Jump to content

Vurderer drevdusj for singel volvo DPH drev.


Scand 360 dc

Recommended Posts

Jeg vurderer drevdusj til båten. Har gått fra båt med fast aksel, til båt med drev i år. Båten er en scand 360 dc, med singel D6 350hk. Drevet er et DPH drev, alt fra 2005, med 975 timer på motor og drev. Båtens vekt er ca 5500kg. Jeg er litt i tvil på om det er en fornuftig investering å montere på dette, går normalt mye i sakte fart, men kan forekomme å ligge i plan en times tid. Hva er din kommentar eller erfaring med drevdusj til denne kombinasjonen av båt og motor? Screenshot_20200328_232823_com.android.chrome.jpg.90408ffb9a2f9dea1bc6cc23e0c4fc4f.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten er ny for oss i år, så jeg kjenner ikke til tilstanden på drev olja etter en sesong.  Ja jeg tror jeg skal ta denne investeringen. Syns det er mye vekt dette single drevet skal skyve, også gir det en god følelse når du ligger i plan med høy last. Da vet du at drevet har det bra. 

Link to post
Share on other sites

Min nevenyttige svoger, med Windy 28 Ghibli, laget en billig og smart patent på ”drevdusj”:

 

På begge trimflapsene boret han et hull og satte inn noen små rørdeler han hadde liggende (avsaget tynt rør fra en gammel baderomsarmatur, ett feste med gummipakning)

Dette bøyde han til en skjev ”U” og tredde igjennom hullet slik at en foroverrettet pickup-tube stakk såvidt ned under trimflaps, og over flapsen ble denne bøyd innover i retning drevet, fra hver side.
Festet slik bildet viser.  (Fikk dessverre bare bilde over trimflaps). Nå får han en passelig pissestråle rettet mot toppen av drevet, fra hver side.  Kostnad kr 0,00.  Fungerer ”strålende”??!

 

 

8C3D0253-72AF-4110-B146-60EED1CC6AC2.jpeg

 

B2CC3877-9A2A-4D5A-8BBD-FCBFA161EA12.jpeg

Redigert av ArvidKa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@ArvidKa

 

Hvordan får han dusja bak plastdekselet på dph drevet da ? Hjelper lite å sprute vann på dekselet, som er 2cm fra selge girhuset. Sånn det er designa på bildet ovenfor, så vil det jo komme rikelig med vann bak dekselet og kjøle ned det som trengs å kjøles ned 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt inn drevdusjen i dag, og kommer til å montere denne i morgen. Kommer også til å borre 2 ,10mm hull litt lenger fremme på plastdekselet som drevdusjen er festet i, slik vil jeg få god gjennomstrømming av vann som tilføres av drevdusjen.   

Link to post
Share on other sites

@Eika 

 

Om min svoger har DPH drev vet jeg ikke, men trolig er det DP-G drev siden han har KAD300, og disse ofte ble levert som pakke.  Om det er store forskjeller på disse mht. plastdeksler aner jeg ikke.

 

Jeg mente bare å - på generelt grunnlag - å tipse om en billig måte å ihvertfall få NOE kjøling på et hardtarbeidende drev, som unektelig blir varmt der det ligger og jobber på høygir, delvis i friluft i planingshastigheter.  

Jeg hadde tidligere et Mercruiser Bravo X Diesel drev med frilagte kjøleribber på toppen, og der hadde jeg planer om å gjøre som min svoger, men så ble båten solgt. Billigere enn disse kjølerørsløsningene som man bolter på.  Jeg tenkte at en viss form for kjøling av toppen ville være bedre enn ingen ting...

Min svogers løsning gir ham ihvertfall en formidabel, avkjølende overspyling!

Viktig også å slippe båten ned av plan innimellom i noen minutter på lengre strekk.
 

Så mitt tips til billig/gratis drevkjøling var ment for ALLE drev, ikke spesifikt mot DPH, som i trådstarters tilfelle. Som sagt jeg kjenner ikke disse Volvodrevene med plastdeksler.

Link to post
Share on other sites

Poenget er å kjøle ned toppen på drevet når vi går i plan. Ferielastet veier sikkert båten nærmere 6500kg, det syns jeg er mye på et drev, vil gjerne ha litt god kjøling da. Kjøpte det på finn.no. På Nøtterøy. Pris får du ved å kontakte selger. 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
sunhome skrev 1 time siden:

De ekstra hullene du har borret gjør vel ikke særlig nytte?
Er jo ikke noe vann der når du er i fart, det er jo derfor drevdusjen henter vann lengre nede. 

Men det vil sprute vann ut der når han er i fart og øker dermed vanngjennomstrømningen. Jeg synes det var smart. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei, festes i boltene til anoden. Nei jeg har ikke fått tatt en titt bak under fart, men at det virker er det liten tvil om. God følelse når du legger fullastet båt opp i plan, da vet du at drevet har god kjøling. Mye krefter i sving bak her... Jeg tar alltid båten forsiktig opp og ned av plan, men båten kan godt komme opp i 7500kg fullastet, og det er mye for et ensidig dph. Har ganske lav utveksling på propellene da, det hjelper. Topper på 30 knop og 3500 omd. 

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev On 30.3.2020 at 19.42:

Kjøpte det på finn.no. På Nøtterøy. Pris får du ved å kontakte selger. 

Er det litt hemmelig hva disse rørbitene koster? Er det ikke greit å dele slik informasjon i en tråd som denne?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...