du kunne se merker i dørken fra at denne er løftet opp mot undrkant av innredningen. Kjølen din ser fin ut men du kan alltids renske opp litt i fugen mellom skrog og kjøl og legge i ny fugemasse. Det er jo Inge ny båt du har kjøpt så noe må du regne med. "Alle" båter med en del år på baken har vært på grunn, det sikreste er derfor å kjøpe en som har vært på grunn og reparert etterpå? Redigert 28.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 (redigert) Contrast 33 har blykjøl, så du trenger ikke å gjøre så mye med denne. Ta gjerne bilde av skaden foran på kjølen. En blykjøl er myk og tar endel av for ev. sammenstøt. Likevel så er blykjøl ingen garanti mot laminatskader, og som det er sagt her så vil en så gammel båt gjerne ha mer enn én bunnkjenning bak seg. Om det kommer rust og vann ut fra kjøl-innfestet så er dette i prinsippet dårlig nytt, da det kan komme fra de syrefaste kjølboltene som fester kjølen til skroget. Kalles gjerne for "weeping keel". Om det er slik så bør kjølen senkes for inspeksjon av kjølboltene, ev. kjølboltene trekkes ut innenfra for inspeksjon (litt usikker på typen innfesting på kjølboltene på Contrast 33, siden det er blykjøl så må det verifiseres at det ikke er såkalt J-bolter som er støpt inn før boltene forsøkes trekkes ut innenfra). Kan jo være greit å forhøre seg med folk som har Contrast 33 Se nøye etter knusningsskader rundt bolter og helt akter ved kjølen. Ta gjerne bilder og legg ut her så kan du få hjelp med å vurdere. Forut vil man forvente kompresjonsskader i laminat ved grunnstøting, sjekk om kjølbolter / plater synes å være trukket ned i laminatet. Siden båten er ny for deg så vet du kanskje noe om båtens historie ift. grunnstøtinger, opplyst fra forrige eiere? Selger har opplysningsplikt her. Redigert 28.Mars.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 (redigert) Nå er vel ikke jeg noen ekspert på dette, selv om jeg har en seilbåt av noenlunde samme type og årgang (Ada 32). Når det gjelder innfestingen av kjølen så tror jeg at dette ville ha bekymret med litt. Når det er oppstprekking mellom innfesting av kjøl og det kommer ut "rustvann" tyder ikke dette på at det er en viss form for bevegelse mellom kjøl og skrog, slik at kjølen i noen grad er løs? Når det gjelder å ta av kjølen for å sjekke, så må vel det være en nokså omfattende jobb. Når båten står på land så hviller i alle fall min båt på kjølen og så er det sidestøtter som sørger for at den ikke velter. Skal man ta av kjølen så må vel båten henge i stropper, og så må man ha utstyr til å "heise" eller "jekke" ned kjølen. På min båt så veier den 1.6 tonn. (Har aldri gjort dette bare tenkt gjennom situasjonen i tilfelle det skulle bli aktuelt.) Hvis kjølen en gang skulle løsne så vil vel dette gi et havari, slik at dette er en litt viktig problemstilling. På "hobbymaner" så ville jeg startet opp slik: Først av alt så ville jeg ha kikket litt grundig på kjølboltene inne på innsiden i båten og sjekket om disse er av rustfritt stål eller av jern som ruster, med andre ord om det er rust på boltene. Jeg ville også sett på hva slags type bolter det er og om det man ser er "bolthoder" eller "muttere". Et bilde lagt ut her på forumet ville vel heller ikke være så dumt. Det neste jeg ville gjøre det er å fjerne malingen der sprekken mellom skrog og kjøl går og så se litt nærmere på hvordan det ser ut når malingen er tatt vekk. Et bilde etter at malingen er fjernet ville heller ikke være så dumt. Neste steg så ville jeg ha løftet båten og la den henge i en stopp og så ville jeg fått med meg en man til og forsøke å dra eller gynge kjølen fram og tilbake mens båten henger i stroppen for å se om det er