-morten- Svart 28.September.2021 Link til dette innlegget Svart 28.September.2021 Finnes jo drev som tåler mye dreiemoment og tunge båter, men koster jo litt mer enn Penta Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Scand 360 dc Svart 27.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Her kommer det frem hvordan drevdusjen kjøler toppen av drevet i planfart. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Det kan vel hjelpe på men er tydligvis ingen garanti for at man ikke kan få havari i øvre vekselhus uansett. Mange av de drevene som havarerte for noen år siden på Grønland hadde drevdusj montert.: https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/volvo-pentas-mareritt-pa-gronland/648834 Smøresystem, lagerdimmensjonering og varmgang samt denne helt merkelige plastschim saken tyder rett og slett på at drevet er feilkonstruert. Drevet har ikke fulgt med økningen i motoreffektene da disse ble økt på D-serien og man har hele tiden ligget på etterskudd med løsningene. Det er vel nå lansert hele 4 varianter av DPH samt de modifikasjoner man har foretatt underveis på de ulike variantene. Og nå er det DPI som gjelder. En helt ny konstruksjon igjen. En god grunn til at man bør styre langt unna chiptuning av disse motorene, spesielt i de høye effektklassene. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 28.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Her er enda en versjon av drevdusj. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Har lest litt rundt dette tema selv på FB. Ender jeg opp med båt med drev, så skal jeg montere en slik selv. Hvor galt kan det bli? Får i hvertfall ro i sjela. Det nevnes også mye rundt kjøremønster, spesielt med diesel pga moment. Når man skal "dra på" så ikke klin spaken i bunn, men gi jevn gass. Spesielt fra fart under plan. Da unngår man alt for mye moment i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Torsen67 skrev for 6 timer siden: Når man skal "dra på" så ikke klin spaken i bunn, men gi jevn gass. Spesielt fra fart under plan. Da unngår man alt for mye moment i drevet. Var i følge med en båt i sommer som jeg tror opplevde et havari på begge drevene nettopp pga for hart pådrag. Vi hadde kjørt i marsjfart i ca en time(ca26knop) så slakket vi ned til ca 10-12 knop for så og dra på fult igjen, uten forvarsel eller ulyd så fikk han turtall men ikke fart, vi hadde ikke så langt igjen til bestemmelsestedet og kjørte da bare videre på sakte fart ca 2 nm og fortøyde der. ved undersøkelse av drevene så viste det seg at han hadde gått fra duopropp til singel prop på et sekund😳 begge akkslingene var klip av akkurat i skille mellom indre og ytre propell. vi diskuterte mye om han kunne ha truffet noe i vannet men ingen av gjenverende propeller eller selve drevet hadde noen merker etter å ha truffet noe. både propellene og drevene hadde nettopp vert til service og vulkaniseringen var bytte på propellene, til opplysningen ordnett forsikkringen opp og han klarte ved hjelp av redningskjøyta, venner og bekjente å få fikset dette på bare 3 dager så ferien ble berget 😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Lunde14 skrev 1 time siden: Var i følge med en båt i sommer som jeg tror opplevde et havari på begge drevene nettopp pga for hart pådrag. ved undersøkelse av drevene så viste det seg at han hadde gått fra duopropp til singel prop på et sekund😳 begge akkslingene var klip av akkurat i skille mellom indre og ytre propell. vi diskuterte mye om han kunne ha truffet noe i vannet men ingen av gjenverende propeller eller selve drevet hadde noen merker etter å ha truffet noe. både propellene og drevene hadde nettopp vert til service og vulkaniseringen var bytte på propellene... Forstår det slik at dette var en båt med dobbelinstallasjon, og at propellaksling på begge drev røk/knakk samtidig??? