Jump to content

Vurderer drevdusj for singel volvo DPH drev.


Scand 360 dc

Recommended Posts

Bjarhi skrev On 17.11.2020 at 23.15:

Oi! Det var dyrt. Har funnet på Finn til 750,-. Finnkode 165553491. Lurer seriøst på dette jeg også. Har enkelinnstallasjon på Nor Star 350. 

Dyrt, ja mulig det. Men det er vel et relativt begrep. Har du ikke penger er alt dyrt, verdsetter du at noen utvikler smarte ting, som kommer deg til nytte, og kanskje kan tjene litt på det, da betaler du med glede. Men konkurranse er sunt.

Link to post
Share on other sites

Stusser litt over at kjøling av drev er et tema.

Er det tilfelle at fabrikanten av drev ikke har dette under kontroll.

Jeg går ut i fra at olje temp er godt innenfor smøre evne under drift.

Mercruiser og Volvo spesifiserer oljer som tåler fint opp mot 110 grader celsius.

Er det noen som har målt temp over dette?

Et drev har under drift sirkulasjon av olje, og når båt er i plan er minst halve drevet neddykket i vann. Kjøle kanal fra vanninntak går igjennom toppen av drevet før det går inn i motor.

Når hele drevet er i aluminium som har veldig god varme avledning er det uforståelig at det er behov for ekstra spray av sjøvann over toppen på drevet.

Volvo har også et kompositt drev. Dette materialet  avleder varme ganske lite. Men det er ikke noe som sier at dette drevet har store problemer med varm gang.

Montering av rør i metall som lager spray over topp av drev gir i tillegg ekstra potensiale for korrosjon og gavanisk tæring. 

Er dette hysteri fra båteier?

Jeg bare lurer😉

Mvh cmb

 

 

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 32 minutter siden:

Stusser litt over at kjøling av drev er et tema.

Er det tilfelle at fabrikanten av drev ikke har dette under kontroll.

Jeg går ut i fra at olje temp er godt innenfor smøre evne under drift.

Mercruiser og Volvo spesifiserer oljer som tåler fint opp mot 110 grader celsius.

Er det noen som har målt temp over dette?

Et drev har under drift sirkulasjon av olje, og når båt er i plan er minst halve drevet neddykket i vann. Kjøle kanal fra vanninntak går igjennom toppen av drevet før det går inn i motor.

Når hele drevet er i aluminium som har veldig god varme avledning er det uforståelig at det er behov for ekstra spray av sjøvann over toppen på drevet.

Volvo har også et kompositt drev. Dette materialet  avleder varme ganske lite. Men det er ikke noe som sier at dette drevet har store problemer med varm gang.

Montering av rør i metall som lager spray over topp av drev gir i tillegg ekstra potensiale for korrosjon og gavanisk tæring. 

Er dette hysteri fra båteier?

Jeg bare lurer😉

Mvh cmb

 

 


Dette har jeg også lurt på, nytt dpi drev kommer ikke med dusj. Hadde dette hindret drev havari eller slitasje hadde det vel vært standard....  Vært artig å sett en måling på dette, temp på olje med og uten dusj... 

Link to post
Share on other sites

Kjølevann til motoren går ikke gjennom toppen av drevet på vei inn, det går inn til motoren ca midt på. Drevet har smøring, men ikke kjøling under drift i plan. Grunnen til at denne dusjen er utviklet, er jo et resultat av stor belastning og varmgang på single drev. Det er et ønske om single motorisering på ganske tunge båter som nok er utslagsgivende her. 

Link to post
Share on other sites

Du har rett med at kjølevann på DPH ikke går direkte igjennom topp av drev, men på de fleste andre drev typer er det tilfelle. 

Uansett så er DPH drevet en alu/ stål masse på 80 kg og halve drevet er under vann i plan. Kjølevannsinntak går riktignok i egen kanal opp igjennom svingbrakett som er en del av 80 kg masse.

Drevet sirkulerer olje fra bunn til topp under drift.

Har du målt temp på topp av drev i plan?

Eller er det noen som har data på det?

Mvh cmb

Redigert av cmb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heiaas skrev 1 time siden:

Min dusj, på en Draco 20 fot,  var montert på ved kjøp. Fungerer veldig bra. Lett montering, festes på drevet med eksisterende bolter.

Screenshot_20210226-200747_Gallery.jpg

Her har du potensiale for ekstra galvanisk tæring fordi du har påmontert rør i legering som kanskje ikke eksisterende anoder klarer og dekke.

Dette  Alpha drevet har kjøling nok så det monner originalt uten dette.

Hva mener du egentlig med at dette fungerer veldig bra?

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har ikke målt temperaturen. Jeg tror ikke dette alene kan gjøre et drev evigvarende, men jeg tror at dette,i kombinasjon med varsom akselerasjon, vil øke levetiden på et drev, når drevet aleine skal løfte 6-7 tonn ut av vannet, og holde båten der over tid. Bevise det kan jeg selvfølgelig ikke. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at dette med drev dusj er tema i flere forum rundt om i verden.  

Har enn så lenge ikke sett bevis på temp målt på drev topp over grenseverdi til godkjent olje foreskrevet av drev fabrikant.

Jeg personlig er av mening at dette er unødvendig bruk av penger på tiltak som kanskje ikke er nødvendig.

Men det er som sagt min mening. Jeg tror ikke at toppen på et drev går med noe særlig over 60 grader celsius, kanskje reell temp er litt over sjøvannstemp i de fleste tilfeller. Om drev sats eller lager går blå pga for høy temperatur, er nok årsak en helt annen.