bevegelse mellom kjøl og skrog. Her kunne man også være en 3'dje mann, hvis man får plass, som holder fingertuppene over skjøten og kjenner etter om det er noen bevegelse. Hvis det så for eksempel skulle vise seg at boltene er av rustfritt stål og at det er ingen eller minimalt med bevegelse, så ville jeg ha tenkt som så at her ser det ut som at kjølboltene har mistet noe av sitt "strekk" og så ville jeg ha "torquet" opp kjølboltene, malt over, og latt det være med det. Hvis det der i mot viser seg at kjølboltene er laget av "jern som ruster" og det ellers kommer fram "rustvann" fra skjøten, og det ellers skulle være noen bevelgelse mellom skrog og kjøl, når man rister og drar i kjølen, eller hvis det kommer fram videre skade når man fjerner malingen over skjøten, så må man vel kanskje montere av kjølen. Er ellers ikke noen "båtmekaniker" men der i mot gammel flymekaniker og automatiker. Jeg har fikset opp en gammel seilbåt, gamle Ada fra 1980, i løpet av de to siste årene, og det er i grunne den eneste erfaringen jeg har med seilbåt. Redigert 29.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kari12345 Svart 29.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 Tusen takk for så gode og informative svar. Dette er gull verdt for to grønnskollinger som oss. Forrige eier har ikke informert oss om skaden før vi kjøpte. Han har sett skaden og var like forbauset som oss. Boltene er med mutterhoder og de har ikke rustet. Vi antar derfor at de er av den rustfri typen. Kan legge ved bilder neste gang jeg er i båten. Det ble nevnt saltvann. Når båten stod på vannet fant vi litt saltvann i «kjølbrønnen». Vi stusset over dette, men vurderte sammen med forrige eier at det kom fra en lekkasje i kjølesystemet i motoren som er saltvannsdrevet. (Yanmar 2GM 18H) Det ble byttet en pakning her og gjort noe reparasjon før overtagelse av båten. Vi var ikke klar over skaden i kjølen på dette tidspunktet. Er det mulig at saltvannet kommer fra den? Det har ikke kommet inn noe saltvann etter de gjorde reparasjonen, men båten har bare vært på en times lang tur før den ble tatt opp for vinteren. Vi kommer til å pusse ned rundt skaden for å få bedre oversikt over problemet. Bilder kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 (redigert) Hvis boltene er av rustfritt stål, da tror jeg at jeg ville ha nøyd meg med å slipe vekk maling rundt sprekken mellom kjøl og skrog, og så legge på noen utvendig "sealent", malt opp og så toquet opp boltene, og så sjekket grundig at det ikke er noen bevegelser når man "drar kraftig i kjølen, sidelangs", når den henger i stroppen. Fant ellers litt beskrivelse av "hvordan ta av kjølen" hvis man nå på ett elelr annet tidspunkt skulle få behov for det: Redigert 29.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 1 hour ago, Kari12345 said: Tusen takk for så gode og informative svar. Dette er gull verdt for to grønnskollinger som oss. Forrige eier har ikke informert oss om skaden før vi kjøpte. Han har sett skaden og var like forbauset som oss. Boltene er med mutterhoder og de har ikke rustet. Vi antar derfor at de er av den rustfri typen. Kan legge ved bilder neste gang jeg er i båten. Det ble nevnt saltvann. Når båten stod på vannet fant vi litt saltvann i «kjølbrønnen». Vi stusset over dette, men vurderte sammen med forrige eier at det kom fra en lekkasje i kjølesystemet i motoren som er saltvannsdrevet. (Yanmar 2GM 18H) Det ble byttet en pakning her og gjort noe reparasjon før overtagelse av båten. Vi var ikke klar over skaden i kjølen på dette tidspunktet. Er det mulig at saltvannet kommer fra den? Det har ikke kommet inn noe saltvann etter de gjorde reparasjonen, men båten