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Olepo skrev 16 minutter siden: Forstår det slik at dette var en båt med dobbelinstallasjon, og at propellaksling på begge drev røk/knakk samtidig??? Ja det stemmer, han ga på og merket ikke noe spesielt av lyder eller annet, turtallet gikk opp men han fikk ikke noe fart. Overaskelsen var stor da vi ved kai tok på dykkermasken og kunne se at begge de ytterste propellene var vekk. akkslingene så ut akkurat som om de var vridd rett av. Jeg er ikke så kjent med disse drevene men mener og huske at brudde var ca 3-4 mm in i mutteren som holder innerste propell. vi diskuterte veldig på hva som kunne ha skjedd og teoriene var mange men jeg mener enda at det var momentet som klippet akkslingene Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 28.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Ja det er voldsomt med kraft i D serien ved pådrag. Lurt å ta det pent opp i fart. Her høres det imidlertid ut som en litt spesiell situasjon. Mulig det har vært noe tæring her. Volvo presiserer at det er viktig at propell akselen smøres inn med vannfast fett før sesongen, altså som om det var maling. Hele akselen skal være dekket i fett. Uansett så er det mye kraft som skal omsettes i vannet, ta det rolig. Hva slags båt og motor var det snakk om her? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Scand 360 dc skrev 1 time siden: Hva slags båt og motor var det snakk om her? En Galeon 36 med volvo, er lit usikker på hvilkene det er men mener de er på ca 280hk. Skal være enig at det er spesielt og hadde det ikke vert for at jeg var i fjorden sammen med han når det skjedde så hadde jeg mistenkt at han hadde vert borti noe men jeg kjørte forran han og hvist han skulle fått noe i propelle så burde det vert merke på de forreste propellene Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Lunde14 skrev 52 minutter siden: Hva slags båt og motor var det snakk om her? 2stk D6 260hk Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Lunde14 skrev 13 minutter siden: 2stk D6 260hk Er nok D4 hvis det er 260 hk. Uansett veldig spesielt at dette skjer på begge drev samtidig. Har heller ikke hørt om at brudd i propellaksling er et vanlig problem på DPH drev. Men båt er båt - alt kan skje... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2024 Da er 2 stk drevdusj montert på mine dph-drev også. Mangler bare å bore utløpshull på dekslene skik at vann enklere kan strømme ut. Noe mer oppdatering ift hvor det er lurest å bore hull? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 18.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2024 Jeg vet ikke hva andre har gjort, men jeg valgte i hvert fall å borre litt høyt oppe og langt frem(se bilde tidligere i tråden). Da jeg ønsket at vannet skal få lengst mulig vei fra inntak til utløp. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2024 Da har jeg boret hull på samme sted som deg, dog 8mm hull. Satser på at dette blir bra! Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 3.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Olje tappet av drevet i dag, etter en sesong med en god del av timene i planfart, ser ut som kjøleren gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.September.2024 Link til dette innlegget Svart 3.September.2024 Lunde14 skrev On 28.10.2021 at 16.06: ved undersøkelse av drevene så viste det seg at han hadde gått fra duopropp til singel prop på et sekund😳 begge akkslingene var klip av akkurat i skille mellom indre og ytre propell. Finnes det bilder du kunne delt? At det kan skje synkront med den lille 260 motoren.... wowww Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 dieselfan skrev for 16 timer siden: Finnes det bilder du kunne delt? Hei, beklager ingen bilder, båten ble tauet til verksted og løftet opp der, vi andre fortsatte ferien 😊 er enig at det er utrolig at det kunne skje men det er deneneste forklaringen vi kunne komme frem til, som sakt så var vi mitt i fjorden. Han lå kun noen båtlengder bak meg så at han skulle truffet noe er usansynlig. Vi kunne heller ikke se noen merker/skader på verken drevet eller den indre propellen som fortsatt st på plass. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2024 Link til dette innlegget Svart 4.September.2024 Lunde14 skrev 11 minutter siden: Vi kunne heller ikke se noen merker/skader på verken drevet eller den indre propellen som fortsatt st på plass. Ingen nærbilder av bruddene på indre propellaksel heller? Ja, dette er det villeste jeg har hørt om på Forumet, men nå heiv jeg meg ikke på før 2009... Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 12.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2024 Hei. Sitter å ser på en video av DPI, med D6 440hk. Her kommer det frem at øvre girhus blir kjølet ned av en sjult slange som plukker opp sjøvann. Er det slik at Volvo nå har startet med å kjøle toppen av drevene sine nå? Slik det også burde ha vært på DPH, ja det kan se slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.November.2024 Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Scand 360 dc skrev for 22 timer siden: Her kommer det frem at øvre girhus blir kjølet ned av en sjult slange som plukker opp sjøvann. Er det slik at Volvo nå har startet med å kjøle toppen av drevene sine nå? Mer eksosvann vil jeg si, og relativt liten dimensjon. Det er et lite, skråskjert metallrør inne i ett av hullene i bunn av skjoldet som plukker opp eksosvann fra motoren. Virker som det er noe marginalt da jeg har vært borti flere DPI som får alarm på varme (ca 90 grader). Som oftest på båt som har ligget ute en stund og det mistenkes groe som plugger igjen denne pick up´en. Så ja det hjelper endel kontra ingen kjøling, men litt tyngre båter ligger tett opp mot grensen til alarm uten at det er grodd. Men 90 grader er ikke veldig varmt for olja. Når man ser at lakken på utsiden av øvre girhus har boblet av varme kan man tenke seg hvor varmt det har vært på innsiden. Men det var ingen temp sensor på DPH. Hadde det vært det så tror jeg de med tunge båter uten drevkjøling hadde sett noen tall de ikke likte.... Bilde av pick up og slange under. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Scand 360 dc Svart 13.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 For en elendig patent, når Volvo først skal innrømme at drevene trenger kjøling av toppen, kunne de vel gjort dette skikkelig. Da ser jeg jo at det vi andre har ettermontert på DPH er bra saker. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Scand 360 dc skrev for 9 timer siden: For en elendig patent, når Volvo først skal innrømme at drevene trenger kjøling av toppen, kunne de vel gjort dette skikkelig. Da ser jeg jo at det vi andre har ettermontert på DPH er bra saker. Ligger nok mye prestige i å ikke få dette til å se ut som ettermontert drevkjøling og noen innrømmelser rundt behov for innretningen vil nok sitte langt inne. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Mange ting her i verden og i galaksen en kan være usikker på... Men, vil påstå at når olja i et DPH drev dufter skikkelig brent, da har det vært for varmt... At alle de samvittighetsfulle og kundevennlige økonomene hos Volvo Penta virkelig tror at det ikke er så farlig at det dufter svartsvidd selv etter bruk som selgerne har "garantert" for... Om VP ville latt ingeniørene sine + de som de hadde før, få en fornuftig og fortjent plass i organisasjonen hadde følgende skjedd: - Drastisk nedgang i reklamasjon - Drastisk reduksjon i kunder med ødelagte ferier - Drastisk nedgang i "merkevare-skadelige" utspill (og de har formert seg som knott de siste årene) - Økt salg - Økt eierglede og ikke minst eierstolthet.... - Positiv merkevaretrend Jobber med noen DPH nå, men eneste grunnen til at jeg orker er at jeg satser på en motor som går 4000 omdr og ikke har kompressor, så dreiemomentet er noe mer moderat.. også skal de på en lett båt. Tung båt, D6-370 eller større, kompressor og lang utveksling.. det hadde ikke jeg orket. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Har selv montert drevkjøler på min Windy 8000 med D4-260. Lett båt for motoren, men over lengre transportetapper gir det ro i sjela. Boret 8mm hull i O'ene i "VOlvO" på begge sider i dekselet. Gir heller aldri flatt jern fra snekkefart og opp i plan. I snekkefart så er jo olja kald, da så og si hele drevet er nede i vannet. Gir det et par minutter i 10-12 knop, så dra båten kontrollert opp i plan. Har sjeldent eller aldri dårligere tid enn det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.