Bytte av drev olje ofte, er nok en bedre investering.

Mvh cmb 

Link to post
Share on other sites

cmb skrev On 26.2.2021 at 21.21:

Her har du potensiale for ekstra galvanisk tæring fordi du har påmontert rør i legering som kanskje ikke eksisterende anoder klarer og dekke.

Dette  Alpha drevet har kjøling nok så det monner originalt uten dette.

Hva mener du egentlig med at dette fungerer veldig bra?

Har ikke sett noe tæring, og når jeg sjekker i etterkant sier reklamen at tæringsgarantien fra mercruiser blir ikke annullert ved montering av denne. Er ingen ekspert. 

Når det gjelder "fungerer veldig bra" har jeg ingen annen begrunnelse enn det visuelle,  den dusjer godt. Det er ingen temperatur måler på olja, men  reklamen sier 20 grader kjøling.  Som sagt var den påmontert ved kjøp, og jeg er ingen ekspert hverken på båt,  drev eller dusj.

 

Link to post
Share on other sites

cmb skrev On 26.2.2021 at 22.20:

Jeg ser at dette med drev dusj er tema i flere forum rundt om i verden.  

Har enn så lenge ikke sett bevis på temp målt på drev topp over grenseverdi til godkjent olje foreskrevet av drev fabrikant.

Jeg personlig er av mening at dette er unødvendig bruk av penger på tiltak som kanskje ikke er nødvendig.

Men det er som sagt min mening. Jeg tror ikke at toppen på et drev går med noe særlig over 60 grader celsius, kanskje reell temp er litt over sjøvannstemp i de fleste tilfeller. Om drev sats eller lager går blå pga for høy temperatur, er nok årsak en helt annen.

Bytte av drev olje ofte, er nok en bedre investering.

Mvh cmb 

Hei

Tror ikke du er så langt unna med 60gr. Har selv et dps drev på en lettdrevet 22 foter. Når eg går i marsjfart på ca 25knop (D3 på 170hk). Uten særlig belastning vil eg anslå at topp av drev ligger på ca 45gr. Eg kommer til å holde på drevet mens eg er i fart og kan holde på drevet uten ubehag. Tror det da er ca 45gr.

Samtidig tror eg nok at en godt lastet D6 på 400 hk genererer en god del mer varme. Hadde vært morsomt om noen kunne målt overflatetemperatur i fart med et IR termometer hvis de har: https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/ir-termometre/ir-termometer-irt-260-2000024200?gclid=CjwKCAiAm-2BBhANEiwAe7eyFNpvbL8YwVVd02yR8W_y8PXdbLtDW-2R8TnX_p8ttS60foKJYF2lDRoC5SYQAvD_BwE

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Friksjon. Fra minnet er en VP D6 350 oppgitt til 350 hk på veiven og 337 hk på propellen. 13 hk er i underkant av 10 kW. Om du tar ut 250 hk i marsjfart er det da rundt 7 kW varmeeffekt som avsettes i drevolja og må fjernes av sjøvannet som det heldigvis er mye av.

Link to post
Share on other sites

Grillsjefen skrev for 9 timer siden:

Har hatt varmgang i girhus, maling bobler og slipper. Har fått laget et par drevkjølere, litt justeringer så blir det bra. Han som lager de kan lage flere og vi selger de for 2000.- pr stkA2DD9BAA-AFB8-488A-8141-82880E9A4C98.jpeg.7804469d9474c2fcebf9847df220ac36.jpeg

 

Slik så toppen av begge mine drev ut også i høst... kostet oss kr 150 000,- Byttet nesten alt innvendig på begge drev.

 

Her er noen bilder av hvordan de så ut:

:puke:

DSC08524.jpg.ee2e77f4d899938f4d15ea90889fa88b.jpg

 

DSC08526.jpg.9e609c3dd40cdbcdcc9dd9e9abf79cfb.jpg

 

IMG_7107.jpg.e3b07f93e4826d38e9cbce73620eeb7b.jpg

 

Vi hadde utrolig flaks at drevene holdt hele sesongen i fjor. I år blir det drevdusj!

Link to post
Share on other sites

Har akkurat vært på verksted for å levere inn drev for full sjekk av gir/varmgang, men de mente at det så helt normalt ut... skal sende oljen til analyse, og det svaret der avgjør om vi må gjøre noe med drevet.

I følge verkstedet er min VP D6 370hk for sterk for et Dph drev, er vistnok 1050 Newton i den motoren, og det blir i overkant av krefter. Så han anbefalte sterkt at jeg monterte drevkjøler på båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har mer info om dette, evt steder som selger?

Jeg synes også prisene jeg har fått oppgitt er ganske stive til å være "noen rørbiter"...

Selges for 6490,- her: http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=2741

 

Hvis dette er nødvendig og viktig spiller det for såvidt ikke så stor rolle om det koster 5 000 kr, men likevel...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mr_TJ said:

Noen som har mer info om dette, evt steder som selger?

Jeg synes også prisene jeg har fått oppgitt er ganske stive til å være "noen rørbiter"...

Selges for 6490,- her: http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=2741

 

Hvis dette er nødvendig og viktig spiller det for såvidt ikke så stor rolle om det koster 5 000 kr, men likevel...

Her er en på finn https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=210915691&fbclid=IwAR0ZKybxzEKW4X_ouMJRoRyIcepauwIyIN3CStWnSLlQ4hH23Cn0x3F-k6c

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...