har bare vært på en times lang tur før den ble tatt opp for vinteren. Vi kommer til å pusse ned rundt skaden for å få bedre oversikt over problemet. Bilder kommer :) Det er mulig at saltvann kommer opp langs kjølboltene. De synlige delene av kjølboltene ser da gjerne helt ok ut, men det kan være såkalt tildekningskorrosjon lengre ned. Rustvann som renner ut fra kjølen når kjøen er av bly, er en nokså bra indikator på at det kan være slik korrosjon. Da er det ingen skikkelige alternativer enn å ta ned kjølen og såkalt "pakke om" kjølen dvs få inspisert kjølboltene og lagt nytt tetningsstoff mellom kjøl og skrog. Om det er slike skader så er det med overveiende sannsynlighet også laminatskader som må utbedres. Jeg har gjort en slik reparasjon på min Scanmar 33, som er en båt med stålkjøl men med mange likhetstrekk forøvrig. Det er mulig å gjøre selv, men ingen drømmestart på seilbåtkarrieren. Skulle dere ha slike skader på båten og den nettopp er kjøpt så kan det være lurt å alliere seg med en båtinspektør for å få fakta på bordet, og så gå i dialog med selger for å få omgjort salget ev avkortet kjøpesummen. Vær dog obs på at slike skader dessverre har en tendens til å være dyrere å utbedre enn prisen på båten, om de skal gjøres profesjonelt. Det behøver jo ikke å være så galt som beskrevet ovenfor, men det er ingen uvanlig tilstand å få etter en grunnstøting. Så få ihvertfall fakta på bordet, ev. legg ut den typen bilder som beskrevet tidligere i tråden så kan vi komme med mer spesifikke kommentarer. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 3 minutes ago, Arne2 said: Hvis boltene er av rustfritt stål, da tror jeg at jeg ville ha nøyd meg med å slipe vekk maling rundt sprekken mellom kjøl og skrog, og så legge på noen utvendig "sealent", malt opp og så toquet opp boltene, og så sjekket grundig at det ikke er noen bevegelser når man "drar kraftig i kjølen, sidelangs", når den henger i stroppen. Ikke en uvanlig løsning, som fort kan dekke til alvorlige skader på kjølboltene pga tildekningskorrosjon. F.eks som dette: Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 (redigert) 20 minutes ago, Thostr said: Ikke en uvanlig løsning, som fort kan dekke til alvorlige skader på kjølboltene pga tildekningskorrosjon. F.eks som dette: Det kan helt sikkert være sant. Man må vurdere risiko og priklasse. Hvis dette er en "dyr båt" da er jo en prisreduksjon eller en hevelse av kjøpet noe som kan disuteres. For min del så kjøpte jeg en båt som var billig og dårlig for å "lære båt" og foreløpig så er erfaringen meget bra. Jeg ville tatt sjansen på en "enkel reparasjon" hvis det var min båt og så ville jeg følge med ganske grundig. Hvis synlig del av boltene er uten korrosjon, da dreier det seg vel sannsynligvis om rustfritt stål? Man kan vel også teste med en magnet for å få dette bedre verifisert. Rustfritt stål skal vel være umagnetisk (?) Hvis det dreier seg om rustfritt stål, da er vel korrosjonsutmattelse litt mindre sansynlig. Hvis kjølen er "løs" slik at den "flekser" da er vel dette litt negetivt i "det totale bildet". Hvis man skal vedlikeholde en gammel båt til "som ny" da blir det ganske hurtig ganske dyrt. I en del tilfeller så må man nok risikovurdere litt og for eksempel spørre "hva slags seilturer skal denne båten være klar for". "En helgetur ut på øyene" krever vel ikke nødvendigvis det samme som en jordomseiling. Det har vel forekommet at seilbåter har mistet kjølen, i dårlig vær, men kanskje ikke så ofte i pent vær. Hvis man torquer opp boltene og legger på noe "sealent" slik at det hele blir "stramt og tett" og det så viser seg at dette holder over litt tid etterpå, så er vel det et godt tegn. Hvis man der i mot torqer opp, og så etter litt tid oppdager at den mister torquen og at det begynner å lekke på nytt, da er vel det et tegn på at en alvorlig skade er under utvikling. Redigert 29.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 (redigert) 1 hour ago, Arne2 said: Det kan helt sikkert være sant. Man må vurdere risiko og priklasse. Hvis dette er en "dyr båt" da er jo en prisreduksjon eller en hevelse av kjøpet noe som kan disuteres. For min del så kjøpte jeg en båt som var billig og dårlig for å "lære båt" og foreløpig så er erfaringen meget bra. Jeg ville tatt sjansen på en "enkel reparasjon" hvis det var min båt og så ville jeg følge med ganske grundig. Hva du velger å gjøre selv og hvilken risiko du velger å ta for deg (og dine passasjerer) er jo opp til deg (og dine passasjerer håper jeg). Jeg synes imidlertid du skal være svært forsiktig med å antyde at dette kan være en bra løsning, særlig når du opplagt ikke har erfaring med denne typen skader. Jeg synes dine forslag om å stramme kjølboltene og tette igjen og 'håpe på det beste' er direkte uansvarlige å antyde at kan være en akseptabel løsning uten at man vet tilstanden på kjølboltene og laminat i og rundt kjølinnfeste. Treghetskrefter og hydrodynamiske krefter er betydelige, selv når man seiler på kryss i normalt vær med f.eks 20 graders helling på båten. Det er essensielt å vite at kjølinnfestet er strukturelt intakt før man legger ut på seiltur, selv om det bare er en helgetur på 'skjæret'. Hva tror du skjer neste gang en allerede grunnstøtt båt går på det skjæret? Da er 'all bets off' som det heter på nynorsk. Ellers virker det som om du tror rustfritt stål er ... rustfritt. Det er det jo ikke, ei heller den syrefaste kvaliteten. I omgivelser med saltvann og i oksygenfattige miljø slik det gjerne vil bli når noe er tildekket, så ruster det som faen! Redigert 29.Mars.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 (redigert) Sier bare hva jeg ville gjort, og så må det være opp til andre å vurdere annerledes. Skaden på kjølinfestingen ser jo "moderat ut" uten at jeg gir meg ut for å være noen ekspert på dette området, men den er nok så absolutt noe jeg ville hatt fokus på og fulgt opp videre. Jeg ville tenkt som så at dersom kjølboltene mister noe av spennet slik at de må torques opp etter 30 år, så behøver ikke det nødvendigvis å indikere en alvorlig feil. Hvis så torquer opp og det så viser seg at torquen holder over tid, så ville jeg nok ha akseptert dette på min båt. Hvis jeg hadde hatt en båttype der man kunne skru ut og inspisere kjølboltene en og en, så hadde jeg nok gjort det, men på min båt, så er dette ikke mulig. En aktuell problemstillign å ta med i betraktning, det er: Hvor mange kjente tilfeller av havari som følge av tap av kjøl for norske turseilere i lokale farvann, er det man kjenner til? Jeg har ikke hørt om noen, men det kan jo være noen som kjenner til noen tilfeller? Det som jeg kanskje ville lagt mer vekt på det er en gjennomgang av ventiler og undervanns gjennomføringer. Hvem har hørt om en båt som har sunket på grunn av feil med ventiler/gjennomføringer og påfølgende lekkasje? Ville tro at dette er mer vanlig. Jeg ville vektlagt en grundig gjennomgang av alle undervanns gjennomføringer og ventiler, og skifte ut disse etter behov, og så ville jeg ha fulgt opp denne kjølen så grundig som mulig, uten nødvendigvis å montere den av, med mindre jeg har muligheten til å gjøre dette uten de helt store kostnader. Når man skal utføre en risikovurdering så vil jo en av de faktorene man tar utgangspunkt i være den hyppighet som den aktuelle feiltypen har i forhold til ulykkesstatistikk. Mener at av tekniske feil så har ulike typer lekkasjer i ulike gjennomføringer en forholdsvis større hyppighet, slik at dette bør fokuseres på. Men innfestingen av kjølen er jo et område med en nokså høy stresskonsentrasjon og hvis flere av boltene har korrosjon og utmattingsbrudd slik at de ryker samtidig, så havarer man vel. (Jeg ville nok forvente at det vil være en periode med "tap av torque" og "løs kjøl" og "mer lekkasje", før det kommer dit han at man taper kjølen eller at det oppstår en stor lekkasje.) Det er vel på den annen side ikke sikkert at denne vurderingen er rett, og skal man være "mer på den sikre side" så må vel kjølen av, slik at man kan få sett på alle boltene og eventuelt skifte dem ut, i den grad det er praktisk mulig. Her er litt info om faktiske hendelser: https://www.sdir.no/globalassets/sjofartsdirektoratet/fartoy-og-sjofolk---dokumenter/ulykker-og-sikkerhet/rapporter/ulykkesstatistikk/fritidsbatstatistikk-2017.pdf Litt mer info: https://www.sdir.no/contentassets/156862172d044d4d985a450b39f2d49e/arsstatistikk-fritidsfartoy-2019--1.pdf Redigert 29.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 Du har blykjøl og en meget bra konstruksjon for innfeste av kjølen. Svenske båter med blykjøl har et skrogkonstruksjon som ender i en kjølkasse som kjølen er festet i. Kjølkassen fordeler kreftene som oppstår ved grunnstøting til en større del av skroget og dermed blir det ingen skrogskade. I tillegg er bly et mykt metall som "fjærer" kreftene noe. Det vises ofte litt deformasjon i blyet der treffpunkt var. Konstruksjoner uten kjølkasse er som oftes båter med jernkjøl. Uten kjølkasse blir kreftene samlet over bakkant av kjølen som trykkes opp i skroget og det oppstår lett skade. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2020 Del på Facebook Svart 29.Mars.2020 Jeg har ikke lest alt @Arne2 har skrevet, men bare for å gi noen presiseringer: Magnettest forteller kun at stålet i boltene er austenitt. Selv AISI 316 er ikke verdens beste austenitt (A4 i bolt-kvalitet) i sjøvann. A4 kan ha en lett magnetisk tiltrekking med bakgrunn i maskinering, blir ikke bedre av den grunn. A4 eller AISI 316 er utsatt for tildekkingskorrosjon, spaltkorrosjon, spenningskorrosjon, pitting corrosion mot sjøvann. Velg det som passer best. Disse korrosjonsformene opptrer mest aggressivt når miljøet er oksygenfattig, hvilket det er i dette tilfellet. Med god oksygentilgang funker stålet helt fint, har masse av det på Hulda. Bly ligger høyt i spenningsrekkene, over alle stålkvaliteter. Derfor er ikke nødvendigvis blykjøl noe korrosjonsdempende ingrediens i et slikt system. I tillegg kommer at blyoverflaten er mange ganger overflaten til boltene. Negativt. Rustfritt stål, uansett, inneholder for det meste jern (Fe), rustvann forteller at det er en korrosjon på gang. Korrosjon i austenitter kan utvikle seg meget fort. For å sette ting i perspektiv, en 'administrativ sprekk' kan løse ut og gå med 300 m/s. Mao, en bolt kan knekke på fraksjon av et sekund. Det er skrekkscenarioet. Vanligvis går det roligere for seg, men det er ingen her på forumet som kan dele ut garantier i så måte. Risikoen får eieren vurdere. Så langt leder @Thostr i seriøsitet, uten at jeg skal ta del i noen fag-krangel. Jeg har større problemer, skal male rekkehuset. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 14 hours ago, Hulda said: Mao, en bolt kan knekke på fraksjon av et sekund. Det er skrekkscenarioet. Vanligvis går det roligere for seg, men det er ingen her på forumet som kan dele ut garantier i så måte. Risikoen får eieren vurdere. Sant nok, men en ting jeg undrer meg litt over. Før en bolt ryker tvers av, vil det normalt skje noe varsel på forhånd, slikt at stålet "strekker seg" eller "flyter" før det ryker tvers av? Hvis så er tilfellet, så skulle man tro at boltene mister torq eller "spenn" før de ryker tvers av. Det skulle gi et forvarsel "løs kjøl". Er det noen på forumet her som har erfaring med å reparere og skifte ut kjølbolter og som kan si noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 (redigert) 1 hour ago, Arne2 said: Er det noen på forumet her som har erfaring med å reparere og skifte ut kjølbolter og som kan si noe om dette? Jeg har byttet kjølbolter som var skjeve etter grunnstøting. "Løs kjøl" (pendulumkjøl, svai-kjøl - kjært barn har mange navn) som du omtaler har imidlertid gjerne å gjøre med med at laminatet i kjølinnfestet har blitt svekket, særlig overgangen mellom bunnen i og sidene i kjølinnfestet som overfører kreftene fra kjølen. Kjølen henger gjerne ganske så godt fast bare vha tetningsstoffet som brukes for å tette mellom kjøl og kjølinnfeste. Det er selvsagt _mulig_ å få svai-kjøl bare pga løse bolter, og da kan gjerne de løse boltene skyldes knusnings- og kompresjonsskader i laminatet i kjølinnfestet. Løse bolter er ihvertfall en indikator på grunnstøting. Og saltvann opp langs boltene er en sterk indikator på at kjølboltene må inspiseres. Og å tro at man fikser noe som helst ved å bare ettertrekke boltene er i praksis mest å skjule symptomene på et potensielt alvorlig strukturelt problem. Redigert 30.Mars.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 Sprekkene skjer nede i 'mikrokosmos', de går langs korngrenser og gjennom korn. Avhengig av materiale og korrosjonsform. Det blir et slags 'sprøbrudd'. Det som er kan være en indikator på at noe er på ferde, er at det 'rustfrie' stålet avgir rust (Fe2O3, eksempelvis). Denne rustingen forteller at kromgehalten i stålet ikke evner å bygge og beholde kromoksidet. Så svaret er nei, ved en del korrosjonsformer kan man ikke se noen svekkelse før bruddet er eventuelt meget nær forestående. Det nærmeste på båtfronten jeg kan tenke meg er rod rig. Der kommer et lite merke i staget, som er så lite at man må vite hvor det er, og man kan kanskje kjenne det med neglen. Og 'pling', så er det brudd, tvers av. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 30.Mars.2020 Del på Facebook Svart 30.Mars.2020 15 hours ago, Hulda said: Jeg har større problemer, skal male rekkehuset. Horses for courses! Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 (redigert) Mange takk for interessante tilbakemeldinger. Med to års erfaring som "seilskutefører" så vil jeg jo langt fra gi meg ut for å være noen ekspert hverken på teknologi eller kanskje i enda mindre grad på seiling. (Men det går da framover, om enn av og til i feil retning.) Slik som jeg i utgangspunktet ville vurdert en slik skade på min båt, så ville jeg nok først ha torqet opp boltene og så ville jeg fulgt med om boltene strekker seg videre, og hvis det så ikke skjer noen videre utvikling, så ville jeg sagt: "OK, dette ser ut til å være i orden, nå har det blitt tett og det skjer ingen videre utvikling". Dette behøver på den annen side ikke å være rett. Har prøvd å lese side opp og side ned diskusjoner på utenlandske diskusjonsfora. Det er vel ikke alltid de helt klare konklusjoner, men et synspunkt som jeg har inntrykk av går igjen det er at moderne båtdesign kan være faktisk mer utsatt for "tap av kjøl" enn eldre typer båtdesign og at tap og kjøl kan skje nokså plutselig og uventet, og ellers at strukturen rundt kjølboltene er en like kritisk faktor som boltene selv. Fant en interessant havarirapport her, som tar for seg noe av "det tekniske" både med hensyn til "forhistorie" og selve havariet med tap av kjøl. https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/report_capella.pdf (Se spesielt side 37 og utover.) Det er vel ikke så mye ved denne rapporten som tyder på at man ville få et forvarsel ved at boltene ville trekke seg og miste torq gradvis, slik at man kunne fange opp situasjonen før ulykken skjedde. Mitt opprinnelige forslag ut i fra "slik ville jeg gjort det hvis det var min båt", det var jo å inspisere boltene på oversiden og fjerne malingen rundt skjøten og så legge ut bilder av dette her, og så torque opp og se hvordan det fungerer videre. Vil da den riktige anbefalingen til spørsmålstiller (og alle andre som har en slik sprekk mellom kjøl og skrog") uansett og i alle tilfeller være å sette opp en "krybbe rundt kjølen", løsne kjølboltene og så løfte båten opp fra kjølen, slik at man kan få inspisert kjølboltene? Redigert 31.Mars.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Synes denne kjølen ser ganske grei ut jeg for min del. Sjekk innvendig etter synlige skader/sprekker. Utover det hadde jeg ikke bekymret meg nevneverdig. Trekk til kjølbolter dersom de er løse. PS: Min kjøl ser mye værre ut enn dette (ikke grunnstøtt) Reis på seiltur og kos dere, særdeles sjelden at en kjøl ramler av... Sitér dette innlegget Link to post
Kari12345 Svart 1.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2020 Takk igjen for svar. Vi har fått en sakkyndig til å komme å vurdere. Han har gitt oss føring for noen grep her og der, men sa at det ikke er nødvendig å senke kjølen. Båten har tegn på at den har gått på grunn, men den har ikke noe tegn på alvorlig skade. Så vi er mildt sagt lettet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 24 minutes ago, Kari12345 said: Takk igjen for svar. Vi har fått en sakkyndig til å komme å vurdere. Han har gitt oss føring for noen grep her og der, men sa at det ikke er nødvendig å senke kjølen. Båten har tegn på at den har gått på grunn, men den har ikke noe tegn på alvorlig skade. Så vi er mildt sagt lettet. Gratulerer! ... også med å ha tatt det på alvor og fått gjort en ordentlig sjekk. Regner da med at det ikke var rustvann som kom ut fra overgang kjøl/skrog utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.April.2020 Del på Facebook Svart 3.April.2020 Det var jo veldig bra. Synes ikke de bildene som er publisert i starten av denne tråden indikerer en kjøl som holder på å falle av i det hele tatt, men ville som nevnt ha fulgt det opp "litt" i stedet for bare å overse denne problemstillingen. Hvis en kjøl ryker noen gang så er det jo en veldig alvorlig historie slik at det nok er god grunn til å ha litt fokus. Håper det blir lagt ut litt mer info, noen bilder og slikt, slik at vi som ikke kan dette her med seilbåt sånn 100%, kan være med å lære. Har jobbet innenfor luftfart og elektrofag det meste av mitt liv og jobbet bla flyteknisk spesialist i Luftforsvaret, flymekaniker, ingeniør, ingeniørsjef og verkstedsjef innenfor luftfartsindustrien i innland og utland, og fulgt opp en del bolter som har røket og strukturelle feil opp gjennom årene. Det gir jo ingen kompetanse på seilbåt, men allikevell kanskje et slags "teknisk øyemål", og kanskje også en arbeidsmåte, som noen ganger kan fungere litt, eller kanskje et lite stykke på vei. Det vil alltid være forskjellige måter å se en sak på. Det er vel ikke noe mål i seg selv "å ha rett", men heller "å ta feil" for da har man jo lært noe nytt. Det hadde vært veldig hyggelig og bra om det som sagt ble lagt ut litt mer info om denne saken ettersom den "skrider fram" slik at vi alle kan være med på å ta del i denne læringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.